F1 čempionāta vadība šobrīd diskutē par nepieciešamību 2026. gadā ieviest aktīvo aerodinamiku. Varbūt pat vairs nebūs iespējamas tādas sacīkstes, kad kāds pilots uzvar ar dominējošu pārsvaru.
Aktīvās aerodinamikas risinājumi F1 tika ieviesti jau pirms vairāk nekā desmitgades, taču pagaidām izmantoti vien daļēji un ar lielu piesardzību. Jau 2009. gadā parādījās iespēja pilotam pašam regulēt priekšējo antispārnu, ar mērķi vajadzības gadījumā uzlabot spēkrata veiktspēju līkumos, kad tas cieši seko citai mašīnai. Divus gadus vēlāk to aizstāja aerodinamiskās pretestības samazināšanas sistēma (DRS), kas tiek lietota joprojām. Tiesa gan, sacensībās to atļauts sākt lietot tikai dažus apļus pēc starta un vien noteiktos sektoros.
F1 vadības mērķis ir aktīvo aerodinamiku sākt izmantot daudz apjomīgākā veidā. Šobrīd tiek spriests par to, kādu efektu būtu jāpanāk un, ar kādu tehnisko risinājumu palīdzību to varētu īstenot.
Iespējams, DRS sistēma tiks aizstāta ar atšķirīgu risinājumu, kas mašīnām taisnēs samazinātu piespiedējspēku, ļaujot sasniegt lielāku ātrumu, bet pēc tam līkumos to palielinātu. Tiek runāts pat par apgriezto DRS, kas mašīnas ātrumu ļautu nevis palielināt, bet vajadzības gadījumā darbotos ar pretēju efektu. Tas varētu tikt pielietots, lai pilotam nebūtu iespējams izveidot lielu pārsvaru un dominēt sacīkstēs, kā tas nereti bijis novērojams līdz šim. Vēl gan šīm idejām ir neskaidri apveidi un tiek solīts, ka tās tiks ieviestas “Formulā 1” tikai pēc rūpīgas izvērtēšanas.
“Aktīvā aerodinamika ir viena no lielākajām lietām, kas varētu tikt ieviesta 2026. gada mašīnās,” skaidro F1 motoru sporta nodaļas direktors Ross Brauns. “Domāju, ka tas ir ļoti efektīvs un pievilcīgs virziens. Vēl ir jāizpēta, kā to visu var īstenot, izdarīt droši un prognozējami. Šobrīd mums DRS ir daļēji aktīvā aerodinamika, jo netiek lietota pilnībā. Ja tiek lietota aktīvā aerodinamika, pavisam noteikti iespējams ietekmēt priekšā braucošo mašīnu. Var būt tā, ka, pietuvojoties noteiktā attālumā, priekšā braucošais daļēji zaudē piespiedējspēku, kamēr aizmugurē braucošais to iegūst. Es nesaku, ka tas viss tiks ieviests, bet tas varētu būt iespējams. Esam jau guvuši dažādas mācības un domāju, ka 2026. gada mašīnā kaut kādā formā aktīvo aerodinamiku ieviesīsim.”