Četrkārtējais F1 pasaules čempions Sebastians Fetels paudis bažas par jaunajiem noteikumiem, kas stāsies spēkā 2026. gadā. Salīdzinot ar 2014. gadu, karjeru noslēgušais pilots kritizējis gaidāmās izmaiņas, norādot uz līdzībām ar iepriekšējām lielajām pārmaiņām.
2014. gada noteikumi ļāva ‘Mercedes’ dominēt
2014. gada sezona ieviesa vienas no būtiskākajām pārmaiņām F1 vēsturē – ārkārtīgi sarežģītas un dārgas hibrīddzinēju sistēmas. Tolaik čempionāts centās tuvoties ceļu satiksmes tehnoloģijām un radīt videi draudzīgāku tēlu, uzsverot degvielas efektivitāti. Taču rezultātā radās milzīgas izmaksas un ļoti nevienlīdzīgi spēku samēri. “Mercedes” ieguva pārliecinošu pārsvaru, 2014. gadā uzvarot 16 no 19 posmiem un no tā laika līdz 2021. gadam izcīnot astoņus Konstruktoru kausus.
“2014. gada noteikumi principā bija labi,” sacīja Fetels intervijā “Auto Motor und Sport”. “Ideja bija pareiza, bet ieviešana – nepilnīga. Tas izmaksāja pārāk dārgi un neko īpaši čempionātam nedeva.”
Jaunās mašīnas būs krietni par smagu
2026. gada nolikumā paredzētas vēl radikālākas izmaiņas – turpmāk puse no motora jaudas nāks no elektriskās enerģijas. Mašīnas būs par aptuveni 30 kilogramiem vieglākas un ar uzlabotu aerodinamiku, taču kopējais koncepts Fetelam joprojām raisa jautājumus. “No iepriekšējiem dzinēju noteikumiem tiek atmesti vairāki inovatīvi risinājumi, lai padarītu tos lētākus un piesaistītu jaunus ražotājus. Elektriskais komponents pats par sevi ir labs un nepieciešams, bet uz ceļiem mēs jau esam tālāk – tur dominē 100% elektriskie risinājumi ar nepārspējamu efektivitāti,” norādīja bijušais “Red Bull” braucējs.
Fetels uzsvēra, ka sacīkšu sportā prasības atšķiras. “Autosportam vajadzības ir citādas – Lemānas 24 stundu sacīkstēs tās atšķiras no F1 vai junioru čempionātiem. Pilnībā elektriski dzinēji šeit nestrādās. Jaunie noteikumi mani līdz galam nepārliecina. Enerģijas atgūšana ir laba lieta, bet to darīt tikai ar aizmugures asi, ignorējot priekšējo, man šķiet nesaprātīgi.”
Viņš arī uzskata, ka automašīnas joprojām ir pārāk smagas, neskatoties uz nelielo svara samazinājumu. “Mēs ejam tajā virzienā, bet tas ir kā piliens okeānā. Mašīnām būtu jābūt par vismaz 200 kilogramiem vieglākām. Vienmēr jautājums ir – ko tu vēlies panākt, kā to izdarīt un no kurienes nāk finansējums?”
Fetels aicina izmantot dabai draudzīgu degvielu
Pēc aiziešanas no F1 Fetels aktīvi iesaistījies ilgtspējīgu degvielu popularizēšanā ar savu iniciatīvu “Race Without a Trace”. Viņš to demonstrēja arī Gudvudas ātruma festivālā, kur pilotēja Naidžela Mansela čempiontitula “Williams FW14B” (1992) un Airtona Senna “McLaren MP4/8” (1993), izmantojot klimata neitrālu degvielu. “Šāda degviela ir laba, jo pasaulē tai ir liels pielietojums – jau esošajiem transportlīdzekļiem uz ceļiem, kuģniecībā un aviācijā. Taču būtiski ir degvielas izcelsmes ierobežojumi. Ja F1 sacensību attīstības sacensība aiziet nepareizā virzienā, var atkārtoties 2014. gada scenārijs,” brīdināja Fetels.
Viņa izmantotajai degvielai nebija vajadzīgas nekādas tehniskas izmaiņas automašīnās, kas ievērojami samazina barjeru tās izmantošanai. “Ar degvielu mums pēc iespējas stingrāk jānosaka robežas – gan molekulu izcelsmei, gan nozīmei sērijveida ražošanā,” uzsvēra Fetels.