Foto: Pirelli/LAT

Vēbera un Fetela cīņa Malaizijā kļuva par sacīkstes kulmināciju, taču izrādās, ka komanda ar pareizu stratēģiju varēja no tā censties izvairīties.

Stratēģiskā kļūda

Runas par to, kurš vainīgs, kurš bailīgs un kas notiks tālāk, joprojām nav pierimušas. Tikmēr parādījusies interesanta informācija par pašu Malaizijas GP sacīkstes strateģiju no “Red Bull” komandas puses. Kā savā blogā norāda Džeimss Alens, tad “Red Bull” varēja izvairīties no šīs cīņas vai vismaz censties to darīt – tā vietā komanda izdarīja visu, lai sacīkstes izskaņā abi piloti būtu cieši kopā.

Fetels jau kvalifikācijā bija izvēlējies savu stratēģiju sacīkstei un vācieša mērķis bija saglabāt trīs svaigus cietāko riepu komplektus. Tas tika darīts tādēļ, ka “Red Bull” komanda baidījās par sava modeļa RB9 lielo ‘apetīti’ uz riepām. Taču sacīkste ieviesa savas korekcijas – trase pēc starta žuva un komanda pieņēma visai savādu lēmumu (tradicionāli “Red Bull” ir ļoti konservatīvi slapjo/sauso riepu maiņas jautājumā) jau piektajā aplī iesaukt boksos Fetelu un uzlikt jaunas vidējā sastāva riepas. Vēbera gadījumā taktika bija piesardzīgāka un tā rezultātā austrālietis pēc boksu apmeklējuma spēja izvirzīties sacīkstes vadībā.

No tā brīža Vēbers kontrolēja sacīksti un tikai trešais boksu apmeklējums bija jāpielāgo, lai ‘nosegtu’ Hamiltona izrāvienu. Šajos apstākļos Vēberam kā sacīkstes līderim bija arī prioritāte “Red Bull” komandā boksu apmeklējuma ziņā – Vēbers devās boksos 31.aplī, Fetels 32.aplī. Tomēr uz pēdējo boksu apmeklējumu situācija nez kāpēc mainījās – visu sacīksti Vēberam bija prioritāte kā līderim, bet tad 42.aplī pirmais tika iesaukts Fetels, kamēr Vēbers apli vēlāk. Tā rezultātā Vēbera iekrātais 4,5 sekunžu pārsvars pār Fetelu saruka līdz 0,5 sekundēm un ellei vārti bija vaļā. Ja komanda būtu iesaukusi Vēberu pirmo, pēc pēdējā boksu apmeklējuma viņa pārsvars pār Fetelu būtu ap 7-8 sekundēm un iespējamā cīņa pēdējā nogrieznī varēja arī nenotikt. Tātad “Red Bull” vadībai mēs varam pārmest ne tikai mugurkaula trūkumu šīs krīzes novēršanā, bet arī nepareizu stratēģisku lēmumu sacīkstes gaitā, jo, pēdējā boksu apmeklējumā kā pirmo iesaucot Fetelu, komanda mākslīgi radīja apstākļus, kas noveda pie visiem zināmās situācijas.

Slepkava pret jauko puisi

Foto: Red Bull/Getty

Pāris dienas ir pagājušas kopš trauksmainās svētdienas un šobrīd visi var ar vēsāku prātu palūkoties uz notikušo un secināt, ka nav viena vainīgā šajā situācijā. Sebastians Fetels paļāvās savam spēcīgajam slepkavas instinktam un ignorēja pilnīgi visu, domājot par ceturto čempiona titulu. Ja viņš pats pēc tam spēj mierīgi skatīties spogulī, tad viss ir kārtībā. Nenoliegšu, ka zināmā mērā arī man imponē šī do or die attieksme instinktu līmenī. Vienīgais, kas ļoti nepatika bija viņa puņķošanās pēc sacīkstes intervijās. Taisnošanās, ka tas bija netīšām utt. ir nožēlojama. Būtu kā vīrs atzinis, ka vēlas uzvarēt par katru cenu un ir gatavs tā dēļ nodedzināt visus tiltus. Tad mēs viņu varētu pielīdzināt Sennam.

Par Vēberu runājot, padomājiet, kāda būtu mūsu attieksme, ja situācija būtu apgriezta – austrālietis, ignorējot visas “Red Bull” norādes un norunas, apdzītu Fetelu un izcīnītu uzvaru? Mēs viņu celtu debesīs, sauktu par varoni, kurš beidzot atdarījis par visām pārestībām, ko nākas izciest komandas iekšienē. Vēbers uz pjedestāla meta ļoti niknus skatienus uz Fetelu, vai arī vēlējās ieskatīties acīs cilvēkam, kāds viņš pats nekad nebūs. Iespējams tieši tad Vēbers apjauta, ka, lai kļūtu par čempionu, tu nevari būt jaukais puisis un tev ir jāmāk ar smaidu iedurt dunci mugurā.

1 KOMENTĀRS

  1. Nedomāju, ka komandas mērķis bija panākt lai Fettels pietuvojas Vēberam. 4 sek. pārsvars ir liels, ja viņi to būtu vēlējušies, tad viņi Vēberu sauktu boksos nevis vienu, bet divus apļus vēlāk.
    Turklāt viņiem bija atšķirīga riepu stratēģija, kas attiecas uz cietību. Vēbers škiet pirmspēdējo nogriezni brauca ar cietajām, bet Fettels mīkstajām, ja nemaldos. Jebkurā gadījumā atceros, ka copy paste variants ar riepu cietību nebija, viņi mīkstākā sastāva riepas izmantoja katrs savā nogrieznī.

  2. pilnīgi piekrītu – ”Vienīgais, kas ļoti nepatika bija viņa puņķošanās pēc sacīkstes intervijās. Taisnošanās, ka tas bija netīšām utt. ir nožēlojama. Būtu kā vīrs atzinis”.
    Ja par Wēbberu, tad (viņam tiek pārmests have-a-go 2011 Silverstonā) tad toreiz viņš tā arī pateica – i saw the gap and wanted to try to have a go…ne jau tik ĻOTI jaukais puisis ir Wēbers, bet viņš vismaz vienmēr saka kā ir arī tad ja viņš pats vainīgs

  3. Bik pabūros ar exceli.
    Ņēmu par pamatu reālos apļu laikus pirms pitstopa, pitstopa laikā un pēc.
    Ja pieņem, ka Vēbers iebrauktu boxos divus apļus pirms Fetela, tad, jā, Vēbers no tiem izbrauktu gabaliņu priekšā. Un tomēr tās būtu tikai 3 sekundes. Un Fetels ar mīkstākām riepām tāpat būtu ātrāks. tb izrāde varbūt notiktu tāpat. Tikai nedaudz vēlāk.
    Tas protams viss ir no sērijas “kas būtu, ja būtu”…

    • Tu tikai aizmirsi, ka viens no viņiem brauca uz pilnu katušu, bet otrs taupīja tehniku.
      Par to jau cepiens. Būtu Fettels izpildījis to ko komanda lika, ne pie kādiem scenārijiem viņš nebūtu Weberam pietuvojies tik tālu lai uzbruktu.

    • klau. varbuut vari iz-excelot no apljulaikiem to, vai Marks atsleedza kruiiza kontroli kad saakaas ciinja? kautkaa neticaas ka vinjsh vareeja iznest tik garu ciinju, daudzu liikumu garumaa esot zem kruiiza kontroles.

      • Tik gara jau tā cīņa arī nebija 😉
        Tikai viens aplis.
        Kura likā apļu laiki ir turpat identiski, protams.
        Un tad trīs apļus pēc apdzīšanas apļu laiki atšķirās par sekundi, bet tad trīs apļi atkal identiski.
        Un acīmredzami, ka tad Vēbers ATslēdza kruīzu (Nevis Fetels IEslēdza), jo apļu laiku dinamika turpina “ātro” līkni.
        Bet vēl pēc trim apļiem Fetels IEslēdza kruīzu (vai vnk vairs “nespieda”), jo Vēbera apļa laiki turpina “ātro” līkni, kamēr Fetels kļūst par sekundi lēnāks…
        Tad nu bik sašķobās leģenda par paklausīgo Marku un neģēli Sebu!
        Un vai apdzīšanas laikā bija vai nebi kruīza kontrole, to tikai pati komanda šobrīd var zināt. Jo turpat vienādais apļa laiks var būt gan tādēļ, ka Marks “bremzēja” Sebu, gan arī tamdēļ, ka kruīzu Marks ieslēdza PĒC apdzīsanas!
        Taču man ir aizdomas,ka Marks nav viss tik lētticīgi apmuļķots, kā vispārēji tiek pieņemts.
        Apļu laiki:http://www.f1fanatic.co.uk/2013/03/24/2013-malaysian-grand-prix-lap-times-fastest-laps/

      • Žēl ka šeit nav iespēja rediģēt vai atsaukt komentāru 🙁
        Tikko pamodies, bik samudījos apļu laikos.
        Tamdēļ mans garais penteris sanāca nepareizs 🙁
        Tomēr dažas lietas ir pareizas:
        1) Apdzīšanas aplī apļa laiki atšķiras par 76 simtdaļām. To var arī norakstīt uz riepu cietību starpību. Un to, ka Sebs savējās jau bija uzsildījis pirms tam. Bet karbūt arī kruīza kontroli…
        2) Tālāk 3 apļus Marks ir sekundi lēnāks.
        3) Tad Marks uz trim apļiem kļūst ātrāks pielīdzinoties Seba apļa laikiem.
        (Cietākās riepas + kruīzs sanāk tik pat ātrs kā mīksākas riepas un it kā boost 😉
        4) tb caurmērā kkā tik un tā tā leģenda par Labo un Slikto pilotu īsti nelīmējas kopā.

  4. a vai te visi ir aizmirsuši, ka Fetels pietuvojās tik ļoti, jo Vēberam komanda pateica, ka uzvara ir un lika ieslēgt engine save mode, karoč nebraukt uz pilnu. Tieši tas ir iemesls, kāpēc Fetels pietuvojās. Bez tā, viņš visticamāk nebūtu ticis tik tuvu, lai tā uzbruktu.

    • ja? a kas tev taa liek domaat?

      peec tam kad Weebers tika apdziits, Fetels attaalinaajaas ljoti aatri. vinjam bija miikstaakas riepas peedeejaa stintaa. domaaju ka buutu nokjeeris arii bez komandas paveeleem.

      tomeer, nav jau jeegas spriest par to kas buutu ja buutu.

    • Fetels pietuvojās tik ļoti, jo veica ātru apli ar jaunām mīkstāka sastāva riepām, kas ātri uzsilst, kamēr Vēbers ar nobrauktām citajām tika līdz boksiem un tur pasēdēja.
      Izbraucot no boxiem Fetels jau bija blakus.
      Un tur Vēbera ieslēgtai/neieslēgtai kruīza kontrolei nav nekādas nozīmes!

    • Man gan domāt, ka ne jau komanda izlemj kādas galošas vilkt.
      To izlemj pats pilots un viņa sacīkšu inženieris.
      Savukārt par kruīza ieslēgšanu/neieslēgšanu arī būtu dīvaini uzvelt vainu komandai.
      Starp citu, Vēberu boxos apkalpoja ātrāk nekā Fetelu! Arī pēdējā riepu nomaiņā, kad Fetels nonāca tieši aiz izbraucošā Vēbeta 😉

  5. Meeginaashu jums apskaidrot situaaciju:
    Ja RB veeleejaas izvairiities no shii stulbuma, ko vini ir savaariijushi, tad vajadzeeja abus pilotus uzseedinaat uz vienaada tipa riepaam, vai preteeji, to ko vini izdariija- Weberam miikstaas, Vetelam cietaas, ja buutu taa, tad visi jautaajumi buutu nonemti, un tad buutu vienalga kurs pirmais iebrauca boksos, jo miikstais komplekts ir 1 sekundi aatraaks aplii, nekaa cietais.
    Tad ko juus gribat, kaa Webers vareeja aizstaaveet savu poziiciju ar leenaakaam riepaam??? Tad kad vini ciiniijaas, Weberam nebija iesleegti neekaadi taupiibas reziimi, un vins brauca uz pilnu klapi, bet vina riepas nelaava ciiniities.
    Godiigi sakot, saciikstee Webers nebija, necik nebija leenaaks par Vetelu, pat tajaa briidii kad Vetels saciikstes vidu bija ieseedies astee Weberam, un Vetels teica lai vinu novaac nost, Webers brauca tempaa, kaadu vinam dikteeja saciikshu inzenieris, un kad Weberam pateica kad jaaieklaujas 1:41, tad peekshi Vetels vairs liidzi netika.

    Nav ko visiem klupt kraagaa Vetelam, vins nav vainiigs, ka RB ir tik jeela komanda, un nevar ar vinu tikt galaa, un shajaa gadiijumaa Hornera akcijas loti kritaas, jo taa ir vina vadiitaa komanda, un Vetels var atlauties dariit ko grib.

    Bet ja mees taa paskatamies, tad sezonas beigaas par titulu diez vai Weebers ciiniisies, bet Vetels vareetu tur buut, un iespeejams shie 7 punkti kas tika nezeeliigi atnemti Weberam, vareetu izskirt titula likteni, un ko tad lielie runaataaji teiks.

    Shis bija sezonas tikai otrais posms, un komandas paveeles ir pilniigs sviests, Vetels domaa tikai un vieniigi par 4 cempionu titulu.

    • Ja runa iet par Pasaules čempiona titulu, tad visticamāk tā arī būs. Bet tad varēja godīgi to nokārtot, iesaucot Wēberu boxos un paturot tur kādu sekundi ilgāk… Zemiskākais, ir pateikt, brauc līdz finišam taupības režīmā, vietas nemainīsies… Ferrari, Šumahera laikā, arī tā darīja, bet Baričello vai Masam neviens neteica, brauc droši līdz finišam… Un ja teica, tad arī varēja droši braukt…

  6. drusku uz citas nots – he, pēdējās ziņas ir ka sliktais Wēbbers sērfo Austrālijā kamēr uzcītīgais Vettels drillē simulatoru MiltonKīnā. Sviests īstenībā ar visu šito – visvairāk pie vainas laikam ir RedBull pitwall nevis Wēbbers vai Vettels. Pareizi Flavio izšāva uz Horneru, vakar…Bet ko Flavio saka šodien ? – manis teiktais ir nepareizi interpretēts, Kriss ir mans draugs, es viņu apbrīnoju….klaunu bars ne izcilie komandu vadītāji. Menedžeris ir menedžeris un vada komandu man šķiet nevis sēž uz pitwalla un štuko kā skaistāk pilotus rindiņās sakārtot cīņā par uzvaru.

  7. Ar to taisnošanos gan ir tā kā ir. Mūsdienu 1.formulas vide diemžēl vairs nav tā, kas bija pieminētajos Sennas laikos, kad piloti kopējā sistēmā kotējās nesalīdzināmi augstāk. Šodien visa centrā ir komanda – milzīgs finanšu konglomerāts, un pilots principā ir tikai uzņēmuma konkrētu funkciju veicējs. Un Fetels to apzinās. Čalis apzinās, ka pat neskatoties uz 3 čempiona tituliem, viņš nav nekāds neaizvietojams kings. Tāpēc arī bija šī dabiskā reakcija – neveikli meklēt kaut kādus rīcības attaisnojumus.
    Tā es to redzu…

    • Pilnīgi piekrītu. Komandas neciena pilotus, jebkurā momentā draud ar izmešanu pilnīgi ne par ko. Vienīgie, kas strādā godīgi, ir Ferrari un McLaren. Pēc Šūmahera spīdošās karjeras visi meklē nākošo superpilotu, kas varētu sataisīt komandai neskaitāmus titulus, bet tādi nav un nebūs. Katrs ir tik labs, cik ir. Plus vēl finansiālo ultimātu uzstādīšana.

    • Varbūt Fettels sadauza roku avārijā, kā tas bija ar Kubicu, un viņa karjera ar to beidzas. Kurā vietā pilotam ir jebkāda garantija, ka viņš pats izcīnīs vai komanda viņam uztaisīs vēl kādu uzvaru?

  8. Lai F-1 nebūtu cirks un piloti-klauni, būtu jāaizliedz jebkādi radiosakari. Stratēģiju piloti un komanda izvēlas jau pirms sacīkstes,galu galā kamēr pilots brauc pa boksu celiņu, komandai pietiek laika sagatavoties pit-stopam. Tad sacīkstes būtu kā sacīkstes, kurās uzvar ātrākais pilots, nevis ”novāciet Marku, es esmu ātrāks”