28 dienas starp divām sacensībām ierasts redzēt vasarā. Tad pauze bieži paskrien nemanot, jo saules staru ieskautās brīvdienas vienmēr ir par īsu, kamēr pavasara ziedonī pēcpusdienas pie TV ekrāna F1 līdzjutējiem ir ierasta parādība. Pēc sacīkstēm izbadējušies ir visi, tādēļ ielūkosimies, ko gaidīt no Azerbaidžānas GP.
Jaunā formāta izmēģinājums
Galvenais aprunāšanas temats šonedēļ ir jaunais formāts. Galvenā atšķirība, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, kad arī notika sprinti, ir tā, ka šoreiz sprints netiks izmantots, lai noskaidrotu starta kārtību galvenajām sacīkstēm. Tā vietā abiem braucieniem būs sava atsevišķa kvalifikācija – piektdien noskaidros starta kārtību svētdienai, bet sestdiena tiks pilnībā pakārtota 100 kilometru braucienam.
Izmaiņas veiktas, ieklausoties braucēju un līdzjutēju atsauksmēs, kuri žēlojās, ka sprintos bieži braucēji taupās un necenšas veikt drosmīgus manevrus, baidoties sagandēt izredzes galvenajā sacīkstē. Izslēdzot šo risku, skatītājus gaida daudz vairāk cīņu trasē, turklāt komandām nāksies nemitīgi pielāgoties apstākļiem, jo sprinta kvalifikācijas ieviešana samazinājusi treniņbraucienus līdz tikai vienai sesijai.
Arī sprinta kvalifikācija var izvērsties ļoti aizraujoša, jo sesijas ir īsākas kā parastā kvalifikācijā, līdz ar to kļūdām var būt daudz lielāka ietekme uz rezultātiem. Baku šaurajā ielu trasē misēkļi ir regulāra parādība, it īpaši pirmajā pagriezienā, jo pēc ļoti garas taisnes bremzes ir atdzisušas, kā rezultātā risks sabloķēt riteņus ievērojami palielinās.
The key to tyres at the #AzerbaijanGP? Balancing tyre temperatures between front and rear 🌡️ #Fit4F1 pic.twitter.com/Iy9fsinSsj
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) April 27, 2023
Kurš apturēs Verstapenu?
Pēc trim uzvarām trīs ļoti atšķirīgu konfigurāciju un specifikāciju trasēs būtu naivi domāt, ka “Red Bull” nebūs favorīti arī šonedēļ. Zīmīgi, ka kopš Baku trases ienākšanas Formula 1 kalendārā nevienam braucējam tā arī nav izdevies Azerbaidžānā uzvarēt vairāk kā vienu reizi. Verstapena gadījumā vairākkārt pietrūka veiksmes, tomēr pērn šo robu beidzot izdevās aizpildīt ar savu pirmo uzvaru Baku.
Raugoties no čempionāta intrigas, skats ir diezgan drūms, jo nav izteikta konkurenta, kurš varētu apdraudēt Verstapenu. “Red Bull” komandas iekšienē lomas jau sen sadalītas un Peress spēj pietuvoties tikai brīžos, kad Verstapens saskaras ar tehniskām ķibelēm.
“Ferrari” komanda var paspēkoties kvalifikācijā, taču ar krietni agresīvāku attieksmi pret riepām nespēj turēt līdzi sacīkšu tempā. “Mercedes” vienības ātrums Melburnā nevieš lielas cerības uz līdzīgu iznākumu Baku, kas ar ātrām taisnēm un asiem līkumiem vairāk atgādina Sakiru, kur “Mercedes” augstāk par piekto vietu nespēja tikt. Tikmēr Fernando Alonso kāpis uz pjedestāla katrā no pirmajiem trim posmiem, taču arī komandas iekšienē nostāja ir skaidra – domāt par uzvarām vēl pāragri. Azerbaidžānā lielu lomu spēlēs ātrums taisnē un “Honda” dzinējs var parūpēties, lai darbs tiktu paveikts godam.
Azerbaidžānas GP grafiks: pirmā sprinta sacīkste šogad ar jauno formātu ir klāt! Sestdiena pilnībā tiks veltīta sprinta aktivitātēm un esam atbrīvojušies no bezjēdzīgās 2.treniņu sesijas. pic.twitter.com/wox0CqrSvA
— Aldis Putniņš (@F1LV) April 26, 2023
Iesildīšanās beigusies
Pacik Azerbaidžāna ar vienu kāju ir gandrīz Eiropā (2016. gadā sacīkstes Baku pat tika dēvētas par Eiropas GP, nevis Azerbaidžānas GP), tad uzlaboto detaļu nogādāšana no komandu bāzēm, kas atrodas Lielbritānijā vai kontinentālajā Eiropā ir ievērojami vienkāršāka par transportēšanu uz Austrāliju. Pirmie posmi lieliski akcentēja katras vienības vājos punktus, tādēļ sagaidāma virkne uzlabojumu no visām komandām.
Kuri uzlabojumi strādās efektīvāk šobrīd var tikai minēt, tomēr skaidrs, ka ierastie vidus ešalona vilki “Alpine” un “McLaren” progresam sezonas gaitā var atļauties izmantot lielākus resursus kā “Haas” vai “Alfa Romeo”, kuru galvenā puktu raža tradicionāli vērojama sezonu pirmajos posmos. “McLaren” gadījumā it īpaši bija jūtams, ka izturība ir daudz lielāks klupšanas akmens par ātrumu. Laimīgā kārtā, to parasti ir iespējams novērst daudz ātrāk kā konkurētspējas trūkumu, tādēļ Norisa finiši punktos drīz, domājams, kļūs par regulāru parādību.
Kas attiecas uz vadošajām komandām, nevar aizmirst par “Red Bull” komandas sodu par finanšu pārkāpumiem 2021. gada sezonā, kā rezultātā viņiem tika ievērojami samazināts vēja tunelī atļautais laiks. Maz ticams, ka konkurenti spēs sadeldēt atstatumu uzreiz, tomēr vērts pavēŗot tendenci sezonas gaitā, jo šobrīd neviens nedrīkst gulēt uz lauriem.
Bez turpinājuma?
Diezgan neizteiksmīgu sniegumu šosezon demonstrē “AlphaTauri” komanda – Juki Cunodam pirmajos trīs posmos izdevies gūt tikai vienu punktu, turklāt to pašu uz Karlosa Sainca soda rēķina, kamēr Niks de Vrīss pēc satriecošās debijas pērn ar “Williams” šīs sezonas pirmajos posmos palicis otrajā plānā. Komandas rīcībā nav pati ātrākā mašīna, tomēr arī braucēju sniegumu nevar saukt par pietiekami spīdošu, lai izsauktu uz “Red Bull” rūpnīcas komandu vajadzības gadījumā.
Šonedēļ kļuva zināms, ka komandas vadītāja amatu sezonas izskaņā atbrīvos Francs Tosts. Lai gan talantu kalvei cauri gājuši virkne talantu, tostarp Sebastians Fetels un Makss Verstapens, pēdējie gadi likuši vilties – par Verstapena ieročnesēju tika piesaistīts ‘ārpakalpojums’ Peress, kas nozīmē, ka pēdējoreiz junioru komandas braucējs tika paaugstināts amatā pirms četriem gadiem. Komanda ir nopietnas restrukturizācijas priekšā. Redzēsim, vai tas atstās iespaidu arī uz notikumiem trasē.
Ar turpinājumu?
Pirms sezonas daudz tika aprunāts “Alpine” virknējums – Pjēŗs Gazlī un Estebans Okons bija labākie draugi bērnībā, taču, laikam ejot, savstarpējās attiecības sagriezās pa 180 grādiem. Abi gan teica, ka nesaskaņas ir aiz muguras, tomēr mediji un skatītāji tā vien gaidīja, kad abu vidū sāks šauties dzirksteles. Austrālijas Grand Prix priekšpēdējā aplī Gazlī, izbraucis drošības joslā, atgriezās trasē, nesadalīja ceļu ar Okonu. Abas mašīnas sadūrās un potenciāli ražīga nedēļas nogale pāris sekunžu laikā pārvērtās par pārdzīvojumu ar nullīti kopvērtējuma ieskaitē.
Vismaz uz āru nekādi kašķi neparādījās. Kas notiek komandas iekšienē, paliek ārpus TV kamerām un tabloīdu virsrakstiem, taču skaidrs, ka “Alpine” iekšienē rit principiāls duelis, kurā šobrīd virsroka ir Pjēram Gazlī. Francūzis aizcīnījās līdz punktiem Bahreinā, startējis no beigām, kamēr viņa tautietis Okons ik pēc pāris apļiem brauca izciest vienu sodu pēc otra. Saūda Arābijā abi finišēja viens aiz otra, bet Austrālijā līdz sacīkšu apturēšanai Gazlī brauca piektajā vietā, kamēr Okons tikai desmitajā, lai gan viņš ir pavadījis daudz vairāk laika Enstonā bāzētajā komandā.
Okona nesaskaņas ar Peresu kā komandas biedru “Force India”/”Racing Point” laikos, it īpaši brīžos, kad Peress sāka gūt virsroku, liek domāt, ka eļļa ugunij var tikt pielieta jebkurā mirklī. Ja tas notiks, visticamāk, kameras būs pavērstas Estebana virzienā.
Kļūsti par F1LV patronu!
Piedalies F1 prognožu spēlē!
Izbaudi sacīkstes F1TV vai Viaplay!
Pievienojies F1 līdzjutēju klubam!