Kopš pašas pirmās sacīkstes 1950. gadā līdz pat 2024. gada sezonai, FIA Formula One World Championship vismaz vienu reizi startējuši 776 braucēji.
Tas nozīmē, ka līdzīgi kā būtu ar to, kuri ir labākie totalizatori Latvijā, noteikt labākos Pirmās formulas pilotus nav viegls uzdevums, jo jāņem vērā dažādi faktori. Līdz ar to, vieglākais un objektīvākais veids kā atskatīties uz F1 vēsturē labākajiem ir tos sarindojot pēc izcīnīto uzvaru skaita.
Luiss Hamiltons
Bieži vien dēvēts par visu laiku izcilāko Pirmās formulas pilotu, Hamiltons līdz šim karjeras laikā izcīnījis 105 uzvaras. Britam tas rezultējies septiņos pasaules čempiona titulos, kas ir dalīts lielākais skaits, kādu vienam braucējam F1 vēsturē izdevies izcīnīt.
104 “pole position” ieguvējs ir slavens ar savu neatkārtojamo stabilitāti un spēju adaptēties jebkurā no F1 čempionāta trasēm, saglabājot vietu starp sporta veida labākajiem par spīti laika gaitā piedzīvotajām izmaiņām noteikumos un neparedzētiem apstākļiem.
Karjeras laikā pārstāvējis “McLaren” un “Mercedes” komandas.
Būtiski, ka Lielbritānijas autosportists kļuvis par ietekmīgu slavenību arī ārpus F1 trasēm, padarot sporta veidu vēl populārāku visā pasaulē, kā arī palīdzot motorsportu padarīt iekļaujošāku un vienlīdzīgāku.
Mihaels Šūmahers
Kad vācu leģendārais pilots paziņoja par karjeras beigām 2012. gadā, viņa kontā bija 91 uzvara un 68 “pole positions” – tobrīd visvairāk Pirmās formulas vēsturē.
Šūmahers arī ir izcīnījis kopā septiņus čempiona titulus, no kuriem piecus guva piecus gadus pēc kārtas. Viņa nepārspējamais ātrums, tehniskās iemaņas un neatlaidīgā darba ētika viņu padarīja par pasaulslavenu F1 leģendu.
Karjeras laikā pārstāvējis “Jordan”, “Benetton”, “Ferrari” un “Mercedes” komandas.
Makss Verstapens
Par “lidojošo holandieti” dēvētais braucējs 2015. gadā kļuva par visu laiku jaunāko F1 braucēju, debitējot čempionātā vien 17 gadu vecumā. Tagad Verstapens ir jau trīskārtējs Pirmās formulas čempions, tos izcīnot visus pēc kārtas.
Dominantais “Red Bull Racing” braucējs ir ne vien talantīgs, bet arī ļoti neatlaidīgs, kas rezultējies 61 uzvaru un 40 “pole positions” iegūšanā.
Bez “Red Bull”, Verstapens pārstāvējis arī viņu meitas komandu “Scuderia Toro Rosso”.
Sebastians Fetels
Vēl viena “Red Bull Racing” leģenda, vācietis bija neapturams no 2010. līdz 2013. gadam, izcīnot četrus Pirmās formulas čempiona titulus pēc kārtas, tostarp kā visu laiku jaunākais, kam tas izdevies – 23 gadu un 134 dienu vecumā.
Lēruma rekordu īpašnieks, Fetels savas karjeras laikā guva 53 uzvaras un 57 “pole positions”, līdz 2022. gada sezonas beigās lika punktu savai spīdošajai karjerai.
Viņš karjeras laikā braucis arī “BMW Sauber”, “Toro Rosso”, “Ferrari” un “Aston Martin” rindās.
Alēns Prosts
Lai arī karjeru francūzis noslēdza pirms vairāk nekā 30 gadiem, viņš joprojām ir uzskatāms par vienu no visu laiku izcilākajiem Pirmās formulas pilotiem. Prosts ir četrkārtējs F1 čempions, gūstot pirmo vietu čempionātā kopvērtējumā 1985., 1986., 1989. un 1993. gadā.
Par “Profesoru” dēvētais pilots, kurš karjeras laikā izcīnīja 51 uzvaru un 33 “pole positions”, bija slavens arī ar savu sācensību ar Airtonu Sennu. Tieši abu sāncensība kļuva par tā laika F1 ēras galveno atpazīstamības zīmi.
Karjeras laikā pārstāvēja “McLaren”, “Renault”, “Ferrari” un “Williams” komandas.
Airtons Senna
Brazīlijas pilota karjera un dzīvesgājums bija teiksmains, līdzjutējiem atceroties ne tikai viņa 41 uzvaru un 65 “pole positions”, kas rezultējās trīs čempiona titulos, bet arī viņa neatkārtojamo kaisli pret sacenšanos.
Sennas iespaidīgie ātrumi un dramatiskais sniegums sacensībās atstājis neizdzēšamu iespaidu uz čempionātu, tāpat kā viņa traģiskā bojāeja atrodoties vadībā 1994. gada Sanmarīno Grand Prix laikā.
Desmit gadu laikā viņš pārstāvēja “Toleman”, “Lotus”, “McLaren” un “Williams” vienības.
Fernando Alonso
Kopš savas debijas 2001. gadā, spānis ir kļuvis slavens ar savām spējām no ne pašiem labākajiem spēkratiem izspiežot vairāk nekā kāds gaidītu, kas rezultējies jau vairāk nekā divas desmitgades ilgā karjerā.
Vēl būtiskāk, Alonso kļuva par to braucēju, kurš pielika punktu tobrīd šķietami nebeidzamajai Šūmahera dominancei Pirmajā formulā. Viņš ir kļuvis par divkārtēju F1 čempionu, izcīnot 32 uzvaras un 22 “pole position”, sastādot nopietnu konkurenci sāncenšiem arī šobrīd.
Čempiontitulus viņš izcīnīja kopā ar “Renault”, bet tāpat pārstāvējis arī “Minardi”, “McLaren”, “Ferrari” un “Alpine”.
Nikijs Lauda
Austrietis kļuva par vienu no pirmajām starptautiskajām Pirmās formulas zvaigznēm, kļūstot par čempionāta kopvērtējuma uzvarētāju 1975., 1977. un 1984. gadā.
25 uzvaras un 24 “pole positions” izcīnījušais Lauda ir bēdīgi slavens arī ar savu sācensību ar angli Džeimsu Hantu un teju traģisko avāriju Nürburgring trasē 1976. gadā, kuras rezultātā viņš guva nopietnus apdegumus un ieslīga komā. Par spīti tam visam, viņš atgriezās trasē tikai pēc sešām nedēļām.
Karjeras laikā viņš pārstāvēja “March”, “BRM”, “Ferrari”, “Brabham” un “McLaren”.
Džekijs Stjuarts
Trīskārtējais Pirmās formulas čempions iegāja čempionāta vēsturē ne tikai ar 27 uzvarām un 17 “pole positions”, bet arī to, ka kļuva par pionieri F1 drošības reformu īstenošanā.
Lielbritānijas autosportists bija viens no dzinuļiem, kas, reaģējot uz minimālajiem drošības noteikumiem un lērumu traģēdiju trasē 1960 un 1970. gados, rosināja tos mainīt uz tādiem, kādus redzam šobaltdien.
Astoņu sezonu laikā viņš brauca “BRM”, “Matra”, “March” un “Tyrrell” komandu rindās.
Džims Klārks
Ilgu laiku par visu laiku izcilāko autosportistu uzskatītais brits savā ērā dominēja, procesā kļūstot par divkārtēju Pirmās formulas čempionu, kā arī gūstot 25 uzvaras un 33 “pole positions”.
Slavens ar savu tolaik neparasto ātrumu, diemžēl Lielbritānijas pilots gāja bojā piedzīvojot avāriju Formula 2 sacīkstē Hokenheimas trasē 1968. gadā.
Savas karjeras laikā viņš pārstāvēja tikai vienu komandu – “Team Lotus”.