2020. gadā pasaule piedzīvoja vēl neredzētas pārmaiņas. Skaidrs, ka daudzās jomās dzīve nekad vairs nebūs tāda, kādu to bijām pieraduši redzēt pirms pandēmijas. Tomēr autobūves lauciņā iespaidīgas pārmaiņas risinās jau vairākus gadus. Pēc dažādos avotos pieejamās informācijas pēdējo septiņu gadu laikā elektrisko automašīnu skaits uz koplietošanas ceļiem ir desmitkāršojies. Septiņi gadi ir laika periods kopš pašas pirmās Formula E sezonas. To cik, liela nozīme čempionātam bijusi ielas elektroauto attīstībā, grūti spriest, tomēr skaidri redzams, ka augusi arī tā popularitāte un daudzi autoražotāji iemīļojuši tieši Formula E sacīkstes. Šis gan būs īpatnējs gads, jo citi jau pamanās mukt prom…
Mašīnu tehniskie noteikumi šogad nav piedzīvojuši pārvērtības. “Gen2” jeb otrās paaudzes mašīnas tiks izmantotas vēl tikai šajā un nākamajā sezonā pirms lielajām pārmaiņām 2022. gadā, kad braucēju rokās tiks nodotas daudz jaudīgākas mašīnas, kurām sacensību laikā būs iespēja veikt arī ātro uzlādi. Tomēr līdz tam vēl kāds laiciņš jāpaciešas. “Gen2” formulas skatītājus regulāri lutinājušas ar spraigām cīņām trasē un elpu aizraujošiem apdzīšanas mēģinājumiem. Cerēsim, ka šī sezona nebūs izņēmums!
Braucēji un komandas
Punktu savai Formula E braucēja karjerai ir licis bijušais F1 vicečempions Felipe Masa. Pēdējos gados viņa rezultāti gan fanus diez ko nespēja iepriecināt. Par Masas aizvietotāju “Venturi” komandā kļuvis Normans Nato no Francijas.
Viņš gan nebūs vienīgais debitants, jo “BMW Andretti” vienību papildinājis Džeiks Deniss, kamēr Alekss Sims devies uz “Mahindra”, lai aizstātu F1 pieredzi guvušo Paskālu Verleinu, kurš, savukārt, pievienojies “Porsche” vienībai.
Otrs debitants būs jaunzēlandietis Niks Kasidijs, kurš pēc ļoti spožas karjeras Japānā sevi satriecoši pierādīja jauno braucēju testos. Paredzams, ka Kasidijs jau šosezon varētu iesaistīties cīņās par augstākajām pozīcijām, jo nonācis “Virgin” vienībā, kuru pēc sešu sezonu sadarbības pametis Sems Bērds. Britu braucējs pārcēlies uz “Jaguar”.
Čempioni sastāvu nemaina. Tas šoreiz attiecināms uz “DS Techeetah”, kuru rindās arī šogad brauks pēdējo divu sezonu čempioni Antonio Fēlikss da Kosta un Žans Ēriks Verņē. Pērn par ciešākajiem sekotājiem komandu ieskaitē kļuva “Nissan” (Buemi un Roulands) un “Mercedes” (Vandurns un de Vrīss). Arī šīs abas vienības saglabājušas savu sastāvu.
Šogad čempionātā startēs visas tās pašas 12 komandas, kas tajā piedalījās 2019./2020. gada sezonā. Tiesa gan, šī būs atvadu sezona “Audi” un “BMW”, kuri paziņojuši, ka ir izsmēluši visas izdevības attīstīt tehnoloģijas elektromobiļu ražošanai caur čempionātu un neredz iemeslu tajā palikt pēc sezonas beigām. Lai gan tās, iespējams, turpinās savu eksistenci kā “Abt Sportsline” un “Andretti Autosport”, tomēr abu komandu nākotne pagaidām vēl ir miglā tīta.
Komanda | Nr. | Braucējs |
DS Techeetah | 13 | Antonio Fēlikss da Kosta |
25 | Žans Ēriks Verņē | |
Nissan e.dams | 22 | Olivers Roulands |
23 | Sebastjēns Buemi | |
Mercedes-Benz EQ Formula E Team | 5 | Stofels Vandurns |
17 | Niks de Vrīss | |
Envision Virgin Racing | 4 | Robins Frinss |
37 | Niks Kasidijs | |
BMW i Andretti Motorsport | 27 | Džeiks Deniss |
28 | Maksimilians Ginters | |
Audi Sport ABT Schaeffler | 11 | Lukass di Grasi |
33 | Renē Rasts | |
Jaguar Racing | 10 | Sems Bērds |
20 | Mičs Evanss | |
TAG Heuer Porsche Formula E Team | 36 | Andrē Loterers |
99 | Paskāls Verleins | |
Mahindra Racing | 29 | Aleksandrs Simss |
94 | Alekss Lins | |
ROKiT Venturi Racing | 48 | Edoardo Mortara |
71 | Normans Nato | |
Dragon / Penske Autosport | 6 | Niko Millers |
7 | Serhio Sette Kamara | |
NIO 333 FE Team | 8 | Olivers Tērvijs |
88 | Toms Blomkvists |
Favorīti
Lai gan pēdējās trīs sezonas par čempioniem kļuvuši braucēji no “DS Techeetah” komandas, to paveicot vēl pirms noslēdzošā posma, viņu uzvaru gājienu nevar salīdzināt ar “Mercedes” F1 dominanci. Tā, piemēram, pērn pirmajos 5 posmos uzvarēja 5 dažādu komandu pārstāvji, bet da Kosta savu pārsvaru izveidoja tikai sešu posmu ciklā Berlīnē.
Pirmssezonas testos “DS Techeetah” komanda izskatījās cienījami, tomēr visbiežāk rezultātu tabulas galvgalī varēja atrast “BMW Andretti” braucēju Maksu Ginteru. Te gan uzreiz jāpiebilst, ka “BMW Andretti” var saukt par testu karaļiem, jo pirmssezonas sniegums viņus izvirzīja favorītu statusā arī abas iepriekšējās sezonas, tomēr potenciālu līdz galam tā arī neizdevās apliecināt. Gan Ginters, gan Deniss gan ir pārliecināti, ka šosezon komandai ir labas izredzes tikt pie titula.
Interesanti, ka testu noslēdzošajā dienā par Gintera tuvākajiem sekotājiem kļuva “Dragon Penske” komandas braucēji Serhio Sette Kamara un Niko Millers. Pērn gan Milleram visas sezonas gaitā tā arī neizdevās gūt punktus, kamēr Sette Kamara pa pusei uzskatāms par debitantu, jo Formula E čempionātam viņš pievienojās vasarā uz sešu sacīkšu ciklu deviņās dienās Berlīnē.
Vēl viens ‘pusdebitants’ ir vācietis Renē Rasts. Iespējams, viens no izcilākajiem braucējiem ārpus F1, Rasts ir dominējis Porsche Supercup un DTM čempionātos, tādēļ sagaidāms, ka arī pie “Audi” Formula E stūres viņš būs nopietns konkurents ne vien komandas biedram Lukasam di Grasi, bet visai Formula E saimei.
Ievērojamus uzlabojumus savai formulai sola “Mahindra” komanda, kas pirms gada vēl tika uzskatīta par vienu no vadošajām komandām, taču sezonas gaitā strauji noslīdēja uz zemākajām pozīcijām. Acīmredzot, Paskāls Verleins netic, ka “Mahindra” atgriezīsies uz uzvaru takas, pievienojoties “Porsche” vienībai. Pēdējos testos ātrāko no lēnākās formulas Valensijā šķīra tikai 0,76 sekundes, līdz ar to atrašanās īstajā laikā un īstajā vietā būs īpaši nozīmīga.
Kalendārs
Sezonas sākums pandēmijas dēļ mazliet aizkavējies un arī šobrīd vēl valda daudz neskaidrību. Pēc dubultposma šonedēļ Saūda Arābijā mūs gaida pusotra mēneša pauze pirms Romas ePrix. Maz ticams, ka šī pauze tiks strauji aizpildīta ar vēl kādu posmu, tomēr pie esošās situācijas vēl nav zināms sešu posmu norises datums, kamēr Parīzes ePrix jau atcelts pilnībā.
Pēc Romas pirmoreiz Formula E vēsturē sacīkstes risināsies Valensijas trasē, kas līdz šim izmantota pirmssezonas testiem. Pēdējā pieturvieta Eiropā pagaidām atzīmēta leģendārajā Monako trasē, pirms došanās uz Maroku un dubultposmu Čīlē. Pagājušais gads pierādīja, ka arī tik augstas raudzes čempionātā ir iespējams strauji veikt izmaiņas un pielāgoties situācijai, lai aizvadītu pilnvērtīgu čempionātu.
Nr | Sacīkste | Trase | Datums |
---|---|---|---|
1 | Mehiko ePrix | Brāļu Rodrigesu trase | 13. janvāris |
2 | Dirijas ePrix I | Rijādas ielu trase | 26. janvāris |
3 | Dirijas ePrix II | Rijādas ielu trase | 27. janvāris |
4 | Hidebaradas ePrix | Hidebaradas ielu trase | 10. februāris |
5 | Sanpaulu ePrix | Sanpaulu ielu trase | 16. marts |
6 | Tokijas ePrix | Tokijas ielu trase | 30. marts |
7 | Misano ePrix I | Misano trase | 13. aprīlis |
8 | Misano ePrix II | Misano trase | 14. aprīlis |
9 | Monako ePrix | Monako trase | 27. aprīlis |
10 | Berlīnes ePrix I | Tempelhofas lidostas ielu trase | 11. maijs |
11 | Berlīnes ePrix II | Tempelhofas lidostas ielu trase | 12. maijs |
12 | Šanhajas ePrix I | Šanhajas trase | 25. maijs |
13 | Šanhajas ePrix II | Šanhajas trase | 26. maijs |
14 | Portlendas ePrix I | Portlendas starptautiskā trase | 29. jūnijs |
15 | Portlendas ePrix II | Portlendas starptautiskā trase | 30. jūnijs |
16 | Londonas ePrix I | ExCeL London centra trase | 20. jūlijs |
17 | Londonas ePrix II | ExCeL London centra trase | 21. jūlijs |