Vai ir iespējams novērtējot pirmssezonas testu rezultātātus pateikt, kurš pilots kļūs par F1 čempionu? Ir! Šeit ir piedāvāts neliels pētījums, par sakarību starp testu rezultātiem un vēlāk sasniegtajiem komandu rezultātiem sezonā. Pētījums sastāv no trijām daļām metodoloģijas, septiņu sezonu 2005. – 2011. pirmssezonas testu un sezonas rezultātu analīzes un secinājumiem.

“F1LV

Metodoloģija – sākumā tika atlasītas katras sezonas divas testu sesijas pēc iespējas tuvāk F1. sezonas startam un ar nosacījumu, ka tajās ir piedalījušies lielākā daļa braucēju. Šajās testu sesijās tika ņemti vērā pilotu 10 ātrākie apļalaiki, katrā no sesijām. Katram pilotam no pirmā desmitnieka tika ņemts vērā tikai ātrākais aplis. Pēc šādas atlases piloti tiek sakārtoti pēc ātrākajiem apļalaikiem. Šādi izveidojās iespēja salīdzināt pilotu testu rezultātus un to sniegumu sezonā. Gan laika, gan apjoma ierobežojumu pēc nav ņemti vairāki faktori testos, kā arī nav veikta pilna F1 sezonas analīze, tas var gan pastiprināt testu saistību ar vēlāk sezonā uzrādītajiem rezultātiem, gan arī to noraidīt. Analīze veikta no 2005 līdz 2011. gada sezonai.

2005. 

  Heresa  9. – 11.02. Barselona 16. – 18.02.
  Pilots Komanda Apļa laiks Pilots Komanda Apļa laiks
1. Fernando Alonso Renault 1.15.727 Džankarlo Fisičella Renault 1.14.416
2. Huans Pablo Montoija Mclaren 1.16.442 Ricardo Zonta Toyota 1.14.502
3. Džankarlo Fidičella Renault 1.16.659 Pedro de la Rosa Mclaren 1.14.543
4. Jarno Trulli Toyota 1.16.743 Fernando Alonso Renault 1.14.556
5. Felipe Masa Sauber 1.17.273 Rubens Baričello Ferrari 1.14.644
6. Rubens Baričello Ferrari 1.17.442 Mihaels Šumahers Ferrari 1.14.913
7. Niks Haidfelds Williams 1.17.325 Kristians Klīns Red Bull 1.14.973
8. Deivids Kulthards Red Bull 1.17.526 Deivids Kulthards Red Bull 1.15.087
9. Kristians Klīns Red Bull 1.17.583 Huan Pablo Montoija Mclaren 1.15.197
10. Ralfs Šumahers Toyota 1.17.773 Kimi Raikonens Mclaren 1.15.229

2005. gada pirmsezonas testu rezultāti liecina par to, ka šajā sezonā neapšaubāmi ātri būs “Renault ” piloti Fernando Alonso un Džankarlo Fisičella. Konkurenci viņiem noteikti viņiem sastādīs “Mclaren ” komanda, nav gan īsti skaidrs kurš no pilotiem, kā arī visiem iepriekšminētajiem ir jāuzmanās no Toyota komandas. Ņemot vērā iepriekšējo gadu “Ferrari ” dominaci pilotiem var spriest to, ka arī viņi iesaistīsies cīņā par uzvarām.

Sezonas rezultāti liecina, ka testu rezultāti diezgan precīzi atspoguļo sezonas notikumus, izņemot “Ferrari ” cīņu par uzvarām. Šajā sezonā cīņa par čempionu titulu notika starp “Renault ” un “Mclaren ” komandām. Uzvaru pirmajā posmā izcīnīja Fisičella tomēr pēc tam krietni veiksmīgāk brauca Fernando Alonso. “Mclaren” cīņā par uzvarām iesaistījās tikai no piektā posma, tas liedza tās pilotam Kimi Raikonenam pilnvērtīgu cīņu par titulu. Arī “Toyota ” ar Trulli spēja sezonas sākumā kāpt uz goda pjedestāla.

2006.

  Heresa  8. – 10.02. Barselona 22.- 24.02.
  Pilots Komanda Apļa laiks Pilots Komanda Apļa laiki
1. Fernando Alonso Renault 1.16.960 Džensons Batons Honda 1.13.920
2. Džensons Batons Honda 1.17.106 Džankarlo Fisičella Renault 1.13.969
3. Huans Pablo Montoija Mclaren 1.17.272 Fernando Alonso Renault 1.13.977
4. Pedro de la Rosa Mclaren 1.17.421 Rubens Baričello Honda 1.14.265
5. Džankarlo Fisičella Renault 1.17.483 Huans Pablo Montoija Mclaren 1.14.587
6. Rubens Baričello Honda 1.17.503 Kimi Raikonens Mclaren 1.15.224
7. Niks Haidfelds BMW Sauber 1.17.584 Niko Rosbergs Williams 1.15.774
8. Marks Vēbers Williams 1.17.767 Ralfs Šumahers Toyota 1.15.973
9. Žaks Vilinēvs BMW Sauber 1.18.055 David Coulthard Red Bull 1.16.034
10. Heiki Kovolainens Renault 1.18.555 Jarno Trulli Toyota 1.16.057

2006. gada testu rezultāti liecina par to, ka šajā sezonā cīņa par čempionu titulu būs starp “Renault” pilotu Fernando Alonso un Honda pilotu Džensonu Batonu. Cīņā droši vien iesaistīsies arī “Mclaren ” piloti, tomēr kurš no viņiem dominēs pateikt nevar. Diemžēl nevienā no rezultātu tabulām nav redzami “Ferrari” piloti, kuru testu grafiks atšķīrās no citām komandām.

Testu rezultāti diezgan precīzi parāda vienu no sezonas varoņiem Fernando Alonso, tomēr otrs Mihaels Šumahers  saprotamu iemeslu pēc šeit nav redzams.  Savukārt Džensons Batons un Honda vairāk par vienu uzvaru nespēja izcīnīt un “Mclaren” bija ļoti tālu no cīņas par titulu. Līdz ar to šeit var teikt, ka testu rezultāti atspoguļo sezonas rezultātus tikai daļēji. Interesants fakts ir tas, ka uzvaras savā starpā sadalīja “Ferrari ” un “Renault” komandas, protams, ja neņem vērā Batona panākumu Ungārijā.

2007.

  Barselona 13. – 15.02. Bahreina  27.02. – 01.03.
  Pilots Komanda Apļa laiki Pilots Komanda Apļa laiki
1. Felipe Masa Ferrari 1.21.181 Felipe Masa Ferrari 1.29.989
2. Kimi Raikonens Ferrari 1.21.719 Heiki Kovalainens Renault 1.30.384
3. Heiki Kovolainens Renault 1.21.819 Džankarlo Fisičella Renault 1.30.498
4. David Coulthard Red Bull 1.21.855 Kimi Raikonens Ferrari 1.30.534
5. Fernando Alonso Mclaren 1.21.901 Fernando Alonso Mclaren 1.30.564
6. Niks Haidfelds BMW Sauber 1.21.965 Rubens Baričello Honda 1.31.067
7. Džankarlo Fisičella Renault 1.21.997 Luiss Hamiltons Mclaren 1.31.178
8. Rober Kubica BMW Sauber 1.22.100 Pedro de la Rosa Mclaren 1.31.354
9. Jarno Trulli Toyota 1.22.227 Skots Spīds Toro Rosso 1.31.500
10. Niko Rosbergs Williams 1.22.271 Deivids Kulthards Red Bull 1.31.589

Šī gada testu rezultāti liecina, ka sezonā dominēs “Ferrari ” komanda un par čempionu būtu jākļūst Felipem Masam.  Konkurenci “Ferrari ” komandai noteikti sastādīs Renault komanda un “Mclaren” ar Fernando Alonso priekšgalā.

Viena no aizraujošākajām sezonām 2000. gados. Šajā sezonā uzvarēja četri piloti no “Mclaren ” un “Ferrari “. Precīzi testu rezultāti parāda tikai to, ka “Ferrari ” iesaistīsies cīņā, savukārt Felipe Masa tā arī nespēja pilnvērtīgi iesaistīties cīņā par čempiona titulu, lai arī saglabāja cerības līdz pat pēdējiem posmiem. Bet Renault cīņa par uzvarām palika par tālu sapni. Tituls tika izcīnīts tikai pēdējā posmā, kad Kimi Raikonens par vienu punktu apsteidza veselus divus pilotus.

2008.

  Barselona 20. – 22.02. Barselona  25.02. – 27.02.
  Pilots Komanda Apļa laiki Pilots Komanda Apļa laiki
1. Kazuki Nakadžima Williams 1.22.153 Jarno Trulli Toyota 1.20.801
2. Heiki Kovolainens Mclaren 1.22.185 Luiss Hamiltons Mclaren 1.21.234
3. Pedro de la Rosa Mclaren 1.22.208 Deivids Kulthards Red Bull 1.21.258
4. Felipe Massa Ferrari 1.22.213 Niko Rosbergs Williams 1.21.293
5. Niko Rosbergs Williams 1.22.248 Heiki Kovolainens Mclaren 1.21.309
6. Marks Vēbers Red Bull 1.22.477 Marks Vēbers Red Bull 1.21.368
7. Deivids Kulthards Red BUll 1.22.499 Nelsons Pikē Renaullt 1.21.443
8. Luka Badoers Ferrari 1.22.535 Fernando Alonso Renault 1.21.454
9. Fernando Alonso Renault 1.22.657 Kimi Raikonens Ferrari 1.21.722
10. Timo Gloks Toyota 1.22.901 Kazuki Nakadžima Williams 1.21.796

2008. gada testu rezultāti liecina, ka stabili augstiem rezultātiem būtu jābūt “Williams”, “Mclaren ” un “Red Bull” komandām.  Pārējo komandu rezultāti nav pārliecinoši tomēr jāņem vērā, ka abu testu 10 labākie rezultāti atrodas sekundes robežās.

Kopumā 2008. Gada sezona izvērtās par īstu kopvērtējuma trilleri uzvaras izcīnīja 7 dažādi piloti no 5 komandām, bet uz pjedestāla kāpa veseli 14 piloti. Kopumā testu rezultāti ir atspoguļojuši tikai to, ka cīņā par čempiona titulu iesaistīsies “Mclaren”, bet secinājumus bez sīkākas testu analīzes no tā izdarīt nevajadzētu.

2009.

  Heresa 01.03. – 04.03. Barselona 09.03. – 12.03.
  Pilots Komanda Apļa laiki Pilots Komanda Apļa laiki
1. Sebastians Fetels Red Bull 1.19.055 Rubens Baričello Brawn 1.18.926
2. Timo Gloks Toyota 1.19.814 Džensons Batons Brawn 1.19.127
3. Fernando Alonso Renault 1.19.945 Niko Rosbergs Williams 1.19.774
4. Niks Heidfelds BMW Sauber 1.20.052 Timo Gloks Toyota 1.20.091
5. Felipe Masa Ferrari 1.20.238 Felipe Masa Ferrari 1.20.168
6. Kimi Raikonens Ferrari 1.20.250 Roberts Kubica BMW Sauber 1.20.217
7. Jarno Trulli Toyota 1.20.540 Kimi Raikonens Ferrari 1.20.314
8. Heiki Kovalainens Mclaren 1.20.621 Niks Haidfelds BMW Sauber 1.20.338
9. Kamui Kobajaši Toyota 1.20.699 Sebastians Fetels Red Bull 1.20.576
10. Mark Weber Red Bull 1.20.894 Fernando Alonso Renault 1.20.664

Par 2009. gada testu rezultātiem jāsaka, ka pirmajā atspoguļotajā testu sesijā piedalījās tikai dažas F1. Komandas un dalību neņēma “Brawn “. Savukārt Barselonas testos dominēja “Brawn ” piloti. Par pārējiem pilotiem var teikt, ka labus rezultātus uzrādīja “Ferrari ” tomēr, lai spriestu par viņu iesaistīšanos cīņā par titulu ar šiem rezultātiem ir par maz.

Sezonas sākumposmā tiešām totālu līderību uzņēmās “Brawn ” komanda un sezonas otrajā pusē viņiem konkurenci spēja izrādīt “Red Bull ” komanda, tomēr ar to bija par maz, lai konkurētu ar “Brawn”. Līdz ar to pēdējie testi ļoti precīzi atspoguļo sezonas ātrāko komandu.

2010.

  Heresa 10.02. – 14.02. Barselona 25.02. – 27.02.
  Pilots Komanda Apļa laiki Pilots Komanda Apļa laiki
1. Luiss Hamiltons Mclaren 1.19.583 Luis Hamiltons Mclaren 1.20.472
2. Haime Algesuari Toro Rosso 1.19.919 Marks Vēbers Red Bull 1.20.496
3. Kamui Kobajaši BMW Sauber 1.19.950 Felipe Masa Ferrari 1.20.539
4. Sebastians Buemi Toro Rosso 1.20.026 Adrians Zutils Force India 1.20.611
5. Adrians Zutils Force India 1.20.180 Sebastians Fetels Red Bull 1.20.667
6. Rubens Baričello Williams 1.20.341 Niko Hulkenbergs Williams 1.20.614
7. Roberts Kubica Renault 1.20.358 Fernando Alonso Ferrari 1.20.637
8. Felipe Masa Ferrari 1.20.603 Niko Rosbergs Mercedes 1.20.686
9. Mihaels Šumahers Mercedes 1.20.613 Mihaels Šumahers Mercedes 1.20.745
10. Džensons Batons Mclaren 1.20.618 Rubens Baričello Williams 1.20.870

Sezonas rezultāti liecina, ka cīņā par čempionu titulu iesaistījās 3 minētās komandas – “Red Bull “, “Mclaren” un “Ferrari “. Tomēr testu absolūtais līderis Luiss Hamiltons čempiona cienīgus rezultātus sāka uzrādīt tikai sezonas vidū un lai arī uz papīra viņš par titulu cīnījās līdz pat sezonas pēdējiem posmiem, tomēr realitātē tam pat nepietuvojās.  Vidusmēra komandas sezonas noslēgumā palika kopvērtējuma tabulas vidū.2010. gada testos parādās jauna komanda un tā ir “Mercedes “,  kura no Rosa Brauna iegādājas “Brawn” komandu. Pēc šo testu rezultātiem pavisam droši var secināt to, ka cīņā par čempionu titulu iesaistīsies Luiss Hamiltons ar Mclaren. Pēdējo testu rezultāti liecina arī to, ka cīņā iesaistīsies “Red Bull” un “Ferrari”. Tomēr pirmajos testos redzama iepriekšējās sezonas vidusmēra komandu dominance.

2011.

  Barselona 18.02. – 21.02. Barselona 8.03. – 10.03.
  Pilots Komanda Apļa laiki Pilots Komanda Apļa laiki
1. Felipe Massa Ferrari 1.22.625 Serhio Peress Sauber 1.21.761
2. Niko Rosbergs Mercedes 1.23.168 Felipe Masa Ferrari 1.22.092
3. Sebastians Fetels Red Bull 1.23.315 Sebastians Buemī Toro Rosso 1.22.396
4. Marks Vēbers Red BUll 1.23.442 Marks Vēbers Red Bull 1.22.466
5. Vitālijs Petrovs Renault 1.23.463 Rubens Baričello Williams 1.22.637
6. Haime Algesuāri Toro Rosso 1.23.519 Vitālijs Petrovs Renault 1.22.670
7. Sebastians Buemī Toro Rosso 1.23.550 Luiss Hamiltons Mclaren 1.22.888
8. Niks Haidfelds Renault 1.23.657 Mihaels Šumahers Mercedes 1.22.892
9. Luis Hamiltons Mclaren 1.23.858 Niks Haidfelds Renault 1.23.541
10. Fernando Alonso Ferrari 1.23.978 Heiki Kovolainens Lotus 1.23.990

Pagājušās sezonas pirmsezonas testi liecina, ka sezonā labus rezultātus un cīņu par titulu var gaidīt no “Ferrari ” pilota Felipes  Masas, no “Red Bull ” pilotiem, kā arī varam sagaidīt “Toro Rosso ” sagaidīt iejaukšanos.

Tomēr sezonas rezultāti liecina, ka šādas prognozes būtu izrādījušās neprecīzas. Jo Felipe Masa aizvadīja vienu no  sliktākajām sezonām “Ferrari ” sastāvā. Savukārt “Red Bull” ar Fetelu priekšgalā bija neapturami un pārliecinoši izcīnīja titulu. Neviena cita komanda tā īsti nevarēja kavēt pasaules čempionu kļūt par divkārtējo. Līdz ar to, var teikt, ka šajā sezonā čempionu komandu

Secinājumi – no septiņām apskatītajam sezonām piecās varēja prognozēt vienu komandu vai vairākas komandas, kas salīdzinoši droši cīnīsies par uzvarām un tituliem . Pēc pēdējo divu sezonu testu rezultātiem, to darīt nebūtu iespējams,  jo kopējās tendences ir jūtamas vāji.   Līdz ar to tikai uz testu ātrākajiem apļiem balstīt savas prognozes un izdarīt likmes totalizatoros nevajadzētu. Tomēr tas ir ļoti labs indikators, kurš parāda kopējās tendences. Jāņem vērā arī tas, ka šī analīze parāda to, ka vieglāk prognozēt var komandu nevis pilotu. Otrkārt, ja vēlas testu rezultātus izmantot prognozēšanai ir jāveic padziļinātāka analīze, ņemot vērā tādus faktorus, kā veiktais apļu skaits, mašīnas defekti un tehniskas problēmas testu laikā, vidējais ātrums un cita pieejamā informācija, kuru noteikti var iegūt testos. Treškārt, prognozējot sezonas rezultātus noteikti vērā ir jāņem pēctecības faktors, kas nozīmē to, ka jārēķinās ar iepriekšējās sezonas titula pretendentiem un čempioniem. Pieredze rāda, ka čempionu komandas arī pēc titula iesaistās cīņā par uzvarām, līdz ar to viņu testu rezultātiem vajadzētu pievērst lielāku uzmanību. Ceturtkārt, jāņem vērā, ka komandas arī sezonas laikā nodarbojas ar mašīnas attīstību un tas noteikti ietekmē to sniegumu sezonā.

1 KOMENTĀRS

  1. Ja godīgi, tad neredzu ka pētījumam būtu pat kaut kāda daudzmaz objektīva metodika, kas noteiktu pētījuma rezultātu atbilstību sagaidāmajam. Teiksim kaut vai komandu līmenī būtu salīdzināma komandas sagaidāmā vieta pēc testu rezultātiem un faktiskā nobīde no šis sgaidāmās vietas sezonas izskaņā. Vai tas pats pilotu griezumā Un tad attbilstoši kritērijiem novērtēta testa rezultātu precizitāte. Tā vietā parunāšana par tēmu vai testos priekšgalā ir tas pats deguns, kas kļuva par čempionu.

  2. taatad peec shiigada testiem, izmantojot sho metodiku, varam secinaat ka pagaajushaas sezonas top-komandas ir palikushas par vidusliimenja komandaam. un par titulu ciiniisies Sauber, Lotus un Williams. 🙂

    man jau liekas ka MakLaareni, Ferrari, Mercedes un RedBull shajos testos ne tuvu neripina ar maximaalo aatrumu. cik tuvu vai taalu no maximuma katrs rinkjo, tas ir galvenais jautaajums uz ko ir jaa-atbild pirms doties uz totalizatora kantori.