Formula 1 čempionātā iestājusies vasaras pauze. Nākamais posms gaidāms tikai 1. septembrī, Beļģijā. Šai laikā nenotiek darbs arī pie mašīnas attīstības, tomēr karstie vasaras saules stari mēdz pamatīgi sakarsēt braucēju tirgu. Ieskatīsimies šī brīža situācijā un izvērtēsim potenciālos komandu sastāvus 2020. gadā.

Mercedes

Luisam Hamiltonam jau ir līgums uz nākamo sezonu un nav nekāda pamata domāt, ka viņš vai komanda to vēlēsies pārtraukt. Komandas otrā pilota viet rosa jautājumus. Kārtējoreiz apliecinājies, ka Valteri Botass epiozdiski spēj pārspēt Hamiltonu, taču sezonas nogrieznī ievērojami atpaliek. Komanda gatava šomēnes pieņemt lēmumu, tomēr oficiālais paziņojums var aizkavēties.

Kamēr “Mercedes” atrodas vadošajās pozīcijās, šāda situācija ir perfekta – trasē abi sastopas reti un līdz šim nopietnas publiskas domstarpības nav manītas. Otrs Botasa trumpis attiecībā pret konkurentiem ir pieredze, kas nopietni noder mašīnas attīstībai sezonas gaitā.

Par galvenajiem Botasa krēsla tīkotājiem uzskatāmi trīs braucēji. Klīst runas par potenciālo Maksa Verstapena pievienošanos, tomēr divu spožu braucēju startēšana vienā komandā biežāk noved līdz strīdiem un iekšējam karam, nevis absolūtai dominancei. Verstapens būtu ievērojami dārgāka prece, tādēļ nav izslēgts, ka abas puses jau pārrunā potenciālo sadarbību pēc Hamiltona došanās prom pēc pāris gadiem.

Abi atlikušie kandidāti ir jauno braucēju akadēmijas zvaigznes Estebans Okons un Džordžs Rasels. Pagaidām grūti spriest par abu sportistu potenciālu – Okons neatpalika no komandas biedra Serhio Peresa pie “Force India” stūres, taču šajā sezonā nav atradis vietu nevienas komandas pamatsastāvā, kamēr Džordža Rasela spējām pie “Williams” stūres vienīgā mēraukla ir Roberts Kubica, kurš šosezon čempionātā atgriezās pēc 2011. gadā gūtās rokas traumas. Vismaz publiskos izteikumos “Mercedes” neapsver Rasela kandidatūru. Apspēlējot latviešu sakāmvārdu, Botass būtu zīle rokā, kamēr Okona un Rasela izvēles vairāk atgādina medni kokā.

Prognoze: Luiss Hamiltons un Valteri Botass

Ferrari

Gan Sebastianam Fetelam, gan Šarlam Leklerkam ir līgums ar “Ferrari” uz 2020. gadu, tomēr F1 līgums var tikt lauzts, kā arī tajos var tikt atrunātas iespējas pārtraukt sadarbību priekšlaicīgi, it īpaši “Ferrari” komandā. Ja Leklerka vieta izskatās droša, tad Fetela sniegums pēdējā gada gaitā piesaistījis daudzu kritiķu uzmanību. Komanda ir pārmaiņu procesā. Ja Fetels jutīs, ka titulu izcīnīt vairs nav iespējams, var gadīties, ka četrkārtējais čempions aizvada savu pēdējo sezonu.

Pirmās divas vietas, kur raudzīties pēc nākamā “Ferrari” braucēja būtu sadarbības komandas un jauno braucēju akadēmija. Lai arī cik priecīgi tifosi būtu par itāļu braucēja pievienošanos, Antonio Džiovinaci sniegums “Alfa Romeo” sastāvā ir tālu no tā, kas būtu sagaidāms no nākamā “Ferrari” braucēja. Kimi Raikonena atgriešanās 40 gadu vecumā nešķiet pārāk reāla, Mikam Šūmaheram sevi vēl jāpierāda F2, bet Romēnam Grožānam jānosargā vieta “Haas” sastāvā.

Ja Fetels tomēr nepaliek komandā, kandidātu loks var izrādīties plašāks par tiem, kam vēl nav līguma. Fernando Alonso, iespējams, visus tiltus aiz sevis jau ir nodedzinājis. Kevinam Magnusensam ir līgums ar “Haas” uz nākamo sezonu. Valteri Botass? Niko Hulkenbergs? Stabilitāte un pieredze komplektā ar Šarla Leklerka degsmi kļūt par nākamo “Ferrari” līderi varētu strādāt ļoti labi, tomēr nu jau kuluāros parādījušās baumas par iespējamo Fetela un Verstapena rotāciju. Iespējams, galvenais kandidāts vēl nemaz nav pieminēts…

Prognoze: Sebastians Fetels un Šarls Leklerks

Red Bull

Otrās iespējas sniegšana Daņilam Kvjatam “Toro Rosso” sastāvā var atmaksāties. Krievu sportists aizvada stabilu atgriešanās sezonu un kļuvis daudz nosvērtāks kā savā ‘pirmajā karjerā’. Tas padara viņu par perfektu kandidātu uz vietu lielajā komandā.

Lai arī kādas baumas valdītu ap Maksa Verstapena iespējamo nākotni, maz ticams, ka viņš tomēr pametīs komandu, jo progress ar “Honda” dzinējiem ir ļoti straujš un, iespējams, šī ir viņa labākā izdevība iegūt titulu. “Mercedes” komanda jau vairākus gadus tiek veidota ap Luisu Hamiltonu, tādēļ ‘jauniņā’ piesaiste var beigties ar kašķiem un Maksu iedzinēja lomā pielāgošanās procesā.

Pjēra Gazlī vieta gan ir pamatīgi sašūpojusies. Francūzis pussezonas laikā nav spējis atrast ieročus, ko likt pretim komandas biedram Verstapenam. Abi braucēji uz trases nerada viens otram problēmas, tomēr tas nav saistīts ar raksturiem, bet gan faktu, ka viena no mašīnām atrodas apli aizmugurē. Grūti iedomāties, ka Gazlī savu vietu varētu saglabāt, taču sabiedrības pārtraukšana pilnībā būtu samērā radikāls solis.

Nav izslēgts, ka “Red Bull” komandas biedru Verstapenam meklēs ārpus savas sistēmas. Bez jau pieminētā Fetela kandidātos ir arī Hulkenbergs. Vai abi talantīgie vācieši ir gatavi pieņemt otrā pilota lomu?

Prognoze: Makss Verstapens un Daņila Kvjats

Vai nākamsezon Kvjats un Gazlī būs mainītās lomās? Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images

McLaren

Pēc sastāva pilnīgas atjaunošanas šajā sezonā “McLaren” ir izvilkuši pilno lozi – Karloss Saincs pēdējos posmos lieliski izmantojis sev sniegtās izdevības un kopvērtējumā ieņem septīto pozīciju, bet Lando Noriss ir desmitais – visaugstāk no visiem šīs sezonas debitantiem. Līgums ar abiem braucējiem jau pagarināts, līdz ar to oranžo nometnē izmaiņas nav gaidāmas.

Prognoze: Karloss Saincs un Lando Noriss

Toro Rosso

Šobrīd nav īsti pamata pārtraukt sadarbību ar Aleksandru Albonu, kurš bieži vien tempa ziņā spēj turēt līdzi Kvjatam, turklāt ļoti reti iesaistījies sadursmēs vai pieļāvis muļķīgas kļūdas. Otru vietu, visticamāk, savā starpā sadalīs Kvjats un Gazlī, šādā veidā saglabājot visus četrus “Red Bull” paspārnē esošos braucējus.

Ja sadarbība ar Gazlī vai Albonu tiek pilnībā pārtraukta, par nopietnākajiem kandidātiem no akadēmijas esošajiem braucējiem uzskatāmi igaunis Juri Vips un meksikānis Patrisio O’Vārds, tomēr abiem vēl jāsakrāj superlicencei nepieciešamo punktu skaits. Nereti “Toro Rosso” braucēja izvēlē tiek ‘nocopēta’ F2 zvaigzne bez sadarbības ar kādu konkrētu komandu. Čempionāta līderis Niks de Vrīss ir šķīries no “McLaren” un pagaidām nav uzsācis sadarbību ar citu komandu.

Prognoze: Pjērs Gazlī un Aleksandrs Albons

Renault

Daniels Rikjardo tika pie ļoti liela divu gadu līguma. Viņa sniegums pagaidām vērtējams kā apmierinošs, lai gan pati mašīna nav attaisnojusi uz sevi liktās cerības. Dodoties uz “Renault”, Rikjardo lieliski apzinājās, ka panākumi jau pirmajā gadā nav sagaidāmi. Austrālieša vieta komandas sastāvā uzskatāma par drošu.

Vai Niko Hulkenberga pulveris vēl ir sauss? Iespējams, visu laiku labākais braucējs no tiem, kuri nekad nav kāpuši uz pjedestāla, tāds arī paliks kādu laiku. Viņa vārds tiek apgrozīts gan “Red Bull”, gan “Haas” komandu kontekstā, tomēr brīdī, kad izredzes uz pjedestālu ir pašas labākās, kaut kas allaž noiet greizi. Vācijā tā bija avārija. Vēl viens gads “Renault” komandā būtu droša opcija abām pusēm, taču francūži var nepiekrist šādai notikumu attīstībai.

Iemesls tam ir Estebans Okons. “Mercedes” protežē, kura palikšana aiz borta uz nākamo gadu liktu viņam meklēt alternatīvas opcijas (ja vien viņam neuzrastos vieta “Williams”), jo pēc diviem gadiem bez Grand Prix startiem atgriezties elitē būtu teju neiespējami. No marketinga viedokļa vietas piedāvāšana konkurētspējīgam francūzim būtu kā medusmaize “Renault” komandai, turklāt ambiciozais jauneklis varētu radīt veselīgu konkurenci Danielam Rikjardo.

Prognoze: Daniels Rikjardo un Estebans Okons

Racing Point

Lorensa Strola komandā vietai viņa dēlam Lensam vajadzētu atrasties. Kvalifikācijās Strols atrodas tālu no gaidītā, tomēr sacīkstēs viņa temps ir tikai mazliet lēnāks par Peresa demonstrēto un 4. vieta Vācijā (ar perfektu stratēģiju no komandas puses) apliecina, ka viņa vieta izskatās droša.

nauda vairs nav noteicošais rādītājs “Racing Point” braucēju izvēlē, tomēr Meksikas čemodāns, kas nāk līdzi Serhio Peresam noteikti nav smādējams. Šobrīd Strols ar Peresu lieliski sadarbojas un vismaz ārēji nav dzirdama ‘deķa vilkšana’ uz vienu vai otru pusi kā tas bija Strolam ar Felipi Masu.

Ja “Mercedes” vēlēsies ‘iebīdīt’ Estebanu Okonu, tam vajadzētu notikt uz Peresa rēķina. Okons un Strols ārpus trases ir ļoti labi draugi, taču no Strola karjeras attīstības viedokļa pieredzējušais Peress būtu labāks mentors. Tieši šiem trim braucējiem vajadzētu sadalīt divas pamatsastāva vietas komandā.

Prognoze: Serhio Peress un Lanss Strols

Alfa Romeo

Kimi Raikonens pērn parakstīja divu gadu līgumu ar “Alfa Romeo” un vismaz pirmajos posmos viss liecināja, ka viņš ir ļoti apmierināts ar savu lomu – jādomā tikai par braukšanu, atstājot malā visas politiskās intrigas un samazinot izmācīgo mediju interesi. Finiši punktos rada brīnišķīgu atmosfēru, taču līdz ko komandas attīstības tempi nespēj turēt līdzi “Renault” un “McLaren”, sāk rasties problēmas. Nesen Kimi paziņoja, ka līgumi nespēs ierobežot viņa darbības un dzīvesstilu ārpus mašīnas – ja komandai kas nepatiks, viņiem ir iespēja līgumu lauzt. Skaļa kritika nav dzirdēta, līdz ar to abas puses sadzīvo labi. Komanda atrodas pārejas procesā. Kamēr Raikonenam būs interesanti, viņš turpinās braukt. Un šobrīd tai pilnīgi noteikti ir par ko cīnīties.

Antonio Džiovinaci tikai epizodiski spējis turēt 2007. gada pasaules čempiona tempu, līdz vasaras pārtraukumam gūstot tikai vienu punktu. Nav tā, ka Džiovinaci sniegums neatbilstu F1 līmenim, bet gan visu uzmanība jau pievērsta puisim, kas klauvē pie “Alfa Romeo” durvīm. Viņa uzvārds ir Šūmahers.

Ar prātu vairums ekspertu saprot, ka vēl viens gads Formula 2 čempionātā Šūmaheram nāktu par labu, tomēr ažiotāža ap vācieti arī ārpus viņa dzimtenes ir tik milzīga, ka visas kameras tiks pavērstas pret viņu, neatkarīgi no sasniegtā rezultāta. Mazai komandai kā “Alfa Romeo” šāda publicitāte būtu kā medusmaize. Mikam vēl nav pietiekams superlicences punktu skaits un maz ticams, ka to izdosies sasniegt šosezon, tomēr FIA ir tiesības veikt izņēmumus. Ja ir kāds jaunais braucējs, kura labā tas varētu tikt veikts, tas ir Šūmahers.

Prognoze: Kimi Raikonens un Miks Šūmahers

Haas

Uz nākamo sezonu līgumu jau ir noslēdzis Kevins Magnusens. Ja dāņu sportists piepeši nepārceļas uz kādu no vadošajām komandām, savu vietu viņam vajadzētu saglabāt. Daudz sarežģītāka situācija valda Romēna Grožāna garāžas pusē. Palicis komandas biedra ēnā jau otro sezonu, Grožāns joprojām nespēj demonstrēt stabilu sniegumu visas sezonas gaitā. Spoži panākumi mijas ar ļoti vājiem posmiem un nepārdomātiem manevriem, tostarp sadursmi ar komandas biedru. Grožāna dienas “Haas” komandā, ar ko viņš ir kopā kopš tās ienākšanas čempionātā 2016. gadā, visticamāk, ir skaitītas.

Braucēju tirgū varētu parādīties vairākas karstas preces. Baumu līmenī “Haas” komanda tiek saistīta ar Estebanu Okonu, Niko Hulkenbergu un Valteri Botasu. Nevar aizmirst arī par jaunajiem talantiem, tostarp de Vrīsu. Lai gan amerikāņu vienība parasti ļoti savlaicīgi paziņojusi savu sastāvu, šī ir reize, kad pacietība var atmaksāties ar uzviju.

Prognoze: Kevins Magnusens un Niko Hulkenbergs

Williams

Ja “Mercedes” neuzskata Džordžu Raselu par nopietnu kandidātu uz Valteri Botasa vietu “Mercedes”, tad mums arī nav pamatojuma to darīt. “Williams” vājais sniegums liedz gūt pilnīgi skaidru priekšstatu par Rasela spējām, tomēr britu jauneklis ir sasniedzis finišu visos posmos un šobrīd viss liecina, ka Klēra Viljamsa ar viņu izvilka lielo lozi. Jau sākotnēji līgums paredzēja iespēju to pagarināt un, dodoties vasaras pārtraukumā, viss liecina, ka Raselu “Williams” sastāvā redzēsim arī nākamsezon.

Pasakas parasti beidzas, kad princis noskūpsta princesi un abi dzīvo kopā ilgi un laimīgi. Kubicas rehabilitācija un atgriešanās F1 mazliet atgādina pasaku. Atšķirība gan tāda, ka turpinājums nav ilgs un laimīgs. Pieredzējušais Kubica pēc rokas traumas ir jūtami zaudējis ātrumu un regulāri finišē pēdējā vietā. Punkts Vācijā uzskatāms par sagadīšanos un mediju interese nākamgad vairs nebūtu tādā pašā līmenī. Grūti iedomāties, ka “Williams” vai jebkura cita komanda vēlētos poļu sportistu savā sastāvā redzēt nākamgad.

“Williams” jau ilgāku laiku cīnās ar finansiālām problēmām, tādēļ lēmums par otrā pilota vietu tiks balstīts uz finansiāliem apsvērumiem. Ja “Mercedes” nebija gatavi maksāt par Estebanu Okonu pērn, diez vai kas mainīsies šoreiz. Vienības rezerves braucēja pienākumus pilda bagāts kanādietis ar samērā labiem rezultātiem F2 – Nikolā Latifi. Priekš čempionāta pastarītes šis varētu būt labs rezultāts. Grūti iedomāties, ka Botass, Hulkenbergs vai Grožāns vēlētos doties uz “Williams” pat ja citu opciju nebūtu, tā vietā, lai kļūtu par karstāko preci, piemēram, WEC vai Formula E

Prognoze: Džordžs Rasels un Nikolā Latifi

Ja vien viss būtu tik vienkārši… Braucēju tirgus mēdz izspēlēt negaidītus pavērsienus pat tad, kad šķiet, ka viss ir skaidrs. Kas notiks patiesībā, rādīs laiks. Skaidrs ir tikai viens – spekulācijas nebeigsies, kamēr visas 20 pamatsastāva vietas nebūs noskaidrotas.