Šajā nedēļas nogalē beidzot tiks uzsākta Formula 1 sezona. Tomēr papildus tam Austrijā savus spēkus varēs pierādīt arī topošās F1 zvaigznes, kas pagaidām vēl brauc junioru kategorijās Formula 2 un Formula 3 čempionātos.

Abas šīs atbalsta klases atrodas identiskā situācijā kā F1 – apstiprināti pirmie astoņi posmi, kas līdz septembra sākumam risināsies Austrijā (divreiz), Ungārijā, Lielbritānijā (divreiz), Spānijā, Beļģijā un Itālijā, bet tālāk situāciju diktēs Covid-19 tendences un motorsporta spējas pielāgoties izmaiņām. Šoreiz aplūkosim,

No tehniskā viedokļa pamanāmākās izmaiņas būs vērojamas Formula 2 mašīnu riteņos. Sākot ar šo sezonu “Pirelli” komandām piegādā 18 collu riepas, agrāk lietoto 13 collu vietā. Šis kalpos par lielisku testu pirms Formula 1 veiks identisku pāreju 2022. gadā.

Pagājušā Formula 2 sezona neizpildīja čempionāta mērķi – likt iemirdzēties jaunajām zvaigznēm. Titula cīņās iesaistījās braucēji, kas F2 startē jau vairākus gadus un vairs netiek uzskatīti par nākotnes čempioniem, bet debitanti neienāca ar tādu blīkšķi kā savulaik Leklērs vai Rasels.

Šogad situācija izskatās daudz spožāka. Pagājušā gada čempiona Nika de Vrīsa “ART” komanda šogad bruņojusies vareni, piesaistot divus braucējus, kuri jau ir “Ferrari” un “Renault” redzeslokā – Markusu Armstrongu un Kristianu Lundgārdu. 19 gadus vecais Armstrongs pērn kļuva par F3 vicečempionu, kamēr Lundgārds ir vēl gadu jaunāks un pie veiksmīgas sezonas viņš var tikt izraudzīts uz Daniela Rikjarod vietu jau nākamgad. Dāņu sportists pērn darbojās tieši “ART” sastāvā.

Tāpat jāizceļ krievu supertalants Roberts Švarcmans. Pagājušās sezonas F3 čempions šogad Covid-19 dēļ zaudēja savu tēvu, kurš palīdzējis viņam piesaistīt sponsorus un nonākt līdz tik augstam līmenim. Švarcmans sēdīsies pie “Prema” stūres, kļūstot par Mika Šūmahera komandas biedru. Ja vienādās mašīnās viņam izdosies pieveikt visvarenā Šūmahera dēlu, ar to, iespējams, būs pietiekami, lai pārliecinātu F1 komandas par savu atbilstību līmenim.

Pērnās sezonas čempioni “DAMS” piesaistījuši indonēzieti Šonu Gelaelu, kurš šeit turās tikai pateicoties tēva naudai, jo četrarpus bezcerīgu gadu laikā viņam nav izdevies tikt pie uzvaras. Par viņa komandas biedru kļūs britu karstgalvis Daniels Tiktums. Savu reputāciju Daniels sabojāja vēl pusaudža gados, izraisot apzinātu avāriju aiz drošības mašīnas, par ko saņēma gada diskvalifikāciju. Atgriešanās bija sekmīga – viņš bija Mika Šūmahera galvenais sāncensis par Eiropas F3 titulu un iekļuva “Red Bull” jauno braucēju sistēmā, tomēr no tās tika atbrīvots pēc vājiem rezultātiem Super Formula čempionātā.

Runājot par “Red Bull” jauno braucēju akadēmiju jāpiemin “Carlin” komanda, kur savas prasmes centīsies apliecināt igauņa Juri Vipa konkurenti uz vietu “AlphaTauri” sastāvā. 1 metru un 59 centimetrus mazais Juki Cunoda nāk no Japānas, līdz ar to viņš kļuvis par “Honda” protežē. Pērn viņam izdevās izcīnīt 3 secīgus pjedestālus F3. Viņa komandas biedrs būs indietis Jehans Daruvala, kurš pērn iekļuva kopvērtējuma Top 3 un var pavērt milzīgas mārketinga iespējas, kas nav daudz mazāka sastāvdaļa par reāliem rezultātiem trasē.

Pērn Formula 2 čempionātā trīs uzvaras izcīnīja Džeks Eitkenss. Viņš nolēmis turpināt sadarbību ar “Campos Racing” un noteikti uzskatāms par vienu no galvenajiem kandidātiem uz titulu. Līdzīgā situācijā ir pagājušā gada labākais debitants Guanju Žou ar “UNI Virtuosi”. Viņam vēl būs jāiztur komandas biedra Kaluma Ailota konkurence.

Šogad komandu skaits pieaudzis, jo dalībnieku sarakstu papildinājuši “Hitech”, kas jau iepriekš guvuši labus rezultātus citos junioru formulu čempionātos. Komanda bruņojusies ar itāli Luku Giotto, kurš F2 (agrāk GP2) braucis jau četrus gadus, bet kopvērtējumā augstāk par trešo vietu nav ticis. Otrs braucējs ir krievs Ņikita Mazepins, kuram, neraugoties uz F3 vicečempiona titulu, nav pats spožākais CV.

Pērn F2 čempionātā startēja šī gada vienīgais F1 debitants Nikolā Latifi, kuram ir jau 25 gadi. Ja vien tev nav ļoti pilni naudas maisi, šai vecumā iekļūt un nostabilizēties F1 ir tikpat kā neiespējami, tomēr ir daži vēl vecāki braucēji, kuri cenšas piepildīt savu sapni. “HWA Racelab” komandā brauks 26 gadus vecais Artjoms Markelovs. Viņš F2/GP2 startē jau kopš 2014. gada. Salīdzinoši, Makss Verstapens 2014. gadā pārcēlās no kartinga uz formulu čempionātiem. Pat ja Markelovs vai Nobuharu Macušita, kurš čempionātā ienāca gadu vēlāk, izcīna uzvaras, vai pat kļūst par čempionu, pastāv ļoti liela varbūtība, ka viņi ies Nika de Vrīsa ceļu un labākajā gadījumā atradīs sev vietu kādā zemāka līmeņa profesionālā formulu čempionātā.

Kopumā pieci braucēji no šī gada sastāva čempionātā startē jau kopš 2017. gada, kad GP2 pārtapa par Formula 2 – jau iepriekš pieminētie Macušita un Markelovs, kā arī Šons Gelaels, Luka Giotto un Luī Deletrazs.

Deletraza tēvs uz īsu brīdi deviņdesmitajos gados brauca F1. Viņš gan nav vienīgais, kurš var lepoties ar šādiem gēniem, jo līdzīgā situācijā ir Miks Šūmahers, Pedro Pikē un Džuliano Alezī.

Manas prognozes par šīs sezonas Top 10 kopvērtējumā:

  1. Kristians Lundgards (“ART”)
  2. Guanju Žou (“UNI Virtuosi”)
  3. Džeks Eitkenss (“Campos”)
  4. Luka Giotto (“Hitech”)
  5. Roberts Švarcmans (“Prema”)
  6. Markuss Armstrongs (“ART”)
  7. Daniels Tiktums (“DAMS”)
  8. Miks Šūmahers (“Prema”)
  9. Kalums Ailots (“UNI Virtuosi”)
  10. Nobuharu Macušita (“MP Motorsport”)

To, cik šīs prognozes būs precīzas rādīs laiks, tomēr tik plašu kandidātu loku uz čempiona titulu sen nav nācies pieredzēt. Cerēsim, ka sezona attaisnos uz sevi liktās cerības.