Foto: Aldis Putniņš

Spānijā ir sākuši rūkt formulu motori – jaunā F-1 sezona ir oficiāli sākusies, jo Heresas trasē lielākā daļa komandu izmēģina savus jaunos bolīdus. No Heresas testiem par saviem iespaidiem speciālreportāžā ziņo Aldis Putniņš (@F1LV).

“F1LV

18:01Otrā diena Heresas testos ir noslēgusies un ātrāko apļa laiku uzrādīja Romēns Grožāns, kurš ar “Lotus” jauno modeli veica 95 apļus. Tostarp Marks Vēbers noriņķoja 101 apļi un palika 4.vietā. Aptuveni 0,8 sekundes aiz Grožāna palika Pols di Resta, bet trešo apļa laiku uzrādīja Daniels Rikjardo.

V Pilots Komanda Laiks Apļi
1  Grosjean Lotus  1m18.218s 95
2  di Resta Force India  1m19.003s  +0.785 95
3  Ricciardo Toro Rosso  1m19.134s  +0.916 83
4  Webber Red Bull  1m19.338s  +1.120 101
5  Hulkenberg Sauber  1m19.502s  +1.284 99
6  Hamilton Mercedes  1m19.519s  +1.301 15
7  Perez McLaren  1m19.572s  +1.354 81
8  Massa Ferrari  1m19.914s  +1.696 78
9  Maldonado Williams  1m20.693s  +2.475 71
10  Rossiter Force India  1m21.273s  +3.055 19
11  vd Garde Caterham  1m21.311s  +3.093 88
12  Razia Marussia  1m23.537s  +5.319 31

17:49 Arī “Force India” komanda ar dvieli nemanāmi maskē savu izplūdes gāzu sistēmas risinājumu. Tikmēr pie stūres sēž Džeimss Rositers, kas Heresā izpalīdz Polam di Restam, jo komanda joprojām nav apstiprinājusi otru pilotu. Rositeram pieredze F1 testos ir vairāk kā pieklājīga: jau kopš 2008.gada viņš ir testējis “Sauper Aguri”, BAR un “Honda” formulas, kopā noriņķojot vairāk kā 15000 kilometrus.

Foto: Aldis Putniņš

16:54 Vakar tā arī nesaņēmu atbildi uz jautājumu par cilvēku, kas foto (apakšā) ir redzams kopā ar Martinu Vitmāršu. Tas ir Serhio Peresa menedžeris Adrians Fernandess – bijušais meksikāņu sacīkšu pilots (startējis arī IndyCar, NASCAR, Lemānā un bijis CART vicečempions 2000.gadā). Interesanti, ka Fernandesu un Vitmāršu kopā pērnās sezonas Monako GP saveda neviens cits kā Džo Ramisess – vēl viens meksikānis un bijušais “McLaren” komandas koordinators, kurš strādāja arī Prosta un Sennas laikos. Arī Ramiresa kungs ir šeit Heresā – ieradās uz “Harley Davidson” (foto iekš galerijas).

Foto: Aldis Putniņš

15:47 Formula 1 bremžu dzesēšana tiek nosrošināta ar gaisu un laikā, kamēr formulas apstājas boksos, lai bremzes nepārkarstu, tiek izmantoti pielāgoti, portatīvi ventilatori, kas pūš iekšā tieši bremžu dzesēšanas sistēmas gaisa savākšanas atverēs. Tā tas izskatās “Caterham” gadījumā.

Foto: Aldis Putniņš

14:57 “Marussia” jaunieguvums Luiss Racija noparkoja savu formulu starta finiša taisnē. Kārtējā sarkano karogu fāze, bet mazās komandas darbinieki steidz savākt savu ‘dārgumu’, lai testi varētu turpināties.

Foto: Aldis Putniņš

14:51 Formula 1 dzinēju skaņa tuvinājumā un ilgstoši kļūst nepanesama cilvēka dzirdes sistēmai. Tāpēc bieži piloti un personāls boksos redzami ar milzīgām ‘austiņām’ vai vienkārši aizspiežot ausis. Esošā F1 dzinēja skaņa pārsniedz 130 decibelus, kas gandrīz divas reizes pārsniedz daudzās valstīs noteikto slieksni, pie kura cilvēkiem obligāti jāizmanto dzirdes aizsardzība. Pie “Williams” boksu ieejas pamanīju automātu ar krāsainām ‘bombongām’ – ausu aizbāžņiem un aizņēmos pārīti.

13:05 Skatītāji Heresas trasē šobrīd kopā varētu būt vairāk kā uz “Dinamo” Rīga spēlēm pēdējā laikā. Laiks ir lielisks un ieeja tikai 10 Eiro, turklāt brīva iespēja staigāt pa visām skatītāju tribīnēm. Barselonā noteikti būs vairāk – tur Formula 1 tradīcijas ir aktuālākas un turklāt piedalīsies tautas varonis Fernando Alonso.

12:52 Kā izrādās, Hamiltona avārija smagākajā bremzēšanas vietā trasē izraisīja eļļa spiediena zudums aizmugējo bremžu sistēmā. Tas nobloķēja riteņos un sekoja neizbēgamais. “Mercedes” komanda tagad veiks izmeklēšanu, bet dārgais testu laiks rit.

12:46 Lai nestumdītu formulu pa boksu celiņu un nedemonstrētu to fotogrāfiem, “Ferrari” šodien izmanto citu taktiku – paceļ mašīnu, uzliek to uz maziem ratiņiem un žigli pa taisno no pitstopa vietas iestumj boksā. Turklāt zibenīgi priekšā boksiem tiek novietoti aizslietņi – paranoja sit augstu vilni.

12:35 Luiss Hamiltons ‘Curva Dry Sack’ līkumā aizbrauca pa taisno un ar “Mercedes W04” purnu ietriecās barjerās. Pilotam viss ir kārtībā, bet izkārts sarkanais karogs un formula tiek transportēta uz komandas boksiem – protams ļoti rūpīgi apsegta (foto). Līdz tiek atvests arī vesels lielais miskastes maiss ar oglekļa šķiedras materiāla atlūzām no priekšējā antispārna. Vēstures cienītājiem piebildīšu, ka ‘Curva Dry Sack’ līkumā Heresas trasē notika arī bēdīgi slavenā Žaka VIlnēva un Mihaela Šūmahera sadursme 1997.gadā, kas vienam atnesa titulu, bet otram sarūgtinājumu un vispārēju nosodījumu.

Foto: Aldis Putniņš

11:33 Makss Čiltons vakar izgāja pirmos pārbaudījumus ar triecienizturību – viņa “Marussia” formulai salūza balstiekārta un sekoja avārija.

11:16Vakar mēģināju sarunāt interviju ar “Marussia” debitantu Maksu Čiltonu. Saruna ar komandas PR meiteni Treisiju Novaku nebija viegla, jo testos piloti 1-to-1 intervijas sniedz reti un īpaši svarīgiem medijiem. Nācās uzspiest uz mūsu auditorijas saistību ar Krieviju, tomēr pat tas nostrādāja tikai daļēji – tiku pie īsas sarunas ar jauno britu. Interesanti, ka noslēgumā arī pajautāju Treisijai par to, kurš tad būs “Marussia” otrs pilots un kurš testēs formulu pēdējās divās dienās. Viņa vārdu nenosauca, bet teica, ka “pārsteigumu nebūs”. Šorīt vakantajā amatā ir apstiprināts Luiss Racija, kurš savā mājas lapā par šo faktu lielās jau vairāk kā nedēļu.

11:04 Paddokā satiku arī jauno “Lotus” testu pilotu Davidu Valseki, kurš ir pērnā gada GP2 čempions. Viņu intervēju pirms 2 gadiem Barselonas testos, kad viņš vēl bija “Caterham” viens no rezervistiem. Patīkami, ka itālietis to atcerējās un bija ar mieru pārmīt dažus vārdus un papozēt rietošajā saulē (man arī nāca smiekli par viņa frizūru). ‘Ieguldījumi’ jaunajos un topošajos F1 pilotos sāk atmaksāties – kad viņi kļūs par F1 zvaigznēm, iespējams būs vieglāk piekļūt dēļ jau iepriekš nodibinātajiem kontaktiem.

10:53 Vakar jau pēc testu beigām sākās karuselis ar pilotu intervijām, kuras saliktas ik pēc 10 minūtēm, taču uz visām pagūt nav iespējams. Es izvēlējos paklausīties Masu, Batonu, Hilkenbergu, Vēberu, Rikjardo un van der Gardi. Niko Hilkenbergam pajautāju par viņa biežo mašīnu maiņu – 4 sezonas un trešā formula (“Williams”, “Force India”, “Sauber”) un viņš atzina, ka lai arī vajadzīgs adaptācijas laiks, viņam kā jaunam pilotam tā esot ļoti liela pieredze izmēģināt dažādus tehniskos risinājumus un uzkrāt zināšanas dažādās komandās.

10:38 Arī otrā testu diena Heresā (uz dienvidiem no Seviļas) ir sākusies ar skaidru laiku un rīta sauli, kas gan rīta agrumā vēl nespēj sasildīt – gaisa temperatūra testiem sākoties (9:00 pēc vietējā laika) ir 6,6°C. Tas netraucēja komandām jau ar pirmajām minūtēm doties trasē. Pats nepacietīgākais bija Niko Hilkenbergs, kurš arī vakar strādāja ar jauno agresīvā paskata “Sauber C32” modeli.

 

 

1 KOMENTĀRS

  1. Hehey jaunaja sezona.

    Interesants krasojums Džeimss Rositera kiverei. Pa vidu latvijas karogs.

    Nu pagaidam mersiem ir vairak neka skebigi kopa pa diviem mazak pa 30 apliem divas dienas, ar tadu sakumu sezonas sakums ir vairak vai mazak norakstits, jo kaut ka neticas ka vini peksni baigi brinumu ir iztaisijusi.

    Moch hamim atgriezusies neveiksmju serija?

  2. skatos bildes kuraas komandas ruupiigi ar dazhaadu metozhu paliidziibu sleepj savas jaunaas formulas. bet kaada tam jeega? jo paparaci ar milziiga objektiiva fotokameraam to visu var nofotograafeet no trases malas. tad kaapeec taada njemshanaas?

    • vakar 1 ‘paparaci’ jau aizveda…īstenībā ar tiem lielizmēra stroķiem var labi fotografēt teiksim braucošu formulu jo starp barjerām un trasi ir tomēr paliels gabals un tiem milzu objektīviem arī nenormāli ātra ekspozīcija – ar mūsu parastajiem mpixeļu aparātiņiem neko prātīgu tādā situācijā nevar ar visu zūmu. Bet lai foto-spiegotu ir jābūt tuvu un tad arī ar sadzīves kameru vai labu mobilo var tīri labi nokniebt