Sekojot Krievijas tirāna Vladimira Putina koordinētam iebrukumam Ukrainā, pārējā pasaule sākusi pieņemt nopietnas sankcijas ne tikai pret “21. gadsimta Hitleru”, bet arī pārējo Krieviju. Ukrainas Motorsporta federācija pieprasījusi FIA aizliegt Krievijas un Baltkrievijas braucējiem jebkāda veida dalību starptautiska līmeņa autosacīkstēs ārpus viņu dzimtās teritorijas.
Neatkarīgi, vai FIA uzklausīs Ukrainas Motorporta federācijas prasību pilnībā, piešķirs daļējas sankcijas, vai izvairīsies no atbildības ar tā saukto neitralitāti, distancējot sportu no kara un politikas, skaidrs, ka autosportisti no Krievijas cietīs. Jau pirmajā dienā pēc iebrukuma, “Haas” komanda nogrieza savu ģenerālsponsoru “Uralkali” ‘netīro naudu’, kas faktiski uzreiz pielika punktu Ņikitas Mazepina karjerai F1 čempionātā. Ja kautkādā mistiskā kārtā Mazepins tomēr nonāks uz starta, pārējās pasaules attieksme būs vienbalsīga. Ne tai labākajā nozīmē.
Mazepins ir vienīgais krievs, kurš pērn startēja F1 čempionātā, taču turpat pie durvīm klauvē viens no savas paaudzes spožākajiem talantiem Roberts Švarcmans, bet vietu atpakaļ noteikti cer rast Daņila Kvjats, kurš tagad pārcēlies uz izturības sacīkstēm. Atšķirībā no Mazepina, šiem braucējiem ģimenes locekļi nav Putinam pietuvināti oligarhi. Līdz ar to dabiski rodas jautājums – vai braucēja karjerai būtu jācieš viņa nācijas līdera izgājienu dēļ?
Diemžēl, kā jau vairumā valstu, kur valda diktatūra, politiskā cenzūra valsts masu medijos ‘nozombē’ tautu. Līdzko Krievijas iedzīvotāji izjutīs sarežģījumus, sabiedrības noskaņojums mainīsies, līdz ar to arī uzticība valdībai kritīsies. Ciešanas, ko Krievijas iedzīvotāji sajutīs pat visskarbāko sankciju rezultātā, nav salīdzināmas ar ukraiņiem, kuri pēdējās nedēļas laikā zaudējuši savus tuviniekus, jumtu virs galvas un jebkādu drošības sajūtu par nākotni.
Pirmie soļi ir sperti – Formula 1 paziņojuši, ka pie esošajiem apstākļiem sacīkšu rīkošana Krievijā nav iespējama. Neatkarīgi no juridiskajiem jautājumiem līdz paziņojumam par posma pilnīgu atcelšanu, skaidrs, ka tas ir tikai laika jautājums. Pat ja “Liberty Media” mistiski centos panākt Grand Prix rīkošanu Krievijā, Sebastiana Fetela un pārējo braucēju spiediens, visticamāk, rezultētos boikotā.
Otrdien Pasaules Motorsporta padomes ārkārtas sēdē tiks izskatīts jautājums par militāro konfliktu Ukrainā. Tad arī gūsim pirmo priekšstatu par gaidāmajām sankcijām, tomēr Krievijas braucēji nevar gaidīt labu nākotni. Viņu lielākie atbalstītāji parasti ir bankas (galvenokārt “SMP”), gāzes giganti un vecāku uzņēmumi. Ekonomiskās sankcijas ir pamatīgs ‘spēriens pa pautiem’, kā rezultātā cietīs arī šo uzņēmumu marketinga un reklāmas budžets, turklāt pie mūsdienu veselīgās F1 finansiālās situācijas vismaz rūpnīcu komandas var iestāties arī pret jebkādu Krievijas sponsoru iesaisti.
Ar pašu talantīgajiem bāleliņiem dažkārt esam nonākuši strupceļā – Latvijas uzņēmumi ir pārāk mazi, lai pavilktu F1 līmeņa braucēja sponsorēšanu, tikmēr ārzemnieki būs vairāk ieinteresēti savējos. Pilnīgi citu iemeslu dēļ Krievijas braucēji ir līdzīgā situācijā – paliekot bez atbalstītājiem no lielākās valsts pasaulē, mēs, visticamāk, skatāmies uz strauju karjeras norietu Mazepinam, Kvjatam, Švarcmanam, Sirotkinam (tādu vēl atcerieties?), pat tad, ja kāds no šiem braucējiem kategoriski iestātos pret karu Ukrainā.
Uz šīs nots jāuzteic bijušais Eiropas rallija čempions Aleksejs Lukjaņuks, kurš paziņojis, ka nestartēs kamēr vien būs karš. Te gan jāņem vērā, ka viņš jau vairākas sezonas grabina grašus un vairākkārt pēdējā brīdī atrod budžetu dalībai arī miera gados.