Čempionu sacīkstes (Race of Champions) šajā nedēļas nogalē kārtējo reizi ļaus vienkopus redzēt spožākās motorsporta zvaigznes no visas pasaules. Lai gan šāda veida pasākums radies salīdzinoši nesen, tomēr ātri vien iesakņojies fanu sirdīs kā vieta, kur uz saviem elkiem palūkoties daudz atbrīvotākā gaisotnē.
Vēsture
Čempionāta pirmsākumi meklējami 1988. gadā, kad, godinot 1986. gadā Korsikas rallijā bojā gājušo Henri Toivonenu, kā arī atzīmējot 10 gadus kopš Pasaules Rallija čempionāta (WRC) pilotu kausa izveidi, uz kopīgām sacensībām tika uzaicināti visi astoņi braucēji, kas šai laikā (no 1979. līdz 1988. gadam) bija kļuvuši par čempioniem. Pasākumā, kurā tika izmantotas 6 dažādi auto modeļi, somu finālā Juha Kankunens pārspēja Timo Salonenu, kļūstot par pirmo čempionu sacīkšu uzvarētāju.
Ar laiku sacensības, kas kopš tās reizes notika katru gadu, piesaistīja arvien vairāk braucēju uzmanību ne tikai no rallija aprindām. 1999. gadā pirmo reizi tika rīkots arī nāciju kauss, par kura uzvarētājiem sīvā cīņā ar spāņu braucējiem kļuva somi – Tomi Makinens, JJ Lehto un Kari Tjainens.
2004. gadā, kad formulu braucēju skaits jau bija pārsniedzis rallija leģendu skaitu, debiju piedzīvoja arī togad septīto F1 titulu ieguvušais Mihaels Šūmahers. Braucēji tika sadalīti divos nosacītos zaros – formulu un rallija braucējos. Pirmajā līdz finālam tika Šūmahers un tobrīd vēl maz zināmais Heiki Kovalainens, kurš “Ferrari 360 Modena” mašīnā pārspēja vācieti un finālā arī Sebastianu Lēbu, kļūstot par pirmo čempioni, kas nenāk no rallija pasaules.
Lai gan Šūmaheram tā arī ne reizi čempionu sacīkstēs uzvarēt neizdevās, tomēr no 2007. līdz 2012. gadam Vācija, kuru bez Šūmahera pārstāvēja arī Sebastians Fetels, uzvaras laurus plūca 6 reizes pēc kārtas, pārliecinoši kļūstot par veiksmīgāko nāciju pasākuma vēsturē. Individuāli veiksmīgākais bijis Didjē Oriols, kurš deviņdesmitajos gados guva 4 uzvaras. Viņa tuvākie sāncenši Matiass Ekstrems un Sebastians Lēbs šogad sacensībās nepiedalās.
2013. gadā sacīkstes pagaidām vienīgo reizi tika atceltas. Tās bija paredzēts rīkot Taizemes galvaspilsētā Bangkokā. Tas sakrita ar valstī notiekošajiem politiskajiem nemieriem. Risinājums netika rasts un togad Race of Champions izpalika.
Gads | Čempionu čempions | Nāciju kausa ieguvēji | |
Nācija | Sastāvs | ||
2014 | Deivids Kulthards | Ziemeļi | Toms Kristensens |
Peters Solbergs | |||
2013 | Sacensības tika atceltas | ||
2012 | Romēns Grožāns | Vācija | Mihaels Šūmahers |
Sebastians Fetels | |||
2011 | Sebastians Ožjērs | Vācija | Mihaels Šūmahers |
Sebastians Fetels | |||
2010 | Filipe Albukerke | Vācija | Mihaels Šūmahers |
Sebastians Fetels | |||
2009 | Matiass Ekstrems | Vācija | Mihaels Šūmahers |
Sebastians Fetels | |||
2008 | Sebastiens Lēbs | Vācija | Mihaels Šūmahers |
Sebastians Fetels | |||
2007 | Matiass Ekstrems | Vācija | Mihaels Šūmahers |
Sebastians Fetels | |||
2006 | Matiass Ekstrems | Somija | Heiki Kovalainens |
Markuss Gronholms | |||
2005 | Sebastiens Lēbs | Skandināvija | Toms Kristensens |
Matiass Ekstrems | |||
2004 | Heiki Kovalainens | Francija | Žans Alezī |
Sebastiens Lēbs | |||
2003 | Sebastiens Lēbs | Zvaigznes | Fonsi Njeto |
Kristiano da Mata | |||
Žils Panici | |||
2002 | Markuss Gronholms | ASV | Džimmijs Džonsons |
Džefs Gordons | |||
Kolins Edvardss | |||
2001 | Hari Rovanpera | Spānija | Hesuss Purass |
Rubens Hauss | |||
Fernando Alonso | |||
2000 | Tomi Makinens | Francija | Redžī Lakoni |
Ivans Mellers | |||
Žils Panici | |||
1999 | Didjē Oriols | Somija | Tomi Makinens |
JJ Lehto | |||
Kari Tjainens | |||
1998 | Kolins Makrejs | Nenotika | |
1997 | Karloss Sainss | ||
1996 | Didjē Oriols | ||
1995 | Fransuā Delekūrs | ||
1994 | Didjē Oriols | ||
1993 | Didjē Oriols | ||
1992 | Andrea Agini | ||
1991 | Juha Kankunens | ||
1990 | Stigs Blomkvists | ||
1989 | Stigs Blomkvists | ||
1988 | Juha Kankunens |
Braucēji
Austrālija | Daniels Rikjardo | Miks Dūens |
Ziemeļi | Peters Solbergs | Toms Kristensens |
Brazīlija | Felipe Masa | Nelsons Pikē Jr. |
Anglija I | Endijs Priols | Džeisons Pleito |
Anglija II | Džensons Batons | Alekss Bankombs |
Zvaigznes | Romēns Grožāns | Horhe Lorenco |
Vācija | Sebastians Fetels | Niko Hilkenbergs |
Skotija | Deivids Kulthārds | Sūzija Volfa |
Amerika | Hosē Marija Lopess | Raiens Hanters-Rejs |
Jaunie | Paskāls Verleins | Džolions Palmers |
Interesanti, ka šosezon starp 20 braucējiem nav atrodams neviens aktīvs WRC braucējs. Tiesa gan, pēdējo 12 gadu laikā par čempioniem kļuvuši tikai Sebastians Lēbs un Sebastians Ožjērs. Skatītāju acis priecēs 2003. gada WRC čempions Peters Solbergs, kurš gan pēdējos 2 gadus ar lieliskiem panākumiem startē rallijkrosā.
Starp dalībniekiem atrodami arī šīs sezonas DTM, WTCC, Formula E un Moto GP čempioni – Paskāls Verleins, Hosē Marija Lopess, Nelsons Pikē Jr., Horhe Lorenco, kā arī pagājušā gada čempionu čempions Deivids Kulthards.
Skatītājiem būs iespēja vērot arī vairākus F1 braucējus – Danielu Rikjardo, Felipi Masu, Sebastianu Fetelu, Džensonu Batonu, Romēnu Grožānu, Džolionu Palmeru, kurš čempionātam pievienosies nākamsezon, kā arī šīs sezonas Lemānas 24 stundu uzvarētāju Niko Hilkenbergu.
Norise
Sacensības, kas šogad risinās Londonas olimpiskajā stadionā, sāksies piektdien pl. 20:30 pēc Latvijas laika. Pl. 21:00 norisināsies “TAG Heuer” rīkotais slavenību prasmju pārbaudījums, bet 22:00 tiks dota zaļā gaisma nāciju kausam, kur savu titulu centīsies nosargāt Ziemeļu komanda ar Peteru Solbergu un Tomu Kristensenu. Tiek plānots, ka sacensības ilgs 3 stundas, tomēr šādos pasākumos var gadīties nelielas laika nobīdes. Sestdien pasākums sāksies pl. 16:00, bet sacensību nagla – individuālās sacensības notiks no pl. 17:00, bet divarpus stundas vēlāk plānotas kartinga sacensības. Dažādu apstākļu dēļ programmā ir iespējamas nelielas izmaiņas.
Šogad organizatori izlēmuši izmantot 8 dažādus auto modeļus. “Mercedes AMG GT S” lielai daļai līdzjutēju ierasts vērot nelielā ātrumā, jo tā tiek izmantota kā F1 drošības mašīna. Sacensībās tiks izmantotas arī ņiprais “Ariel Atom Cup”, dažādi bagiji, kā arī īpaši šim pasākumam radītā “ROC car”. Ar pilnu spēkratu sarakstu, kā arī to tehniskajiem datiem iespējams iepazīties čempionāta oficiālajā mājaslapā.
Ja vēlaties baudīt šo pasākumu klātienē, biļešu cenas variē, sākot no aptuveni 20 līdz 150 britu mārciņām. Tās iespējams iegādāties šeit.
Šajā nedēļas nogalē bez čempionu sacīkstēm arī sezonas noslēgums WTCC, kur čempionāta liktenis jau izšķirts. Bahreinā pēdējais posms WEC čempionātā, kur rokas stiepiena attālumā no titula ir “Porsche” ekipāža ar Marku Vēberu, Brendonu Hārtliju un Timu Bernāru, bet NASCAR titulu savā starpā noskaidros “Chevrolet” braucēji Kevins Hārviks, Džefs Gordons, Martins Truē Jr., kā arī “Toyota” pārstāvis Kails Bušs. Latviešu faniem pēdējā iespēja šosezon darbībā redzēt Haraldu Šlēgelmilhu.
Sviestains tas ROC ir, Gudvudas ātruma festivāls ir prikolīgāks, lai gan baigi garumā izvilkts.
Nelielas izmaiņas: Horhem Lorenco pēc Moto GP titula iegūšanas svinībām ir otrās pakāpes apdegumi, kas viņam liegs piedalīties šai pasākumā. Lorenco aizvietos šī gada ELMS LMP3 klases (tā pati, kurā 3. vietu šosezon izcīnīja Konstantīns Calko) čempions Kriss Hojs, kura kontā arī sešas olimpiskās zelta medaļas treka riteņbraukšanā. Pēdējās divas gūtas tieši Londonas Olimpiskajā stadionā.
Nu lūk,Sebs saviem F-1 tituliem pievienoja ROC titulu-APSVEICAM!
Feina bij sacīkste un iznākums likumsakarīgs jo Sebs tiešām izskatījās galvas tiesu pārāks par citiem!
….Joren , ja Sebs nebūtu uzvarējis Tu arī teiktu ka sacīkste bija interesanta??? 😀 …ja galvas tiesu pārāks, tad jau bija tikpat neinteresanti kā šī gada Mercedes F1 dominante 😀
Vutnāns k-gs kārtējo reizi palaida garām lielisku iespēju paklusēt.
Atļaujiet Jums ieteikt viena gudra cilvēka viedokli šai sakarā –
WE ARE MASTERS OF THE UNSAID WORDS, BUT SLAVES OF THOSE WE LED SLIP OUT.
/Vinstons Leonards Spensers-Čērčils/
Ja Tu,Edgar,būtu skatījies sacīksti tad saprastu,ka Seba pārākums nebija mērāms sekundēs vai minūtēs.bet gan skaistu uzvaru skaita ziņā-cīņa ar dāni bija feina,izņemot protams pēdējo braucienu.
Interesanti,bet tieši ar bagiju Sebs izskatijās pārāks par citiem….
….skatījos, skatījos šo pasākumu…. kāda starpība – sekundes vai braucieni – dominante ir un paliek dominante….to es sacīju ar zināmu zemtekstu un ironiju sakarā ar to, ka vienā pasākumā mēs čīkstam par cīņu neesamību un dominantēm , bet citā par to pašu priecājamies…. Fetels malacis -bet tur tā starpība – vai tā dominante ir pelnīta vai nepelnīta……