Šobrīd “Red Bull” ir pazīstama kā viena no spožākajām komandām F1 čempionātā, kas ar ievērojami mazāku budžetu cenšas pārspēt “Ferrari” un “Mercedes”, bet pirms Hamiltona dominances aizveda Sebastianu Fetelu līdz četriem čempiona tituliem. Tieši pirms 10 gadiem situācija Kristiana Hornera nometnē nebija tik saulaina.

Izcilais inženieris Adrians Ņūvijs jau bija ieguvis slavu F1 pasaulē, pateicoties darbam “Williams” un “McLaren” komandās, tādēļ viņa ienākšana “Red Bull” komandā tika gaidīta ar lielām cerībām. 2009. gadā vairākas komandas, tostarp čempioni “Brawn GP” guva priekšrocības, pateicoties ļoti viltīgi izstrādātajiem dubultajiem difuzoriem. “Red Bull” tādu sākotnēji nebija, taču viņi vienalga pieveica visas pārējās komandas un izcīnīja otro vietu. Marks Vēbers tika pie savas pirmās uzvaras, bet Sebastians Fetels arī ar konkurētspējīgu mašīnu apliecināja savu izcilo talantu un kļuva par vicečempionu. Sezonas gaitā lielie grandi “Ferrari” un “McLaren” pamazām atguvās pēc ļoti blāva sākuma, galvenokārt, nepietiekami lietderīgās KERS sistēmas dēļ. 2010. gadā vairums līdzjutēju gaidīja, ka titulu savā starpā sadalīs Luiss Hamiltons (“McLaren”), nupat uz “Ferrari” pārvilinātais Fernando Alonso un varbūt arī Mihaels Šūmahers, kurš pēc trīs sezonu izlaišanas atgriezās F1 čempionātā ar “Mercedes” komandu, kas tika izveidota uz “Brawn GP” bāzes.

Deivids Kulthārds pirms sezonas izteica samērā pārdrošu prognozi, ka viņa pēdējā komanda “Red Bull” būs tā, kas plūks uzvaras laurus. Uzreiz bija redzams, ka Kulthārds zin, ko runā. Fetels un Vēbers katrs izcīnīja pa trim pole position pirmajos sešos posmos, tomēr sacīkšu režīmā mašīnas ik pa laikam piemeklēja tehniskas ķibeles. Pēc Fetela uzvaras Malaizijā un Vēbera panākumiem Spānijā un Monako bija laiks doties uz Turciju. Abi “Red Bull” braucēji dalīja vadību čempionāta kopvērtējumā ar 78 punktiem. Alonso atpalika pa trim, Batons par astoņiem, neko tālu aizmugurē nebija arī Hamiltons ar 59 punktiem.

“F1LV

Vēbers atradās savā karjeras pīķī. Ja 2009. gada piekāpšanos Fetelam varētu norakstīt uz pirms sezonas lauzto kāju, tad 2010. gadā abi “Red Bull” braucēji bija līdzvērtīgi. Fetels izjuta spiedienu un nesaprata, kā viņš var būt lēnāks par Vēberu. Situācija nonāca tik tālu, ka Fetels esot vēlējies braukt ar Vēbera šasiju. Lai nomierinātu ambiciozo jaunekli Kristians Horners ar Helmutu Marko izperināja plānu, pasakot Fetelam, ka viņa mašīnas šasijā esot atklāta plaisa. Patiesībā viņa mašīnai viss bija kārtībā, taču Fetels nespēja pieņemt faktu, ka divus posmus pēc kārtas viņš vienkārši tika pārspēts.

Gadu iepriekš Vēbers Turcijā bija pārspējis Fetelu, tomēr tas viss nebija pārliecinājis komandu, kurš ir tās pirmais braucējs. Jaunās paaudzes aizmugurējais antispārns, kas tobrīd “Red Bull” bija tikai vienā eksemplārā tika Sebam, kamēr Vēberam paredzētais ieradās tikai dažas minūtes pirms kvalifikācijas sākuma. Neraugoties uz to, arī šī nedēļas nogale austrālietim iesākās veiksmīgi – viņš izcīnīja pole position, kamēr Fetels palika trešais vēl aiz Luisa Hamiltona.

Sacīkšu startā Vēbers nosargāja vadību. Hamiltons centās viņu apsteigt, taču bija nesekmīgs. Fetels sekoja trešajā vietā, taču došanās boksos ātrāk par konkurentiem ļāva apsteigt Hamiltonu. Pēc pitstopa Vēbers atradās vadībā, taču Fetelam izdevās labāk saglabāt degvielu, tādēļ sacensību otrajā pusē viņš varēja izvēlēties agresīvākus dzinēja regulējumus un pietuvoties Vēberam, kurš pa radio aicināja komandu samazināt Fetela tempu, taču tas nebija izdarāms aizmugurē esošo “McLaren” formulu dēļ.

40. aplī Fetels bija pietiekami tuvu, lai izmantotu Vēbera mašīnas radīto aizvēju, sadeldētu atlikušo atstatumu un pa kreiso malu mestos blakus savam komandas biedram. Iekšmala nākamajā pagriezienā palīdzētu Fetelam, taču ātruma starpība bija pietiekama, lai abas “Red Bull” mašīnas apmainītos vietām vēl pirms tās. Vēbers saglabāja savu trajektoriju un varēja tikai noraudzīties kā Fetels traucas viņam garām. Apdzīšanas manevrs gandrīz jau bija izdevies, kad vācietis nolēma pavirzīties uz labo pusi priekšā Vēberam. Tā izrādījās kļūda. Fetela aizmugurējais ritenis saskārās ar Vēbera priekšējo.

Abas mašīnas nekontrolēti izslīdēja drošības joslā. Ar cauru riepu Fetels izstājās. Izkāpis no mašīnas, tobrīd vēl tikai 22 gadus vecais Fetels pielika rādītājpirkstu pie deniņiem, ļoti skaidri norādot, ka, viņaprāt, Vēbers esot vainojams sadursmē. Marks tika līdz boksiem ar salauztu priekšējo antispārnu. Pēc boksu apmeklējuma Vēbers turpināja cīņu trešajā pozīcijā aiz “McLaren” dueta Hamiltona un Batona, kuri gandrīz atkārtoja “Red Bull” šovu. Vēbers tā arī finišēja trešajā vietā. Droša dubultuzvara tika pārvērsta necilā trešajā vietā un piepeši par konstruktoru kausa līderiem kļuva “McLaren”.

Vēl rūgtāku pēcgaršu komandā atstāja tas, kā situācija tika atrisināta. Fetels bija pie pilnas pārliecības, ka notikumu gaitu kontrolē vadošā mašīna, tādēļ vaina būtu jāuzņemās Vēberam, Horners skaidri un gaiši norādīja, ka tas bija sacīkšu incidents, Vēbers aicināja raudzīties uz priekšu un nemeklēt vainīgos, bet viena balss bija skaļāka par citiem. Tā piederēja “Red Bull” konsultantam Helmutam Marko.

Kā vienam no jauniešu akadēmijas pārraudzītājiem, Marko bija īpašas simpātijas pret Fetelu, kurš komandā ienāca caur “Toro Rosso”, nevis tika pieaicināts kā jau gatavs materiāls. Austrietis atklāti pauda savu viedokli, ka vaina būtu jāuzņemās Vēberam. Pamazām arī Horners sāka piebalsot Marko viedoklim. Vēbers bija sašutumā un pat uzrakstīja vēstuli “Red Bull” kompānijas īpašniekam Dītriham Matešicam, izskaidrojot situāciju un paužot neizpratni par komandas vadības vēlmi vainot viņu, kamēr līdzjutēju un ekspertu viedoklis pārējā pasaulē bija dalīts, vairākums pat aizstāvēja Vēberu. Matešics bija saprotošs, kamēr Hornera un Vēbera attiecības tā rezultātā tikai pasliktinājās.

Savā autobiogrāfijā “Aussie Grit” Vēbers vēlāk norādīja, ka šis posms palīdzēja viņam saprast, ka patiesais noteicējs te ir Marko, nevis Horners. Neraugoties uz situāciju, Vēbers nedēļu vēlāk pagarināja savu līgumu ar “Red Bull” uz 2011. gadu. Galu galā tieši viņš atradās kopvērtējuma vadībā, nevis “Red Bull” protežē Fetels.

Abu braucēju attiecības bija neatgriezeniski sabojātas. Divus posmus vēlāk Valensijā Vēbers piedzīvoja smagu avāriju, uztriecoties Heiki Kovalainena “Lotus” formulai. “Red Bull” formula gaisā apmeta kūleni un lielā ātrumā ietriecās aizsargbarjerā. Avārijas rezultātā Vēbers guva smadzeņu satricinājumu, taču slēpa to no komandas, pretējā gadījumā viņam nāktos izlaist kādu posmu. Tas gan netraucēja uzvarēt Silverstounā un Hungaroringā. Uz sezonas pēdējo posmu Vēbers ieradās 8 punktus aiz kopvērtējuma līdera Fernando Alonso, bet Fetels bija 7 punktus tālāk aizmugurē. Alonso un Vēbers kļūdījās ar stratēģiju, iestrēga aiz lēnākām formulām, kamēr Fetels aizvadīja perfektu braucienu un kļuva par visu laiku jaunāko čempionu. Vēbers noslēdza karjeru 2013. gada izskaņā, kad Fetels bija izcīnījis vēl trīs titulus. Notikumu attīstība šai laika periodā tikai pasliktināja gaisotni komandas iekšienē.

Laikam ejot, nekas daudz nemainījās. “Red Bull” atrada jaunu supertalantu Maksa Verstapena veidolā, Marko kvēli aizstāvēja viņu pēc sadursmes ar Rikjardo, kas noveda pie smaidīgā austrālieša vēlmes pamest komandu, kamēr 2019. gada Brazīlijas Grand Prix notikumi lielā mērā sasaucās ar Turcijā piedzīvoto – Fetels uzbruka komandas beidra pozīcijai un izmainīja trajektoriju, kamēr vēl nebija guvis mašīnas korpusa pārsvaru, izraisot sadursmi. Vienīgā atšķirība – šoreiz tā bija “Ferrari” mašīna un Vēbera vietā bija Šarls Leklērs. Lai gan abu sadarbība ilgs vēl tikai šogad, tas nenozīmē, ka šim stāstam jau ir pielikts punkts.