Makss ir paveicis savu karjeras mērķi. Verstapens ir pirmais čempions Formula 1 vēsturē, kuram tas izdevies, savu galveno sāncensi apdzenot pēdējā aplī.

“F1LV

Šī bija otrā reize, kad sezonas pēdējais aplis maina titula likteni. Zīmīgi, ka arī iepriekšējā reizē iesaistīts bija Luiss Hamiltons. 2008. gadā viņam pēdējā sektorā Interlagosas trasē izdevās apsteigt Timo Gloku un atņemt titulu Felipem Masam, kurš tobrīd jau bija šķērsojis finiša līniju kā uzvarētājs un topošais čempions.

Zīmīgi, ka 2008. gads bija līdz šim pēdējais, kad čempiona pārstāvētā komanda neuzvar konstruktoru kausā. Toreiz “Ferrari” vienība liedza “McLaren” dubultprieku. Šosezon, neraugoties uz Verstapena titulu, “Mercedes” astoto sezonu pēc kārtas tika pie konstruktoru kausa. Šī ir garākā vienas komandas dominance čempionāta vēsturē.

Grafiks: Pirelli

24 gadus vecais Verstapens ir ceturtais jaunākais čempions F1 vēsturē. Arī Fernando Alonso 2005. gadā 24 gadu vecumā pieveica 36 gadus vecu septiņkārtējo pasaules čempionu (viņam pretim stājās Mihaels Šūmahers). Tikmēr Luiss Hamiltons (2008) un Sebastians Fetels (2010) savus pirmos titulus pamanījās izcīnī jau 23 gadu vecumā.

Lai gan beigu beigās visu izšķīra apdzīšanas manevrs pašā pēdējā aplī, čempionu no vicečempiona šķīra 8 punkti. 28 reizes kopvērtējuma vadošie braucēji noslēguši sezonu ciešāk.

Joss Verstapens sagādāja Nīderlandei pirmo F1 pjedestālu, viņa dēls Makss – pirmo uzvaru un nu arī pirmo titulu. 15 dažādu nāciju pārstāvjiem tagad izdevies tikt pie tituliem. Maksa dzīves laikā šis saraksts bija papildinājies tikai divreiz – mēnesi pēc viņa dzimšanas Žaks Vilnēvs kļuva par pirmo čempionu no Kanādas, bet 2005. gadā Fernando Alonso atveda Spānijai pirmo titulu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by F1LV (@f1_lv)

Hamiltonam neizdevās pieveikt Šūmaheru, kļūstot par astoņkārtējo čempionu šogad. Šai rādītājā viņam vēl būs izredzes nākamgad. Tikmēr vismaz pārredzamā nākotnē Šūmahers saglabājis rekordu ar 5 tituliem pēc kārtas (2000-2004). Hamiltona sērija apstājās pie četriem (2017-2020). Redzēsim, vai Verstapens būs čempions arī nākamos gadus.

Šī bija otrā reize F1 vēsturē, kad braucējam ar vismaz 8 uzvarām neizdodas kļūt par čempionu. Abos gadījumos bešā palicis Hamiltons. Tiesa gan, šoreiz viņš piekāpās Verstapenam 8:10, kamēr 2016. gadā 10 uzvaras pret komandas biedra Niko Rosberga deviņām nebija pietiekami, lai kļūtu par čempionu.

Hamiltons kļuva par otro braucēju aiz Mihaela Šūmahera, kurš 10 sezonas ir noslēdzis kopvērtejuma labāko trijniekā. Trešo reizi paliekot vicečempiona godā, viņš šai rādītājā noķēris Greiemu Hilu, Naidželu Manselu, Fernando Alonso un Sebastianu Fetelu, kamēr četras reizes ‘pirmais no zaudētājiem’ bijis Sers Stirlings Moss un Alens Prosts.

Moss, kurš pērn devās mūžībā 90 gadu vecumā, ar 16 uzvarām atguvis rekordu kā braucējs ar visvairāk panākumiem no tiem, kuri nekad nekļuva par čempionu. Čempions Verstapens uz brīdi aizsteidzās garām Mosa kungam, taču līdz ar titula izcīnīšanu zaudēja šo rekordu. Abū Dabī Verstapens izcīnīja 20. uzvaru karjerā un 60. reizi kāpa uz pjedestāla.

Pēdējo 10 sezonu laikā tikai otro reizi notika līdera maiņa pēdējā aplī. Pēdējoreiz šāds Grand Prix iznākums reģistrēts 2016. gadā Austrijā, kad Luiss Hamiltons sadūrās ar Niko Rosbergu, tomēr tika garām topošajam čempionam. Kopumā čempionāta vēsturē 28 reizes notikusi līdera maiņa pēdējā aplī.

2021. gada F1 sezonai bija daudz kopīga ar 2010. gada sezonu:

  • Par čempionu pirmoreiz karjerā kļuva jauneklis no “Red Bull” komandas;
  • “Mercedes” sastāvā brauca septiņkārtējais pasaules čempions;
  • Sezona sākās Bahreinā, bet noslēdzās Apvienotajos Arābu Emirātos;
  • “Ferrari” komanda piesaistīja braucēju no Spānijas;
  • Krievu sportists piedzīvoja savu F1 debiju;
  • “Renault” zīmols vairs nebija redzams, lai gan komanda zem šāda nosaukuma piedalījās iepriekšējā sezonā;
  • Klasisks autoražošanas zīmols atgriezās F1 čempionātā.

Kļūstot par otro pāri, kas kā komandas biedri kopā startējuši 100 sacīkstes, beidzās Hamiltona un Botasa sadarbība “Mercedes” komandā. Somu sportists kalpoja kā lielisks ieročnesējs, kaldinot piecus konstruktoru kausus. Lai gan Botass ir devītais pjedestāliem bagātākais braucējs F1 vēsturē, daudzi viņu atcerēsies līdzīgi kā Rubensu Barikello – kā leģendas ieročnesēju. Zīmīgi, ka Botass labāko trijniekā finišējis par vienu reizi retāk kā Barikello (67:68). Noķert brazīlieti “Alfa Romeo” komandā nebūs viegli, tomēr jāatceras, ka arī Rubenss tika pie otrās iespējas, nonākot “Brawn GP” sastāvā.

 

Šoreiz ēnā palika Kimi Raikonena atvadas no F1 čempionāta. Savas karjeras laikā viņš piedalījās 350 sacīkstēs, kļūstot par pieredzes ziņā bagātāko braucēju čempionāta vēsturē. Šis rekords diez vai ilgi būs viņa rokās, jo jau nākamgad to ir iespēja pārņemt viņa ilggadējam cīņubiedram un bijušajam komandas biedram Fernando Alonso, ja spānis piedalīsies vismaz 17 sacīkstēs.

Pateicoties abu četrdesmitgadnieku dalībai, Abū Dabī GP braucēju vidējais vecums bija 28 gadi un 8 mēneši, kas ir augstākais pēdējo 9 sezonu laikā kopš Mihaels Šūmahers beidza savu karjeru. Ņikitas Mazepina nestartēšanas rezultātā vidējais vecums ‘novecoja’ par trim mēnešiem, tomēr šis fakts būtu spēkā arī tad, ja “Haas” braucējs piedalītos sacīkstēs.

Cits debitants Juki Cunoda veica lielisku braucienu vēl pirms pēdējo apļu jezgas, tomēr prata vēl labāk nostiprināt savas pozīcijas un finišēja 4. vietā. Tas ir viņa karjeras labākais rezultāts. No aktīvajiem braucējiem tikai Luiss Hamiltons un Lenss Strols kāpuši uz pjedestāla savā debijas sezonā.

Grafiks: Pirelli

“Red Bull” un “Mercedes” sezonas laikā tā arī netika pie dubultuzvarām. Tas izdevās vienīgi “McLaren” Itālijā. Pirmoreiz konstruktoru kausa ieguvēji paliek bez dubultuzvarām kopš 2005. gada, kad “Renault” pārstāvēja Fernando Alonso un Džankarlo Fisikella.

Tikmēr “Ferrari” komanda 17 sacīkstēs šosezon iekļuva punktos ar abiem braucējiem. Pat “Mercedes” un “Red Bull” tas neizdevās tik bieži. Tai pat laikā “Ferrari” jau otro gadu pēc kārtas paliek bez uzvarām, atkārtojot 1992.-1993. gada sauso sēriju. Labākās izredzes bija Monako, kur Šarls Leklērs ieguva pole position, taču avarēja un vēlāk atklājās bojājumi, kas liedza viņam iziet uz starta.

Atrast vienu panākumu recepti F1 nav viegli, tomēr, acīmredzot, numuram ir nozīme. Viss kopvērtējuma labāko piecinieks startēja ar divciparu numuru, kura abi cipari ir vienādi:

  1. #33 Verstapens
  2. #44 Hamiltons
  3. #77 Botass
  4. #11 Peress
  5. #55 Saincs

Tikmēr Estebans Okons kļuva par pirmo braucēju kopš Pastora Maldonado 2012. gadā, kurš sezonas kopvērtējumā paliek ārpus labāko desmitnieka, neraugoties uz uzvaru kādā no sacīkstēm. Estebans lieliski izmantoja Ungārijas GP starta haosu, lai izcīnītu savu pirmo uzvaru karjerā, tomēr tas arī palika viņa vienīgais pjedestāls šosezon.

Abū Dabī GP ātrākie apļi

Grafiks: FIA