Gaidīšanas laiks ir beidzies! Formula 1 saime pēc vasaras atvaļinājuma ir uzņēmusi enerģiju, lai pēdējos desmit posmos noskaidrotu čempionu un atšķetinātu intrigas vidus ešalonā. Pirmā pietura – Nīderlandes GP, kas, kā ierasts, tērpjams oranžos toņos, pateicoties Maksa Verstapena entuziastiskajiem fanu pūļiem.
Trase: Zandvorta ir samērā šaura, tādēļ apdzīšanas iespējas ir diezgan ierobežotas, lai gan tieši šeit pirms diviem gadiem lietū tika sasniegts F1 apdzīšanu skaita rekords. Līdzīgi kā iepriekšējā posmā Ungārijā nepieciešams augsts piespiedējspēka līmenis, turklāt saķere ir diezgan zema, līdz ar to vēja brāzmas var nopietni ietekmēt formulas.
Par pamanāmu niansi, kas atšķir to no citām trasēm, kļuvušas divas nepilnu 20 grādu stāvās virāžas, metot izaicinājumu inženieriem pareizo regulējumu izvēlē, kā arī braucējiem, kuru riepas tiek pakļautas kā vertikāliem, tā arī laterāliem spēkiem. Zandvorta ir viena no īsākajām trasēm kalendārā, līdz ar to sacīkšu režīmā braucējiem būs jāveic 72 apļi.
Riepas: Papildus lietus riepām (3 komplekti pārejas, 3 ekstrēmi slapjam laikam), “Pirelli” uz savu 500. Formula 1 posmu sagatavojuši C2 (x2), C3 (x3) un C4 (x8) sastāva riepas, sperot vienu soli mīkstākā virzienā kā pērn, kad pārliecinoši dominēja viena pitstopa stratēģija.
Sagaidāms, ka tas novedīs, galvenokārt, pie divu pitstopu stratēģijas, ko veicinās arī izmaiņas boksu celiņa atļautajā ātrumā. Tas palielināts no 60 līdz 80 km/h, tādā veidā samazinot pitstopam nepieciešamo laiku.

Laiks: Karstā vasara ir aiz muguras un laikapstākļi ir diezgan draņķīgi ne tikai Latvijā, bet arī Zandvortā. Visas trīs sacensību dienas gaidāms lietus, kas dažbrīd centīsies ievilkt elpu, tomēr tikai ar sausā laika riepām diez vai pietiks. Zema atmosfēriskā spiediena apgabalā gaisa temperatūra turēsies zem 20 grādiem. Sacīkšu dienā gaidāms stiprāks vējš, kas jūras malā esošajā trasē nav retums.
Grafiks: Lietus mēdz ieviest izmaiņas, tomēr parasti tas notiek junioru kategorijās. No tām uz Nīderlandi devušās tikai F1 Academy braucējas. F1 darbosies pēc ierastās programmas. Galvenie notikumi sestdien un svētdien pl. 16:00 pēc Latvijas laika. Ja kvalifikācija neaizkavēsies, būs iespēja ievilkt elpu pirms vēlāk vakarā notiekošās Latvijas basketbola izlases spēles ar Serbiju.

Pērn: Pirmajā starta rindā stājās abi sezonas vadošie braucēji. Pēc pārliecinošas uzvaras kvalifikācijā Lando Noriss startā zaudēja Maksam Verstapenam. “McLaren” braucējam ceturtdaļu sacīkšu garuma atrasties mājinieka astē līdz beidzot tika veikts sekmīgs manevrs cīņā par uzvaru. Turpinājumā Noriss soli pa solim palielināja pārsvaru. Finišā tas pārsniedza 20 sekundes. Pēc neveiksmīgas kvalifikācijas abi “Ferrari” braucēji Šarls Leklērs un Karloss Saincs spēja pakāpties uz trešo un piekto vietu. Starp abām sarkanajām formulām finišēja Norisa komandas biedrs Oskars Piastri. Visi 20 braucēji sasniedza finišu.
Top 3 intrigas:
- Kurš McLaren braucējs iegūs iniciatīvu? Oskars Piastri izskatījās pārliecinošāks sezonas pirmajā daļā, tomēr Lando Norisam izdevies uzvarēt trijās no pēdējām četrām sacīkstēm, sadeldējot handikapu līdz deviņiem punktiem. Pat totalizatori abu braucēju izredzes uzvarēt vērtē gandrīz identiski. Tā kā citu komandu braucēji titula cīņā diez vai iesaistīsies, iekšējais duelis var kļūt ievērojami agresīvāks…
- Vai mājas posma priekšrocības palīdzēs Verstapenam? Otrā vieta pērn sekoja pēc trim secīgām uzvarām, apliecinot, ka mājās Makss allaž juties labi. Tomēr arvien biežāk jūtams, ka pat izcilajam Verstapenam ir grūti pietuvoties vadošajām pozīcijām savā “Red Bull” formulā. Devītā vieta Ungārijā bez acīmredzamiem trauksmes signāliem tam ir lielisks apliecinājums. Protams, ja sacīkstēs līs, četrkārtējais čempions jutīsies kā zivs ūdenī.
- Vai pauze būs palīdzējusi pēdējo posmu neveiksminiekiem? Vairākās komandās bija vērojami formas kritumi. Pēc lieliska snieguma pirmajos posmos, sezonas Eiropas daļa Kimi Antonelli izvērtusies katastrofāli. Iespējams, viņam, vairāk kā jebkuram citam braucējam, bija nepieciešama pauze, lai sakopotu domas un spēkus ‘otrajam semestrim’. Tas pats attiecināms uz Luisu Hamiltonu, kura komentāri ar katru posmu izklausās arvien bezcerīgāki, kamēr Šarls Leklērs arvien regulārāk apmeklē pjedestālu. Vidus ešalonā pirmo posmu varonis Aizaks Hadžārs arvien biežāk sāk piekāpties Liamam Lovsonam. Tur likme ir īpaši liela, jo “Red Bull” lielajā komandā vēl ir brīva vieta uz nākamo gadu.
Padoka pļāpas: Pauzīte pagāja samērā mierīgi bez pārāk skaļiem pārsteigumiem. Pēdējās dienās visapspriestākā komanda ir “Cadillac”, kas savu debiju čempionātā piedzīvos tikai nākamgad, tomēr liek par sevi runāt, nolīgstot divus bijušos vicečempionus Serhio Peresu un Valteri Botasu. Ja kāds no viņiem pavadīs nedēļas nogali uz vietas, kameras tiks nešaubīgi vērstas tieši virsū braucējiem.
Priekšpēdējo reizi: Līgums par tiesībām rīkot Formula 1 posmu Zandvortai ir uz šo un nākamo gadu, tomēr posma rīkotāji atzīst, ka varbūtība pagarināt līgumu ir niecīga. Maksa Verstapena izstāšanās no titula cīņas pavisam noteikti nenāks par labu F1 popularitātei Nīderlandē. Finansiālie izaicinājumi ir pārāk lieli, ņemot vērā, cik daudz trašu jau klauvē pie F1 durvīm. Ja nekas strauji nemainīsies, Nīderlandes GP ar armiju oranžos toņos ģērbtiem skatītājiem redzēsim priekšpēdējo reizi.
Ārpus F1: Vēsturiski Zandvorta, par kuras eksistenci pastāv gandrīz 1000 gadus senas liecības, darbojies kā zvejnieku ciematiņš. Tulkojot no vietējās valodas, Zandvorta nozīmē ‘smilšu brasls’. Smilšainā pludmale pēdējos gados padarījusi Zandvortu par pievilcīgu galamērķi arī tiem tūristiem, kas turp dodas ne tikai, lai vērotu klātienē sacensības.