Šajā nedēļas nogalē Saūda Arābijā ar elektromašīnām raksturīgi kluso skaņu, sāks džinkstēt nu jau astotā Formula E sezona. Laiks ieskatīties, kādas pārmaiņas šogad sagaida Formula E un kādi braucēji cīnīsies par titulu.
Formāts
Trešās paaudzes jeb Gen3 automašīnas dienasgaismu ieraudzīs nākamsezon. Tās būs jaudīgākas, pie tam 40% enerģijas uzkrās bremzējot. Tāpat plānots atteikties no hidrauliskajām priekšējām bremzēm, turklāt samazināts svars padarīs formulas ņiprākas. Līdz tam visam gan vēl jāpaciešas.
Šosezon galvenās izmaiņas atrodamas kvalifikācijas formātā. Līdzšinējā kārtība paredzēja braucēju sadalīšanu vairākās grupās, kopvērtējuma vadošos braucējus trasē sūtot pirmos. Tobrīd saķere bija daudz zemāka kā sesijas beigās. Titula favorītiem bija teju neiespējami kvalificēties vadošajās pozīcijās. Lai gan sacīkstes bija neparedzamas, daudzi līdzjutēji to jau paguva nodēvēt par loteriju, jo līdz Formula E sezonas pēdējam dubultposmam matemātiskas izredzes uz titulu saglabāja 18 braucēji!
Sapratuši, ka ar šo formātu organizatori ir iebraukuši grāvī, šogad tas būs krietni godīgāks un spēs objektīvāk atspoguļot spēku samērus. Braucēji tiks sadalīti divās grupās (11 braucēji katrā, dala pēc kopvērtējuma – pāra vai nepāra pozīcija). Vadošie četri braucēji no katras grupas iekļūs ceturtdaļfinālos, kur sacentīsies viena apļa ietvaros ar otras grupas braucēju (A grupas uzvarētājs pret B grupas 4. vietu, A2-B3…). Ceturtdaļfinālu uzvarētāji iekļūs pusfinālos, bet kvalifikācijas kulminācija sekos ar divu braucēju cīkstēšanos par pole position. Tas nozīmē, ka vadošajiem braucējiem būs nepieciešami četri konkurētspējīgi apļi. Starta pozīcijas no devītās līdz pēdējai vietai tiks noteiktas atbilstoši grupas stadijā uzrādītajam rezultātam. Vairums komandu ļoti pozitīvi novērtējušas jaunās izmaiņas. Sacīkšu formāts paliks nemainīgs.
Braucēji
Dažu nedēļu laikā vairāki vācu autoražotāji paziņoja par savu aiziešanu no Formula E. Šī būs pagājušās sezonas čempionu “Mercedes” atvadu sezona, kamēr “Audi” un “BMW” jau sakravājuši mantiņas un devušies prom. Tiesa gan, abi ražotāji turpina darbu kā jaudas agregātu piegādātāji – “BMW” nodrošina “Avalanche Andretti” komandu, bet “Audi” turpina sadarbību ar Robina Frinsa un Nika Kasidija pārstāvēto komandu, kas agrāk saucās “Virgin Racing”, bet šogad pārtapusi par “Envision Racing”. “Audi” rūpnīcas komandas aiziešana samazinājusi dalībnieku sarakstu no 12 līdz 11 komandām.
Iepriekšējās sezonas vadošās komandas “Mercedes”, “Jaguar” un “DS Techeetah” palikušas uzticīgas saviem braucējiem. “Audi” ilggadējais līderis Lukass di Grasi izmēģinās savus spēkus pie “ROKiT Venturi” stūres, kļūstot par pagājušā gada vicečempiona Eduardo Mortaras komandas biedru. Tikmēr Renē Rasts pēc vienas sezonas čempionātā vairs neatgriezīsies un lūkos izcīnīt savu ceturto DTM titulu.
Par vienu no spožākajiem uzvārdiem šogad kļūs Antonio Džiovinaci (“Dragon / Penske”). Tas nozīmē, ka sezonas pirmajā posmā uz starta redzēsim septiņus braucējus ar F1 sacīkšu pieredzi, taču vēl vairums strādājuši kā testu, rezerves un simulatoru braucēji, kā arī izpelnījušies atzīstamus panākumus jauno braucēju akadēmijās un čempionātos. Debitantu vidū atrodams arī Formula 2 ‘sliktais puisis’ Daniels Tiktums (“NIO 333”) un IndyCar pieredzi guvušais Olivers Askjū (“Avalanche Andretti”).
Viens no čempionāta pamanāmākajiem talantiem Olivers Roulands pametis “Nissan e.dams” komandu un pievienojies “Mahindra”. Viņa vietu kā bijušā čempiona Sebastiana Buemi komandas biedrs ieņems iepriekš “BMW Andretti” sastāvā startējušais Makss Ginters. Šādas rokādes kļuva iespējamas pēc Aleksa Lina lēmuma neatgriezties Formula E un savu karjeru turpmāk virzīt caur IMSA izturības sacīkstēm pāri okeānam.
Formula E braucēji 2022. gada sezonā
Komanda | Jaudas agregāts | Nr. | Braucējs |
---|---|---|---|
Mercedes-EQ | Mercedes-EQ Silver Arrow 02 | 5 | Stofels Vandurns |
Mercedes-EQ | Mercedes-EQ Silver Arrow 02 | 17 | Niks de Vrīss |
Jaguar TCS | Jaguar I-Type 5 | 9 | Mičs Evanss |
Jaguar TCS | Jaguar I-Type 5 | 10 | Sems Bērds |
DS Techeetah | DS E-Tense FE21 | 13 | Antonio Fēlikss da Kosta |
DS Techeetah | DS E-Tense FE21 | 25 | Žans Ēriks Verņē |
Envision Racing | Audi e-tron FE07 | 4 | Robins Frinss |
Envision Racing | Audi e-tron FE07 | 37 | Niks Kasidijs |
Avalanche Andretti | BMW iFE.21 | 27 | Džeiks Deniss |
Avalanche Andretti | BMW iFE.21 | 28 | Olivers Askjū |
ROKiT Venturi | Mercedes-EQ Silver Arrow 02 | 11 | Lukass di Grasi |
ROKiT Venturi | Mercedes-EQ Silver Arrow 02 | 48 | Eduardo Mortara |
TAG Heuer Porsche | Porsche 99X Electric | 36 | Andrē Loterers |
TAG Heuer Porsche | Porsche 99X Electric | 94 | Paskāls Verleins |
Mahindra | Mahindra M8Electro | 29 | Aleksandrs Simss |
Mahindra | Mahindra M8Electro | 30 | Olivers Roulands |
Nissan e.dams | Nissan IM03 | 22 | Maksimilians Ginters |
Nissan e.dams | Nissan IM03 | 23 | Sebastians Buemi |
Dragon / Penske | Penske EV-5 | 7 | Serhio Sette Kamara |
Dragon / Penske | Penske EV-5 | 99 | Antonio Džiovinaci |
NIO 333 | NIO 333 001 | 3 | Olivers Tērvijs |
NIO 333 | NIO 333 001 | 33 | Daniels Tiktums |
Kalendārs
Covid-19 pandēmija lika vairākkārt mainīt un koriģēt kalendāru. Pastāv iespēja, ka arī šī nav galīgā versija un sezonas gaitā nāksies veikt korekcijas. Tomēr organizatori spējuši izveidot kalendāru ar 16 sacīkstēm 10 dažādās pilsētās.
Līdzīgi kā pirms gada, sezona tiek atklāta siltajā un tuksnešainajā Saūda Arābijā, kamēr Eiropa gaida siltāka laika iestāšanos. Pēc vizītes Mehiko un ierastajām čempionāta vērtībām Romas, Monako un Berlīnes ePrix, Formula E saime pirmoreiz dosies uz Indonēzijas galvaspilsētu Džakartu. Tas gan nebūs vienīgais jaunums, jo vēlāk gaidāmas sacīkstes arī Vankūverā, bet pēc vizītēm Ņujorkā un Londonā pēdējais dubultposms sagaidāms Seulā vasaras izskaņā.
Formula E kalendārs 2022. gada sezonā
Nr | Sacīkste | Trase | Datums |
---|---|---|---|
1 | Mehiko ePrix | Brāļu Rodrigesu trase | 13. janvāris |
2 | Dirijas ePrix I | Rijādas ielu trase | 26. janvāris |
3 | Dirijas ePrix II | Rijādas ielu trase | 27. janvāris |
4 | Hidebaradas ePrix | Hidebaradas ielu trase | 10. februāris |
5 | Sanpaulu ePrix | Sanpaulu ielu trase | 16. marts |
6 | Tokijas ePrix | Tokijas ielu trase | 30. marts |
7 | Misano ePrix I | Misano trase | 13. aprīlis |
8 | Misano ePrix II | Misano trase | 14. aprīlis |
9 | Monako ePrix | Monako trase | 27. aprīlis |
10 | Berlīnes ePrix I | Tempelhofas lidostas ielu trase | 11. maijs |
11 | Berlīnes ePrix II | Tempelhofas lidostas ielu trase | 12. maijs |
12 | Šanhajas ePrix I | Šanhajas trase | 25. maijs |
13 | Šanhajas ePrix II | Šanhajas trase | 26. maijs |
14 | Portlendas ePrix I | Portlendas starptautiskā trase | 29. jūnijs |
15 | Portlendas ePrix II | Portlendas starptautiskā trase | 30. jūnijs |
16 | Londonas ePrix I | ExCeL London centra trase | 20. jūlijs |
17 | Londonas ePrix II | ExCeL London centra trase | 21. jūlijs |