Šī būs atšķirīga viesošanās Spānijā no iepriekšējām. Pēdējos gados pierasts, ka Barselona saviesīgi uzņem Formula 1 saimi divas reizes gadā – uz pirmssezonas testiem un Spānijas Grand Prix. Pirmais notikums šoreiz izpalika, jo testi risinājās Bahreinā. Komandām tas sniedz vēl vienu nezināmo faktoru, bet skatītājiem palielina izredzes uz aizraujošāku nedēļas nogali, kā pēdējos gados pieredzēts!

Barselona ilgus gadus bijusi testu galvaspilsēta netikai infrastruktūras, lokācijas vai vietējās kultūras dēļ, bet gan tās audekla, kuru ar 740 kilogramu smagām otām iekrāso 10 komandas. Tai ir pa drusciņai no visa – ātri un lēzeni, kā arī šauri un lēni pagriezieni, starta-finiša taisne ar labām apdzīšanas iespējām un vairākas īsākas taisnes, kur meistariem jāspraucas uz riska robežas, vai jāvaktē konkurentu kļūdas, kā arī reljefa izmaiņas, kas liek cīnīties ar piespiedējspēka straujajām izmaiņām. Ko gaidīt no Spānijas Grand Prix?

Nekur nav tik labi kā mājās

Šis būs posms, kurā skatītāji pietrūks visvairāk. Jā, 1000 laimīgajiem būs iespēja vērot braucienu no tribīnēm, bet tā ir niecīga daļiņa no tā pūļa, ko Barselonas trase redzētu normālos apstākļos, sagaidot divkārtējā pasaules čempiona Fernando Alonso atgriešanos. Pirmie posmi “Alpine” sastāvā raisījuši divejādas emocijas – ar katru posmu mašīna izskatās arvien ātrāka, taču Fernando vairs nesit pīšļos savu komandas biedru, kā tas bijis faktiski katru reizi pēc titulu izcīnīšanas, ja neskaita sezonas, kas pavadītas kopā ar Hamiltonu un Batonu.

“F1LV

Mašīnas jaunākie uzlabojumi ir ļāvuši Alonso iesaistīties cīņās par punktiem, taču pat nepilnu 40 gadu vecumā viņa latiņa ir nostādīta ļoti augstu un vismaz pagaidām spāņu veterāns to īsti aizsniegt vēl nespēj. Pie tam publikai ir parādījies jauns mīlulis – Karloss Saincs. Katrā no saviem sešiem startiem mājas posmā Saincs ir guvis punktus. Tas paveikts ar “Toro Rosso”, “Renault” un “McLaren” mašīnām. Portimao Saincu pievīla stratēģija, bet bija jūtamas progresa vēsmas – vairākkārt viņš bija ātrāks par komandas lutekli Leklēru. Spāņiem ir pamats turēt īkšķus par abiem savas valsts pārstāvjiem.

Vēršu cīņas Spānijā

Skeptiķiem un īgņām pagājušās nedēļas notikumi bija kā medusmaize – tas pats vecais stāsts ar “Mercedes” visiem priekšgalā. Te gan uzreiz jāteic, ka atstatums rezultātu lapā bija daudz lielāks kā realitātē. Kvalifikācijā Verstapenu pievīla trases limitu neievērošana, bet otrajā mēģinājumā trases stāvoklis bija ievērojami neparocīgāks un teju visi bija pussekundi lēnāki, bet sacīkstēs Verstapenam dažādos brīžos izdevās apsteigt gan Hamiltonu, gan Botasu. Atstatums starp abām mašīnām nemaz nebija tik liels, tādēļ nav absolūti nekāda pamata veikt pārsteidzīgus secinājumus.

Totalizators Hamiltona izredzes uz uzvaru vērtē ar augstāku iespējamību par Verstapena izredzēm. Tam ir labs pamatojums – Luiss palicis nepārspēts Barselonā jau četrus gadus pēc kārtas. Ja izdosies arī piekto reizi, Hamiltons atkārtos sava elka Airtona Sennas sasniegumu, kurš pusdesmitgadi no vietas krāja uzvaras Monako ielu trasē. Tikmēr panākums kvalifikācijā ļautu Hamiltonam kļūt par pirmo F1 braucēju ar 100 pole position. Viss gan nebūs tik viegli, jo Verstapena ‘sarkanie buļļi’ ir nokaitināti un vēršu cīņas Spānijā ir pierādījušas, ka nokaitināts bullis ir īpaši draudīgs.

Nindzjas atspēriens

‘Haips’ ap vienu no šīs sezonas debitantiem Juki Cunodu uzleca ļoti strauji – veikli izlauzies cauri junioru klasēm, mazais japānis rādīja brīnumus Bahreinā un savu pirmo F1 nedēļas nogali noslēdza ar punktiem. Skaidrs, ka mazpieredzējušajiem braucējiem debijas gadā jārēķinās ar visu iespējamo, tomēr Cunodas sniegums lēkā kā satrakojies nindzja – pēc sacīkstēm Sakirā visi runāja par nākamo F1 superzvaigzni, kamēr turpinājums licis pamatīgi vilties.

Muļķīga avārija sabojāja nedēļas nogali Itālijā, bet Portugālē Gazlī bija galvas tiesu ātrāks. Protams, Pjērs ir viens no ātrākajiem braucējiem vidus ešalonā, taču “Alpha Tauri” (un visa “Red Bull” sistēma) allaž bijis piranju klubs – nav nozīmes, cik tev gadu, vai kurš ir tavs komandas biedrs – rezultātiem jābūt tagad un tūlīt. Šī ir vienība, kurai nav tālu jāmeklē pēc nākamajiem F1 talantiem. Ja Cunodas rezultāti strauji neuzlabosies un sezona aizritēs Gazlī ēnā, viņa dienas čempionātā var tikt skaitītas. Šis ir īstais laiks jaunam atspērienam.

Ar Eiropu nepietiek

Protams, ja naudas netrūkst, pat ar blāvu sniegumu var tikt pie otrās, trešās un desmitās izdevības. Šobrīd saņemt F1 superlicenci ir daudz grūtāk kā jebkad. Lai cik naudas būtu tavā (vai tēva) maciņā, bez labiem rezultātiem trasē, nekāda labdarība no FIA puses nesekos. “Aston Martin” šogad nonāca uzmanības centrā ar savu Džeimsa Bonda frančīzes stilā ieturēto ‘aģenta Fetela’ piesaisti. Pagaidām gan krietni lielāku rezultātu artavu ir devis bijušais Eiropas F3 čempions Lenss Strols, kuru spiegu filmu analoģijās drīzāk varētu salīdzināt ar Džoniju Angli.

Lai nu kā, Strols ir pamatīgi audzis un no avāriju meistara, ko redzējām viņa pirmajos gados vairs nav ne miņas. Lenss ir izvairījies no muļķīgām kļūdām un līdz ar Mazepina ienākšanu, vairs nav tik nīsts no līdzjutēju puses. Galu galā, viņš 3 reizes kāpis uz pjedestāla un izcīnījis pole position. Pērn pēc 8 posmiem viņš kopvērtējumā bija pat ceturtais, taču sezonas otrā puse izrādījās ļoti blāva, turklāt inficēšanās ar Covid-19 nepalīdzēja. Ja Lenss sapratīs, ko mainīt, varam gaidīt krietni stabilāku sniegumu.

Viņa komandas biedrs Fetels pirmajos posmos vēl tikai pierada pie “Aston Martin” formulas un tās niķiem. Ar katru nākamo posmu no Seba tiek gaidīts arvien vairāk. Ja Strolam izdosies turēt līdzi, vai pat finišēt viņam priekšā, viņa piederību čempionātam apšaubīs arvien mazāk kritiķi. Uz sacīkstēm Spānijā “Aston Martin” ir sagatavojusi aerodinamisko uzlabojumu pakotni, kas ļauj cerēt zaļās formulas ieraudzīt augstāk par 13. un 14. vietu, kur tās finišēja Portugālē.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by F1LV (@f1_lv)

Laiks atvērt acis

Ja neskaita pāris retus izņēmumus kā mistisko Maldonado uzvaru 2012. gadā un Verstapena negaidīto panākumu 2016. gadā, kad abas “Mercedes” formulas sadūrās pirmajā aplī, Barelona allaž kalpojusi kā lieliska mēraukla objektīviem spēku samēru salīdzinājumiem. Tradicionāli šeit sākās sezonas Eiropas fāze un komandas sagādāja daudz jaunu uzlabojumu. Lai gan atsevišķas nianses tiks pieslīpētas, ņemot vērā noteikumu izmaiņas un budžeta ierobežojumus, maz ticams, ka sezonas otrajā pusē kāda komanda aktīvi strādās pie šī gada modeļa attīstīšanas.

Uz sezonas atklāšanu Bahreinā komandām vēl bija daudz jautājumu, jo pirmssezonas testi šogad bija tikai 3 dienas gari. Tikai pirms dažiem gadiem tiem tika veltītas 8 – 12 dienas. Sekoja divi posmi trasēs, kas ienāca kalendārā tikai Covid-19 pandēmijas dēļ, līdz ar to beidzot braucēju prasmes tiks pārbaudītas zināmākā teritorijā. Lielas izmaiņas nevajag gaidīt, tomēr nav izslēgts, ka par trešo vietu konstruktoru ieskaitē šogad spēkosies četras vienības.

Grafiks: Pirelli

Rezultātu prognozēšana sezonas sākumā nekad nav viegla. Šogad pat īsti nav skaidrības, kam pieder ātrākā formula. Ar savām prognozēm par gaidāmo posmu padalies Formula 1 Fantasy līgas F1LV podkāsta klausītāju grupā! Grupas kods: 695aa5e42a.