Jau rītdien tiks dota zaļā gaisma Formula E čempionāta trešajai sezonai. Lai gan mašīnu ātrums nespēj konkurēt ar tādām formulu klasēm kā F1, IndyCar, vai pat GP2, tomēr inovatīvās tehnoloģijas, spēcīgais braucēju sastāvs un aizraujošais formāts ļauj skatītājiem izbaudīt aizraujošas cīņas arī vēsajos rudens un ziemas mēnešos. Čempionāts audzis dažādās jomās, tādēļ laiks ielūkoties, ko varam gaidīt jaunajā sezonā!

KALENDĀRS

“F1LV

fe3_kalendarsSezonas pirmā posma godu Pekinai atņēmusi Honkonga, bet tā nebūt nav vienīgā izmaiņa. Posmu skaits sezonā audzis līdz 12, turklāt Ņūjorkā un Monreālā, kur jūlija beigās notiks sezonas noslēgums, tiks aizvadīti divi posmi vienā nedēļas nogalē. Sacensību kalendārs paplašinājies arī ar sacīkstēm Marakešā un Briselē, atgriešanos piedzīvojusi Monako, kamēr Maskava, Punta del Este un Longbīča no tā pazudusi. Līdz maijam gan notiks vien 4 posmi, lielāku akcentu veltot vasaras pirmajai pusei.

NOTEIKUMI

Pēc neaizmirstamās Di Grasi un Buemi avārijas cīņa par titulu izvērtās mēģinājumos uzrādīt sacīkšu ātrāko apli, par ko līdz šim tika piešķirti 2 punkti. Turpmāk to ietekme kritīsies, jo ātrākā apļa laika īpašnieks saņems tikai vienu punktu.

Par 50 kW palielināta arī atļautā enerģijas reģenerācijas jauda, kas nu sasniegusi 150 kilovatus. Tas dos ne tikai iespējas sacīkšu distanci veikt ātrāk, bet arī veikt lielākas variācijas sacensību stratēģijas izvēlē, pagarinot vienu vai otru sacīkšu nogriezni, kam vajadzētu padarīt boksu apmeklējuma laiku krietni vien aizraujošāku. Joprojām spēkā paliek FanBoost noteikumi. Papildus jaudu savam favorītam vari piešķirt ŠEIT.

Nelielas izmaiņas skārušas mašīnas svaru (par 8 kg vieglākas), “Michelin” izstrādājuši jaunas riepas, kā arī notikušas izmaiņas mašīnu dizainā, pateicoties jaunās paaudzes priekšējiem antispārniem, tomēr nopietnāki jaudas pieaugumi plānoti nākamo divu sezonu laikā.

KOMANDAS

Galvenā uzmanība testos tika pievērsta jaunizveidotajai “Jaguar” komandai, kas ar “Panasonic” atbalstu aizstās pērn bankrotējušo “Trulli GP” vienību. “Jaguar” cieši sadarbosies ar “Williams” F1 komandas inženierijas nodaļu, tādējādi palīdzot arī tai attīstīties elektromobiļu sfērā.

“Aguri” komanda nu nonākusi “China Media Capital” rokās, līdz ar to no šīs sezonas tikusi pie jauna nosaukuma — “Techeetah” un izmantos “Renault” ražoto šasiju. Pērn tā startēja ar “McLaren” pirmās sezonas ražojumiem.

Izmaiņas skārušas arī “Dragon Racing” vienību, kas uzsākusi sadarbību ar “Faraday Future”, turklāt pati izstrādājusi savu šīs sezonas šasiju. Pēdējos divus gadus tā izmantojusi “Venturi” ražotās šasijas. Par ciešu sadarbību ar lielajiem autoražotājiem paziņojušas “ABT Schaeffler” un “MS Amlin Andretti” vienības. Pirmā pastiprinās savu saikni ar “Audi”, kamēr Maikla Andreti vadītā komanda saņems tehnisko atbalstu no “BMW”.

BRAUCĒJI

Honkongā čempionātā debitēs pieci braucēji . “Jaguar” sastāvā startēs īrs Ādams Kerols, kurš savā karjerā guvis vairākas uzvaras GP2 čempionātā, kā arī izcīnījis 2009. gada A1GP čempiona titulu. Šosezon Kerols startē WEC čempionātā GTE Am klasē. Par viņa komandas biedru kļūs 2012. gada GP3 čempions Mičs Evanss, kurš togad pārspēja citu Formula E braucēju Danielu Abtu. Pēdējos gados Evanss kļuvis par stabilu GP2 vērtību, tomēr līdz nopietnai interesei no F1 komandu puses nav spējis tikt.

fe3_brauceji“DS Virgin” sastāvā redzēsim nupat par trīskārtējo WTCC čempionu kļuvušo argentīnieti Hosē Mariju Lopesu. Viena no pasaules salonautomobiļu spožākajām zvaigznēm, kuram vienādās mašīnās izdevās sakaut Ivanu Melleru un Sebastianu Lēbu, gatavs jaunam izaicinājumam.

“Mahindra” vienojusies ar pagājušā gada F3 Eiropas čempionu Fēliksu Rozenkvistu, kurš šogad savus spēkus izmēģinājis gan DTM, gan Indy Lights, gan Blancpain GT Series čempionātos. Iespējams, tieši šī atšķirīgā pieredze palīdzēs daudz vieglāk pielāgoties Formula E mašīnu specifikai. Rozenkvists ieņems Bruno Sennas vietu, kurš bija viens no retajiem braucējiem, kas piedalījies katrā no pirmo divu sezonu posmiem.

Maika Konveja vietu “Venturi” vienībā ieņems vācietis Maro Engels, kura CV spožākais ieraksts ir otrā britu F3 čempionāta kopvērtējumā 2007. gadā, kam sekoja četru gadu darbs “Mercedes” komandā DTM čempionātā, kur gan spoži sasniegumi netika gūti.

Komandas maiņu starpsezonā veikuši divi bijušie “Red Bull” jauno braucēju akadēmijas biedri – Antonio Fēlikss da Kosta no “Aguri” komandas pārgājis uz “Andretti”, kur ieņems Simonas de Silvestro vietu, bet Žans Ēriks Verņē, kura vietu ieņēma Lopess, dosies uz “Techeetah”.

Čempionāta vadošās komandas gan nav bijušas tik aktīvas uz braucēju maiņām. Pērnā gada sastāvu redzēsim “Renault e.Dams”, “ABT Schaeffler”, “Dragon Racing”, kā arī “NextEV NIO” vienībās.

Buemi un d'Ambrocio, Doningtona 2016
Sebastians Buemi un Žeroms d’Ambrocio pirmssezonas testos Doningtonā. Foto: FIA Formula E

KAS UZVARĒS?

Jautājums, uz kuru atbildi pirms sezonas tāpat neviens nespēs sniegt, tomēr pēdējo divu gadu pieredze un pirmssezonas testi var sniegt pirmās vadlīnijas. Pirmssezonas testus ar ātrāko laiku noslēdza pagājušā gada čempions Sebastians Buemi, lai gan “Renault e.Dams” pārsvars testos nemaz nebija tik ļoti jūtams. Par motivācijas un prasmju trūkumu nevar sūdzēties arī viņa komandas biedrs Niko Prosts, kuram Honkongā ir iespēja kļūt par pirmo braucēju ar 3 uzvarām pēc kārtas.

Savai šasijai vajadzētu dot lielākas iespējas “Dragon Racing” komandai. Soli pa solītim uz augšu virzās arī “Mahindra” vienība, bet “DS Virgin” komanda ar Bērdu un Lopesu pie stūres ir gatava pašiem augstākajiem mērķiem. Tomēr, visticamāk, tieši “ABT Schaeffler” saglabās savu konkurētspēju, turklāt pēc tam kad di Grassi zaudējis titulu sezonas pēdējā posmā, viņa izsalkums būs tikai audzis.

Tomēr tik jaunā un strauji attīstošā čempionātā pārsteigumu var sagādāt jebkurš. “Jaguar” komanda būs tumšais zirdziņš, un kā jau čempionāts vairākkārt ir pierādījis, nopietnus secinājumus pēc 1 vai 2 posmiem vēl nevar izdarīt, bet tieši kāds sezonas sākumā gūts vai zaudēts punkts var izrādīties izšķirošs sezonas noslēgumā.

Lai gan translācijas tiesības Latvijā neviens TV kanāls nav iegādājies, skatītājiem tiek sniegta unikāla iespēja vērot sacensības čempionāta oficiālajā Youtube kanālā. Honkongas ePrix kvalifikācijas braucieni notiks svētdien pl. 7:00 pēc Latvijas laika, bet sacīkšu starts pl 11:00.