Malaizijas GP čempionāta kalendārā ienāca 1999. gadā kā pirmā vācu arhitekta Hermana Tilkes projektētā F1 trase. Ceļš uz Āziju bija bruģēts un Sepanga ātri vien ieguva publikas simpātijas, turklāt bija viens no lētākajiem posmiem pēc biļešu cenām. Spēcīgās lietusgāzes mēdza visu sagriezt kājām gaisā. Dodoties uz Malaiziju pēdējo reizi, ielūkosimies kā šai trasē gadu gaitā gājis.

Uz pirmo posmu 1999. gadā ažiotāža bija liela. Pirms čempionāta priekšpēdējā posma čempionāta līderus Miku Hakinenu un Ediju Īrvainu šķīra tikai divi punkti, turklāt “Ferrari” pēc kājas lūzuma dēļ izlaistiem sešiem posmiem atgriezās Mihaels Šūmahers. Sacīkšu sākumā Īrvains iekrāja pārsvaru, kamēr Šūmahers piebremzēja “McLaren” braucējus un guva dubultuzvaru. Vēlāk gan “Ferrari” par neatbilstību tehniskajiem noteikumiem saņēma diskvalifikāciju, tomēr apelācija tika apmierināta un Hakinenam, kas jau būtu nodrošinājis titulu uz pēdējo posmu nācās doties kā iedzinējam.

2000. gadā Malaizija tika pie izdevības rīkot sezonas noslēgumu. Lai gan Šūmahera un Hakinena kauja jau bija noslēgusies pa labu vācietim, konstruktoru kausā intriga saglabājās. Sarkano izredzes neizskatījās pārāk labas, kad Šūmahers startā zaudēja abiem “McLaren” braucējiem, kamēr Barikello uz posmu ieradās nevesels. Viss gan sagriezās kājām gaisā, kad Hakinenam piešķīra sodu par pāragru startu, bet Kulthārds pieļāva kļūdu un zaudēja uzvaru.

Barikello un Šūmahers izbauda 2000. gada panākumus, Foto: Getty Images

Gadu vēlāk “Ferrari” dominanci pēkšņi iztraucēja pamatīga lietusgāze otrajā aplī. Šūmahers un Barikello nespēja noturēties trasē un pēc fiasko boksos nonāca 10. un 11. pozīcijā. Viņi nebija vienīgie, kas ar grūtībām turējās trasē un drīz vien trasē devās drošības mašīna. Par galveno zvaigzni piepeši kļuva “Arrows” braucējs Joss Verstapens, kurš jau pirmajā aplī pakāpās no 18. vietas uz sesto, turklāt vēl kādu laiku pēc sacīkšu atsākšanās turējās otrajā vietā aiz Kulthārda. Tiesa gan, līdz punktiem aizsniegties neizdevās un mākoņi, cik strauji bija atnākuši, tik strauji pameta trasi, ļaujot vadošo komandu braucējiem atgūt zaudēto un Šūmaheram izcīnīt sesto uzvaru pēc kārtas.

“Ferrari” dominance 2002. gadā bija pārliecinošāka kā pirms tam un tad vēl neviens nenojauta, ka Malaizija kļūs par vienīgo posmu sezonā, kad Šūmahers nefinišē pirmajā vai otrajā vietā. Starta sadursme ar Montoiju lika abiem kvalifikācijas ātrākajiem braucējiem uzsākt cīņu no beigām. Montoija sadursmē tika atzīts par vainīgu, tomēr pat Šūmahers atzina, ka sods bijis pārāk skarbs. Abus “McLaren” braucējus pievīla “Mercedes” dzinējs. Pēdējā aplī iebraucot, viss liecināja, ka Džensons Batons ar “Benetton” gūs savu pirmo goda pjedestālu karjerā. Balstiekārta s defekts gan lika šo sapni mazliet aizturēt un ļaut trijniekā tikt gan Montoijam, gan Šūmaheram.

Ja Batonam goda pjedestāls gāja gar degunu, tad gadu vēlāk pie lielās iespējas tika viņa nākotnes cīņu biedrs Fernando Alonso. Startā “Renault” braucējs nonāca vadībā, kamēr viņa komandas biedru Jarno Trulli izsita Šūmahers, liekot abiem sākt pakaļdzīšanos. Tomēr pēc finiša visas kameras bija pavērstas Kimi Raikonena virzienā. Jaunais soms, startējot no septītās pozīcijas, izcīnīja karjeras pirmo panākumu.

Raikonena pirmā uzvara (uz pjedestāla ar Barikello un Alonso), Foto: Reuters

2004. gads gan somu pilotam Malaizijā bija neveiksmīgs. Pēc kvalificēšanās piektajā vietā Raikonens sagriezās jau iesildīšanās aplī, bet sacīkstes noslēdza ar dzinēja un transmisijas problēmām. Pārsteidzoši pirmo starta rindu ieņēmušais “Jaguar” braucējs Marks Vēbers visu pazaudēja startā. Jau otrajā aplī braucējus pārsteidza neliela lietusgāze, kas pamatīgi apgrūtināja noturēšanos trasē un palielināja apdzīšanu skaitu. Priekšgalā gan nesatricināmi uzvarai pretim devās Mihaels Šūmahers. Lai gan dažbrīd “Ferrari” zaudēja Montoijas vadītajam “Williams”, tomēr pārāk tuvu kolumbietis pietuvoties nespēja.

Pēc piecu gadu dominances Šūmahera ēra bija beigusies un Malaizijā visus pārliecinoši pārspēja nākamais čempions Fernando Alonso. Sacīkšu vidū cīņa aiz Jarno Trulli par 3. vietu noslēdzās ar Džankarlo Fisikellas un Marka Vēbera sadursmi, kas otro reizi karjerā uz goda pjedestāla ļāva kāpt Nikam Heidfeldam.

Vēbera un Fisikellas cīņas par trešo vietu noslēgums, Foto: AFP / Getty Images

“Renault” mirdzēja Sepangā arī nākamajā gadā, izmantojot Šūmahera sodu par dzinēja maiņu un Raikonena starta sadursmē radušā balstiekārtas defekta dēļ. Džankarlo Fisikella izcīnīja savu pēdējo uzvaru karjerā. Īpaši saldu panākumu padarīja fakts, ka tas paveikts trasē, kur Fizzi divreiz (2001. un 2003. gadā) nostājās nepareizajā starta pozīcijā.

Kā jau sezonas sākumam pienākas, 2007. gads bija politisko intrigu apvīts, kamēr treniņi tika ievērojami saīsināti lietusgāžu dēļ. Sacīkstes gan aizritēja sausos apstākļos. Pole position ieguvējs Felipe Masa pirmajā aplī piekāpās abiem “McLaren” braucējiem. Brazīlietis uzreiz metās atgūt zaudēto, sarīkojot lielisku cīņu ar Luisu Hamiltonu viņa otrajā Grand Prix karjerā. Hamiltons noturēja pozīciju un finišēja otrajā vietā, kamēr Masa pēc cīņas zaudēja vietu Raikonenam un Haidfeldam, kur palika arī līdz finišam.

“McLaren” duets Alonso un Hamiltons pārspēj konkurentus 2007. gada Malaizijas GP startā, Foto: McLaren

2008. gada kvalifikācija kļuva par saldo ēdienu “Ferrari” faniem. Masa un Raikonens ieņēma pirmo starta rindu, bet ciešākie konkurenti no “McLaren” saņēma starta vietu sodus par konkurentu aizturēšanu. Uz boksu apmeklējuma rēķina Raikonens tika garām komandas biedram, kamēr Hamiltona izredzes izbojāja problēmas ar riepas pieskrūvēšanu. Dubultuzvaru “Ferrari” neizdevās gūt Masas izslīdēšanas dēļ, ļaujot otro vietu gūt “BMW Sauber” braucējam Robertam Kubicam.

It kā nepietiktu ar tehniskajām izmaiņām, dubulto difuzoru skandālu un pilnīgu spēku samēru sajaukumu 2009. gadā Malaizijas GP sniedza vienu no dīvainākajiem noslēgumiem Grand Prix sacīkstēm. Rosbergs uzņēmās līdera godu sākumā, tomēr visu sajauca strauji uznākušais lietus. Visi devās boksos pēc slapjā laika riepām, tomēr uz trases nestāvēja ūdens un Gloks ar pārejas laika riepām ātri vien no pašām peletona beigām ielauzās vadošo braucēju cīņās. Džensons Batons atradās vadībā, kad sacīkstes tika apturētas pēc vairāku braucēju akvaplanēšanas. Trijniekā bez Gloka bija ticis arī Niks Haidfelds, kurš iztika ar vienu boksu apmeklējumu. Pēc vairāk kā stundu garām apspriedēm lietū, kas nebija mitējies, tika nolemts sacīkstes neatsākt un “Brawn” kļuva par pirmo komandu kopš “Alfa Romeo”, kas uzvar abos komandas pirmajos startos. Tiesa gan, tā kā nebija veikti 75 procenti sacīkšu distances, braucēji saņēma pusi no punktiem. Viens no ikoniskākajiem skatiem bija vērojams “Ferrari” boksos. Lai gan Kimi Raikonens nebija izstājies, viņa mašīnai bija pamatīgas problēmas un kamēr konkurenti izmirka savās formulās, somu braucējs laimīgi ēda saldējumu boksos.

2010. gada Malaizijas GP izcīņa pagāja “Red Bull” zīmē – Fetels no trešās pozīcijas startā izlauzās garām Rosbergam un Vēberam, diktējot tempu visa brauciena garumā. Lielisks sniegums viņa tautietim Adrianam Sutilam, kurš iezīmēja jaunu ēru “Force India” komandā – no nevarīgā pastarīša Vīdžeja Maljas projekts bija kļuvis par nopietnu biedu citām mazajām vienībām, to apliecinot ar piekto vietu finišā.

Diez vai daudzi bija gaidījuši “Renault” braucēju Vitāliju Petrovu uz goda pjedestāla sezonas pirmajā posmā Austrālijā, tomēr arī Malaizijā viņš devās pakaļ drošiem punktiem līdz mašīna trāpīja pa negludo drošības joslu un palecās gaisā. Daudz labāk gāja viņa komandas biedram Haidfeldam, kurš finišēja trešais aiz Fetela un Batona, kurš vēl neilgi pirms finiša cīnījās ar Hamiltonu un Alonso, tomēr abi tika sodīti par bīstamu braukšanu, cīnoties savā starpā.

Pirms 2012. gada Malaizijas GP izcīņas parādījās runas, ka Peress varētu nomainīt vāju sniegumu demonstrējušo Masu. Nekas tāds gan nneotika, tomēr Peresa sniegums viņu uzreiz lika pieskaitīt kā vienu no labākajiem jaunās paaudzes braucējiem, tiem, kas līdz šim posmam tam neticēja. Sacīkstes tika uzsāktas ar pārejas tipa riepām, tomēr Peress jau pirmajā aplī devās boksos pēc slapjā laika riepām. Tas atmaksājās un 9. aplī, kad sacīkstes tika apturētas, meksikānis bija nonācis līdz trešajai vietai aiz Hamiltona un Botasa. Pēc ilgākas pauzes, sacīkstes atsākās žūstošā trasē. Batons sadūrās ar par apli atpalikušo “HRT” braucēju Kartikejanu. Hamiltons piekāpās Alonso un Peresam, kura “Sauber” formula sausā trasē turējās vēl labāk un uz mirkli likās, ka tiks gūts neticams panākums. Sešus apļus pirms finiša, kad abus šķīra mazāk kā sekunde, komanda atgādināja, ka svarīgi ir droši gūt punktus. Tai pat aplī Peress pieļāva kļūdu un, lai gan saglabāja pārsteidzošo otro vietu, palaida garām izdevību izcīnīt pirmo uzvaru karjerā. Sniegums sezonas laikā pavēra Peresam durvis uz “McLaren”, tomēr alkas pēc pirmās uzvaras vēl nav apmierinātas.

Peress (“Sauber”) cīņā ar Alonso (“Ferrari”) par uzvaru 2012. gadā, Foto: sergioperez.mx

Maģiju ne Peresam, ne “Sauber” neizdevās atkārtot pēc gada. Marks Vēbers tuvojās uzvarai, līdz viņu panāca komandas biedrs Sebastians Fetels un, neraugoties uz komandas norādījumiem saglabāt pozīcijas, Fetels apdzina Vēberu un guva vienu no skandalozākajām uzvarām čempionāta vēsturē. Abu jau tā ne pārāk draudzīgās attiecības tika neatgriezeniski sagrautas. Tikmēr Fetels nonāca kopvērtējuma vadībā, ko nosargāja līdz pat sezonas izskaņai.

Vēbers un Fetels īsi pēc ‘Multi 21’ skandāla, Foto: Eurosport Australia

Pirms V6 Turbo ēras sākuma, tika mēļots, ka neviena mašīna varētu nesasniegt finišu. Kā vēlāk izrādījās, prognozes bija pārāk pesimistiskas, tomēr apliecinājās “Mercedes” pārliecinošā dominance. Fetelam ar “Red Bull” izdevās vismaz kvalifikācijā izšķirt abas sudraba bultas, tomēr sacīkstēs apliecinājās Hamiltona un Rosberga dominance.

2015. gadā Malaizijas saule nežēloja un trase uzkarsa virs 60 grādiem. Jau ceturtajā aplī pēc Ēriksona izslīdēšanas trasē devās drošības mašīna, pēc kā vairums braucēju devās boksos. Fetels nebija starp viņiem un pārņēma vadību no Hamiltona, kurš kopā ar Rosbergu lēnām atguva pozīcijas, tomēr pēc Fetela pitstopa vācietis tika garām Rosbergam, bet atšķirīgas stratēģijas ļāva “Ferrari” tikt garām arī Hamiltonam. Lai gan togad “Mercedes” bez tehniskām problēmām tikpat kā nebija ķerami, Fetels apliecināja pretējo jau savā otrajā startā pie sarkanajiem.

Fetela pirmā uzvara ar “Ferrari”, Foto: grandprix247.com

Pērn Latvijas skatītāju acis bija pievērstas Biķerniekos notikušajam Latvijas posmam rallijkrosā, kamēr notikumi Sepangā radīja izšķirošu pavērsienu Rosberga cīņā par titulu. Malaizijas posms tika pārcelts no pavasara uz rudeni. Rosberga 8 punktu pārsvars kopvērtējumā gandrīz tika aizslaucīts pirmajā aplī, kad sadursme ar Fetelu (kurš izstājās) lika Rosbergam nonākt pašās peletona beigās. Viss liecināja par labu Hamiltonam līdz viņa “Mercedes” dzinējs nodega, ļaujot topošajam čempionam Rosbergam iekrāt vērtīgu punktu ražu, aizcīnoties līdz trešajai vietai. Makss Verstapens sarīkoja pamatīgu šovu cīņā par uzvaru, cenšoties tikt garām savam komandas biedram Rikjardo. Jaunā braucēja mēģinājumi nebija sekmīgi un Rikjardo kāpa uz goda pjedestāla augstākā pakāpiena.

Dzinēja defekts liedz Hamiltonam uzvarēt 2016. gadā gan Malaizijā, gan sezonas kopvērtējumā, Foto: Tee / LAT / REX / Shutterstock

Vairāki braucēji nereti atzīmējuši, ka Sepangā ir viss – garas taisnes, ātri līkumi, atpakaļejošs līkums, apdzīšanas iespējas, neprognozējami laikapstākļi, kā arī kvēli un aizrautīgi fani. Šonedēļ nepilnus 20 gadus ilgušam stāstam tiek likts punkts, tomēr F1 viss var notikt (spilgts piemērs – Meksikas GP atgriešanās kalendārā), tādēļ cerēsim, ka pagaidām tā ir tikai daudzpunkte…

Malaizijas GP apmeklētājus allaž sagaida vietējās daiļavas, Foto: Sutton Images