2015. gads autosportā tikpat kā beidzies. Aizvadītajā nedēļas nogalē notikusi ikgadējā FIA Gala balvu ceremonija, kā arī motorsporta žurnāla ‘Autosport’ balvu pasniegšana. Par galvenajiem varoņiem tajās kļuvuši Luiss Hamiltons un Makss Verstapens, tomēr šoreiz piedāvājam atskatīties uz aizvadīto gadu motorsportā un sadalīt balvas mazliet nenopietnākā gaisotnē.

Gada sods – Džensons Batons

Šosezon braucējiem iekļauties 4 dzinēju limitos nav viegli, tomēr pēc tam, kad sezonas vidū tika atcelti noteikumi par papildus soda piešķiršanu braucējiem, kuriem starta vietu sods ir bijis tik liels, ka ar startēšanu no beigām nav bijis pietiekami, viss izgāja no jebkādiem rāmjiem. Ja braucējam jāstartē no beigām, tad papildus dzinēja komponenšu nomaiņa varēja notikt bez papildus soda. Šādu izdevību ar uzviju izmantoja “McLaren” komanda, kuras braucējs Džensons Batons Meksikas GP izcīņā saņēma 70 starta vietu sodu. Britu pilots nedēļas nogalē nomainīja dzinēju divas reizes, bet divām komponentēm nācās veikt vēl vienu nomaiņu. Šai pašā posmā Batona komandas biedrs Alonso tika pie 15 starta vietu soda.

Foto: McLarenF1

Gada kvalifikācija – Amerikas GP

Šīs sezonas Amerikas GP izcīņu pamatīgi ietekmēja dabas stihija. Vētras dēļ treniņbraucieni notika saīsinātā formā, bet sestdienas vakarā neizdevās uzrīkot kvalifikāciju. Lai gan sestdien nokrišņi mazinājās un sacīkstes izdevās aizvadīt bez pārtraukumiem, tomēr lielāko skatītāju uzmanību piesaistīja braucēju un komandas darbinieku izklaides, gaidot jaunākos tiesnešu ziņojumus.

usgp-quali

Gada stabilitāte – Estebans Okons

Lai gan katra braucēja sapnis ir uzvarēt katrā braucienā, kurā viņi piedalās, tomēr Estebanam Okonam šogad biežāk kā jebkuram ir pietrūcis pavisam nedaudz. GP3 čempionātā viņš sasniedza iespaidīgu 9 secīgu braucienu sēriju, kurā izcīnīta otrā vieta, turklāt šīs sērijas laikā pie uzvarām tika 5 dažādi braucēji. Sasniegumu unikālu padara fakts, ka sakarā ar to, ka otrajos braucienos labākie astoņi braucēji startē apgriezti pirmā brauciena rezultātā, līdz ar to četras 2. vietas iegūtas no septītās starta pozīcijas. Sērija pārtrūka Bahreinā, kur Okons otro pozīciju zaudēja pēdējā aplī. Sezonas kopvērtējumā Okonam ar 1 uzvaru 18 braucienos pietika titulam.

Estebans Okons, Ocon

Gada treniņbraucieni – Krievijas GP

Viena no īpatnējākajām treniņbraucienu sesijām F1 vēsturē notika Krievijas GP nedēļas nogales laikā. Piektdienas pirmo treniņu norise aizkavējās par pusstundu uz trases uzlijuša dīzeļa dēļ. Ironiski, ka tas boksos iztecējis vienai no trases tīrīšanas mašīnām. Lai notīrītu trasi tika izmantots liels daudzums ūdens, kā rezultātā braucējiem sausajā un saulainajā dienā nācās trasē doties ar vidēji slapjam laikam paredzētajām riepām.

sochi-diesel

Gada komandas biedri – Fredijs Hants un Nikijs Lauda

Diezgan interesantu lēmumu nākamās sezonas braucēju izvēlē izdarījusi Euro NASCAR čempionāta “DF1” komanda, kura noslēgusi līgumu ar 1976. gada F1 čempiona Džeimsa Hanta dēlu Frediju un Matiasu Laudu, kura tēvs bija galvenais konkurents Džeimsam Hantam cīņā par titulu. Abu braucēju īpatnējās savstarpējās attiecības kalpoja par pamatu Rona Hovarda režisētajai filmai “Rush”. Abu cīkstoņu atvasēm gan savstarpēju problēmu neesot.

Gada noparkošanās – Žils Žunons

Ļoti īpatnēju avāriju piedzīvojuši Porsche Carrera Cup Francijas sērijās, kur starta sadursmē uz Žofrija De Nardas mašīnas jumta palika viņa konkurenta Žila Žunona mašīna.

Gada pastaiga – fans Singapūras GP laikā

Skatītāja izskriešana sporta notikuma epicentrā nav retums, tomēr, ja tādos sporta veidos kā futbols vai regbijs tas lielu ļaunumu nerada, tad autosacīkstēs skatītāja izskriešana uz trases nav tā pati gudrākā rīcība. Lai gan skatītājs īpaši bīstamas situācijas neradīja, pārsvarā pārvietojoties pa pašu trases malu, tomēr ar to bija pietiekami, lai policija trakgalvi aizturētu un pat piespriestu cietumsodu.

Gada draudzība – Marks Markess un Valentino Rosi

MotoGP sezonas noslēguma posms pulcēja rekordlielu auditoriju, par ko īpaša pateicība jāsaka Valentino Rosi un Markam Markesam. Abu braucēju attiecības krietni vien pabojāja pēdējā līkuma incidents sacīkstēs Assenā, kur Markess veica pārdrošu apdzīšanas manevru, Rosi izvairoties no sadursmes pamatīgi nogrieza līkumu un izcīnīja uzvaru.

https://www.youtube.com/watch?v=7k7-_4o2DNI

Sezonas priekšpēdējā posmā Sepangā Markess, palaidis sev garām Horhi Lorenco, uzsāka ļoti tuvu cīņu ar Rosi. Starp abiem braucējiem notika kontakts – Markess krita, bet Rosi tika atzīts par vainīgu. Itāļu braucēja sods bija starts no pēdējās pozīcijas sezonas pēdējā posmā Valensijā. Tajā uzvaru izcīnīja Lorenco un abi nesamierināmie sāncenši palika tukšā.

https://www.youtube.com/watch?v=tTpsjzzsXrs

Gada finišs – Niklass Ajo

Piedaloties motociklu sacīkstēs, spēja novaldīt savu spēkratu pat ekstrēmās situācijās ir viena no panākumu atslēgām. To Moto3 sacīkstēs Assenā lieliski nodemonstrēja somu braucējs Niklass Ajo, kurš finišu sasniedza… blakus savam motociklam.

Gada avārija(s) – Indianapolisas 500 jūdžu sacīkstes

Iespaidīgs ātrums, ovāla trase un betona nožogojums ir neizbēgama kombinācija pamatīgai avārijai. Šogad prestižākajās formulu sacīkstēs Amerikā Indy 500 bija vērojama ne viena vien iespaidīga avārija, turklāt aerodinamiskie risinājumi, kas bieži lika mašīnām apvelties otrādi, slīdot pretējā virzienā lielā ātrumā, radīja pamatīgas bažas par pilotu drošību. Vissmagāk klājās kanādietim Džeimsam Hinčklifam, kurš pēc avārijā gūtajiem savainojumiem izlaida atlikušo sezonas daļu. Cerams, ka 2016. gada sezonai IndyCar spēs rast risinājumu, lai tamlīdzīgi negadījumi neatkārtotos vai vismaz mazinātos.

https://www.youtube.com/watch?v=RiCgZ_g-mGQ

Gada izgudrotājs – Niko Rosbergs

F1 braucējiem sacīkšu gaitā nākas kontrolēt daudz dažādu procesu, atrodoties kokpitā, kurš uzkarsis krietni virs gaisa temperatūras. Tas nenoliedzami liek viņu ķermeņiem izdalīt sviedrus, taču tad, ja tie sāk pilēt acīs un apgrūtināt redzamību, tad jāsāk meklēt risinājumi. Tādu Malaizijas GP laikā atklāja Niko Rosbergs, kurš paziņoja, ka lieto sanitāros dvieļus, kuri novietoti uz pieres palīdzot uzsūkt sviedrus un netraucējot koncentrēties uz galvenajām lietām.

rosbergs-malaizija

Gada savainojums – Džeimijs Vinkaps

Lai gan šosezon skatītāju uzmanību piesaistīja Luisa Hamiltona spēlēšanās ar dzīvu jaguāru, tomēr ne tik veiksmīgas rotaļas ar dzīvnieku pasauli sanāca seškārtējam Austrālijas V8 Supercars čempionam Džeimijam Vinkapam, kuram, filmējoties zoodārzā, iekoda čūska. Par laimi savainojums nebija nopietns un neradīja problēmas Vinkapam aizvadīt pilnvērtīgu sezonu, tiesa gan, neveiksmīgāko kopš 2006. gada.

snakebite-whincup

Gada trends – #PlacesAlonsoWouldRatherBe

Brazīlijas GP izcīņa divkārtējam F1 čempionam Fernando Alonso bija tikpat neveiksmīga kā visa pārējā sezona. Kvalifikācijā Alonso nācās nobraukt malā tehnisku problēmu dēļ. Tā vietā, lai dotos atpakaļ uz komandas boksiem, spāņu braucējs nolēma palikt trases malā, sēžot uz atpūtas krēsla un izbaudot Brazīlijas sauli. Autosacīkšu faniem un Photoshop meistariem skats likās pietiekami zīmīgs, lai aizsāktu trendu #PlacesAlonsoWouldRatherBe (Vietas, kur Alonso labprātāk būtu), kas guva plašu uzmanību sociālajos medijos, ielūkojoties ko Alonso tobrīd labprātāk darītu nekā brauktu ar aizvadītās sezonas “McLaren” MP4-30 modeli.

Gada braucējs – Fransisko Mora

Šogad tika aizvadīta pirmā TCR International Series sezona. Čempionāta pamatnoteikumi ir ļoti līdzīgi WTCC, tomēr izmaksas ir krietni zemākas. Lai gan ideja nav slikta un tajā piedalījās liela daļa bijušo un esošo WTCC braucēju, tomēr reģionālās sērijas kļuva par pilnīgu fiasko. Itālijas sērijās 14 posmu laikā tikai divreiz uz starta stājās 3 mašīnas (pārējās 1 vai 2), arī Krievijā un Āzijā lielu dalībnieku pulku neizdevās savākt, tomēr tas nav nekas, salīdzinot ar Portugāles sērijām. No 10 posmiem astoņus atcēla, jo nepieteicās neviens dalībnieks, bet atlikušajos divos posmos piedalījās tikai 1 braucējs – Fransisko Mora. Lieki piebilst, ka jaunais censonis uzvarēja katrā no 4 braucieniem un kļuva par čempionu bez lielas piepūles.

mora

37 KOMENTĀRI

  1. Savukārt, ja dotu balvu “Gada sacīkste”, tad es nešauboties to piešķirtu IndyCar 500 jūdžu gonkai Fontanas ovālā. Tāds ekstrēms un spriedze šajā desmitgadē vēl nebija pieredzēti. Un laikam kādu brīdi arī vairs nebūs, jo Kalifornijas spīdvejs no kalendāra diemžēl izņemts…

      • Pēc idejas vislabākās mašīnas sabūvēja Sirmā Rodžera brigāde, bet dēļ dzelteno karogu loterijām un pēdējā posma dubultajiem punktiem ne Penske, ne H.P.Montoija tā arī netika pie tituliem. Ja otrā jeņķu sērijā tā loterija ir vienmēr, tad Indy šogad sanāca mazliet negodīgi…

      • Nūū, vecīt, par kādu negodīgumu tu runā? Čempis, kas, vismaz man, šovasar izglāba autosportu… Katrā posmā ekšens, Diksona tituls ne sliktāks, varbūt pat labāks par Kimi ’07 m-stiķi, ko tur Pauers muldēja par “dzelteno” loteriju, man vēl tagad nav skaidrs un Montijs vispār – dubultie punkti nav nekas jauns un attiecas uz visiem vienādi, nav ko ņerkstēt (un kad viņam 2 poles piešķīra “pēc noteikumiem”, tad viss bija čikiniekā), vienkārši Ganassi boys bija daudz labāk sagatavojušies cīņai par titulu, reāls tīmvorks, bet Kapteinis, vienkārši, nolaida luni… Tā gadās. Nekas.
        Gaidu jauno sezonu 🙂

      • …mjā…ekšens…čempis , kas glāba autosportu 😀 … no coments 😀 ….,,vieglais,, sports – manā uztverē….visi tie Nascar un Indycar un vēl Mega hamburger 😀 … kā nu bez ekšena uz tādiem sacensību pamatprincipiem…tikpat daudz ekšena ir manā pļaviņā ar čomiem maucot pa trasi….

      • Vai Vutnāna k-gs pa to pļaviņu ļurina kopā ar Plūģa k-gu? Un pēc tam pie polša pudeles sūkstās, ka ‘ovālgalvas’ pie visām pasaules nelaimēm vainīgi? 😀

  2. par ‘gada trendu’ runājot – bilde ar bomžiem i neko daudz nebija jāfotožopo – itin piemērots personāžs tajā jau ir oriģinālā.. pat būtu itin prikolīgi, methinks, ja vienā bildē pārmaiņas pēc neieliktu ‘īsto’ ALO baltajā kombinezonā

    tās tādas ļaunas domas, es zinu, no plašipazīstama ALO antifana ar stāžu un reputāciju.. 😉

  3. ….,,vieglais,, sports – manā uztverē….visi tie Nascar un Indycar un vēl Mega hamburger … kā nu bez ekšena uz tādiem sacensību pamatprincipiem…
    Un kas tad TĀDS nepieņemams šo sacensību pamatprincipos? Viens no galvenajiem principiem – visiem vienādas iespējas šeit daudz vairāk ievērots nekā tā saucamajā “elitārājā autosporta virsotnē F1”
    Skatītāji vēloties redzēt ne tikai to kas uzvar, bet arī to kura komanda spēj uzbūvēt vislabākos mašīnu. Sviests!! Nu tad skatieties , kā Mercedes nauda un inženieri jau otro gadu visus vazā aiz deguna. Cik daudz adrenalīna. Kādi “neparedzami” momenti, “trauksmaina” cīņa par titulu. Kādam kaut mirkli bija šaubas, kurš būs čempions, kurš vicečempions un kurš trešajā vietā? Ja jums tas patīk, ok.
    Šajā sezonā noteikti daudz skatāmāks bija NASCAR un Indy. Var cerēt, ka nākšsezon būs labāk, to laiks rādīs.

    • ….šie autosporta atzari protams ir skatāmi, gara laika pēc…. bet tie, kas sacensības skatās tikai šova dēļ un tikai lai kautko vispār paskatītos – tas ir viens… otrs ir vērtības un ideja , kuru šis sports nes…. man ar to nepietiek, ka gonka ir gonka un sastāv tikai no pilotiem , mašīnām , tikšanai no punkta A līdz punktam B un apdzīšana…skarbi runājot – sacensības mēs varam izveidot no da jebkā un da jebkur…. bet ko tās atspoguļo??? katram sacensību tipam būtu jāatspoguļo konkrētas tā vērtības un pamatprincipi…. piemēram rallija čempionāts atspoguļo šīs nišas pamatprincipus, kas ir neatkārtojami , tāpat piemēram dragreiss, kas ietver maksimālā ātruma ideju..tāpat arī moto gp, kas ir augstākais līmenis motociklu ražotāju nišā, tāpat F1, kas ir augstākais līmenis auto un formulu nišā….tāpat 24 stundu sacīkstes, kas nes sevī izturības pamatprincipus..mazās formulu klases kalpo braucēju talanta audzēšanai un autosporta nākotnei…visam ir savas – NEAIZSTĀJAMAS pamatvērtības…. seriāli un dažādas apakšsacīkstes ir atvasinājumi no jau esošajiem pasākumiem…tā teikt – tiktiešām vienkāršai laika nosišanai…..bet fanātiem sports nozīmē ko vairāk nekā tikai gonkas un apdzīšanas…..ja tu gonkā skaties tikai avārijas un apdzīšanas, tad manā uztverē tas ir , neteikšu sekli , bet gan ļooooti neinteresanti…..šie apakšseriāli ir vienkārši šovs, bez pamatvērtībām…viņus raksturo tikai tas , ka tie ir populāri un atzīti…laika nosišanas publikai…., bet vērtību, kādēļ tie eksistē ir tikpat daudz, cik gonkām manā pļavā…..skatīties var, bet fanātisms prasa daudz vairāk….

  4. .šie seriāli ne par velti notiek vienā vietā…tas ir hamburgeristu ražojums….ražojums biznesam, kuram ir noiets uz tādu fanu rēķina, kuri no sacensībām maz ko saprot un ir gatavi atdot līdz pat 4h sava laika tādam pasākumam kā piemēram Nascar posms…..šīs visas Formulu un autosporta kategorijas ir radītas uz tādiem pamatprincipiem , kā – rīkot sačus uz kādiem noteikumiem vien vēlamies un to, kādu biznesa artavu tas ienes hamburgeristiem…. rupji sakot – iesaki hamburgerisktiem izplatīt sacīkstes ar alus bundžiņu ripināšanu nost pa dēli – un tici man , viņi to uztaisīs par populāru pasākumu, lai gan pamatideju šim sportam nebūtu nekādu…tas pats notiek ar seriāliem,,, paldies Dievam , ka pēdējos gados tajos var piedalīties jebkuras tautības braucēji..agrāk Indy un citi seriāli sastāvēja pārsvarā no amerikāņiem, kas parādīja tikai to , cik augsts (pēdiņās) līmenis bij šīm sacensībām….un pietika vēl nekaunības teikt, ka tas bija pasaules līmeņa pasākums…smiekls nāk…..tas, ka sporta klase ir populāra vēl nav rādītājs , ka šī sporta klase ir pelnījusi būt top kategorijā…. tikpat labi var Biķerniekos izveidot savu Indy (formulu atvasinājumu), un vienīgais, kas viņu atšķirtu no īstā Indy būtu pasaules slava, kautgan pamatvērtības uz kurām būtu balstītas šīs sacīkstes būtu absolūti vienādas…..tāpēc seriālus es uzskatu par parastu laika nosišanu , nevis īstām top sacensībām…..biznespasākumi amerikāņu hamburgeristu publikai….

    • Nu NASCAR jeņķiem ir tāds pats naudas pelnīšanas maiss, kā beisbols un NFL. Baigi vienkārši: MiIllzīgs skatītāju daudzums, kas tribīnēs pavada aptuveni pusi dienas, strebjot alu un kolu un uzbarojoties, sporta totalizātori: ne vella nav zināms, kas uzvarēs (F1 viss salīdzinoši vienkārši: var likt uz HAM,ROS,VET, nekas citādāks finišā nebūs 80%), TV kanāli burtiski plēšās, kuram būs tiesības kādu posmu parādīt. Kārtējā ideāli noorganizētā nauda mašīna ASV. Indy ir stipri “nabadzīgāki” pašlaik.

  5. Nomierinies speciālist, vēlreiz saku, ši gada F1 bija garlaicīga. NASCAR noteikti bija labāks. Un neizdomā ko es skatos gonkā, to tu nezini, neesmu tev teicis. Personīgi es neuzskatu, ka vispār eksistē tāda viena konkrēta autosporta virsotne. F1 ir augstākais līmenis formulām, rallijs un rallijkross ir pavisam cita lieta. Kurš labāks Lēbs vai Šumahers? Tas nav salīdzināms. Nesarežģī lietas ko nevajag sarežģīt. Principi pamatvērtības, idejas ko nes….vai tiešam tu par to domā skatoties sacīksti? Šaubos.
    NASCAR un F1 iesākumi hronoloģiski gandrīz vienā laikā – attiecīgi 1948 un 1950 un abas sērījas ir privātie biznesi ar visām izrietošjām sekām un F1 sacīkstes ir tikpat pilnas ar hamburgerrijējiem un alus dzērājiem kā NASCAR….

    • …pēdējos gados F1 tiktiešām ir garlaicīgs pasākums..bet pie tā nav vainīgs šis autosports..pie tā ir vainīgi cilvēki , kas izdod likumus, kuri degradē šī autosporta vērtības… taču F1 ir un paliks F1 ….. šīs vērtības un pamatprincipi dod to ČUJU ,skatoties šīs sacensības….to kaisli, kad tu saproti , kā un kāpēc šīs sacensības vispār notiek…tāpat kā visi pasaules līmeņa sporta veidi – katrs ir kautkas neatkārtojams, kas sniedz šo fanātisma ČUJU…. tas tāpat kā kluba baiķeram, kas novērtē katru detaļu savā baikā un zina šīs tehnikas sūtību šajā pasaulē…to sauc par fanātismu….fanam parastajam tāds nepiemīt, jo viņu nekas būtībā neinteresē – tikai bildīte, ko viņš redz…….eksistē nevis viena konkrēta autosporta virsotne, bet gan katra atsevišķa sportaveida, kas nes savas idejas virsotne….jeb to sauc par pasaules čempionātiem…. F1 plus ir ne tikai sporta veids, bet gan arī vesela industrija, kura dzen uz priekšu tehnisko attīstību autoindustrijās, kā arī nosaka augstāko līmeni tehniskajā attīstība konkrētajā laikā….jeb pasaules ražotāju , konstruktoru tituls un tabula…. Kurā vietā Nascars vai Indy ietver sevī vispasaules autoražotāju un tehnikas brendu dalību un attīstības vēsturi desmitu gadu garumā?? (a jau salīdzināji šos nesalīdzināmos sporta veidus) ….šie F1 pamatprincipi nedara šo sporta veidu par privātbiznesu nu nekādi vecīt, tāpēc vien, ka tajā ietilpst arī ,,finanšu sistēmas no malas,, (kautvai tie paši autoražotāji)….

    • p.s. par vienu konkrētu augstāko līmeni autosportā runājot…. – F1 ir galvenais tehnikas attīstības dzinulis autoindustrijas jomā…tāpēc uz to dzenas perspektīvākie autoražotāju zīmoli pasaulē..šajā rādītājā F1 ir savā , atsevišķā nišā, ja var teikt – virsotnē, nekā citi sporta veidi…

  6. Amerikāņu sports vislielākajā mērā ir ASV politiskā sastāvdaļa…. ASV kā nācija jau uzspieda pasaulei gan savu valūtas , ekonomisko politiku, gan finanšu mehānisma sistēmu..kā nekā dolāram ir spēks un tas ietekmē visas ekonomiskās sistēmas.. nauda taisa naudu….sports ir viena no naudas mašīnām…neviena cita nācija nenodarbojas ar sporta veidu atvasinājumiem, kam ir arī politisks raksturs….taču jeņķu sports nekad neatstums malā tos sporta veidus, kas nes sevī vērtības, kamdēļ viens vai otrs sporta novirziens pastāv un ir radies….jeņķu sportam nav savu pamatvērtību un būt nevar, jo motoru sports ir ,,nošpikots,, un pārveidots pa savam, nevis dzimis no idejām un stabilām vērtibām…

  7. Tā vietā, lai te sāktu te lietot rupjus izteicienus, centīšos pateikt pēc iespējas korektāk – personīgi es uzskatu, ka tehniskajiem sporta veidiem nav jābūt pasākumam, kurā noskaidrojas, kurš uzķīlējis (jeb mūsdienās – kurš ieguldījis varāk miljonus un tāpēc uzbūvējis) ātrāko mašīnu / moci / laivu utt. Tas ir pretrunā ar sporta būtību kā tādu. Autosportam ir jābūt pasākumam, lai noskaidrotu, kurš ir mestarīgākais, bezbailīgākais un vājprātīgākais braucējs. Ņemot vērā, ka tur iesaistīts ātrums, tam ir jābūt šovam, asinis stindzinošai izrādei, kur spēle notiek uz absolūtajām likmēm. Diemžēl mūsdienu tehnoloģiju attīstība cilvēcisko faktoru nomāc aizvien vairāk. 1.formula jau labu brīdi nonākusi stadijā, kad loģiskāk būtu trasē laist radiovadāmus modeļus, jo pilotu spējām nav nekādas nozīmes. Nav ne mazāko šaubu, ka Mercedes formulās varētu iesēdināt jebkurus GP2 vai F3 braucējus un viņi tāpat izceltu titulu.
    Jūs ko – tiešām tupi slimojat par kaut kādiem tur Meršiem, Ferrari vai McLaren? Jums ko – nav pofig, kurš no viņiem uzvar? Es vēl varētu saprast vāciešus, itāliešus vai britus – viņiem šīs komandas varbūt asociējas ar zināmu nacionālo identitāti (lai gan kāda tur identitāte – tāpat visas komandas ir internacionāli salašņu veidojumi). Bet, kāda mums latviešiem gar to daļa?
    Nē – galvenais ir emocijas, spriedze, šovs… arī asinis… Esmu jau teicis – asinskāri neviens kopš Senās Romas laikiem nav atcēlis un izlikšanās, ka tas neuzdzen adrenalīnu, ir trula dziedāšana pakaļ tiem, kuri, slēpjoties aiz humānisma maskas, dzīvo ar klapēm uz acīm. Tā ir dzīvošana vienā blicē ar tiem, kuri deklarē, ka imigranti ir nabaga kara bēgļi, tāpēc jāžēlo un jāuzņem Eiropas saimē…
    Tāpēc es turpināšu aplaudēt tiem tehnisko sporta veidu seriāliem, kas vēl galīgi nav salūzuši virtuālās “maigās un draudzīgās pasaules” propagandas priekšā, un ik pa laikam uzdrošinās uzrīkot mačus reālās, ātrās un bīstamās trasēs, kur braucējiem jādemonstrē ne tikai, cik precīzi viņi spēj izbraukt datora ģenerētas trajektorijas ar miljonus vērtu mašīnu, bet arī, cik lieli ir viņu pauti…

    • no vienas puses Pro es piekrītu…bet no otras puses F1 tehnikas attīstības aspektos ir pārāk liela likme, lai atļautos vaļības… F1 pamatmisija ir noskaidrot autoindustrijas attīstības līmeni konkrētā laikā pēc iespējas objektīvāk, pēc iespējas vairāk izsvītrojot ārā nejaušības…jo vairāk tiek iejaukti šova elementi un nejaušības, jo neobjektīvāki ir rezultāti….. f1 ir īpatnējs sporta veids, kas radīts konkrētam mērķim…kā jau reiz teicu – tas pat īsti nav sports uz visiem 100% …lai kā tas Tev nepatiktu – ja gribam pēc iespējas objektīvāk izzināt autoindustrijas tehniskās attīstības līmeni, tad tam jānotiek tādos apstākļos, kas pēc iespējas tuvāk atspoguļo tehniskos aspektus…tas pat vairs nav sports, lai cik tas dīvaini neizklausītos..tas ir tehniskās attīstības ceļš, kurā ātrākajiem pilotiem tiek uzdots izvilkt ārā šo spēku no konkrētā spēkrata…..jo vairāk iejaucas dažādi trakuma, nejaušību apstākļi, jo neobjektīvāks ir tehniskā snieguma rādītājs…..tāpēc jau es pukstu par šīm noteikumu izmaiņām…tās attālina F1 no tās būtības un ienes vairāk nejaušību…. diezvai kāds tupi slimo par konkrēto Ferrari vai Mercedes…piemēram es slimoju izzināt tehniskās attīstības aspektus pasaulē..un ja virsotnē ir Ferrari vai Mercedes vai kāda cita komanda da kaut 10 gadus no vietas, tad tā nu tas ir…tāda tad ir tā situācija šajā jomā…. f1 tikai daļēji ir sports…un tā tam arī būtu jābūt , jo likmes un f1 misija to pieprasa…

      • rupji sakot – f1 misija tāda arī ir – noskaidrot , kurš uzķīlējis ātrāko un attīstītāko daiktu…. pilotu faktors un trakums lai paliek citām sporta kategorijām, kuru misija ir bik nenopietnāka…..jocīgi jau skan, bet tā nu tas ir….protams ka gribās arī šova elementus , bet F1 uz to nestrādā..tas nav šī sporta veida mērķis….

  8. “pilotu faktors un trakums lai paliek citām sporta kategorijām” Tieši tā – skan vismaz “jocīgi”!
    Kārtējās Vutnāna “pērles”… Pietiekoši labi zinu Indy vēsturi (Parnelli turbīnmašīna u.c.), lai saprastu, ka tās bija augsta līmeņa sacīkstes. Jā, aiz F-1, bet augstāk nekā lielākā daļa Eiropas sēriju.
    Kas tas par apgalvojumu, “vietēja mēroga”, NHL, NBA – arī vietēja mēroga? ASV 60-o gadu beigās, 70-ajos lidoja uz Mēnesi, karoja Vjetnamā utt., un pietiekami attīstīta tehnoloģiska lielvalsts Eiropas izmērā! Tagad, kad Ķīna, Japāna utml. ir arī attīstītas valstis, to vairs tik izteikti neredz. Tā ka nevajag te par Biķerniekiem melst.
    Neaizmirsīsim, ka jau 70-ajos Indy bija daudz dažādu šasiju – McLaren (M sērijas) šasiju, Parnelli, Coyote.
    Citu valstu braucēji daudz ir jau kopš 80-ajiem gadiem, nevis pēdējos gadus. Jau March 86C šasijas izgatavošanā tika izmantoti oglekļa kompozītmateriāli (nedaudz vēlāk nekā F-1). Protams vairumu šasijas ražoja Lielbritānijā :).
    Atsevišķos aspektos “Indycar” ir bijuši priekšā F-1 novitātēs – TV kamerās uz mašīnām, bija pat “live” intervijas ar pilotiem, kad tie sēdēja mašīnā (1986.g!).
    Par labāko formulas dizainu uzskatu Lola T93 – 1993 gada formulu. (F-1 arī bija labi risinājumi – Mclaren ap 1982 gadu, Lotus 1986.gadā).
    Vutnāna kungam pašam ir dīvaina izpratne par autosportu, pats raksta par F-1, kurā daudz kas ir pievienotā vērtība – vārds “Ferrari” utml., bet no sporta puses ir daudz kas gājis mazumā. Tieši šī jaunā fanu-pienapuiku paaudze “no sacensībām maz ko saprot”, paša Vutnāna vārdiem runājot.
    Iedomājieties – hokejs – spēlētāji slidinās pa laukumu, mājot skatītājiem, viss izskatās skaisti, dažreiz viņi nedaudz skar viens otru, fani noelšas – kas tas?
    Bīstami – ta var pat zilumu dabūt. Nav jau brutālie drausmīgie laiki, kad kādu bortā grūda, vai spēka paņēmienu veica un rezultātā smadzeņu satricinājums!
    Un arī vārti hokejā nav galvenais, spēlētāji skaisti slidinās, ar leģendāriem uzvārdiem uz muguras.
    Pats neesmu agresīvā hokeja stila piekritējs, bet piemērs, domāju, uzskatāms.
    Ir tāda simulācija rFactor (PC) – ar tādiem lieliskiem modiem kā F1 1975, F1 1978, F1 1982, F1 1991, USACIndy73, CART 1998, Indycar 1994-95, utt. Tā veicina autosporta sēriju vēstures pārzināšanu.

    • …..jēziņ 😀 … Mārč , nejau par Parnelli turbomotoriem iet runa vai Mclaren M sērijas modeļiem kādā no formulu klasēm…iet runa par iemesliem , un mērķiem KĀPĒC autozīmoli un ar kādu mērķi ņem dalību F`1 pasākumā…. jeb kāpēc 1950 gadā vispār tikai izveidota f1…. pirms 1950 gada arī notika šīs formulu tipa sacensības, taču F1 virziens tika uzsākts , lat to ņemtu par sākuma punktu, mērauklu tehnikas attīstībā….. kādā sakarā kameras un intervijas Indy var salīdzināt ar TEHNISKO attīstību?? arī ar to , ka Indy piloti pirmie sāka ieveidot matus ar želeju pirms intervijām , varbūt arī var uzskatīt par novitāti, kas pārspēj F1??? 😀 …comoon vecīt…..iet runa par sporta ieguldījumu tehniskajā jomā….tieši tā – Nascar ir ieplūduši cittautu piloti kopš 80 gadiem…tātad – Jeņķu cirks, jo līdz 80 gadiem, kā arī pirmsākumos, kad šis sports radījās – tā bija Jeņķu privātideja…un tas arī izsaka visu…. 80tie gadi – tas ir pavisam nesen, ja ņemam vērā to, kad šī klase dzima…. īsti nesapratu, kāpēc tu piesauci NBA vai NHL -tās ir divas nesalīdzināmas sporta kategorijas…tās pastāv uz pavisam citiem principiem…ja motoru sports ietekmē autoindustriju pasaulē…tad bumbu, šaibu un citas sporta kategorijas ietekmē pavisam citus lauciņus…kā to vispār var salīdzināt…? …….es nesaprotu, ko jūs visi kaucat par tiem šoviem un pilotu lomām?? itkā Formulā 1 to nebūtu….protams , ka pilotu faktors ir vajadzīgs..atšķirība ir tā, ka tam nedrīkst būt IZŠĶIROŠAJAM faktoram….savukārt NASCARI un citas biznesam kalpojošās trases neko citu nedara, kā vien nodarbojas ar pilotu titulu izcīnīšanu…labākajā gadījumā – ir vēl komandu kopvērtējumi..a tehnikas zīmolu dalība un attīstība tur vispār netiek aizskarta..tev laikam šķiet, ka es ienīstu ASV kā nāciju… 😀 …nav tik traki..neiet runa par lidojumiem uz mēnesi un nācijas attīstību…iet runa tikai par viņu Nascar un formulu klašu MISIJĀM un principiem,,,…..tas nav autosports jau tā būtībā, tas ir pilotšovs un biznesmašīna…..ko jūs te činkstat par šovu trūkumiem – paņemam kaut to pašu ralliju, kur Loebs valdīja 9 gadus no vietas – F1 dominante Šūmahera laikos vien bija uz pusi mazāka…..tas ik pa laikam notiek ikvienā motoru sporā….citas kategorijas pat izslēdz kontaktcīņu, tikai nez kāpēc tās cilvēki skatās..salīdzinoši F1 nav tas nabadzīgākais sporta atzars šova elementu ziņā..jau tā par daudz ir ielīsts pakaļā faniem un auditorijai, mainot tehniskos noteikumus…..jāsmejas….

    • Biķernieki un ķerrasar motoriem ir pat ļoti salīdzināmas ar Indy vai Nascar , jo nejau nācijas attīstība šeit ir svarīga, bet gan IDEJA un principi, kā notiek šīs sacīkstes….pilnīgi un absolūti vienādi …..

  9. Viss ir vienkārši. Par to ko filozofē Vutnāns, protams var to darīt, var gudrot visādus principus, sadalīt pa kastām, autošoviem un pilotšoviem etc…bet who cares? To visu var darīt pirms vai pēc autosacīkstēm, ilgi un dikti,
    Sacīkstēm ir jābūt interesantām, spraigām, neparedzamām, tādām kas tev neliek atslābt līdz finišam. Arī kopvērtējumā jābūt cīņai. Ko mēs katrs daram sacīkšu laikā? Skatāmies, turam īkšķi, saspringstam, ceram ka apdzīs, ceram ka paspēs apdzīt pitstopu laikā, vārdu sakot adrenalīns,priecājamies ja mūsējais uzvar. Mēs ļoti šajā laikā domājam par to kāds pienesums ir iemīļotajai sērija pasaules autosporta industrijai, kādas pēdas tā atstās autoindustrijas vēsturē? Šaubos, es domāju pat Vutnāns nedomā.
    Ir pilnīgi vienalga ko mēs skatāmies, NASCAr vai INDYcar vai F1 – svarīgas ir emocijas ko mēs saņemam, svarīgi lai mums, katram personīgi patiktu. Kritēriji kāpēc skatāmies, katram savi, nav tādu absolūti objektīvu nav. Ja mēs to uztveram kā sportu, tad ir pilnīgi vienalga, kāds iespaids seriālam ir uz autoindustriju. Varbūt arī nekāds, jo tas ir sports. Ja mēs pētam autobūves attīstību, tad tas paliek svarīgi. Es personīgi skatos to kā sportu un man svarīgi ir sportiskie principi par kuriem rakstīju iepriekš, jo es gūstu emocijas no sacīkstēm kā tādām, nevis no to ietekmes uz autoindustriju, vai par cik ko Eklstons kādam ir notirgojis. Ja sacīkste būs garlaicīga, tad būs neatkarīgi no ietekmes uz autoindustriju vai Eklstona notirgotā. Es arī nelieku sev tādas barjeras, kā te komentāros par ASV “kaitīgo ietekmi”. Sviests. 🙂
    P.S. Ļoti daudz informācijas par auto drošibas risinājumiem ASV autoindustrija saņem tieši no NASCAR.

  10. …… Vutnāns domā par daudzām lietām, nešaubaties 😀 …..khe, nu tur jau tā lieta, ka visiem viss ir vienalga… tev vienalga..tam vienalga…un pat vienalga tiem , kas sportu pārvērš par cirku no gada līdz gadam…uz to arī ejam…. a kā ta savādāk , ka viss ir pofig ……
    p.s. …kurš ir teicis, ka ASV pasākumi kaitē pērējam??? tie nekaitē nekādīgi…vienkārši tie neatrodas tur, kur viņi domā, ka atrodas un un kur publika viņus ir uzcēkusi….a tā jau nekāda vaina , ja tikai šovu gribās paskatīties….

  11. Par jeņķiem Tu pats – 11/12/2015 at 22:53 tas par pirmo teikumu, un par otro, arī negribas piekrist.
    Ja Tu uzskati, ka priekš tevis ir svarīgi, ka F1 ir sava veida poligons un pionieris autoindustrijas attīstībai un tev ir svarīgi viss ok
    Ja mēs mēģinam vērtēt F1 no sportiskā aspekta, tas es teiktu, ka tieši ši projektētāju sacensība noved pie dominancēm un garlaicīgām sezonām un tie sportiskie principa no ši progresa cieš:). Protams mainīt šeit neko nedrīkst, jo šī inžniersacensība ir ieprogrammēta F1 būtībā.
    F1varas nesēji, ar noteikumiem un regulām, vislaik ir frontes vienā pusē, mēģinot ierobežot maximālos ātrumus, nodrošināt lielāku drošibu, varbūt pa panākt zināmu vienlīdzību starp komandām, un inženieri kas neskatoties uz visiem ierobežojumiem būvē tikpat ātrus bolīdus frontes otrā pusē.
    Par šovu… NASCAR čempions Kyle Bush trasē necīnās mazāk kā Lewis Hamilton F1 trasēs, vinš tāpat izspiež no savas mašinas maksimumu lai izcīnītu pole, viņam tāpat jādomā par stratēģiju, par to kā saglabāt riepas, iet boksos neplānota caution laikā vai neiet, mainīt visas 4 riepas vai tikai 2 un nezaudēt pozīciju, bet tad problēmas var būt vēlāk, etc. Tās ir tādas pašas sacīkstes kā F1 tikpat ĪSTAS, tikapt PATIESAS un tikpat EMOCIONĀLAS. Ar visām braucēju savstarpējām intrigām, preses uzmanību un komandām , kas cenšas noregulēt un sagatavot mašinu vislabāk uz katru posmu. To saukt par šovu ir vienkārši tukšmuldēšana.
    Starp citu, laikam esmu tāds pats domātājs par daudzām lietām. Par F1 sāku interesēties tālajā 1978. Biju tāds 14 gadīgs tīnis un pastnieks pastkastē sāka mest pirmos ŠTADION numurus. Līdz vērošanai TV pagāja kādi gadi 10, bet pirms gadiem 5iem patiesi sajūsminājos kad ESPN Europe sāka rādīt posmus no tiem laikiem. Vispirms bija žurnāls ar bildēm un rezultātu tabula, pēc gadiem 30 varēju noskatīties pašu sacīksti 🙂

  12. tāpēc es uzsveru, ka F1 ir savā ziņā īpašs ar to, ka tas pēc būtības ir nopietnais pasākums, kur spēles ideja (sports, kā mēs to saucam) izpaužas mazliet citādāk…. F1 pēc savas būtības ir vienīgais pasākums pasaulē, kas iet šādu ceļu…. sports tas ir tikai uz kādiem 20% …. patīk tas kādam vai nē, bet tā ir kā laboratorija tehniskās attīstības sfērās…te viss ir pa nopietno…pārējās sporta kategorijās ir liela loma tieši spēlei , jo pati likme ir – spēle … formulā 1 spēles lomai kā tādai atliek maz vietas..tāpēc daudzkas šķiet neinteresanti skatītājam, kuram interesē sacensību spēles elementi… tas atspoguļojas arī tajā, ka F1 komandās pastāv 1 un 2 pilota lomas, komandu pavēles, un pat skābekļa piegriešana kādam no pilotiem, ja tas draud maksimālā rezultāta iegūšanai….pilots ir darbinieks savā ofisā (formulā) un visas intereses tiek balstītas uz agregāta spēju izvilkšanu, jeb komandas interesēm….un to ir tendēta F1 un tā tam arī būtu jābūt , jo ir jābūt pasaulē arī maksimāli objektīvam pasākumam, kurš parādītu situāciju autoindustrijas attīstības virsotnes jomā….to grūti saprast skatītājam..skatītājs uzskata, ka F1 ir jābūt tādam pat kā pārējām gonkām – taču tā tas nevar būt un nebūs, jo likmes ir citas….i to var teikt – ņemot vērā F1 būtību, labi ka vēl tik daudz šova elementu ir formulā 1 …. tas ir tikai normāli, ka ir kāds pasākums pasaulē, kas atspoguļo daudz maz kautkādu situāciju tehnikas jomā…kādam tas ir neinteresanti, bet tas nu tā…

  13. p.s. var teikt ka nauda gan bendē , gan glābj Formulu 1…. F1 tomēr ir vajadzīga nauda, tādēļ F1 ir pat spiesti strādāt uz auditoriju, lai tas ienestu kādu peļņu…ja peļņa no auditorijas nebūtu svarīga, tad F1 nebūtu gandrīz nekādu šova elementu vispār…tā būtu vienkārši maksimāla tehnikas pārbaude un attīstība bez nejaušībām….bet tākā skatītāji ir vajadzīgi, tad šim pasākumam ir jāpieņem kompromisi, ko viņi arī dara mainot noteikumus…vismaz kautkāda šova labā…. bet tas ir koks ar diviem galiem… vairāk šova = neobjektīvāki tehniskie rezultāti…. neobjektīvāki tehniskie rezultāti = tālāk no mērķa un šī sporta kategorijas ideoloģijas un galvenā uzdevuma….viens kaitē otram..tāda ir tā realitāte….

  14. Vutnāns tik raksta un raksta… un mēģina pierādīt kaut ko tiem, kas F-1 seko kopš 80-ajiem, 70ajiem…
    Sanāk tā, ka Indycar ir formulu sacīkšu sērija nr.1 pasaulē – ne? Kāpēc? Tāpēc, ka F-1 ir kaut kas pavisam cits, tā nav sacīkšu sērija! Tur sports ir ~ 20%, pārējais ir kaut kas megafantastisks, vārdu sakot, cita pasaule. Tāpēc to nevar salīdzināt ne ar ko citu. Un es tam par varu piekrist. Tāpēc es neviļus nonācu pie šāda paradoksāla slēdziena.
    Bet, ja godīgi, F-1 var tik pienest ūdeni citām sfērām, kur reāli top fantastiskas tehnoloģijas, kuras pārbauda daudz ekstremālākos apstākļos – piem., kosmonautikai. Tur lūk ir kaut kas pavisam citādākā līmenī, un no turienes arī nāk daudzas parastā sadzīvē vajadzīgas lietas. Tur sacīkšu aspekts laikam vēl mazāks nekā F-1, bet toties ir krietni lielāki ātrumi utt.

  15. ….ko gan tur teikt par Formulu sacīkšu īstumu vai neīstumu, ja viss pasaules sports mūsdienās ir pakārtots biznesam un bardaks ir ik uz soļa….. sporta pasaule jau savā būtībā ir ,,sajukusi prātā,, ….ko gan mēs redzam – bumbas spēles (futboli un basketboli) , kas ir pilnas ar ar skandāliem par nopirktiem sacensību rezultātiem… vieglatlētika, kurā ik uz soļa redzams dopings, un sportisti ir nodevuši savas sportiskās vērtības , kuru pamatprincips ir cīnīties par uzvaru uz finiša līnijas, nevis cīnīties par uzvaru balvas , slavas , un reitinga dēļ , ko dod šī uzvara…..mērķi un sacensību dzinulis ir kļuvuši citi…… tāpat piemēram bokss, kur uzvaras un vērtējumi tiek iekukuļoti, ka pat paši sporta komentētāji reizēm zaudē savaldīšanos saprotot, ka kautkas ir ne tā kā vajadzētu…. ir pat tādi kadri kā boksa čempions Meidezers, kurš ir atklāti atzinis, ka cīnās tikai naudas dēļ, vai brāļi Kļičko, kuri brīvi izvēlas sev vājus pretiniekus un tiek līdz virsotnei, lai gan tādu noteikumu vajadzētu aizliegt un likt cīnīties bokseriem , kas pēc ranga ir tuvākās pozīcijās….kā arī boksa filosofija ietver sevī pamatideju – ,,cīņa ar sev līdzīgu un pašam ar sevi,, ….viss šis bardaks degradē šo sportu, un es nesaprotu, cik neaptēstam jābūt cilvēkam, lai viņš būtu fans tādiem sportistiem…..bardaks….. katram sporta veidam ir sava filosofija un aspekti, uz kā radies šis sporta veids……viss pakārtots naudai un uz to, kam ir lielāka vara…..tāpat arī motoru sportus publika liek vienā maisā , lai gan katra motoru sporta kategorija nāk ar savu nišu un principiem…skatītājs, kurš uzskata , ka autosporta vērtības sastāv tikai no šova skatāmības un avārijām – no coments…….. – vienā maisā bāžami ar sporta nodevējiem, kam ir svarīga ir nevis uzvara, bet gan labums, ko šī uzvara atnes…..