CEĻŠ UZ F1

Japāna ir viena no autosporta tradīcijām bagātākajām zemēm. Tā ir mājvieta leģendārajām Suzukas un Fudži trasēm, zeme, kurā risinās prestižais Super Formula čempionāts un dzimtene 17 bijušajiem F1 braucējiem, taču neizskaidrojamu iemeslu dēļ nevienam no viņiem nav izdevies tikt pie Grand Prix uzvaras. Nu ir laiks savas prasmes pārbaudīt viņu jaunākajai cerībai – 2021. gadā debiju piedzīvoja Juki Cunoda.

Cunoda ir pirmais F1 braucējs, kurš dzimis 2000.-ajos gados. Savu debiju japānis piedzīvo tikai 20 gadu vecumā “AlphaTauri” sastāvā. Šoreiz tieši fakts, ka viņš nāk no Japānas Cunodam pavisam noteikti spēlē par labu, pateicoties atbalstam no “Honda” rūpnīcas, kas nodrošina “Red Bull” un tās junioru komandu ar saviem dzinējiem.

Savu pirmo pilno sezonu pie formulām Juki Cunoda aizvadīja ‘tikai’ 17 gadu vecumā. Divu gadu laikā viņam izdevās kļūt par Japānas F4 čempionu un ar “Honda” svētību mazais japānis devās iekarot Eiropu. Rezultātu izteiksmē 9. vieta F3 čempionātā var nešķist kā varoņdarba, tomēr jāņem vērā, ka Cunoda brauca “Jenzer Motorsport” komandā, kas bija viena no lēnākajām vienībām. Cunodas pieciem komandas biedriem tā arī neizdevās gūt punktus. Par Cunodas zvaigžņu stundu kļuva nedēļas nogale Moncā, kur tika izcīnīta uzvara un 3. vieta.

Cunoda demonstrēja labus rezultātus arī Euroformula Open čempionātā, kur tituls tika viņa tautietim Marino Sato. Abi 2020. gada sezonu uzsāka Formula 2 čempionātā. Sato ar “Trident” regulāri bija atrodams peletona lejasgalā. Tikmēr Cunoda pēc iešūpošanās pirmajos posmos, kur tika piedzīvota sadursme ar komandas biedru Daruvalu, piepeši kļuva neapturams pie “Carlin” stūres. Tā īsti pieteikt sevi cīņai par titulu Cunodam neizdevās, taču izcils punkts sezonai ar uzvaru un 2. vietu Bahreinā ļāva sezonas kopvērtējumā izcīnīt 3. vietu – tikai 15 punktus aiz čempiona Šūmahera, kļūstot par gada labāko debitantu.

“Red Bull” tika pārliecināti un Cunoda parakstīja līgumu ar “AlphaTauri”. Tikai divus gadus pēc braukšanas vietējā F4 čempionātā, Cunoda bija kļuvis par F1 pilotu. Tiesa gan, “Red Bull” vairākkārt ir apdedzinājušies, pārāk strauji iesēdinot jaunos talantus pie F1 stūres, izpostot viņu karjeras tikpat strauji, cik tās tika radītas. Turklāt Cunodas komandas biedrs ir viens no pagājušā gada spožākajiem braucējiem Pjērs Gazlī. Tāpat nevar aizmirst, ka cits “Red Bull” sistēmas braucējs Liams Lovsons kā komandas biedrs pieveica Cunodu EuroFormula Open un Toyota Racing Series čempionātos. Pie tam Lovsons ir pusotru gadu jaunāks.

Foto: Red Bull Content Pool

MOTORSPORTA ELITĒ

Japāņiem neraksturīgi, Juki Cunoda ienāca kā ļoti šerps braucējs. Viņš nekautrējās radio saziņā ar komandu publiski kritizēt formulas spējas, gandrīz saejot ragos ar “AlphaTauri” komandas vadītāju Francu Tostu. Lai uzlabotu sadarbību, Cunoda sezonas laikā pārcēlās uz Itāliju un vēlāk atzina, ka, ienākot čempionātā, bijis ļoti slinks.

Protams, neviens negaidīja, ka Cunoda debijas sezonā pieveiks Gazlī. Starpība gan izrādījās samērā liela un tikai retos gadījumos Juki bija spējīgs izrādīt nopietnu pretestību. Sezona tika noslēgta ar lielisku ceturto vietu, kas palika Hamiltona un Verstapena cīņas ēnā. Redzot jauno braucēju sistēmas talantu kvalitāti un kvantitāti, visiem bija skaidrs – Cunodam otrajā sezonā ir jāprogresē, lai saglabātu savu vietu komandā.

Lai gan kopvērtējumā neizdevās gūt tik daudz punktus kā debijas sezonā, varēja just, ka Juki ir audzis. Viņš pārcēlās uz Itāliju, lai būtu tuvāk rūpnīcai un piegāja ar krietni profesionālāku attieksmi, atzīstot, ka pirmajā sezonā bijis pārāk slinks.

Gazlī sezonas izskaņā pameta “AlphaTauri” komandu. Cunodas jaunais komandas biedrs Niks de Vrīss nāca ar lielisku CV, pateicoties F2 un Formula E tituliem, taču Cunoda pārliecinoši uzņēmās līdera lomu. Sezonas pirmajā pusē mašīna nebija pietiekami ātra, lai regulāri cīnītos par punktiem, tomēr Juki bieži bija atrodams otrā desmita augšgalā un situācija kopvērtējumā neapliecināja patiesos spēku samērus.

Pēc de Vrīsa atlaišanas otro mašīnu dalīja vēl viens debitants Liams Lovsons, kā arī veterāns Daniels Rikjardo, tomēr abiem pārliecinošu virsroku gūt neizdevās. Cunoda gan nebija pārliecinājis “Red Bull” vadību pietiekami, lai tā atbrīvotos no Serhio Peresa rūpnīcas komandā. 2024. gads varētu kļūt par izšķirošo Juki karjerā – sniegums pret Danielu Rikjardo būs lieliska mēraukla.