CEĻŠ UZ F1

Lai 19 gadu vecumā debitētu “McLaren” komandā, ar naudu vien nepietiek. Te gan jāmin, ka Norisam dzīvē teju viss tika teju vai uz paplātes pasniegts. Viņa tēva Adama bagātības mērāmas aptuveni 200 miljonu GBP vērtībā, bet motorsporta entuziasms bija lielisks dzinulis, lai dēls Lando Noriss ātri vien uzsākt savu karjeru.

Norisa pirmā mīlestība nebija kartingi, bet gan motocikli. Tas netraucēja ‘iekavēto’ atgūt – karjera uzsākta 7 gadu vecumā, bet CIK-FIA organizētajā pasaules čempionātā kartingā 2013. gadā Lando kļuva par visu laiku jaunāko čempionu. Nevienam aktīvajam F1 braucējam šo virsotni nav izdevies iekarot (agrāk van der Gardem, Liuci, Trulli, Janam Magnusenam, Patrēzem).

Turpinājumā sekoja iespaidīga pāreja uz formulu čempionātiem. 2016. gadā Noriss aizvadīja pilnu sezonu trīs dažādos junioru čempionātos, iegūstot titulus katrā no tiem, bet pussezona britu F3 apliecināja, ka aizvadot visas sacīkstes, iespējams, trofeju kolekcija tiktu vēl vairāk papildināta. Gada laikā Lando Noriss piedalījās 60 sacīkstēs, uzvarot 21 no tām.

“McLaren” F1 komanda ‘nocopēja’ jauno talantu, 2017. gada sākumā piesaistot viņu jauno braucēju programmai. Progress trasē neapstājās – debijas sezonā Eiropas F3 čempionātā ar “Carlin” tika pārtraukta “Prema” vienības dominance un viens no prestižākajiem tituliem tika iegūts vēl pirms Lando oficiāli drīkst dzert šampanieti.

Nākamais loģiskais karjeras solis – Formula 2. Tā bija ne tikai paša Norisa debija šai līmenī, bet arī viņa uzticamajai “Carlin” komandai pirmā pieredze šāda līmeņa sacensībās. Ieradušies uz pirmo posmu kā ‘melnie zirdziņi’, “Carlin” pārsteidza konkurentus ar dubultuzvaru. Noriss kāpa uz pjedestāla augstākā pakāpiena. Tā gan bija pirmā un pēdējā reize, kad viņam tas izdevās. Džordža Rasela “ART Grand Prix” deva prettriecienu, tomēr Norisa lielākais trumpis bija stabilitāte. Pēc Alonso paziņojuma pamest F1 un Stofela Vandūrna nespējas izrādīt nopietnu konkurenci komandas biedram Noriss arvien biežāk bija redzams oranžajā “McLaren” formulā piektdienas treniņos. F2 tituls palika neizcīnīts, taču tas nebija galvenais – “McLaren” pirmoreiz noslēdza līgumu ar tīneidžeri.

Foto: McLaren F1

Motorsporta elitē

Kā jau tas bija gaidāms, pirmā sezona tik lielā komandā ar spožo komandas biedru Karlosu Saincu nebija viegla. Zem allaž dzirkstošā smaida slēpās norūpējies jauneklis, kurš vēlāk atklāti stāstīja par mentālajiem izaicinājumiem un bailēm, ka viņa rezultāti nespēs attaisnot sacelto ažiotāžu. Protams, neviens negaidīja, ka 19 gadus vecs puika savā pirmajā gadā ar viduvēju mašīnu cīnīsies peletona galvgalī.

Progress Norisa otrajā sezonā uzreiz bija jūtams. Jau sezonas pirmajā posmā Austrijā viņš bija ātrāks par Saincu un, sekojot Luisam Hamiltonam piešķirtajam sodam par Aleksa Albona izgrūšanu, tika arī pie šampanieša šaltīm un kausa par trešo vietu. Sezonas gaitā vairāk pjedestāli nesekoja, tomēr talanta uzplaiksnījumi bija jūtami. Kļuva skaidrs, ka Noriss šeit ir uz palikšanu. Tikai pēdējos posmos Saincs aizsteidzās garām savam komandas biedram.

Uz 2021. gadu Norisu gaidīja divi jauni izaicinājumi – “McLaren” komanda “Renault” dzinējus nomainīja pret “Mercedes” ražojumiem, bet Karlosa Sainca vietā vienību papildināja Daniels Rikjardo. Vairums prognozēja, ka austrālietis kļūs par komandas līderi, tomēr jau pirmajos posmos Noriss bija galvas tiesu pārāks.

Pateicoties trim pjedestāliem, Noriss vasaras pārtraukumā devās kā kopvērtējuma trešās vietas īpašnieks, piekāpjoties vienīgi abiem titula kandidātiem Maksam Verstapenam un Luisam Hamiltonam. Sezonas otrā puse gan pagāja ar mainīgām sekmēm. Avārija kvalifikācijā Beļģijā un lietus pēdējos apļos Krievijā, iespējams, laupīja divas uzvaras, turklāt sāli brūcēm mazliet piebēra Itālijas posms. “McLaren” braucēji diktēja tempu, tomēr tieši tad, kad tiek izcīnīta dubultuzvara, priekšgalā piepeši nonāk Rikjardo. Lai gan pēdējos punktos Noriss turējās punktos, komandas ātrums bija zudis. “Ferrari” braucēji guva virsroku un arī Rikjardo vairs nebija tādos iedzinējos kā sezonas sākumā. Kopvērtējumā Lando Noriss atslīdēja uz sesto vietu, kamēr Rikjardo palika astotais.

Nākamajā sezonā Noriss saplosīja savu komandas biedru gabalos tik ļoti, ka “McLaren” priekšlaicīgi lauza līgumu ar Rikjardo. Kopvērtējumā Noriss guva trīs reizes vairāk punktus un finišēja septītais.

Pirmssezonas testi 2023. gadā sagādāja pamatīgas galvassāpes. “McLaren” regulāri saskārās ar problēmām, turklāt to reto reizi, kad mašīna izturēja, apļu laiki nebija iepriecinoši. Uz sezonas pirmajiem posmiem “McLaren” ieradās kā vieni no pastarīšiem. Pēc astoņiem posmiem situācija izskatījās katastrofāla – Noriss bija guvis 12 punktus, viņa jaunais komandas biedrs Oskars Piastri – tikai vienu.

Komanda bija pārliecināta, ka uzlabojumi mašīnai ļaus veikt ievērojamu progresu. Viņi nekļūdījās, jo jau Lielbritānijā Noriss bija ceturtais, bet nākamajos posmos Lielbritānijā un Ungārijā sekoja arī goda pjedestāli. Ar daudz konkurētspējīgāku mašīnu parādījās cita problēma – jaunais Piastri bija krietni ciešāks konkurents, turklāt “McLaren” vienīgo uzvaru Kataras sprintā izcīnīja tieši austrālietis.

Pēc vasaras pārtraukuma Noriss piecās sacīkstēs kāpa uz pjedestāla un kļuva par Verstapena ciešāko sekotāju, tomēr līdz uzvarai allaž pietrūka pavisam maz. Šai brīdī Norisu jau varētu saukt par vienu no visu laiku izcilākajiem braucējiem starp tiem, kuri nekad nav uzvarējuši F1 sacīkstēs.