Vai ir iespējams novērtējot pirmssezonas testu rezultātātus pateikt, kurš pilots kļūs par F1 čempionu? Ir! Šeit ir piedāvāts neliels pētījums, par sakarību starp testu rezultātiem un vēlāk sasniegtajiem komandu rezultātiem sezonā. Pētījums sastāv no trijām daļām metodoloģijas, septiņu sezonu 2005. – 2011. pirmssezonas testu un sezonas rezultātu analīzes un secinājumiem.
Metodoloģija – sākumā tika atlasītas katras sezonas divas testu sesijas pēc iespējas tuvāk F1. sezonas startam un ar nosacījumu, ka tajās ir piedalījušies lielākā daļa braucēju. Šajās testu sesijās tika ņemti vērā pilotu 10 ātrākie apļalaiki, katrā no sesijām. Katram pilotam no pirmā desmitnieka tika ņemts vērā tikai ātrākais aplis. Pēc šādas atlases piloti tiek sakārtoti pēc ātrākajiem apļalaikiem. Šādi izveidojās iespēja salīdzināt pilotu testu rezultātus un to sniegumu sezonā. Gan laika, gan apjoma ierobežojumu pēc nav ņemti vairāki faktori testos, kā arī nav veikta pilna F1 sezonas analīze, tas var gan pastiprināt testu saistību ar vēlāk sezonā uzrādītajiem rezultātiem, gan arī to noraidīt. Analīze veikta no 2005 līdz 2011. gada sezonai.
2005.
Heresa 9. – 11.02. | Barselona 16. – 18.02. | |||||
Pilots | Komanda | Apļa laiks | Pilots | Komanda | Apļa laiks | |
1. | Fernando Alonso | Renault | 1.15.727 | Džankarlo Fisičella | Renault | 1.14.416 |
2. | Huans Pablo Montoija | Mclaren | 1.16.442 | Ricardo Zonta | Toyota | 1.14.502 |
3. | Džankarlo Fidičella | Renault | 1.16.659 | Pedro de la Rosa | Mclaren | 1.14.543 |
4. | Jarno Trulli | Toyota | 1.16.743 | Fernando Alonso | Renault | 1.14.556 |
5. | Felipe Masa | Sauber | 1.17.273 | Rubens Baričello | Ferrari | 1.14.644 |
6. | Rubens Baričello | Ferrari | 1.17.442 | Mihaels Šumahers | Ferrari | 1.14.913 |
7. | Niks Haidfelds | Williams | 1.17.325 | Kristians Klīns | Red Bull | 1.14.973 |
8. | Deivids Kulthards | Red Bull | 1.17.526 | Deivids Kulthards | Red Bull | 1.15.087 |
9. | Kristians Klīns | Red Bull | 1.17.583 | Huan Pablo Montoija | Mclaren | 1.15.197 |
10. | Ralfs Šumahers | Toyota | 1.17.773 | Kimi Raikonens | Mclaren | 1.15.229 |
2005. gada pirmsezonas testu rezultāti liecina par to, ka šajā sezonā neapšaubāmi ātri būs “Renault ” piloti Fernando Alonso un Džankarlo Fisičella. Konkurenci viņiem noteikti viņiem sastādīs “Mclaren ” komanda, nav gan īsti skaidrs kurš no pilotiem, kā arī visiem iepriekšminētajiem ir jāuzmanās no Toyota komandas. Ņemot vērā iepriekšējo gadu “Ferrari ” dominaci pilotiem var spriest to, ka arī viņi iesaistīsies cīņā par uzvarām.
Sezonas rezultāti liecina, ka testu rezultāti diezgan precīzi atspoguļo sezonas notikumus, izņemot “Ferrari ” cīņu par uzvarām. Šajā sezonā cīņa par čempionu titulu notika starp “Renault ” un “Mclaren ” komandām. Uzvaru pirmajā posmā izcīnīja Fisičella tomēr pēc tam krietni veiksmīgāk brauca Fernando Alonso. “Mclaren” cīņā par uzvarām iesaistījās tikai no piektā posma, tas liedza tās pilotam Kimi Raikonenam pilnvērtīgu cīņu par titulu. Arī “Toyota ” ar Trulli spēja sezonas sākumā kāpt uz goda pjedestāla.
2006.
Heresa 8. – 10.02. | Barselona 22.- 24.02. | |||||
Pilots | Komanda | Apļa laiks | Pilots | Komanda | Apļa laiki | |
1. | Fernando Alonso | Renault | 1.16.960 | Džensons Batons | Honda | 1.13.920 |
2. | Džensons Batons | Honda | 1.17.106 | Džankarlo Fisičella | Renault | 1.13.969 |
3. | Huans Pablo Montoija | Mclaren | 1.17.272 | Fernando Alonso | Renault | 1.13.977 |
4. | Pedro de la Rosa | Mclaren | 1.17.421 | Rubens Baričello | Honda | 1.14.265 |
5. | Džankarlo Fisičella | Renault | 1.17.483 | Huans Pablo Montoija | Mclaren | 1.14.587 |
6. | Rubens Baričello | Honda | 1.17.503 | Kimi Raikonens | Mclaren | 1.15.224 |
7. | Niks Haidfelds | BMW Sauber | 1.17.584 | Niko Rosbergs | Williams | 1.15.774 |
8. | Marks Vēbers | Williams | 1.17.767 | Ralfs Šumahers | Toyota | 1.15.973 |
9. | Žaks Vilinēvs | BMW Sauber | 1.18.055 | David Coulthard | Red Bull | 1.16.034 |
10. | Heiki Kovolainens | Renault | 1.18.555 | Jarno Trulli | Toyota | 1.16.057 |
2006. gada testu rezultāti liecina par to, ka šajā sezonā cīņa par čempionu titulu būs starp “Renault” pilotu Fernando Alonso un Honda pilotu Džensonu Batonu. Cīņā droši vien iesaistīsies arī “Mclaren ” piloti, tomēr kurš no viņiem dominēs pateikt nevar. Diemžēl nevienā no rezultātu tabulām nav redzami “Ferrari” piloti, kuru testu grafiks atšķīrās no citām komandām.
Testu rezultāti diezgan precīzi parāda vienu no sezonas varoņiem Fernando Alonso, tomēr otrs Mihaels Šumahers saprotamu iemeslu pēc šeit nav redzams. Savukārt Džensons Batons un Honda vairāk par vienu uzvaru nespēja izcīnīt un “Mclaren” bija ļoti tālu no cīņas par titulu. Līdz ar to šeit var teikt, ka testu rezultāti atspoguļo sezonas rezultātus tikai daļēji. Interesants fakts ir tas, ka uzvaras savā starpā sadalīja “Ferrari ” un “Renault” komandas, protams, ja neņem vērā Batona panākumu Ungārijā.
2007.
Barselona 13. – 15.02. | Bahreina 27.02. – 01.03. | |||||
Pilots | Komanda | Apļa laiki | Pilots | Komanda | Apļa laiki | |
1. | Felipe Masa | Ferrari | 1.21.181 | Felipe Masa | Ferrari | 1.29.989 |
2. | Kimi Raikonens | Ferrari | 1.21.719 | Heiki Kovalainens | Renault | 1.30.384 |
3. | Heiki Kovolainens | Renault | 1.21.819 | Džankarlo Fisičella | Renault | 1.30.498 |
4. | David Coulthard | Red Bull | 1.21.855 | Kimi Raikonens | Ferrari | 1.30.534 |
5. | Fernando Alonso | Mclaren | 1.21.901 | Fernando Alonso | Mclaren | 1.30.564 |
6. | Niks Haidfelds | BMW Sauber | 1.21.965 | Rubens Baričello | Honda | 1.31.067 |
7. | Džankarlo Fisičella | Renault | 1.21.997 | Luiss Hamiltons | Mclaren | 1.31.178 |
8. | Rober Kubica | BMW Sauber | 1.22.100 | Pedro de la Rosa | Mclaren | 1.31.354 |
9. | Jarno Trulli | Toyota | 1.22.227 | Skots Spīds | Toro Rosso | 1.31.500 |
10. | Niko Rosbergs | Williams | 1.22.271 | Deivids Kulthards | Red Bull | 1.31.589 |
Šī gada testu rezultāti liecina, ka sezonā dominēs “Ferrari ” komanda un par čempionu būtu jākļūst Felipem Masam. Konkurenci “Ferrari ” komandai noteikti sastādīs Renault komanda un “Mclaren” ar Fernando Alonso priekšgalā.
Viena no aizraujošākajām sezonām 2000. gados. Šajā sezonā uzvarēja četri piloti no “Mclaren ” un “Ferrari “. Precīzi testu rezultāti parāda tikai to, ka “Ferrari ” iesaistīsies cīņā, savukārt Felipe Masa tā arī nespēja pilnvērtīgi iesaistīties cīņā par čempiona titulu, lai arī saglabāja cerības līdz pat pēdējiem posmiem. Bet Renault cīņa par uzvarām palika par tālu sapni. Tituls tika izcīnīts tikai pēdējā posmā, kad Kimi Raikonens par vienu punktu apsteidza veselus divus pilotus.
2008.
Barselona 20. – 22.02. | Barselona 25.02. – 27.02. | |||||
Pilots | Komanda | Apļa laiki | Pilots | Komanda | Apļa laiki | |
1. | Kazuki Nakadžima | Williams | 1.22.153 | Jarno Trulli | Toyota | 1.20.801 |
2. | Heiki Kovolainens | Mclaren | 1.22.185 | Luiss Hamiltons | Mclaren | 1.21.234 |
3. | Pedro de la Rosa | Mclaren | 1.22.208 | Deivids Kulthards | Red Bull | 1.21.258 |
4. | Felipe Massa | Ferrari | 1.22.213 | Niko Rosbergs | Williams | 1.21.293 |
5. | Niko Rosbergs | Williams | 1.22.248 | Heiki Kovolainens | Mclaren | 1.21.309 |
6. | Marks Vēbers | Red Bull | 1.22.477 | Marks Vēbers | Red Bull | 1.21.368 |
7. | Deivids Kulthards | Red BUll | 1.22.499 | Nelsons Pikē | Renaullt | 1.21.443 |
8. | Luka Badoers | Ferrari | 1.22.535 | Fernando Alonso | Renault | 1.21.454 |
9. | Fernando Alonso | Renault | 1.22.657 | Kimi Raikonens | Ferrari | 1.21.722 |
10. | Timo Gloks | Toyota | 1.22.901 | Kazuki Nakadžima | Williams | 1.21.796 |
2008. gada testu rezultāti liecina, ka stabili augstiem rezultātiem būtu jābūt “Williams”, “Mclaren ” un “Red Bull” komandām. Pārējo komandu rezultāti nav pārliecinoši tomēr jāņem vērā, ka abu testu 10 labākie rezultāti atrodas sekundes robežās.
Kopumā 2008. Gada sezona izvērtās par īstu kopvērtējuma trilleri uzvaras izcīnīja 7 dažādi piloti no 5 komandām, bet uz pjedestāla kāpa veseli 14 piloti. Kopumā testu rezultāti ir atspoguļojuši tikai to, ka cīņā par čempiona titulu iesaistīsies “Mclaren”, bet secinājumus bez sīkākas testu analīzes no tā izdarīt nevajadzētu.
2009.
Heresa 01.03. – 04.03. | Barselona 09.03. – 12.03. | |||||
Pilots | Komanda | Apļa laiki | Pilots | Komanda | Apļa laiki | |
1. | Sebastians Fetels | Red Bull | 1.19.055 | Rubens Baričello | Brawn | 1.18.926 |
2. | Timo Gloks | Toyota | 1.19.814 | Džensons Batons | Brawn | 1.19.127 |
3. | Fernando Alonso | Renault | 1.19.945 | Niko Rosbergs | Williams | 1.19.774 |
4. | Niks Heidfelds | BMW Sauber | 1.20.052 | Timo Gloks | Toyota | 1.20.091 |
5. | Felipe Masa | Ferrari | 1.20.238 | Felipe Masa | Ferrari | 1.20.168 |
6. | Kimi Raikonens | Ferrari | 1.20.250 | Roberts Kubica | BMW Sauber | 1.20.217 |
7. | Jarno Trulli | Toyota | 1.20.540 | Kimi Raikonens | Ferrari | 1.20.314 |
8. | Heiki Kovalainens | Mclaren | 1.20.621 | Niks Haidfelds | BMW Sauber | 1.20.338 |
9. | Kamui Kobajaši | Toyota | 1.20.699 | Sebastians Fetels | Red Bull | 1.20.576 |
10. | Mark Weber | Red Bull | 1.20.894 | Fernando Alonso | Renault | 1.20.664 |
Par 2009. gada testu rezultātiem jāsaka, ka pirmajā atspoguļotajā testu sesijā piedalījās tikai dažas F1. Komandas un dalību neņēma “Brawn “. Savukārt Barselonas testos dominēja “Brawn ” piloti. Par pārējiem pilotiem var teikt, ka labus rezultātus uzrādīja “Ferrari ” tomēr, lai spriestu par viņu iesaistīšanos cīņā par titulu ar šiem rezultātiem ir par maz.
Sezonas sākumposmā tiešām totālu līderību uzņēmās “Brawn ” komanda un sezonas otrajā pusē viņiem konkurenci spēja izrādīt “Red Bull ” komanda, tomēr ar to bija par maz, lai konkurētu ar “Brawn”. Līdz ar to pēdējie testi ļoti precīzi atspoguļo sezonas ātrāko komandu.
2010.
Heresa 10.02. – 14.02. | Barselona 25.02. – 27.02. | |||||
Pilots | Komanda | Apļa laiki | Pilots | Komanda | Apļa laiki | |
1. | Luiss Hamiltons | Mclaren | 1.19.583 | Luis Hamiltons | Mclaren | 1.20.472 |
2. | Haime Algesuari | Toro Rosso | 1.19.919 | Marks Vēbers | Red Bull | 1.20.496 |
3. | Kamui Kobajaši | BMW Sauber | 1.19.950 | Felipe Masa | Ferrari | 1.20.539 |
4. | Sebastians Buemi | Toro Rosso | 1.20.026 | Adrians Zutils | Force India | 1.20.611 |
5. | Adrians Zutils | Force India | 1.20.180 | Sebastians Fetels | Red Bull | 1.20.667 |
6. | Rubens Baričello | Williams | 1.20.341 | Niko Hulkenbergs | Williams | 1.20.614 |
7. | Roberts Kubica | Renault | 1.20.358 | Fernando Alonso | Ferrari | 1.20.637 |
8. | Felipe Masa | Ferrari | 1.20.603 | Niko Rosbergs | Mercedes | 1.20.686 |
9. | Mihaels Šumahers | Mercedes | 1.20.613 | Mihaels Šumahers | Mercedes | 1.20.745 |
10. | Džensons Batons | Mclaren | 1.20.618 | Rubens Baričello | Williams | 1.20.870 |
Sezonas rezultāti liecina, ka cīņā par čempionu titulu iesaistījās 3 minētās komandas – “Red Bull “, “Mclaren” un “Ferrari “. Tomēr testu absolūtais līderis Luiss Hamiltons čempiona cienīgus rezultātus sāka uzrādīt tikai sezonas vidū un lai arī uz papīra viņš par titulu cīnījās līdz pat sezonas pēdējiem posmiem, tomēr realitātē tam pat nepietuvojās. Vidusmēra komandas sezonas noslēgumā palika kopvērtējuma tabulas vidū.2010. gada testos parādās jauna komanda un tā ir “Mercedes “, kura no Rosa Brauna iegādājas “Brawn” komandu. Pēc šo testu rezultātiem pavisam droši var secināt to, ka cīņā par čempionu titulu iesaistīsies Luiss Hamiltons ar Mclaren. Pēdējo testu rezultāti liecina arī to, ka cīņā iesaistīsies “Red Bull” un “Ferrari”. Tomēr pirmajos testos redzama iepriekšējās sezonas vidusmēra komandu dominance.
2011.
Barselona 18.02. – 21.02. | Barselona 8.03. – 10.03. | |||||
Pilots | Komanda | Apļa laiki | Pilots | Komanda | Apļa laiki | |
1. | Felipe Massa | Ferrari | 1.22.625 | Serhio Peress | Sauber | 1.21.761 |
2. | Niko Rosbergs | Mercedes | 1.23.168 | Felipe Masa | Ferrari | 1.22.092 |
3. | Sebastians Fetels | Red Bull | 1.23.315 | Sebastians Buemī | Toro Rosso | 1.22.396 |
4. | Marks Vēbers | Red BUll | 1.23.442 | Marks Vēbers | Red Bull | 1.22.466 |
5. | Vitālijs Petrovs | Renault | 1.23.463 | Rubens Baričello | Williams | 1.22.637 |
6. | Haime Algesuāri | Toro Rosso | 1.23.519 | Vitālijs Petrovs | Renault | 1.22.670 |
7. | Sebastians Buemī | Toro Rosso | 1.23.550 | Luiss Hamiltons | Mclaren | 1.22.888 |
8. | Niks Haidfelds | Renault | 1.23.657 | Mihaels Šumahers | Mercedes | 1.22.892 |
9. | Luis Hamiltons | Mclaren | 1.23.858 | Niks Haidfelds | Renault | 1.23.541 |
10. | Fernando Alonso | Ferrari | 1.23.978 | Heiki Kovolainens | Lotus | 1.23.990 |
Pagājušās sezonas pirmsezonas testi liecina, ka sezonā labus rezultātus un cīņu par titulu var gaidīt no “Ferrari ” pilota Felipes Masas, no “Red Bull ” pilotiem, kā arī varam sagaidīt “Toro Rosso ” sagaidīt iejaukšanos.
Tomēr sezonas rezultāti liecina, ka šādas prognozes būtu izrādījušās neprecīzas. Jo Felipe Masa aizvadīja vienu no sliktākajām sezonām “Ferrari ” sastāvā. Savukārt “Red Bull” ar Fetelu priekšgalā bija neapturami un pārliecinoši izcīnīja titulu. Neviena cita komanda tā īsti nevarēja kavēt pasaules čempionu kļūt par divkārtējo. Līdz ar to, var teikt, ka šajā sezonā čempionu komandu
Secinājumi – no septiņām apskatītajam sezonām piecās varēja prognozēt vienu komandu vai vairākas komandas, kas salīdzinoši droši cīnīsies par uzvarām un tituliem . Pēc pēdējo divu sezonu testu rezultātiem, to darīt nebūtu iespējams, jo kopējās tendences ir jūtamas vāji. Līdz ar to tikai uz testu ātrākajiem apļiem balstīt savas prognozes un izdarīt likmes totalizatoros nevajadzētu. Tomēr tas ir ļoti labs indikators, kurš parāda kopējās tendences. Jāņem vērā arī tas, ka šī analīze parāda to, ka vieglāk prognozēt var komandu nevis pilotu. Otrkārt, ja vēlas testu rezultātus izmantot prognozēšanai ir jāveic padziļinātāka analīze, ņemot vērā tādus faktorus, kā veiktais apļu skaits, mašīnas defekti un tehniskas problēmas testu laikā, vidējais ātrums un cita pieejamā informācija, kuru noteikti var iegūt testos. Treškārt, prognozējot sezonas rezultātus noteikti vērā ir jāņem pēctecības faktors, kas nozīmē to, ka jārēķinās ar iepriekšējās sezonas titula pretendentiem un čempioniem. Pieredze rāda, ka čempionu komandas arī pēc titula iesaistās cīņā par uzvarām, līdz ar to viņu testu rezultātiem vajadzētu pievērst lielāku uzmanību. Ceturtkārt, jāņem vērā, ka komandas arī sezonas laikā nodarbojas ar mašīnas attīstību un tas noteikti ietekmē to sniegumu sezonā.
Galu galā varam secināt, ka kaut ko secināt būtu pāragri. tā nu tas ir.
Piemirsu piebilst, ka liels + par rakstu.
Ja godīgi, tad neredzu ka pētījumam būtu pat kaut kāda daudzmaz objektīva metodika, kas noteiktu pētījuma rezultātu atbilstību sagaidāmajam. Teiksim kaut vai komandu līmenī būtu salīdzināma komandas sagaidāmā vieta pēc testu rezultātiem un faktiskā nobīde no šis sgaidāmās vietas sezonas izskaņā. Vai tas pats pilotu griezumā Un tad attbilstoši kritērijiem novērtēta testa rezultātu precizitāte. Tā vietā parunāšana par tēmu vai testos priekšgalā ir tas pats deguns, kas kļuva par čempionu.
taatad peec shiigada testiem, izmantojot sho metodiku, varam secinaat ka pagaajushaas sezonas top-komandas ir palikushas par vidusliimenja komandaam. un par titulu ciiniisies Sauber, Lotus un Williams. 🙂
man jau liekas ka MakLaareni, Ferrari, Mercedes un RedBull shajos testos ne tuvu neripina ar maximaalo aatrumu. cik tuvu vai taalu no maximuma katrs rinkjo, tas ir galvenais jautaajums uz ko ir jaa-atbild pirms doties uz totalizatora kantori.
vienu secināt var, ka ar katru gadu paliek ar vien grūtāk pēc testu rezul. prognozēt čempionātu…..šī gada testu rezultāti to vēl vairāk apliecina