Kamēr daudzās mājās pamazām ienāk Ziemassvētkiem raksturīgo piparkūku aromāts un istabās ģimeņu lokā tiek pušķotas eglītes, laiks atpūsties un izbaudīt starpsezonas atvaļinājumu arī autosportistiem, kas ar savām cīņām trasē un ārpus tās mūs priecējuši visa gada garumā. Par notikumu trūkumu sūdzēties nevar – pasaules mērogā jāizceļ Niko Rosberga negaidītais F1 čempiona tituls un tam sekojošā aiziešana no čempionāta, kamēr Latvijas fanus pirmo reizi priecēja Pasaules čempionāta kategorijas sacīkstes Biķerniekos, kur pie savas pirmās uzvaras rallijkrosā tika Sebastians Lēbs. Šoreiz gan atskatīsimies uz aizvadīto gadu no nedaudz cita skatupunkta.

Gada sadursme

“F1LV

Gatavojoties Sepangas trasē notiekošajai Malaizijas GP izcīņai ļoti netipiskā veidā savainojumus guva “Sauber” komandas braucējs Markuss Ēriksons, kurš atradās uz velosipēda Taizemē, traukdamies ar 45 km/h lielu ātrumu, kad uz ceļa izskrējusi vista pārsteidza zviedru sportistu. Izvairīties vairs nebija iespējams, un Ēriksons piedzīvoja kritienu, gūstot nelielas rokas traumas, kā arī sabojājot savu velosipēdu. Dabas draugiem pa prieku vista šajā incidentā palika sveika un vesela.

Gada reakcija

Vācijas F4 čempionāta pēdējā posmā Hokenheimas trasi nesadalīja Olivers Soderstroms un Robins Brezina, kurš izkāpis no sava spēkrata vēlējās pierādīt savu taisnību avārijas izraisītājām Soderstromam ar dūru palīdzību. Tā vietā, lai aizstāvētos, Soderstroms nolēma skriet projām no sava konkurenta, izvairoties no liekiem asumiem un radot amizantu situāciju sacīkšu skatītājiem.

Gada tradīcija

Austrālieši ir pierādījuši, ka prot braukt ātri, bet nu viņi ir iemācījušies arī atzīmēt kā neviens cits. Par dzeršanas no kurpes aizsācējiem tiek uzskatīti Austrālijas dēkaiņi, kam, apceļojot pasauli un uzdzīvojot vēlējās padarīt alus dzeršanu jautrāku. MotoGP posmā Asenā sensacionālu uzvaru guvušais Džeks Millers nespēja pretoties kārdinājumam un slāpes ar uzvaras šampanieša malkiem veldzēja no savas sacīkšu botas. Tomēr līdz tāda līmeņa svinībām, kādas tās ir šobrīd, jāpateicas Danielam Rikjardo, kurš tādā veidā atzīmēja 2. vietu Vācijā. Uzvara Malaizijā – tas jau bija nākamais līmenis…

Gada sprints

Drošības mašīna tiek sūtīta malā, kad visi traucēkļi ir likvidēti un trase ir brīva braucējiem visā tās garumā. Ne tad ja esat Singapūrā. Ja pērn trasi sacīkšu laikā šķērsoja nomaldījies skatītājs, tad šoreiz pie vainas bija trases darbinieks, kuram nācās pamatīgi iesvīst, lai pagūtu noskriet malā, kad taisnes otrā galā tika pamanītas strauji tuvojošās līderu formulas.

Singapūra

Gada sezonas noslēgums

Lai gan F1 pasaule piedzīvoja veselu uzmanības sprādzienu, kad piecas dienas pēc titula izcīnīšanas par karjeras beigšanu paziņoja Niko Rosbergs, tomēr Formula E čempionāts diez vai varēja vēlēties aizraujošāku pēdējo posmu. Lukasam Di Grasi bija izdevies gūt vairāk punktu kā Sebastianam Buemi, līdz ar to abu palikšana uz nullītes derētu brazīlietim. Plāns gandrīz perfekti tika īstenots, kad abi titula pretendenti sadūrās jau pirmajā aplī un zaudēja cerības uz finišu punktos, tomēr 2 punkti tiek piešķirti par sacīkšu ātrāko apli. Nomainījuši formulas, nesamierināmie sāncenši uzsāka otro cīņu. Dažus apļus pirms finiša situācija nešķita cerīga Buemi atbalstītājiem, tomēr nepadošanās un spēja veikt vajadzīgo ātro apli atveda titulu šveicietim.

Gada starts

Reakcijas laikam startā ir ļoti liela nozīme. Pat aizkavēšanās par sekundes desmitdaļu var izpausties vairāku pozīciju zaudēšanā. Tomēr vēl ļaunāk ir nospiest gāzes pedāli mirkli par ātru, jo sods par šādiem pārkāpumiem praktiski garantē neveiksmīgu nedēļas nogali. Ričardam Morkam Austrālijas salonautomobiļu sacīkstēs kāja noslīdēja no sajūga, ļaujot mašīnai uzsākt kustību krietni pirms luksaforā parādījās zaļā gaisma, padarot to par vienu no visu laiku absurdākajiem startiem autosportā.

Gada inovācija

“Necentieties labot to, kas strādā kā nākas!” tāda bija fanu reakcija pēc tam, kad tika paziņots par jauna kvalifikācijas formāta izveidi šai F1 sezonai ar mērķi uzturēt intrigu visā sesiju garumā, kā arī veicināt braucēju aktīvāku došanos trasē. Diemžēl vīzija no realitātes atšķīrās un braucēji vienā piegājienā nespēja veikt vairāk kā 1 vai 2 lidojošos apļus, turklāt, pat esot uz izkrišanas robežas, necentās uzlabot rezultātu, lai pietaupītu riepas sacīkstēm. Pēc formāta izgāšanās Austrālijā, Eklstons tam deva otro iespēju. Kad motorsporta pasaule vēlreiz pārliecinājās par tā bezjēdzīgumu, tika meklēti jauni varianti, tomēr beigās tika atzīts, ka pērnā gada formāts ir vissaistošākais, kā rezultātā fanu nievātais formāts tika likvidēts jau pēc diviem posmiem.

Gada dzīvnieks

Sacīkšu braucējam jāpārvalda daudz dažādu riskantu procesu vienlaicīgi – daļa meklējama mašīnas regulējumos, daļa cīņā ar konkurentiem, daļa – izvairoties no vietējās faunas. “Ferrari” braucējs Sebastians Fetels aizvadīja lielisku startu Kanādas GP izcīņā, nonākot sacīkšu vadībā, tomēr, pēc paša vārdiem, viņa braucienu izbojāja pašnāvnieciskās kaijas, kas, lepni satupušas uz ideālās trajektorijas uzreiz aiz pirmā līkuma, lika Fetelam izvēlēties atšķirīgus bremzēšanas punktus un zaudēt vairākas svarīgas sekundes. Vai Hamiltonu atbalstošie putni ietekmēja rezultātu grūti spriest, tomēr sacīkšu braucēju attaisnojumu sarakstā, Fetels noteikti sasniedza jaunu līmeni.

Gada uzvara

Laurenss Vanthūrs atradās GT World Cup sacīkšu vadībā Makao, kad līdz finišam bija palikušas nedaudz vairāk par 15 minūtēm, tomēr viņam uz papēžiem mina 2015. gada Lemānas 24 stundu čempions Ērls Bambers. Noturēt uzvaru šķita sarežģīts uzdevums, tomēr, kad Vanthūrs pozīciju zaudēja uz mirkli šķita, ka cīņa par uzvaru ir galā, tomēr viņa vadītais “Audi R8” ietriecās trases nožogojumā jau nākamajā līkumā, paceļoties gaisā un nošļūcot uz jumta vairākas sekundes. Pats Vanthūrs avārijā savainojumus neguva, tomēr brauciens tika apturēts un noslēgts. Lai gan lielākajā daļā čempionātu ekipāža, kas izraisa sarkano karogu izkāršanu, tiek izslēgta no rezultātiem, šis nebija tas gadījums. Līdz ar to Vanthūrs kļuva par brauciena uzvarētāju nervus kutinošākajā veidā kāds vien iespējams.

Gada braucējs

Lai kļūtu par veiksmīgu autosportistu ir jābūt neticami multifunkcionālam – ilgstoša fiziska izturība, koncentrēšanās līmeņa nezaudēšana, spēja veikt līkumus ar milimetru precizitāti un spiest pedāļus īstajos mirkļos padara sacīkšu kombinezonos tērptos drošsiržus īstos atlētu atlētos. Tomēr, kad dzīves līkloči radījuši savus ierobežojumus, tie var sagraut pat viskvēlākā entuziasta sapņus. Šis ir stāsts par pilnīgu pretstatu – Frederiku Sosē.

Kad smagas slimības dēļ Sosē nācās amputēt abas kājas un abas rokas, francūzis spēja rast spēku piecelties un izvirzīt mērķi – startēt Lemānas 24 stundu sacīkstēs. “OAK Racing” viņam šādu iespēju sniedza. Ekipāžas mašīna bija speciāli pielāgota, lai francūzis varētu stūrēt ar labās rokas protēzi un viņam speciāli izstrādātu stūri, bet īpašs sviru mehānisms ļāva pedāļu spiešanai izmantot augšstilbus. Pat pārnesumu kārba tika pielāgota tā, ka Sosē izmantoja automātisko ātrumu pārslēgšanu, kamēr komandas biedri izmantoja manuālo.

Sosē ne tikai piedalījās leģendārajās autosacīkstēs, pārvarot robežas, par kurām neviens autosporta garajā vēsturē nebija pat sapņojis, bet sasniedza finiša līniju 38. vietā 59 ekipāžu konkurencē. Sosē sasniegums tika novērtēts arī no FIA puses, kļūstot par pirmo FIA prezidenta balvas ieguvēju.