Nākamā sezona nav aiz kalniem, un tagad, runājot par iespējamajiem titula pretendentiem, prātā nāk tikai divi – pašreizējie konstruktora kausa īpašnieki Mercedes, kā arī McLaren, kas no nākamās sezonas atsāks sadarbību ar japāņu dzinēju piegādātāju Honda. Galvenie šo komandu plusi ir mašīnas sirdis – motori. Taču tas vai dzinēju spēku samēri saglabāsies esošie lielā mērā ir atkarīgs no pašiem to piegādātājiem.

Jā, protams, vēl ir Ferrari ar Fetelu priekšgalā, braucēju ziņā atjaunotā Red Bull, nevajag aizmirst arī par Williams un Lotus, bet galvenais iemesls, kādēļ pie favorītiem nepieskaitam ne Ferrari, ne Red Bull ir atpalicība dzinēju jomā. Honda rūpnīca savā dzineja ražošanā diez vai smelsies idejas no Ferrari un Renault, kamēr Mercedes idejas varētu tikt ne tikai kopētas, bet pat uzlabotas.

Tikmēr Williams komanda, kas pēdējos gadus bija atrodama vājāko un nabadzīgāko komandu sarakstos, nu ir kļuvusi par nopietnu spēku. Protams, palielināts budžets un nolīgts spēcīgs braucēju sastāvs arī dod pienesumu, tomēr diez vai mēs redzētu Valtteri Botasu kaut reizi uz goda pjedestāla, ja Williams izmantotu, piemēram, Renault dzinējus. Tā kā arī Lotus komanda nākamsezon izmantos vācu ražojumus, tad, visticamāk, komanda atgriezīsies cīņā par vismaz labāko piecinieku konstruktoru kausā.

Lielisks risinājums, lai kaut nedaudz mainītu šķietami paredzamos spēka samērus nākamajā sezonā, būtu iesaldēto dzinēju noteikumu atcelšana. Taču viss, protams, nav tik vienkārši, kā tas sākumā šķiet.

KĀDĒĻ ATCELT?

Formula 1 jau ilgāk kā pusgadsimtu tie uzskatītas par autosporta tehnoloģiju virsotni. To nodrošina ne tik daudz sausi skaitļi, piemēram, kāds ir maksimālais ātrums, dzinēja jauda, vai paātrinājums, bet gan neskaitāmās inovācijas un šķietamie sīkumi, kas piesaista skatītājus visā pasaulē. Noteikumi nemitīgi mainās, tādēļ ir diezgan īpatnēji, ka komandām ir atļauts uzlabot it visu iespējamo, tomēr dzinēju jautājumā izpausties aizliegts. Ja reiz inženieri spēj radīt ko efektīvu, nepārkāpjot nekādus tehniskos noteikumus, kādēļ gan aizliegt viņiem izpausties?

Nevienai komandai nepatīk zaudēt, bet visām reizi pa reizei nākas atzīt pretinieku pārākumu. Šādos brīžos vispareizākā rīcība būtu atrast jomu, kurā tiek zaudēts un censties darīt visu iespējamo, lai nākamajā reizē tur problēmu nebūtu. Red Bull un Ferrari gadījums ir citādāks. Abas komandas aktīvi uzstāj, ka iesaldēto dzinēju noteikumi jāatceļ. Protams, ja šādu dominanci izmantotu šīs komandas nevis Mercedes, visticamāk, šo komandu pārstāvju domas atšķirtos, tomēr nevar noliegt, ka ja visām tiktu atļauta dzinēja attīstīšana, konkurentu loks uz uzvaru katrā posmā pieaugtu, kā arī čempionāta kopvērtējumā rezultāti būt krietni vien ciešāki.

Ja dzinēju ražotāju skaits paliktu nemainīgs, tad, iespējams, brēka nebūtu tik liela, tomēr tā nav. Honda visu šo gadu varēja ievākt datus par katras rūpnīcas dzinēju darbību, to priekšrocībām un trūkumiem, tādēļ ir muļķīgi domāt, ka viņu dzinējs būs vājāks par Mercedes, nemaz nerunājot par Ferrari vai Renault. Šādos gadījumos atcelšana godīgi izlīdzinātu spēku samērus, citādāk 2016. gadā mēs ieraudzītu piekto, varbūt pat sesto dzinēju ražotāju.

KĀDĒĻ NEATCELT?

Pirmkārt, grūti iedomāties, kā Mercedes varētu atbalstīt šādu ideju. Rūpnīca ir ieguldījusi ne tikai daudz naudas, bet arī laika un cilvēku resursus, lai apdzītu konkurentus. Un ko viņi saņemtu balvā, ja dzinēju iesaldēšana tiktu atcelta? Vienu gadu dominances, un viss. Cīņa par pirmajām vietām būtu jāsāk no tādām pašām, varbūt pat vēl sliktākām pozīcijām kā pirms gada. Skaidrs, ka vācieši labprāt drīzāk izbaudītu braukšanu pa pirmajām vietām, nevis intrigas radīšanu. Neaizmirsīsim, ka F1 pašos pamatos ir bizness, un no ekonomiskā viedokļa atcelt dzinēju iesaldēšanu viņiem nav izdevīgi neatkarīgi no tā, ko spēs McLaren-Honda vienība.

Otrkārt, tas īstermiņā paaugstinātu komandu izmaksas, taču līdz ar to viennozīmīgi palielinās risks starpsezonu nepārdzīvot kādai no vājākajām un finansiāli nestabilākajām komandām. Tieši šis ir galvenais iemesls, ko kā argumentu min Mercedes komandas vadītājs Toto Volfs. Taču Ferrari komanda šādā veidā varētu pat nošaut 2 zaķus ar vienu šāvienu. Nav nekāds noslēpums, ka itāļu vienība aktīvi atbalsta ideju atļaut komandām izmantot 3 braucējus sacīkstēs. Dzinēju atsaldēšana ļautu Ferrari noķert konkurentus, kas šogad bijuši spēcīgāki, kā arī palielinātu iespēju, ka tiks dota zaļā gaisma trešā braucēja pielaišanai.

Treškārt, vai tas maz ir vajadzīgs? Vai tad šī sezona ar izteikto Mercedes dominanci tiešām ir tik garlaicīga? Protams, cīņas konstruktoru kausā nebija un uz augstākā goda pjedestāla pakāpiena bijuši vien 3 braucēji, tomēr intriga braucēju čempionātā ir saglabājusies un, ja vien Rosbergu nepiemeklēs nopietnas neveiksmes ASV un Brazīlijā, tad čempiona titula ieguvējs tiks noskaidrots sezonas pēdējā posmā Dubaijā. Vienmēr būs viena vai dažas komandas, kas kādā jomā izteikti izcelsies uz pārējo fona. Ja tas nebūs dzinējs un Mercedes, tas būs, piemēram, kāda aerodinamikas pakete Red Bull vai jebkas cits, bet atņemt komandai favorītu statusu tik vienkārši, šķiet negodīgi. Ja mērķis ir palielināt konkurenci, tikpat labi var ņemt piemēru no Indycar čempionāta vai Formula E sacīkstēm, kur visas komandas izmanto vienādas šasijas, taču F1 nav tikai braucēju čempionāts, tas ir braucēju+komandu čempionāts.

REZUMĒ

Nenoliedzami FIA nonākusi neapskaužamā situācijā. Koks ar diviem galiem – lai arī kā šī situācija atrisinātos, būs ieguvēji un būs cietēji. Un tās nebūs tikai komandas un braucēji, bet, galvenokārt, skatītāji. Taču, taisnību sakot, paši vien vainīgi. Vienas sezonas laikā dzinēju jomā notiek lielākas izmaiņas kā vairāku pēdējo sezonu laikā kopā ņemot, tādēļ fakts, ka vismaz pirmajā turbo dzinēju ēras gadā spēku samēri ievērojami atšķirās, nav nekāds pārsteigums. Šādas iesaldēšanas, ja vispār ir nepieciešamas, ir jāveic ne ātrāk kā sākot ar otro vai trešo gadu, kad ražotāji pilnībā sapratuši, kas strādā un kas ne.

Mercedes pārsvars šobrīd nav mērāms sekundes daļās – lielākajā daļā trašu 3. starta vietas īpašnieks kvalifikācijā zaudē vairāk kā sekundi pole position ieguvējam. Ja dzinēju noteikumos izmaiņas nenotiks, tad pastāv risks, ka mūs gaida kārtējā ēra, kad ilgstoši dominē viena komanda. Ja tā nenotiks, un Honda pārspēs Mercedes, tad vairākums komandu centīsies iegūt tieši japāņu dzinējus, bet situācijas būtība nemainīsies.

Lai cik tas neizskatītos negodīgi pret Mercedes vienību, tomēr Red Bull vadītājam Kristianam Horneram ir taisnība, dzinēju iesaldēšanas noteikumu atcelšana ir ļoti svarīga šim sportam. Ja nākamo gadu laikā redzēsim vairākas komandas cīnamies par uzvaru, skatītāju skaits būs lielāks nekā tad, ja par uzvaru cīnīsies divi komandas biedri. Un skatītāji ir tie, kuru dēļ sacīkstes vispār notiek.

1 KOMENTĀRS

  1. tieshi shis>>> “Šādas iesaldēšanas, ja vispār ir nepieciešamas, ir jāveic ne ātrāk kā sākot ar otro vai trešo gadu, kad ražotāji pilnībā sapratuši, kas strādā un kas ne.”

    neko muljkjiigaaku par jaunu dzineeju iesaldeeshanu nav iespeejams izdomaat. man radaas divi jautaajumi shajaa sakaraa:

    1) kuraa gadaa ir plaanota dzineeju atsaldeeshana, vai varbuut ir plaanots ka Mercedes muuzhiigi brauks pa priekshu?

    2) kas liedz Renualtam aiziet no F1 un atnaakt atpakalj kaa Infinity vai Nissan? ar pavisam jaunu motoru. taapat Ferrari vareetu saakt izmantot pavisam jaunu FIAT dzineeju, un, gadiijumaa ja atkal nesanaak, naamajaa gadaa atkal atgriesties kaa Ferrari. uz papiira tas buutu jauns motors kuru driixt taisiit kaa grib, ne?

  2. īstenībā katrā starpsezonā pēc pašaicīgā reglamenta var mainīt cik tur % tais power unitos, ar katru nākamo sezonu mazāk % līdz pilnīgai iesaldēšanai laikam 2017. Īstenībā bull****s – kā tad var pastāvēt uz F1 pionierismu visās tais augstajās technoloģijās ja visu saldē nost!!!!? Un nedod iespēju izlīdzināt iespējas ja kādam kas sagājis kreičos. Tad var pieņemt ka Merc būs spicē nākamos 100 gadus līdz kamēr netiks mainīta dzinēju specifikācija. Kam to vajag?

    • jaa, taa dzineeju saldeeshana tieshaam ir buļļkaka. tas nogalina F1 esenci veel vairaak nekaa DRS, 19 collu diski un boliidi ar jumtu kopaa njemot.

      neiebraucu kaadaa sakaraa motoru atsaldeeshana var kaiteet mazajaam komandaam. vinji taksh ir tikai klienti. izmaksas aiziet uz razhotaaju fabrikaam. tipa par motoriem buutu daargaak jaamaxaa, ja tos sezonas gaitaa attiista?

      • jā, tā vismaz Merc saka ka ja tagad ”at”saldēs, tad tas saskrūvēs izmaxas un klientiem bū jāmaxā VĒL vairāk. Tā gan īstenībā būtu ražotāja problēma ieguldīt produkta attīstībā, lai klientiem piegādātu labāku preci, klientiem, atšķirībā no firmas komandas tik un tā NEKAD netiks tas vis100%labākais produkts, bet F1 laikam viss balstās uz citu apkāsšanu jau sākot ar FOM un CVC ar Veco Žuļiku Bērniju priekšgalā.