Tiem autosporta faniem, kuri vēl nesagaidījuši “LTV7” translāciju, pieslēdzas interneta tiešraidēm, lai turētu īkšķus par Jāņa Baumaņa un Reiņa Nitiša gaitām pasaules rallijkrosa čempionātā, Endrjū Kolija (Andrew Coley) balss nebūs sveša. Čempionāta oficiālā komentētāja lomā Endrjū ir izdevība doties uz visiem posmiem, aprunāties ar braucējiem un, iespējams, labāk par visiem izprast rallijkrosa virtuvi. Pēc Latvijas posma satikāmies ar Koliju, lai pārrunātu aizvadītajās dienās pieredzēto, kā arī ielūkoties rallijkrosa nākotnē.
Kā izbaudīji Rīgas posmu?
‘Stulbais lietus’! (Endrjū smejoties noteic latviski).
Šķiet, šī ir trešā reize četru posmu laikā, kad Latvijā līst.
Jā, bet es patiesi izbaudīju šo posmu. Tas bija fantastisks. No pasaules čempionāta viedokļa, mēs šeit ieradāmies ar divu punktu atstatumu starp trim vadošajiem braucējiem. Cerēju, ka handikaps pēc Rīgas nepārsniegs desmit punktus, taču viens punkts ir kas neiedomājams! Šādu pasaules čempionāta sezonu mēs vēl neesam redzējuši un nezinu, kad vēl redzēsim ko līdzīgu.
Šis vairs nav Johana dominances laiks, kas arī bija apbrīnojams. Tā vietā tik daudzi braucēji var uzvarēt. Baciuška sāk uzvarēt kvalifikācijas kārtas, pareizos apstākļos Šeiders var atrasties augšā, visas “Renault Megane” mašīnas ir ātras, abi Hanseni ir ātri… Finālā startēja divas “RX Cartel”, divas “Hansen MJP” un divas “GRX” mašīnas, Timerzjanovs bija lielisks. Es varu turpināt papildināt šo garo sarakstu ar potenciālajiem uzvarētājiem. Tieši tas ir fascinējoši. Puišiem, kuri cīnās par titulu, ne viss ir gājis no rokas, jo arī pārējie ir ātri.
Turklāt tagad esam nonākuši līdz situācijai, kad ir vairākas komandas ar ļoti ātrām rūpnīcās attīstītām mašīnām, taču ierobežotu cilvēku skaitu, kamēr “GRX” un “GCK” iegulda daudz līdzekļu, lai tās noķertu. Vai, tavuprāt, tēriņi būtu jāierobežo, lai saglabātu intrigu?
Uzskatu, ka “IMG” ir paveikuši lielisku darbu ierobežojot cilvēku skaitu, kuri var strādāt pie mašīnas sacensību laikā. Kad šeit brauca “Peugeot” rūpnīcas komanda, uz posmu devās vairāk kā 50 cilvēku. Tagad Hanseniem ir, šķiet, 12 cilvēki. Ja nemaldos “RX Cartel” darbojas deviņu cilvēku sastāvā.
Komandas ir palikušas mazākas. Piekrītu tavam viedoklim, taču mums jau ir limits cilvēku skaitam, kuri var aiztikt mašīnu. Ja paskatāmies uz “Volkswagen” pagājušā gada ātrumu, būtu interesanti redzēt, vai viņi spētu spert soli uz priekšu šogad. Pieļauju, ka šis solis netiktu sperts, jo šasija atradās savu spēju zenītā, kamēr pārējie ir tikuši līdz šim līmenim šogad.
Ja man būtu jāsaka, kam šobrīd ir ātrākā mašīna, iepriekšējos divos posmos es teiktu, ka tā ir “GRX” komandas “Hyundai”, taču Latvijā “GCK” komandas “Renault Megane”, taču par uzvarētājiem pēdējos posmos kļūst “Peugeot” un “Audi”. Mums ir tik ļoti paveicies, ka visi ir tik cieši.
Varētu teikt, ka tas iet roku rokā ar Kristofersona pagājušo sezonu. Viņš nedominēja, bet atrada īsto ātrumu īstajā brīdī.
Kristofersons bija neiedomājami stabils. Tā bija galvenā atšķirība pērn. Viņš bija labākais braucējs un “Volkswagen Polo” bija ātrākā mašīna. Šogad visi braucēji ir līdzīgās mašīnās un katram ir laba sesija un slikta sesija. Viņi var būt izcili vienā braucienā un pēkšņi atkrist uz divpadsmito vietu nākamajā kāda muļķīga lēmuma dēļ. Šosezon esam redzējuši diezgan daudz kļūdainus lēmumus. Pat ar visu nestabilitāti visi ir tik līdzīgi. Tas ir traki! It īpaši ņemot vērā to, kas notika Abū Dabī.
Vēl viens faktors, kas mēdz šogad sagriezt visu kājām gaisā ir apgrieztā starta kārtība, dažkārt Q2 un Q3 ļaujot ātrākajiem braucējiem trasē doties pirmajiem, nevis pēdējiem, kā tas bija ierasts līdz šim.
Jā, šķiet, ka Zviedrijā tas izglāba Kevinu Abringu.
Un Reini Nitišu!
Jā, protams, arī Reini. Viņš ātri spēja atgūties pēc slikta brauciena. Uzskatu, ka tas ir jautri no čempionāta intrigas viedokļa, radot neparedzamus rezultātus. Skatoties TV ekrānā, es vienmēr vēlos, lai lēnākie braucēji startē pirmie, jo tad tiek pamazām radīta kulminācija. Ja pirmajā braucienā satiekas ātrākie braucēji un visi pēc tam ir lēnāki, tad skatīšanās nav tik interesanta. Protams, tas strādā, kad ir mainīgi laikapstākļi, vai trase uzlabojas. Zviedrija bija perfekts piemērs, kad šādi pavērsieni strādā. Domāju, ka šī noteikumu nianse ir jāpatur.
Piektdien, pirms sacensībām tika prezentēts Projekt E elektriskais automobilis. Šobrīd rallijkrosa saime sašķēlusies divās grupās. Ir tādi braucēji kā Robins Larsons un Rokas Baciuška, kuriem pietrūkst skaņas un smaržas, kamēr Šeiders, brāļi Hanseni un Bakeruds pat ir pieteikušies startam Extreme E Series čempionātā.
Jā, viņi ir izrādījuši interesi. Ja kāds autoražotājs vēlētos startēt Projekt E čempionātā, viņi noteikti varētu uzrunāt šos braucējus. Protams, līdz tam vēl kāds gads būtu jāpaciešas. Kā profesionāls braucējs es arī pievienotos šim projektam.
Man svētdien bija iespēja izbraukt ar šo mašīnu. Sešiem cilvēkiem tika sniegta šāda izdevība un es biju trešais. Tas bija satriecoši. Tas ir kosmosa kuģis! Mašīna bija neticami ātra. Tā radīja lielāku troksni kā es biju gaidījis.
Atrodoties iekšā mašīnā?
Nē, stāvot ārā pie trases. Es ceru, ka jums kādreiz rodas iespēja sēdēt Supercar spēkratā. Tas uzsāk kustību pirmajā ātrumā. Sasniedzot 7000 apgriezienus, tiek pārslēgts pārnesums. Šim auto motors tiks līdz 45000 apgriezieniem. Tas ir brutāli! Domāju, kad beidzot paātrinājums beigsies, taču sajūtas ir pilnībā atšķirīgas. Tu nenonāc līdz tam troksnim, kas rodas pārslēdzot ātrumus.
Man pietrūks troksnis, taču es mīlēju ‘Group A’ rallija mašīnas līdz tās izzuda. Tad iemīlēju ‘F2’ rallija mašīnas. Atceries “Seat Ibiza” un “Peugeot 306”? Tad iemīlēju ‘S2000’ automašīnas, tad sekoja turbo dzinēji, kas bija vēl labāki. Tagad mūs uzrunā ‘Anti-lag’ sistēma…
Kas zin, ar ko mēs brauksim pēc 50 gadiem? Varbūt mums vairs nebūs automašīnas? Tas var izklausīties muļķīgi, bet paskatieties uz saviem telefoniem. Visiem tagad ir viedtālruņi. Čempionāts dažbrīd tiek filmēts ar ‘Iphone’. Pirms 20 gadiem varēji priecāties, ja tev bija mobilais telefons. Laiki mainās. Neviens vairs nesaka, ka nevēlētos telefonu. Tā vietā visi priecājas par saviem ‘aifoniem’. Šobrīd atrodamies tai fāzē, kad mīlam šo sporta veidu tādu, kāds tas ir, un esam nobijušies no pārmaiņām. Cilvēka dabā ir baidīties no pārmaiņām.
Ja kāds teiktu, ka tu pazaudēsi savu darbu, tev būs jādodas uz citu pilsētu, tas var šķist biedējoši. Kad kāds pasaka, ka vairs nevarēsi izmantot ‘anti-lag’ sistēmu, tas var būt tikpat bīstami. Taču mums jābūt reālistiem – pārmaiņas notiks. Tam nav jānotiek uzreiz. Mums vēl ir pāris gadi, kurus varam baudīt to, kas mums ir dots. Var gadīties, ka šis projekts neizdosies, taču šis ir virziens, kurā autobūves industrija virzās.
Ja tiktu paziņots, ka nākamgad visām mašīnām ir jābūt elektriskām, uzskatu, ka rallijkross joprojām būtu ļoti skatāms. Joprojām būtu piecas mašīnas uz starta, kontakti pirmajā pagriezienā, pielāgošanās grants segumam, sānslīdes un lēcieni. Sacensības nekur nepazustu. Rallijkross ir labākā platforma visā motorsporta pasaulē elektriskajiem auto. Mums nav jādomā par to, kā panākt, lai baterija izturētu 40 minūtes. Mēs runājam par tās iztukšošanu 4 minūšu laikā, tādēļ mašīnas būs satriecošas. Viss, ko vēlos palūgt līdzjutējiem, lai viņi dod iespēju. Interesanti palasīt sociālos tīklus. Es teiktu, ka pretestība ir samazinājusies par kādiem 30 procentiem. Joprojām ir daudz negatīvi noskaņoto, bet es tajā mašīnā braucu un man bija jautri.

Vai tevi nebiedē tas, ka puse braucēju varētu pārcelties uz elektromobiļu klasi, bet puse palikt ar degvielu darbināmās mašīnās un rezultātā ciestu abas klases?
Tas ir interesanti. Projekt E ienāk ar ļoti labu mašīnu un samērā lētu mašīnu, tādēļ ar dažiem cilvēkiem var rasties problēma, tomēr visi vēlās kļūt par FIA pasaules rallijkrosa čempioniem. Viņi vēlas šo titulu. Domāju, ka pasaules čempionātā dalībnieku skaits nebūs problēma, bet tai pašā laikā redzēsim komandas, kuras ir ieinteresētas elektriskajā nākotnē un tajā piedalīsies ar trešo mašīnu, abas atlikušās mašīnas ar iekšdedzes dzinēju atstājot pasaules čempionātā.
Pastāv runas, ka 2021. gadā elektromobiļi un ar degvielu darbināmie auto varētu sacensties kopā vienā ieskaitē. Tas būtu lieliski. Viss ir atkarīgs, kā šis projekts attīstīsies. Man patīk šāda ideja, jo tad fani redzēs, cik ātras šīs mašīnas ir. Bet šīs idejas vēl karājas gaisā. Mums vēl ir laiks, lai saprastu visu. Mūs gaida pāris dīvaini gadi, bet tur neko nevar mainīt.
Šai ziņā Formula E ir lielisks piemērs. Sākumā braucējiem nācās mainīt mašīnas sacensību laikā, tomēr nu tās ir attīstītas, cilvēki ir iemīlējuši šo čempionātu un skatītāji pat dzird, kad mašīnas saskaras.
Par to arī daudzi braucēji ir sajūsmā. Varēs dzirdēt katru kontaktu un te to ir daudz vairāk kā Formula E čempionātā, jo mašīnas ir izturīgākas. Braucēji to varēs sadzirdēt, sēžot mašīnā, mēs to dzirdēsim pie TV ekrāniem un līdzjutēji trasē. Nav šaubu, man pietrūks ‘anti-lag’, bet, kā jau teicu, nākotne tuvojas un es tai sekošu līdzi. Es ceru, ka citi rallijkrosa fani būs kopā ar mani.
Mēs, protams, no savas puses ceram, ka viens no posmiem notiks arī Biķernieku trasē, taču šobrīd situācija neizskatās spīdoša.
Pārāk daudz par šo situāciju nezinu. Saprotu, ka ir problēma ar valdības līdzekļu piešķiršanu. Es mīlu šo posmu. No cilvēkiem Rīgā es neesmu redzējis neko citu kā vien smaidus. Esmu ļoti pateicīgs Latvijas faniem un mīlu šeit ierasties. Posms ir perfekti noorganizēts un izskatās brīnišķīgi. Uzskatu, ka šī ir lieliska reklāma Latvijai.
Pateicoties Reiņa Nitiša uzaicinājumam, man bija iespēja šeit ierasties jau 2014. gadā, lai sacenstos ar “LADA”. Šeit allaž bijis jauki, taču pasaules čempionāts pievērš visu cilvēku acis vienai valstij, vienai satriecošai pilsētai, kāda ir Rīga. Te ierados ar savu sievu. Viņa varēja doties uz jebkuru posmu, taču izvēlējās šo, jo varēja aplūkot arī pilsētu. Pavadījām lielisku laiku, devāmies uz restorāniem, kur ļoti gardi paēdām. Šis ir lielisks ceļojuma galapunkts. Cilvēkiem, kas izvērtē līdzekļu piešķiršanu, nepieciešams kārtīgi paskatīties, ko šis pasākums sniedz valstij. Es ceru, ka varēsim atgriezties. Es noteikti atgriezīšos!
Šķiet, esam mazākā valsts, kur notiek pasaules čempionāta posms.
Jā, turklāt jums ir divi braucēji, kuri startē čempionātā. Tā ir neiedomāji laba reklāma valstij. Es būtu priecīgs, ja čempionāts te atgrieztos. Līdzīgi kā braucējiem, kuri meklē budžetu startam, arī posmam tas ir jāatrod. Rīkošana nav no lētajiem priekiem. Man būtu ļoti žēl, ja šis posms pazustu no kalendāra.