Džiovanna Amati ir pēdējā sieviete, kas piedalījās Formula 1 čempionāta posmā. Tas notika tālajā 1992. gadā, turklāt itālietei trīs mēģinājumos tā arī neizdevās kvalificēties pašām sacīkstēm. Kopš tā laika uz apvāršņa ir parādījušās vairākas talantīgas braucējas. Sūzijai Volfai pat radās iespēja piedalīties piektdienas treniņos. 2020. gads kļūs par pirmo nopietno atskaites punktu vienai no talantīgākajām jaunajām autosportistēm.

Šogad strauju popularitātes kāpumu piedzīvoja jaunizveidotais W Series čempionāts, kurā ar F3 līmeņa automašīnām savā starpā sacentās pasaules talantīgākās autosportistes. Par čempioni kļuva Džeimija Čadvika no Lielbritānijas. Nav šaubu, ka tituls viņai palīdzēs karjeras attīstībā un atpazīstamībā, turklāt balvu fonds arī nebija pats mazākais (Čadvika ieguva pusmiljonu USD), tomēr sapnis par F1 šķiet pārāk ambiciozs. 20 gadus vecā braucēja iepriekšējās divas sezonas pavadīja britu F3 čempionātā, kur 48 braucienu laikā tikai 3 reizes kāpa uz goda pjedestāla. Pārāk reti, lai pretendētu uz vietu motorsporta elitē, it īpaši ņemot vērā, ka pat šo sezonu čempioni Enāms Ahmeds un Linuss Lundkvists vēl nav nonākuši F1 komandu redzeslokā.

Var jau teikt, ka W Series neizdevās sapulcināt pašas ātrākās daiļā dzimuma pārstāves, tomēr redzot, cik bezcerīgi Tatianai Kalderonai klājās Formula 2 (un pirms tam arī F3 un GP3), kā arī Simonai de Silvestro Supercars čempionātā, arī šīm sportistēm sapņot par F1 būtu pārāk ambiciozi.

“F1LV

Te nu ir laiks raudzīties Japānas virzienā. Iespējams, vairums nebūs dzirdējuši Juju Nodas vārdu, tomēr dzimtenē viņa tiek uzskatīta par brīnumbērnu, kura var atstāt autosporta pasauli ar ‘atkārtu žokli’.

Kā jau jebkurā dzīves sfērā, arī autosportā ar talantu vien nepietiek. Nepieciešams ieguldīt daudz smaga darba un rūpīgi izvērtēt pareizo attīstības ceļu, tādēļ ļoti svarīgi, lai padomdevēji būtu pareizie cilvēki. Tieši tāpēc ļoti bieži ir redzams, kā autosportā atgriežas leģendāri uzvārdi – Verstapens, Alezī, Šūmahers, Panī, Saincs, Magnusens Senna… uzskaitījums ir ļoti garš.

Nodai šai ziņā ir paveicies. Viņas tēvs Hideki 1994. gadā pat izlauzās līdz F1 čempionātam aizvadot 3 posmus ar finansiāli grimstošo “Larrousse” komandu un vēlāk pavadot vairākus gadus arī Formula Nippon čempionātā, kā arī piedaloties Lemānas 24 stundu sacīkstēs. Hideki Noda nebija zelta talants, tomēr viņš iepazina čempionāta ‘virtuvi’, vēlāk nonākot arī “Simtek” redzeslokā un gandrīz noslēdzot līgumu ar “Forti” uz 1996. gadu. Ar šo itāļu vienību Noda 1994. gadā Formula 3000 (tagadējā F2 ekvivalents) kopvērtējumā pārspēja komandas biedru Pedro Dinizu, kurš vēlāk F1 nobrauca 6 sezonas.

Tomēr ne jau tēva sasniegumam ir nozīme, bet gan kontaktiem. Juju Nodai ir tikai 13 gadi, tomēr viņa jau parakstījusi līgumu uz nākamo sezonu par piedalīšanos Dānijas F4 čempionātā, kur vecuma limits ir 14 gadi (viņa tos sasniegs līdz sezonas sākumam), turklāt pastāv runas, ka japāniete piedalīsies arī Francijas F4 čempionātā.

Tā gan nebūs viņas pirmā pieredze pie formulas stūres. Juju jau 10 gadu vecumā Japānā tika iesēdināta pie F4 mašīnas stūres, bet 12 gadu vecumā regulāri sāka labot F3 rekordus vairākās trasēs. Protams, testu dienās tehniskie noteikumi, tukšāka degvielas tvertne un brīva trase ir tikai daži no apstākļiem, kas palīdz uzrādīt daudz labāku apļa laiku, tomēr jāņem vērā, ka šos rekordus uzstādīja daudz vecāki puiši, kuri vēlāk izveido ļoti cienījamas karjeras gan Japānā, gan Eiropā.

Autosporta pamati tomēr meklējami kartingā. Vairums talantīgo Dienvidamerikas un Krievijas jauno braucēju vēl šai karjeras stadijā dodas uz Eiropu, lai apliecinātu savas prasmes. Noda visu savu karjeru bruģējusi Japānā, tādēļ šobrīd, par spīti virknei medaļu un kausu, ir ļoti grūti atbildēt uz jautājumu, cik ātra viņa patiesībā ir, kā arī, uz ko Juju ir spējīga dueļos trasē ar citiem braucējiem un braucējām.

Nodas pirmā pieredze formulu sacīkstēs Eiropā radīs lielāko ažiotāžu šai karjeras stadijā, kopš tai cauri izgāja Makss Verstapens un Miks Šūmahers. Neviens negaida, ka knapi 14 gadus vecā meitene jau pirmajos posmos cīnīsies par uzvarām, taču jau šobrīd izskatās, ka viņai ir pilns potenciālas F1 braucējas komplekts – spēcīgs finansiāls atbalsts, lieliski padomdevēji, kā arī mārketinga tirgus potenciāls, atgriežot 127 miljonu cilvēku lielu nāciju uz F1 kartes.

Ņemot vērā esošo komandu un dzinēju ražotāju situāciju čempionātā, kā arī “Honda” patriotismu, labvēlīgu apstākļu rezultātā varam sagaidīt šo brīnumbērnu “Red Bull” jauno braucēju programmā, tomēr pavisam nesen nopietnu interesi par daiļā dzimuma pārstāvēm ir izrādījusi arī “Ferrari”.

Braucēju akadēmija ir ļoti svarīga no investīciju viedokļa. Šarls (Leklerks) ir labākais piemērs. Mums jāraugās uz nākamās paaudzes talantiem priekš “Ferrari”. Akadēmija nākotnē vēlās piesaistīt arī sievieti. Viņām jābūt daļai no “Ferrari” braucēju akadēmijas. Mēs šobrīd strādājam pie tā, lai tas piepildītos pavisam drīz,” norāda “Ferrari” Formula 1 komandas vadītājs Mattia Binotto.

Ir pāragri runāt par to, vai 13 gadus vecs bērns spēs izsisties līdz Formula 1 čempionātam, jo neviens vēl nezin, kā pats čempionāts izskatīsies nākamās desmitgades izskaņā, tomēr, ja kādai autosportistei būs pa spēkam ielauzties puišu kompānijā, Juju Noda šobrīd izskatās potenciāli viscerīgākā.