Apaļas jubilejas svin uzreiz trīs leģendāras autosacīkstes un trases: Lemānas 24 stundu brauciens, Sebringas 12 stundu sacīkste un pērn simtgadi arī Indianapolisa.
Šajā nedēļas nogalē reizē ar Formula 1 sezonas atklāšanu startē arī jaunizveidotais FIA WEC jeb izturības sacīkšu čempionāts, kas sākas ar pirmo posmu ASV Sebringas trasē. Šogad Sebringas 12H sacīkste svin savu 60-to jubileju. Savukārt Indianapolisa, kas notiks 29.maijā, pērn nosvinēja savu simtgadi un visubeidzot Lemānas 24 stundu brauciens, kas šogad risināsies no 16. līdz 17.jūnijam, atzīmēs 80-to gadadienu.
Interesanti, ka šajās visās trīs sacīkstēs uzvaras ir izcīnījuši tikai divi braucēji un abi tie ir amerikāņi: AJ Foits un Dans Gernijs.
Pirmais četrkārtējais Indianapolisas 500 jūdžu sacīkstes uzvarētājs Entonijs Džozefs “AJ” Foits ir vienīgais braucējs vēsturē, kas Indy500 un Lemānas 24 stundu sacīksti uzvarēja vienā sezonā: 1967.gadā. Bet krietni vēlāk – 1985.gadā kopā ar francūzi Bobu Voleku pie “Porsche 962” stūres viņš pievienoja arī Sebringas 12H uzvaru.
Kas attiecas uz Danu Gerniju, tad viņš bija Aj Foita kompanjons pie “Ford Mk IV” (attēlā) stūres 1967.gada Lemānas dienakts sacīkstē. Turklāt tas bija desmitais amerikāņa mēģinājums iekarot Lemānu un tas izrādījās ļoti veiksmīgs – kopā ar AJ Foitu viņi bija pirmie, kas 24 stundu sacīkstē spēja pārsniegt 5000 kilometru robežu. Savukārt Sebringas uzvara Gernijam bija jau kopš 1959.gada (ar “Ferrari 250 TR”).
Taisnības labad jāsaka, ka Indianapolisā Dans Gernijs nekad nav uzvarējis kā pilots, tomēr trīs reizes triumfējis kā mašīnas konstruktors: 1968., 1973. un 1975.gadā Indy500 sacīkstē uzvarēja Gernija “Eagle” šasija. Vēl divas uzvaras “Eagle” kontā ir arī Sebringā: 1992. un 1993.gadā 12 stundu braucienā ar “Eagle-Toyota MKIII” uzvarēja Huans Manuels Fanhio II (pieckārtējā F1 čmepiona brāļa dēls) un Endijs Voless.
Šobrīd Denam Gernijam ir 81 gads, bet viņš kā jauna unikāla projekta vadītājs (par “Nissan Delta Wing” rakstīju jau iepriekš) piedalīsies arī šī gada Lemānas 24 stundu braucienā. Jāpiebilst, ka “DeltaWing” mobīlis ārpus kārtas piedalās arī šīs nedēļas nogales sacīkstē Sebringā.
Info: Lemans.org
Hm, hm, ar Indianapolisu kaut kas neštimē – treku atklāja 1909.g., pirmās 500 jūdžu sacīkstes bija 1911.g., bet 100. brauciens būs 2016.gadā… 🙂
Taisnība – Indianapolisa savu simtgadi svinēja pērn (2011). Bet vispār Indy savus svētkus sāka vēl 2008.gada nogalē un izvērta tos pa trim gadiem (pielāgoja logo un organizēja dažādus pasākumus). Jo 1909.gadā atklāja ozvālu, bet 1911.gadā sāka 500 jūdžu tradīciju.