Ar lieliskiem rezultātiem Jāņa Baumaņa izpildījumā noslēdzies FIA pasaules rallijkrosa čempionāta sezonas septītais posms Kanādā. Šoreiz ieskatīsimies īpatnējākajos un aizraujošākajos faktos, kas padarīja sacensības Truā-Rivjērā īpašas uz pārējo posmu fona.

#1 Jānim Baumanim un viņa pārstāvētajai “Stard” komandai Kanādā izdevās nošaut divus zaķus ar vienu šāvienu. Pirmoreiz šogad finālā startēja braucējs, kura komanda startē ar tikai vienu mašīnu, kā arī komanda, kas nekrāj punktus komandu ieskaites čempionātā, apliecinot, ka pat ar nelielu vienību šad tad ir iespēja parādīt zobus arī rūpnīcu atbalstītajiem milžiem.

#2 Pateicoties Jāņa Baumaņa 6. vietai pasaules čempionāta Supercars ieskaitē un Vasīlija Grjazina uzvarai pusfinālā un tai sekojošajai 4. vietai finālā RX2 klasē, tikai Latvija un Zviedrija var lepoties ar savas nācijas pārstāvjiem abu pasaules čempionāta klašu finālos Kanādā.

“F1LV

#3 Baumanis kļuva par septīto braucēju (pēc Kristofersona, Bakeruda, Ekstroma, Solberga un brāļiem Hanseniem), kurš startējis pasaules čempionāta finālā gan šosezon, gan katrā no trim iepriekšējām sezonām. Šī bija piektā reize Baumaņa karjerā, kad viņš sacensības noslēdz vadošo sešiniekā, turklāt pirmo reizi finālu uzsāka no otrās, nevis trešās rindas.

Foto: McKlein Photography

#4 Kevina Hansena un Robina Larsona sadursme, Andreasa Bakeruda piekares defekts, Sebastiena Lēba avārija un tai sekojošā Jāņa Baumaņa bloķēšana ļāva Timijam Hansenam izcīnīt uzvaru pusfinālā ar nepilnu 13 sekunžu pārsvaru pār Latvijas sportistu. Šis ir otrs lielākais pusfināla uzvarētāja pārsvars čempionāta vēsturē. 2014. gadā Somijā haotiskā cīņā 3 sportisti finišu nesasniedza, bet uzvarētāja Tanera Fausta pārsvars pār tuvāko sekotāju un komandas biedru Antonu Marklundu bija nepilnas 25 sekundes.

#5 Pirmo reizi vēsturē par kvalifikācijas uzvarētāju kļūst braucējs, kurš ne pirmajā, ne otrajā kvalifikācijas kārtā nespēja iekļūt labāko sešiniekā. Pēc spraigām cīņām ar neveiksmīgu rezultātu Johans Kristofersons pirmo dienu noslēdza tikai 9. vietā (10. vieta Q1, 7. vieta Q2), tomēr svētdien zviedrs nebija apturams, kā arī izmantoja Lēba un Ekstroma sadursmi, lai kvalifikāciju noslēgtu ar 16 punktiem.

#6 Uzvaras arī pusfinālā un finālā ļāva Kristofersonam Kanādā atkārtot pašam piederošo rekordu – maksimālais punktu skaits (30) četrus posmus pēc kārtas. 120 no 120 Kristofersons sasniedza arī pērn Zviedrijā, Kanādā, Francijā un Latvijā. Līdz šim vēl tikai viņa tautietim Timijam Hansenam divus posmus pēc kārtas izdevies uzvarēt gan kvalifikācijā, gan pusfinālā, gan finālā.

Foto: FIA World Rallycross

#7 Sacensībās Truā-Rivjērā tika uzstādīts jauns čempionāta antirekords – uz starta stājās tikai 15 mašīnas, kas nozīmē, ka pirmo reizi čempionāta vēsturē netika piešķirti visi teorētiski pieejamie punkti. Šī situācija skaidrojama ar faktu, ka vairums braucēju nāk no Eiropas un, neaizvadot pilnu sezonu, vistālāk notiekošās sacensības parasti tiek upurētas pirmās. Līdzšinējais rekords bija 16 dalībnieki. tas tika uzstādīts tepat Kanādā pirms 2 gadiem, kā arī atkārtots šosezon Beļģijā. Vislielākais dalībnieku skaits uz starta stājās 2014. gadā Vācijā (41). Toreiz cīņas Eiropas un Pasaules čempionātos notika vienlaikus, sportistus nešķirojot pa klasēm.

#8 Otro reizi čempionāta vēsturē labāko trijnieks pirmajā un otrajā kvalifikācijā bija identisks, atkārtojot 2017. gada Lielbritānijas posma notikumus. Sestdien izpaudās veterānu pārākums un abi braucieni noslēdzās ar Lēbu rezultātu tabulas galvgalī, kuram sekoja Matiass Ekstroms un Peters Solbergs. Ne Lēbs, ne Ekstroms Q3 un Q4 labāko trijniekā nespēja tikt, lielā mērā savstarpējās sadursmes dēļ.

Foto: FIA World Rallycross

#9 Piecu sezonu laikā šī bija pirmā reize, kad Peters Solbergs Kanādā neuzvar nevienu kvalifikācijas kārtu. Ironiski, Solbergs kvalifikāciju noslēdza 3. vietā – visaugstāk no braucējiem, kuri kopējā ieskaitē neuzvarēja nevienā sesijā. 43 gadu vecumā viņš ir otrs visu laiku vecākais braucējs, kurs kvalifikāciju noslēdzis Top 3. Šoreiz trijniekā tika arī vienīgais sportists, kuram Solbergs šai rādītājā piekāpjas – Sebastiens Lēbs.

#10 12 vadošie braucēji kvalifikācijā pusfināla braucieniem tiek sadalīti sekojoši: nepāra vietās (1., 3., 5., 7., 9., 11.) esošie piedalās pirmajā braucienā, kamēr pāra pozīcijās (2., 4., 6., 8., 10., 12.) – otrajā. Ja tiktu piekopts daudz kur izmantotais ‘čūskiņas princips’ (1. pusfināls: 1-4-5-8-9-12, 2. pusfināls: 2-3-6-7-10-11), tad visi pirmajā braucienā startējošie būtu Zviedrijas pārstāvji, bet neviens no otrā brauciena dalībniekiem nestartētu zem zili-dzeltenā karoga.