Katru gadu Formulā 1 pamainās komandu sastāvi un dažiem pilotiem, nereti arī gana talantīgiem, nākas palikt bez darba. Ko dara desmit populārākie no viņiem, kas iepriekšējās sezonās nav spējuši noturēties pasaules čempionātā?
Niks Haidfelds
Formulā 1 startēja no 2000. līdz 2011. gadam, taču vēl pirms sezonas beigām zaudēja vietu “Renault” komandā Bruno Sennam un pie jauna līguma nav ticis līdz pat šim laikam. Pagājušajā (2012.) gadā “Rebellion Racing” sastāvā piedalījās Lemānas 24 stundu braucienā, kur ar “Lola-Toyota” prototipu ieguva ceturto vietu absolūtajā ieskaitē un trešo vietu LMP1 klasē. Vēl Haidfelds pirms tam startēja WEC pasaules čempionāta posmos Sebringā (32. vieta) un Spā (5. vieta). Tiek baumots, ka nākotnē Haidfelds varētu startēt DTM.
Rubenss Barikello
Pieredzējušākais F1 pilots čempionāta vēsturē bez komandas palika pēc 2011. gada sezonas “Williams” sastāvā, kur viņa vietā stājās sponsorētais Bruno Senna. Barikello pērn izmēģināja spēkus IndyCar čempionātā, aizvadot solīdu debijas sezonu “KV Racing Technology” sastāvā. Brazīlietis bija labākais “Indy 500” debitants (11. vieta), kopumā labāko rezultātu sasniedzot Sonomā, kur tika ieņemta ceturtā vieta, taču 12. pozīcija kopvērtējumā viņu neapmierināja. Labāku komandu un naudīgākus sponsorus Barikello atrast gan nav izdevies un šogad viņš brauks savā dzimtenē populārajā “Stock Car Brazil” salonauto sacīkšu čempionātā.
Jarno Trulli
Ilgus gadus Formulā 1 pavadīja arī Jarno Trulli un arī viņš aizgāja naudas dēļ, kad viņa vietā “Caterham” pirms aizvadītās sezonas stājās Vitālijs Petrovs. Pērn Trulli sacīkstēs nepiedalījās, taču nesen kādā intervijā izteicies, ka vēl cer atgriezties Formulā 1. Šogad tas acīm redzot nenotiks, turklāt viņš startēšot tikai tādā komandā, kas piedāvās iespēju cīnīties pa pjedestāliem. Ja nē, Trulli brauks kādā citā čempionātā, ko arī visticamāk nāksies darīt.
Vitantonio Liuci
Šis pilotam daudzi prognozēja spožu nākotni, taču tā neizbēgami kļuva arvien blāvāka, līdz pēdējo sezonu jau nācās pavadīt vājākajā F1 komandā HRT. Diezgan likumsakarīgi, pagājušajā gadā viņam vairs vieta uz starta neatradās un Liuci nolēma sezonu pavadīt “Superstars Series” salonamašīnu čempionātā, kur tika izcīnīta viena uzvara un ceturtā vieta kopvērtējumā. Liuci arī aizvadīja četras sacīkstes WEC čempionātā, bez panākumiem startējot LMP2 klasē.
Roberts Kubica
Kubicam bija iespēja veidot izcilu karjeru Formulā 1 un labs līgums kabatā, pirms 2011. gada februārī tika piedzīvota smaga avārija rallijā un gandrīz iznīcināta viena no sportista rokām. Ar formulām, vismaz pagaidām, Kubica joprojām nevar pabraukt, bet turpina startēt rallijos, kas ir viņa hobijs. Līdz šim polis brauca galvenokārt reģionālajās sacīkstēs Francijā un Itālijā, šogad izcīnot pirmās uzvaras, bet gaidāmajā sezonā viņš spers soli uz priekšu un visticamāk startēs Eiropas rallija čempionātā ar “M-Sport” komandas “Ford Fiesta RRC” auto. Tas gan vēl oficiāli nav apstiprināts.
Džankarlo Fisikella
Pēdējo F1 sezonu Fisikella aizvadīja jau 2009. gadā. Kopš tā laika itālis pievērsies šosejas izturības sacīkstēm, kur aizvadījis jau gandrīz 30 sacīkstes. Parasti Fisikella redzams pie GT klases “Ferrari” sacīkšu mašīnu stūres un 2012. gadā Lemānas 24 stundu braucienā viņam izdevās izcīnīt uzvaru LMGTE-PRO ieskaitē. WEC čempionātā viņam aizvadītajā gadā kopā jau četras uzvaras un izskatās, ka iesākto ceļu Fisikella turpinās.
Nelsons Pikē juniors
Slavenā F1 čempiona Nelsona Pikē dēls formulu sacīkstēs nesasniedza ne tuvu tik daudz kā viņa tēvs un 2009. gadā pēc slavenā “krešgeitas” skandāla bija spiests pamest Eiropu. Pikē juniora izvēle krita par labu NASCAR, kur brazīlietis arī sācis veidot savu nākamo karjeru. Aizvadītajā sezonā viņš izcīnīja respektablo septīto vietu “Camping World Truck Series” čempionātā (trešais spēcīgākais NASCAR hierarhijā), gūstot arī pirmās divas uzvaras. Tāpat Pikē piedalījās divos “Nationwide Series” (otrais prestižākais) posmos, izcīnot vienu uzvaru. Tur arī saskatāma pilota nākotne.
Kristians Klīns
Austrietis nesasniedza daudz, taču bija līdzjutēju iemīļots pilots, kurš komandas pirmsākumos startēja pat “Red Bull Racing” sastāvā. Pēc vairāku sezonu izlaišanas Klīns atgriezās F1 čempionātā 2010. gadā, taču izskatās, ka tā arī bija gulbju dziesma viņa karjerai formulu sacīkstēs. Klīns pirms un pēc tam iemēģināja spēkus dažādās autosacīkstēs un bija tuvu līgumam ar “Peugeot” rūpnīcu par startēšanu WEC čempionātā 2012. gada sezonā, pirms franču rūpnīca paziņoja par aiziešanu. Pērn Klīns iemēģināja spēkus Austrālijas populārākajā čempionātā “V8 Supercars”. Nav zināms, kur viņš brauks turpmāk, bet jādomā, ka tās būs vai nu salonmašīnu (V8, WTCC, DTM utt.) vai sportskāru (Lemāna) sacīkstes. Tāpat Klīns no 2012. gada raksta savu sleju portālā “Pitpass.com”.
Deivids Kulthards
Kulthards karjeru F1 noslēdza mierīgi, kā plānots, aizvadot tik sacīkstes, cik gribēja un sasniedzot tik, cik varēja. 2008. gadā viņš nobrauca pēdējos posmus un devās prom ar mērķi neatgriezties. Aizvadītās trīs sezonas Kulthards aktīvi startēja DTM čempionātā Vācijā, taču “pie teikšanas” netika, paliekot bez uzvarām un pjedestāliem, vien uzrādot divus ātrākos apļus. 2012. gadā viņš beidzot izcīnīja vairāk par vienu punktu, kā iepriekšējās divās sezonās, un ieguva 15. vietu, kas noteikti nebija augstākais mērķis tāda kaluma autosportistam. Kulthards tagad paziņojis par karjeras pilnīgu beigšanu.
Takuma Sato
Pirms Kamui Kobajaši ienākšanas tieši Takuma Sato tika uzskatīts par visu laiku labāko japāņu pilotu Formulā 1. Lieki minēt viņa sasniegumus, to nav ļoti daudz, taču fani Sato mīlēja. Par spīti tam, līdzīgi kā Kobajaši, arī viņš nespēja noturēties F1 čempionātā un 2008. gadā palika bez darba. Kopš tā laika Sato nav sēdējis mājās un aktīvi piedalās IndyCar čempionātā, kur viņam aiz muguras jau trīs sezonas. 2012. gadā Sato “Rahal Letterman Lanigan” komandas sastāvā guva divus pjedestālus un izcīnīja 14. vietu, taču arī Amerikā turpina aizstāvēt savu iesauku “kamikadze”, izraisot visai daudz avāriju. Visādi citādi Sato ir ātrs un nereti brauc starp līderiem, taču ir jākļūst stabilākam. Vēl nav zināms vai Sato būs dota ceturtā iespēja.
kautkaa neatminos ka Fisikella, Pikē juniors, Haidfelds buutu bijushi F1 zvaigznes. parasti pildiija otraa pilota lomas ar viduveejiem rezultaatiem.
Es teiktu, ka no šitiem visiem vislabākais ir Fisikella, kurš Lemānā pietiekoši labi spīd.
Ko dara patiesas F1 zvaigznes var redzēt BBC jaunajā raidījumu sērijā Racing Legends. Pirmie divi raidījumi par Stirlingu Mosu un Džekiju Stjuartu vēl ir pieejami iPlayer.
Es piemēram uzzināju, ka Moss gāja aizstāvēt Hotornu, kad tam draudēja diskvalifikācija un rezultātā diskvalifikāciju atcēla. Pats Moss gan līdz ar to zaudēja čempiona titulu, bet to nenožēlo, jo uzskata, ka katrs tā būtu darījis viņa vietā.
Nav brīnums, kāpēc cilvēki vēl joprojām viņu piemin starp visu laiku labākajiem, neskatoties uz to, ka viņam nav neviena čempiona titula.
Nu, par Mossu es vienmēr esmu priecājies un apbrīnojis tādu rīcību! Ne velti džeks ir leģenda, lai arī nav čempions.
Par Sato žēl, varēja džeks nospīdēt Indy500, bet sačakarēja sev uzvaru pēdēja aplī nemakot apdzīt atpalicēju. Par pārējiem, nu Kulthards Fissi un Niks, jau toč bij zvaigznes, stabili brauca un stradāja komandai.
To tagad gan neviens neafišē, bet to slaveno Mille Miglia Moss uzvarēja, sarijies tabletes 🙂 Tolaik tā bija gandrīz norma un piloti bieži brauca kaifā… neatceros gan, kas tieši tas bija… kaut kādi amfetamīni, vai?
kopsh kura tie kas stabiili brauc un straadaa komandai ir zvaigznes? tie ir darbaruukji- ierochu neseeji.
zvaigznes ir tie piloti kas spiid ar uzvaraam. vai vismaz ar lieliskiem rezultaatiem ja braucamaa mashiina ir suudiiga un neljauj uzvareet.
Nikam neviena uzvara braucot ne tajaas vaajaakajaas komandaas. nu nekaadi no vinja zvaigzne nesanaak.