Prestižākās, ekskluzīvākās, glamūrīgākās, garlaicīgākās un distances ziņā īsākās sacīkstes F1 kalendārā ir klāt. Monako GP pēdējos gadus kārtīgiem autosporta faniem sagādā vairāk vilšanās kā piedzīvojumus, tomēr šogad posms gaidāms ar nelielu āķi, kas var sagriezt visu kājām gaisā!
Trase: Šaurajā trasē ir ļoti grūti atrast apdzīšanas vietas, tādēļ nereti tās ir uz noteikumu pārkāpumu robežas. Trasē ir pilns ar lēniem pagriezieniem – zemo vidējo ātrumu dēļ distance ir par 45 kilometriem īsāka kā citur. Ikdienā ceļi tiek izmantoti satiksmei un sacīkšu vajadzībām tiek aizslēgti vienīgi F1, Formula E un vēsturisko spēkratu sacensību dienās. Līdz ar to saķere ir ļoti zemā līmenī un apļu laiki strauji uzlabosies nedēļas nogales gaitā. Monako ir vismazākā nozīme dzinēja jaudai, kas var palīdzēt “Alpine” komandai. Tikmēr augstais piespiedējspēka līmenis pieprasa īpašu sagatavošanos aerodinamiskajā jomā. Vairums komandu budžeta griestu laikā gan mēdz izvēlēties ieguldīt risinājumos, kas būtu efektīvi vairākās trasēs.
Riepas: Viens no iemesliem, kādēļ sacīkstes Monako parasti nav aizraujošas, ir zemais laterālā spēka līmenis uz riepām. Uz gludā asfalta tās netiek pakļautas lielām slodzēm, līdz ar to var izturēt ilgākus nogriežņus, it īpaši, ja braucēji izturas saudzīgi un te to ir iespējams paveikt daudz vieglāk kā citās trasēs. Tādēļ uz šo posmu, tāpat kā Imolā, “Pirelli” atveduši īpaši mīksto C6 sastāvu. Šobrīd vēl grūti pateikt, cik apļus sarkani marķētās riepas izturēs. Otru pārsteigumu sagādājuši FIA – noteikumos šogad atrunāts, ka katram braucējam Monako GP jāveic vismaz divi pitstopi – ar šo āķi tiek ievērojami sarežģīts stratēģu darbs. Vai redzēsim lēnākos braucējus veicam ļoti agrus pitstopus, lai noķertu peletonu un tad sakostiem zobiem, mocītos līdz finišam? Varbūt kāds paliks trasē maksimāli ilgi, cerot uz drošības mašīnas fāzi? Skaidrs, ka vienots unisons nebūs.

Laiks: Ņemot vērā īpatnējos noteikumus, kas pieprasa divus pitstopus, šoreiz sacīkstes sausos apstākļos pat varētu būt interesantākas, jo salijušā trasē stratēģijas parasti ir ļoti līdzīgas. Gaisa temperatūrai turoties ap 20 grādiem, vējš arī būs samērā mierīgs, salīdzinot ar nedēļas vidu, tomēr pastāv nokrišņu risks. Piektdien un svētdien lietus iespējamība vērtējama kā zema, tomēr sestdienas pēcpusdienā gaidāmas lietusgāzes, kas var iejaukties arī kvalifikācijas norisē.
Grafiks: Vēsturiski Monako GP treniņbraucieni parasti notika ceturtdienā, tomēr pēdējos gados čempionāta pērle pielāgojusies pārējiem posmiem ejot pēc ierastā grafika ar divām treniņu sesijām piektdienā. Galvenie notikumi: kvalifikācija sestdien pl. 17:00 un sacīkstes svētdien pl. 16:00. Uz Monako devušies arī jaunie talanti F2 un F3 čempionātos. Svētdien pēc sacīkstēm pl. 19:00 vērts pievērst uzmanību pāri okeānam notiekošajām Indianapolisas 500 jūdžu sacīkstēm.

Pērn: Izšķirošajā kvalifikācijas mēģinājumā Makss Verstapens aizskāra sienu jau trases pirmajā pagriezienā. Cerības uzlabot rezultātu izpalika, kā rezultātā viņš palika sestais aiz Leklēra, Piastri, Sainca, Norisa un Rasela. Pirmajā aplī, cīnoties ar Piastri, Saincs pārdūra savas mašīnas riepu, tomēr tika cauri sveikā, jo brauciens tika apturēts pēc Peresa un “Haas” braucēju sadursmes. Atkārtotajā startā Karloss varēja atgriezties trešajā pozīcijā. Visi braucēji samainīja riepu sastāvus, kā rezultātā pitstopi nebija nepieciešami, padarot atlikušo sacīksti ļoti vienmuļu. Top 10 finišēja savās starta pozīcijās, tomēr vietējā publika varēja gavilēt – kopš Luī Širona uzvaras bija jāgaida gandrīz simts gadi līdz nākamajai reizei, kad Monako GP uzvar vietējais braucējs.
Top 3 intrigas:
- Vai uzvarētāju izšķirs sekundes tūkstošdaļas? Monako trases konfigurācija palikusi gandrīz nemainīga jau desmitgadēm ilgi, ļaujot uzskatāmi apjaust, cik ātrākas palikušas formulas. Mūsdienās ideālos apstākļos trasi iespējams veikt 70 sekundēs. Tas nozīmē, ka kvalifikācijā valdīs pamatīgs juceklis, lai uzsāktu apli pēdējam. Sekundes simtdaļas var pēlēt lomu gan braucot ārā no boksiem, gan izspiežot maksimālo rezultātu. “McLaren” komandas braucējiem kvalifikācijā regulāri bijušas problēmas novaldīt formulu. Šeit katra kļūda ir avārija, bet droša braukšana nozīmē garantētu zaudējumu Verstapenam. Šobrīd čempionāta vadošais trio izskatās tik tuvu viens otram, ka uzvaru var izšķirt nevis tas, kurš būs drosmīgākais, bet gan kuram izdosies izkārtot vislabākos apstākļus sava apļa veikšanai. Makss ir eksperts šai jomā, tādēļ pelnīti tiek uzskatīts par nopietnu kandidātu uz uzvaru. Ja trase būs žūstoša, likmes kļūs vēl augstākas.
- Kā Leklēram klāsies pēc ‘lāsta noņemšanas’? Monako trasē mājiniekam Leklēram nekad neveicās līdz uzvarai pērn. Pirms panākuma šķita, ka Šarlam mājās ir uzlikts kāds lāsts. Šogad galveno pārbaudījumu rada “Ferrari” formula ar savām iedzimtajām dizaina problēmām, kas nopietni apgrūtinās cīņu par pjedestālu. Imolā lielu lomu spēlēja pareizā brīdī veikti pitstopi, tomēr vismaz sacīkšu režīmā sarkanie neizskatījās peļami. Te gan vispirms jāsakārto ātrums viena apļa ietvaros. Pie tam pats Leklērs akcentējis, ka ātrums lēnākajos pagriezienos ir viens no “Ferrari” lielākajiem klupšanas akmeņiem.
- Vai Alonso sausajai sērijai tiks pielikts punkts? “Aston Martin” komandā šogad vērojamas anomālijas – kvalifikācijās komandas biedru duelī 7:0 Alonso labā nav pārsteigums, taču visus 14 punktus komandai sagādājis Strols, pateicoties sacīkstēm Austrālijā un Ķīnā, kā arī Maiami sprintam. Kvalifikācija Imolā ar gudrāku riepu izvēli palīdzēja iemirdzēties, tomēr drošības mašīnu periodi liedza Alonso atklāt 2025. gada rēķinu sacīkstēs. Viņš finišējis uzreiz aiz punktiem jau 3 reizes šogad. Skaidrs, ka tik nospiedošs pārsvars pret komandas biedru vairs nav, tomēr ‘0 punkti’ neatspoguļo Alonso spējas. Monako lielu lomu kvalifikācijā spēlē braucēja spēja balansēt uz riska robežas. Pirms diviem gadiem Fernando pietrūka pavisam nedaudz, lai izcīnītu pole position.
Padoka pļāpas: Bijušais “Force India” un “Alpine” komandu vadītājs Otmars Safnauers apstiprinājis, ka tuvojas tam, lai F1 papildinātu 12. komanda pēc “Cadillac” ienākšanas nākamgad. Lai gan projektu joprojām klāj noslēpumainības plīvurs, Otmars uzsvēris, ka finansiālā puse ir nodrošināta, turklāt jaunā komanda cieši sadarbosies ar kādu ražotāju. Neraugoties uz iestrādnēm, Safnauers neizslēdz iespēju ienākt F1 citā veidā, nopērkot jau eksistējošu komandu, uzsverot, ka šis tirgus ir nebeidzams un arī veselīgā pozīcijā esošas komandas īpašnieki var nolemt, ka laiks doties prom.
Modes skate: Divas no vadošajām komandām Monako sapucējušās īpaši spilgti. “Ferrari” braucēji būs ģērbušies baltā kombinezonā, kamēr mašīna saglabās ierasti sarkanos toņus. Tikmēr “McLaren” puiši tikuši gan pie baltiem kombinezoniem, gan arī pamainījuši mašīnas krāsojumu retro stilā. Vairākiem braucējiem uz šo nedēļas nogali sagatavotas arī īpašas ķiveres.
Ārpus F1: Vai zināji, ka Šarls Leklērs nedrīkst apmeklēt kazino savā dzimtenē? Atbilstoši Monako likumdošanai, kazino ir paredzēti iebraucējiem no citām valstīm un vietējo cilvēku ielaišana tajos ir pārkāpums, tādēļ pie ieejas vienmēr būs pasu kontrole ne tikai vecuma pārbaudei. Karaliskā ģimene pieņēma šādu likumu, lai vietējie nenospēlētu savus uzkrājumus. Vienīgie Monako iedzīvotāji, kuriem ir atļauts spēlēt kazino ir to darbinieki. Ierobežojumi neattiecas uz tiešsaites kazino.