Barselonas testu trešā diena. Šodien pie darba ķersies vairāki šajos testos vēl neredzēti piloti.

Arī šorīt kopā ar franču fotogrāfu trases preses centrā ieradāmies vieni no pirmajiem. Rīti šeit joprojām dzestri – vietējie spāņi pārsteigti par apledojušiem mašīnu vējstikliem. Ar smaidu varu tikai atcerēties, kādi bija Latvijas šoferīšu rituāli, lai izraktu/noskrāpētu mašīnas pēc nakts sala un sniega.

Runājot par franču kolēģi, tad viņa vārds ir Bernards (http://www.bernardasset.com) un viņš ir fotogrāfs frīlancers, kas braukā uz lielāko daļu F1 Grand Prix posmiem un auto šoviem. Sarunājām satikties Lemānas 24 stundu sacīkstē jūnijā, lai gan nevienam no mums vēl nav apstiprinātas akreditācijas. Šeit vietā piebilst, ka pie reizes precizēju arī jauno franču F1 pilotu vārdu un uzvārdu izrunu: tie ir Šarls (kā De Golls) Piks un Žans Ēriks Verņs (bez -ē galotnes, jo nav uzsvars uz pēdējo -e burtu).

Šodien pilotu sastāvā Barselonā būs būtikas izmaiņas. Darbu ir pabeiguši Fetels, Hamiltons, Alonso, Hilkenbergs, Peress, Rikiardo un viņu vietā attiecīgi būs Vēbers, Batons, Masa, Di Resta, Kobajaši un Verņs. Tāpat pirmo reizi šajos testos trasē redzēsim Gloku un Maldonādo. Savukārt “Caterham” sastāvā turpinās strādāt Petrovs, bet Rosbergu atkal nomainīs Šūmahers – “Mercedes” piloti mainās ik dienu. Savukārt “Lotus” ir devušie prom, lai gan viņu motormāja joprojām stāv un visamz daļa no vadības ir palikuši, lai uzņemtu viesus un žurnālistus.

Vakar vakarā bija vairākas interesantas intervijas. Tiku pie iespējas 10 minūtes “Toro Rosso Power Station” (attēlā) vienatnē “parunāt ar Danielu Rikjardo – abi bijām ieradušiem pirms laika. Šo interviju varēsiet izlasīt EMAG.F1.LV otrajā numurā, kas iznāks pirms sezonas sākuma. Pārsteidza austrālieša atvērtība un lieliskais noskaņojums – viņš visu laiku smaidīja, neslēpjot savas zobu breketes. Lai neliktos pārmērīgi uzbāzīgs, izvairījos viņu atklāti fotografēt.

Lielākā daļa piloti ir devušies trasē, lai veiktu instalācijas apli. Pirmais, gluži kā dienu iepriekš, trasē izbrauca Vitālijs Petrovs ar “Caterham”. Pie reizes arī precizēšu šī sporta auto ražotāja izrunu latviešu valodā –keitram. Aiz Petrova boksus pameta arī Timo Gloks, kuram šī ir vienīgā darba diena “Marussia” sastāvā šajos testos – vācietis ar veco modeli ir jau atbraukājies, tāpēc komanda dod iespēju jaunajam Šarlam Pikam. Zem Krievijas karoga startējošās komandas jaunais modelis debitēs tikai pēdējos Barselonas testos.

“Force India” šorīt ar Polu di Restu pie stūres strādā pie aerodinamikas testiem. Kā tas izpaužas trasē? Barselonas trase šajā ziņā ir ļoti piemērota, jo tajā ir vairāki gari, taisni nogriežņi, ātrie līkumi un ļoti gara starta finiša taisne. Šajos posmos formulai ir aktivizēts dzinēja apgriezienu ierobežotājs, lai tā brauktu ar konstantu ātrumu. To var viegli konstatēt pēc skaņas – noteikti esat ievērojuši drebelīgo dzinēja skaņu, kad pilots sacīkstēs iebrauc boksu celiņā – arī tur strādā apgriezienu ierobežotājs, tikai ar krietni zemāku ātruma robežu. Turklāt par ierobežotāja klātbūtni signalizē arī mirgojošā sarkanā signālgaisma formulas aizmugurē – lai pārējie piloti laikus pamanītu sāncensi, kurš taisnē kustas lenāk nekā tas būtu iespējams. Ar šādu konstantu ātrumu komandām ir iespēja savākt objektīvāku informāciju par mašīnas aerodinamiskajām īpašībām, tostarp pretestību jeb berzi, ko rada izmaiņas virsbūvē. Pēc tam šie dati tiek korelēti ar aerodinamiskajā tunelī iegūtajiem datiem – ideālā gadījumā tiem būtu jāsakrīt, tomēr nereti (“Ferrari” gadījums pērn) tuneļa kalibrācijas (tur testi notiek ar 50 vai 60% izmēra modeļa kopiju) kļūdas dēļ mēdz rasties problēmas, kuras pēc tam sezonas gaitā ir ļoti grūti novērst, jo trases testi nav atļauti. Tas ir vēl viens iemesls, kāpēc testi pirms sezonas ir tik ļoti svarīgi.

Apstaigāju Barselonas trases daļu, kur ir pirmais un daļa no otrā sektora. Arī tur bija pietiekami daudz skatītāju. Mēģināju ielīst vietās, kur īsti nedrīkst – drīz vien man par to aizrādīja, tomēr ļoti pieklājīgi un pacietīgi. Atgriežoties uz terases, piefiksēju mirkli, kad boksos iebrauc Mihaels Šūmahers ar jauno “Mercedes W03” – interesanti, ka mehāniķi zibenīgi apsedza ne tikai visu aizmugurējo antispārnu, bet arī priekšējā spārna visu horizontālo sekciju. Tātad “Mercedes” ir ko slēpt – iespējams priekšējā antispārnā iestrādāta iepriekš aprunātā “F-Duct” sistēma, kas caur mašīnas purngalu un antispārna vertikālajām kolonnām novada gaisa plūsmu zem mašīnas.

Noklausījos vēlreiz vakardienas Alonso interviju un ir vairākas interesantas atziņas. “Ferrari” komanda jau Heresā iekavēja visu programmu un toreiz Alonso atzina, ka komanda izpratusi tikai piekto daļu no tā, kas vēl jāizdara. Kamēr konkurenti “Red Bull” un “McLaren” Barselonas testu otrajā dienā jau pārslēdzās uz sacīkšu simulācijām, “Ferrari” vēl nav pilnībā nostabilizējušies ar pamata regulējumu meklējumiem. “Tā ir taisnība, ka mēs turpinām iepazīt mašīnu un vākt informāciju, kurai būtu jābūt jau mūsu rīcībā,” stāstija Alonso vakar vakarā. “Modelis ir visai sarežģīts un mums pilnībā ir jāizprot tā uzvedības principi.”

Man palūdza dot īsu vērtējumu, kā līdz šim gatavošanās jaunai sezonai veicas trīs vadošajām komandām. Tātad ļoti īsi. “McLaren” ir klusas pašpārliecības pilni, ka viņi atrodas krietni labākā pozīcijā nekā pirms gada. “Ferrari” priekšā vēl daudz darāmā, lai noķertu konkurentus nevis ātruma, bet paveiktā darba apjoma ziņā. Tikmēr “Red Bull” ir ātri un turklāt šis ātrums viņiem padodas pārsteidzošu vieglumu un šķietami bez piepūles.

“Lotus” komanda, kurai nācās atcelt Barselonas testu sesiju jau pēc 7 apļiem dēļ problēmām ar šasiju, acīmredzot saņems visu komandu piekrišanu, lai aizvadītu vismaz vienu papildus testu dienu. Vairums komandu jau ir devušas piekrišanu un šeit problēmām nevajadzētu būt, jo ļoti līdzīgi arī “Mercedes” saņēma tādu atļauju, kad atteicās no 1 testu dienas Heresā un tā vietā aizvadījā privātos testos pirmdien Barselonā – dienu pirms pārējās komandas devās trasē. Tas gan nenozīmē, ka “Lotus” problēmas ir atrisinātas, jo vispirms šis tehniskais defekts jānovērš un jācer, ka nav jāizdara izmaiņas šasijas uzbūvē, jo tad būs vēlreiz jāiziet homologācijas procedūra. Turklāt “Lotus” faktiski pilnībā zaudēja 4 testu dienas no 12 un 1 diena to nespēs kompensēt.

Šobrīd ir noslēgusies pirmā dienas daļa Barselonas testos un komandas dodas stundas pusdienu pārtraukumā. Ātrākais apļa laiks pieder Maldonādo, kuram seko Šūmahers un Kobajaši. Tas ir vēl viens apstiprinājums apgalvojumam, ka tikai pēc labākā apļa testos mēs nevaram gūt priekšstatu par situāciju kopumā. Piemēram Di Resta šobrīd ir lēnākais, lai gan vakar viņa komandas biedrs Hilkenbergs bija pirmais. Par iemeslu jau rakstīju – “Force India” pirmspusdeinā aizvadīja aerodinamikas testus ar dzinēja apgriezienu ierobežotāju – līdz ar to apļa laikiem nav nekādas nozīmes. Četri piloti līdz pusdienlaikam veikuši vairāk par 50 apļiem: Kobajaši, Maldonādo, Šūmahers un Gloks.

Barselonas testi – rezultāti pēc 1.dienas puses

V Pilots Komanda Laiks / Atstatums Apļi
1  Maldonado Williams  1m22.391s 52
2  Schumacher Mercedes  1m23.384s  +0.993 54
3  Kobayashi Sauber  1m23.582s  +1.191 59
4  Button McLaren  1m23.918s  +1.527 39
5  Vergne Toro Rosso  1m24.433s  +2.042 42
6  Massa Ferrari  1m24.771s  +2.380 48
7  Webber Red Bull  1m24.835s  +2.444 26
8  Glock Marussia  1m26.173s  +3.782 51
9  Petrov Caterham  1m26.929s  +4.538 23
10  Di Resta Force India  1m27.180s  +4.789 20

Pusdienas pārtraukums beidzies un piloti atgriežas savās darba vietās. Nolēmu noķert Batonu un šoreiz uzminēju pa kuru treileru ‘šķirbu’ viņš nāks. Bez grūstīšanās tiku pie viņa bildes pilnā augumā, bet pats pārsteidzošākais bija tas, ka pēc noknipsēšanas viņš man pateica “Paldies!”. Es viņam atbildēju ar to pašu un jācer, ka no viņa puses tas nebija sarkastisks joks.

Darbība trasē ir atsākusies un pirmais tur devās Marks Vēbers, par kuru interese nav mazāka kā par Sebastianu Fetelu. Tā vismaz var spriest pēc ziņkārīgo pūļa, kas pavadīja austrālieti uz un no pusdienām.

Arī Di Resta izbrauca trasē un jau ar savu pirmo lidojošo apli uzlaboja savu pirms pusdienas rezultātu – tātad “Force India” ir pielikuši punktu aerodinamikas testiem un tagad paskatīsimies vai skotam izdosies būt tik pat ātram, kā vakar bija viņa komandas biedrs Niko Hilkenbergs, kurš gan pats vakar vakarā preses konferencē atzina, ka vēl tikai apgūst formulu un viņš palikšot tikai ātrāks. Interesanti – vai “Force India” varētu būt šīs sezonas ‘melnais zirdziņš’, kā pērn sezonas sākumā bija “Renault” komanda?

Nevar nepieminēt arī ļoti svarīgas ziņas no Londonas: Bernijs Eklstons (FOM) ir parakstījis līgumu ar “Tata Comunications” kompāniju, kas nozīmē revolūciju Formula 1 TV translācijās. Nākotnē FOM TV nebūs nepieciešamība vizināt pa visu pasauli savu aprīkojumu, jo “Tata” pieslēgums ļaus visu vizuālās informācijas datu plūsmu nosūtīt bez laika nobīdes, kā tas ir satelīta TV gadījumā. Taču skatītājiem pamanāmākas izmaiņas būs interaktivitāte – digitālās TV ietvaros TV kompānijas varēs izvēlēties veidu kā komunicēt ar skatītāju, nodrošinot atgriezenisko saiti. Taču pats galvenais – nākotnē tas paredz arī F1 translācijas internetā, kas, protams, arī būs par maksu. Eklstons beidzot ir padevies, jo līdz šim viņš noliedza visu, kas saistīts ar Formulu 1 internetā. Laikam paliek vecs.

Pa ārējo perimetru varēju apiet apkārt gandrīz visai trasei – papildināju arī fotogaleriju no šī pārgājiena. Konstatēju, ka trasē ir krietni vairāk saktītāju nekā sākumā biju domājis – kopā noteikti sanāks vairāki tūkstoši. Šodien laika apstākļi un piloti viņiem neliek vilties – vienubrīd trasē bija visi 10 braucēji, jo komandas ir sākušas aizvadīt sacīkšu simulācijas un tas nozīmē, ka piloti pavada trasē vairāk apļus pēc kārtas.

Barselonas trases centrā runā, ka “Lotus” komanda saņems visu komandu piekrišanu, lai aizvadītu papildus testu dienu to vietā, kas tika zaudētas šasijas kļūmes dēļ. Nu jau parādījies arī konkrēts datums – 27.februāris, kas ir pirmdien – divas dienas pirms pēdējās testu sesijas sākuma šeit pat “Circuit de Catalunya” trasē. Preses centrā sēžu pie viena galda ar trim “Autosport” un vienu “F1 Racing” (abi šie žurnāli ir zem vienas izdevniecības “Haymarket Media Group” jumta) žurnālistiem un šeit var daudz interesanta saklausīties. Turklāt interesanti vērot, ka pie šiem kungiem regulāri piestaigā komandu preses sekretāri, kas kā vecus draugus aicina uz komandu hospitalitytelpām iekost vai arī atnes kādu suvenīru – nupat “Lotus” preses vīrs Endijs Stobarts atnesa pildspalvas ar komandas jaunā modeļa “E20” logotipiem.

Arī trešās dienas darbs trasē ir noslēdzies un šoreiz punktu pielika Felipe Masa, kurš apstājās īsi pēc izejas no boksiem, izraisot sarkano karogu fāzi, kas tika pārtraukta jau ar rūtoto karogu. Tikmēr ātrāko apļu tabulā nekas īpaši nemainījās – Maldonādo, Šūmahers un Kobajaši. Tagad, kā vienmēr, priekšā maratons sprinta ātrumā pa preses konferencēm.

Džensona Batona preses konference bija interesanta. Brits apliecināja, ka šogad “McLaren” ir krietni labākā pozīcijā nekā bija pērn ap šo pašu laiku – veikts daudz apļu, atrasti pamata regulējumi un lēnām nāk apskaidrība par riepām. Tieši par riepām viņš uzsvēra, ka tās tikai izskatās tādas pašas, tomēr izjūtas ir pavisam citas. Šīs dienas laikā veikta sacīkšu simulācija un ar visiem trim riepu tipiem izbraukts ar ļoti pilnu degvielas tvertni – rezultāti esot pārsteidzoši, tomēr sīkāk Batons atteicās ko paskaidrot – tas esot noslēpums. Testos savākta jau iespaidīga datu bāze, kas ļaus uz pirmo posmu sagatavot nopietnu uzlabojumu paketi aerodinamikas ziņā.

1 KOMENTĀRS

    • Franču valodā izruna ir Verņ. LV ir jāliek galotne un vīriešu dzimtei galotne būs -s. Es arī gribēju kabināt -e vai -ē, bet kā man paskaidroja, tad tādā gadījumā viņa uzvardu rakstītu Vergné (uzsvars uz pēdējo burtu), bet tā nav – ir ar parasto -e, kuru līdz ar to neizrunā.

      • Mjā, grūti pateikt, kā ir labāk. Verņs skan visai samocīti. Varbūt darīt tāpāt kā angļiem – viņi ar franču uzvārdu izrunāšanu īpaši neiespringst. Viņi nekad nav lietojuši terminus ‘Alezī’, ‘Panī’ vai ‘Komā’ (kas laikam būtu pareizi pēc franču izloksnes). Un, ja tā padomā – mēs taču arī latviskojam Petrova vārdu ‘Vitālijs’. Nesakām taču ‘Vitaļijs’, kas būtu tiešs krieviskās izrunas atvasinājums 🙂
        Vobšem tāds slidens temats… 😀

      • Nav ar to valodu tik vienkaarshi. Ir mums gan Priede un Kļava kur bez galotnes s iztiekam. Ja tavam uzvaardam piekabinaatu galotni s ar diez ko prieciigs nebuutu 🙂