Marks Vēbers aizvada pēdējo sezonu Formula 1 čempionātā un šis ir pilots, kura trūkumu līdzjutēji un žurnālisti izjutīs īpaši.
Iespējams Marks Vēbers nav bijis pats ātrākais mūsdienu F1 pilots un droši vien arī ne pats stabilākais, tomēr atklātības un tiešuma trūkumu autrālietim pārmest nevar. Arī man pāris reizes vēl šogad ir palaimējies klātienē vērot Marku Vēberu kopējās interviju sesijās un jāsaka, ka viņš vienmēr bija īpaši pretimnākošs retajiem austrāliešu žurnālistiem un tajā pašā laikā spēja būt pat izsmejošs pret tiem, kas uzdeva banālus vai pat aizskarošus jautājumus.
Runā, ko domā
Par Vēbera atklātību klīst leģendas un to apbrīno arī viņa kolēģi. Ļoti spilgti tas izpaudās pērn Ķīnā, kad Formula 1 pēc nedēļas gatavojās doties uz nemieru skarto Bahreinu. Kamēr vairums F1 pilotu žurnālistiem atkārtoja politkorektu un iepriekš sagatavotu tekstu, Vēbers neslēpa savu nosodošo pozīciju. Lai gan “Red Bull” preses dienests pirms tam brīdināja Vēberu atklāti nekritizēt F1 vadību un FIA par lēmumu doties uz Bahreinu, Vēbers savu pārpildīto preses konferenci iesāka ar vārdiem: “Tātad, ķeramies pie Bahreinas jautājuma!” Lai arī austrālietis izvairījās no tiešas kritikas, viņš skaidri un gaiši lika saprast, ka neatbalsta šo lēmumu, tomēr ir spiests to pieņemt. Vēlāk jau Bahreinā Vēbers aizvadīja lielisku sacīksti – kvalifikācijā bija ātrāks par Fetelu, bet sacīkstē cīņā par ceturto pozīciju, apdzina komandas biedru pēdējā aplī.
Īstais brīdis
Pats Vēbers arī šogad vairākkārt ir izteicies, ka viņam neimponē jaunais Formula 1 virziens ar neizturīgajām riepām, kur pilots nevar braukt uz spēju robežām. Tieši tāpēc šis esot īstais brīdi, kad pielikt punktu F1 – nākamgad sāksies jauna ēra ar 1.6 litru turbodzinējiem. Savukārt pats Vēbers vēl ir pietiekami konkurētspējīgs un arī fiziski ļoti lieliskā formā, lai turpinātu demonstrēt augstu līmeni izturības čempionāta ietvaros, kur 2014.gadā austrālietis startēs daudzsološajā “Porsche” projektā. Nevar nesaskatīt paradoksu starp Formula 1 un WEC čempionātiem: šobrīd tieši F1 ir jābrauc ar prātu un taupību padomā, kamēr maratona tipa WEC sacīkstēs savi nogriežņi pilotiem ir jāveic tuvu spēju robežām. Vai nebūtu jābūt otrādi?
Kā radās Britnija?
Vai zinājāt, ka tieši Marks Vēbers iedeva Niko Rosbergam palamu “Britnija”, pielīdzinot vācieša blondos un glīti sukātos matus popzvaigznes veidolam. Tas notika vēl 2006.gadā, kad abi bija komandas biedri “Williams” sastāvā. Nevar noliegt, ka tā bija daļa no Vēbera psiholoģiskās spēles, lai noliktu pie vietas tobrīd debitantu Rosbergu.
Abu pēdējā sacīkste Brazīlijā togad izvērtās krāsaina – Rosbergs jau pirmajā aplī ietriecās komandas biedra formulā, nolaužot savu priekšējo antispārnu un Vēbera formulas aizmugurējo antispārnu. Ceļā uz boksiem abu starpā sākās īsta sacensība par to, kurš atgriezīsies pirmais un kuram būs jāgaida, kamēr otrs tiek apkalpots. Ņemot vērā, ka priekšējo antispārni nomainīt ir vieglāk un ātrāk, komanda pa radio ziņoja, ka prioritāte tik dota Rosbergam, tomēr Vēbers savā atvadu sacīkstē to nolēma ignorēt un turpināja cīņu, lai gan abi tobrīd cīnījās ar piespiedējspēku zaudējušām formulām. Šo cīņu pēdējā ātrajā līkumā zaudēja Rosbergs, kurš bez priekšējā antispārna ietriecās Interlagosas trases sienā. Tieši tobrīd no “Williams” boksiem atkal tika ziņots: “priority Rosberg” (prioritāte Rosbergam), uz ko Marks Vēbers pēc nelielas pauzes atbildēja: “Don’t think so, mate. Britney’s in the wall” (Es tā nedomāju. Britnija ir sienā).
Koreja rādās murgos
Vienīgā reālā iespēja Vēberam kļūt par pasaules čempionu bija 2010.gadā, kad pēc Japānas GP, kur austrālietis finišēja otrais aiz Fetela, Vēbers bija čempionāta vadībā ar 14 punktu pārsvaru. Tajā sezonā Marks Vēbers bija ļoti ātrs arī kvalifikācijā un tas pats Japānas GP ir tam apliecinājums – neapturamajam Fetelam viņš zaudēja nieka 0,075s. Taču tad nāca Korejas GP.
Sacīkstē Vēbers atradās otrajā vietā aiz Fetela un 18.apļa laikā slapjā trasē bija zaudējis komandas biedram divas sekundes. Lai atgūtu deficītu 19.aplī uzņēmās risku, kas neatmaksājās – 12.līkumā “Red Bull” izslīdēja no trases, ietriecās barjerās un iestiga Korejas dubļos. Šo brīdi Vēbers noteikti redz ļaunos murgos, jo tieši tobrīd izgaisa viņa lieliskā iespēja ierakstīt savu vārdu F1 čempionu sarakstā. Arī Fetels sacīkstē nefinišēja – dēļ dzinēja defekta, tomēr abu komandas biedru reakcija uz šīm neveiksmēm bija atšķirīga – vācietis jau nākamajā posmā ieradās vēl spēcīgāks un motivētāks, kamēr Vēbers, šķiet, tā arī neatkopās pēc avārijas. Abu Dabi GP Fetels lidoja, kamēr Vēbers, kuram bija labākas izredzes par komandas biedru, demonstrēja bālu un nemanāmu sniegumu, nespēdams izmantot čempionāta līdera Fernando Alonso problēmas.
Kopš tā laika Fetels ir kļuvis tikai pašpārliecinātāks un psiholoģiski spēcīgāks, kamēr Vēbers ir samierinājies ar otrā pilota statusu, kas gan pilnībā neiet kopā ar viņa būtību. Līdz ar to arī visai loģisks un gaidīts bija šis Vēbera lēmums pamest Formulu 1. Lielāko karjeras daļu austrālietis aizvadīja ar lēnām mašīnām (“Minardi”, “Jaguar”, “Williams” un sākotnēji arī “Red Bull”), bet laikā, kad “Red Bull” sāka plūkt Adriana Ņūveja lolotos augļus, Vēberam nepalaimējās ar komandas biedru – Fetels izrādījās žiglāks ražas ievākšanas procesā.
Lai arī čempiona tituls tā arī nepadevās Marka Vēbera centieniem, viņš ir iemantojis milzīgu cieņu no žurnālistiem un kolēģiem, kas šajā līmenī nemētājas ar komplimentiem saviem konkurentiem.
Lūk, šis teikums, ka “Marks Vēbers nav bijis pats ātrākais mūsdienu F1 pilots”, ir ļoti precīzs. Tad kāpēc mums būtu jāskumst par viņa aiziešanu no F1? Var jau filozofēt, ka čalim redz’ nepaveicās, tituls izslīdēja no rokām utt. Jā, arī Mosam vai Žilam Vilnēvam neizdevās tikt pie čempiona lauriem. Vienīgā atšķirība bija tā, ka viņi kaut kādā laika posmā bija paši ātrākie piloti.
Vārdu sakot, kā jau te minēju pie blakus raksta, Vēbera ‘pensionēšanās’ nav nekas īpašs.
Nekas īpašs būtu tava pazušana no komentāru sadaļas, bet lieliska braucēja un lieliskas personības aiziešana no F1 ir ievērības cienīgs notikums!
SUPER! Prieks, ka viņš dodas uz atdzimstošo WEC, nevis kārtējo salončempi. Bet vispār šogad sanāca paskatīties Lemānu ļoti daudz un šarmants tas čempionāts. Jādomā, ka ar laiku no tāda perifērijas pasākuma nonāks cienīgā uzmanības centrā un pārspļaus arī F1, kas šobrīd ir ļoti samākslots. Jo pagaidām WEC izskatās, bez gigantiska pompa, braucēji nav “princeses” un galvenais, ka visus interesē RACING!
jā, tas sasodītais 2010…
visādi citādi – veiksmi Markam Lemānas sērijās, bet F1 viņa ļoti pietrūks. Britu GP bija lielisks piemērs tam, kādēļ 😀