Šajā nedēļas nogalē Formula 1 dodas uz Azerbaidžānu, kur ceturto reizi aizvadīs sacensības Baku ielu trasē. Tās īsajā pastāvēšanas laikā esam redzējuši vairāk drāmas kā dažās trasēs, kas kalendārā atrodas jau vairāk kā dekādi. Svētdien redzēsim, kādus brīnumus sagādās šī gada sacīkstes.

Trasi var ļoti viegli sadalīt divās raksturīgās daļās: starta – finiša taisne, kas ir garākā visā čempionāta kalendārā, un pārējā trases daļa, kas sastāv no virknes 90 grādu pagriezieniem un lēnu šauru spraukšanos gar pilsētas vēsturisko centru.

Taisnes beigās gan formulu riepas, gan bremzes ir atdzisušas, paverot iespēju braucējiem kļūdīties. Nereti tieši šeit esam redzējuši vairākas iespaidīgas sadursmes. Pēc sērijas ar vairākiem 90 grādu pagriezieniem, trase ieved trases šaurākajā daļā, kur ar speciālu tehnoloģiju palīdzību uz Grand Prix norisi virs bruģa tiek ieklāts gluds asfalts, kas tiek noņemts uzreiz pēc posma, atgriežot Baku vēsturisko šarmu.

Grafiks: Pirelli
“F1LV

Sezonas pirmie posmi pierādīja, ka “Ferrari” komandai ir neliels pārsvars garajās taisnēs, ko gan komandas vadītājs Mattia Binotto nevērtē kā nozīmīgu faktoru, tomēr “Mercedes” guvuši virsroku ātrajos pagriezienos, kuru Baku nav tik daudz kā, piemēram, pagājušajā posmā Šanhajā.

Šāda situācija sniedz priekšnoteikumus aizraujošam duelim bez izteiktas vienas komandas iecelšanas favorītu statusā. Pirms diviem gadiem pie uzvaras no 10. starta pozīcijas tika Daniels Rikjardo ar “Red Bull”. Uz šo posmu pagaidām trešā ātrākā čempionāta komanda apgādājusies ar jauniem “Honda” dzinējiem. Kā tie darbosies trasē, salīdzinot ar iepriekšējo versiju, vēl nezin neviens, tomēr labvēlīgu apstākļu gadījumā arī Verstapens un Gazlī var iesaistīties cīņā par pirmo vietu.

Šarlam Leklerkam šī ir īpaša trase. 2017. gadā viņam te nācās sacensties Formula 2 čempionātā tikai dažas dienas pēc tēva nāves. Leklerks izcīnīja pole position, uzvarēja pirmo braucienu un no astotās starta pozīcijas aizcīnījās līdz goda pjedestālam arī otrajā, apliecinot savu čempiona raksturu un spēju saņemties pat visgrūtākajos brīžos. Pērn ar “Sauber” Leklerks finišēja 6. vietā, kas bija labākais rezultāts viņa debijas sezonā F1.

Lielu lomu mūsdienās spēlē arī riepu izvēle. Visas trīs vadošās komandas nolēmušas izmantot tikai vienu cietāko riepu komplektu, tomēr vidējo un mīksto riepu sadalījums katrai ir atšķirīgs – “Ferrari” gājuši piesardzīgāko ceļu (7 mīkstākie, 5 vidējie komplekti katram), “Mercedes” izmantos 8 mīkstos un 4 vidējos, bet “Red Bull” līdzīgi kā vairums vājāko komandu īpašu uzsvaru likuši uz sarkani marķētajām riepam (9 mīkstie, 3 vidējie komplekti).

Uz goda pjedestāla Azerbaidžānā bieži kāpj braucēji, kurus tur ikdienā negadās redzēt – pērn un 2016. gadā tas bija “Force India” braucējs Serhio Peress, bet 2017. gadā – Lenss Strols no “Williams”. Nu abi brauc ar “Racing Point” formulām, tomēr “Mercedes” dzinēja pārākums ir zudis un sarežģītais gatavošanās process jaunajai sezonai, atstājis savas pēdas.

Lai gan “Racing Point” braucēji guvuši punktus katrā no sezonas pirmajiem trim posmiem, vismaz pagaidām viss liecina, ka kvalifikācijas režīmā “Renault” un “Haas” ir soli priekšā. Garāki nogriežņi gan nav bijis “Haas” trumpis, kamēr “Renault” dzinēju problēmas vairākkārt apturējušas Rikjardo un Hulkenbergu, kā arī “McLaren” braucēju Karlosu Saincu no labu rezultātu sasniegšanas.

Šo trīs komandu cīniņā centīsies iesaistīties arī “Toro Rosso”, kuriem tāpat kā “Red Bull” uz Azerbaidžānas GP pienākuši uzlabotie “Honda” jaudas agregāti, kamēr “Alfa Romeo” braucēji tikuši pie jaunas elekronikas kontroles komponentes. Tas nozīmē, ka Antonio Džiovinaci saņems 10 starta vietu sodu un, visticamāk, galvenā punktu vākšana jau atkal būs jāuzņemas Kimi Raikonenam, kurš kopvērtējumā šobrīd ieņem ‘prestižo’ septīto pozīciju.

No “Williams” komandas punktus varam gaidīt tikai haotiska posma gadījumā, kad finišu sasniedz samērā maz braucēju. Iespējams, Baku ir labākā vieta kam tādam.

Azerbaidžānas Grand Prix Latvijas teritorijā šogad legāli ir vērojams vienīgi “RTL” kanālā vācu valodā.

TRĪS PIETURAS PUNKTI:

  • Vai “Honda” dzinēju uzlabojumi ļaus “Red Bull” noķert līderus?
  • Kā “Ferrari” atrisinās braucēju lomu sadalījumu?
  • Vai “Renault” ir tikuši galā ar izturības problēmu?

SACENSĪBU PROGRAMMA

Piektdiena, 26. aprīlis

12:00 Pirmie treniņbraucieni
16:00 Otrie treniņbraucieni

Sestdiena, 27. aprīlis

13:00 Trešie treniņbraucieni
16:00 Kvalifikācija

Svētdiena, 28. aprīlis

15:10 Azerbaidžānas Grand Prix starts