Itālija uzņem F1 sacīkstes divreiz gadā, tomēr atmosfēra, ko sarkanajās drēbēs tērptie gan vietējie līdzjutēji, gan no visām pasaules malām sabraukušie Ferrari fani spēj radīt Moncā ir prātam netverama tiem, kuri tur nekad nav bijuši klatienē. Šeit Ferrari ir reliģija. Vēl spēcīgāka par kristietību un futbolu. Arī brīžos, kad no viņiem objektīvi gaidīt uzvaru nav iespējams.

Trase

Ātru vai vidēji ātru pagriezienu Moncā nav. Primitīvā konfiguācija sastāv no vairākām taisnēm, kurām seko asas bremzēšanas zonas. Pirmajā sektorā vien bremzēm ir divreiz jāspēj samazināt mašīnas ātrums par vairāk kā 200 kilometriem stundā. Ar īpaši augstiem vidējiem ātrumiem normālos apstākļos šeit risinās īsākās F1 sacīkstes, jo veicamā distance visur (izņemot Monako) ir vienlīdzīga.

Šādos apstākļos piespiedējspēks ir zemāks kā jebkurā citā trasē, tādēļ komandas bieži atved aerodinamiskos uzlabojumus, kas paredzēti tikai un vienīgi šai trasei. Tā nav pārāk prasīga pret riepām, tādēļ Pirelli sagatavojuši trīs mīkstākos sastāvus. Paredzams, ka braucēji boksos dosies tikai vienu reizi, lai vidējā sastāva riepas nomainītu pret cietāko sastāvu, jo pitstopā zaudētais laiks ir lielāks kā vairumā citu trašu.

Viens no izaicinošākajiem līkumiem, kas agrāk bija pazīstams kā Parabolica, bet tagad nosaukts par godu Mikelem Alboreto, ir sarežģīts, jo maina savu rādiusu. Braucējiem jāspēj precīzā brīdī samazināt ātrumu, kad riteņi taisnes beigās jau mazliet atdzisuši, kā arī izvēlēties pareizāko trajektoriju, lai nepārkāptu trases robežas, kā rezultātā tiek anulēts arī nākamais aplis, tai pat laikā izbraucot šo sadaļu precīzi, lai nezustu ātrums tā izejā, dodoties uz starta-finiša taisni.

2020. gadā Mercedes braucēji Luiss Hamiltons un Valteri Botass kļuva par pirmajiem un vienīgajiem braucējiem F1 vēsturē, kuri kvalifikācijā apli veikuši ar vidējo ātrumu 264 km/h. Sacīkšu rekords pieder Mihaelam Šūmaheram, kurš 2003. gadā pilnu GP distanci veica ar vidējo ātrumu 247,6 km/h. Šim rekordam gan būs gandrīz neiespējami pietuvoties, kamēr degvielas uzpilde sacīkšu laikā būs aizliegta.

Padziļinātu informāciju par un ap Formula 1 notikumiem gūsti, pievienojoties F1LV Patreon lapai!

Laikapstākļi

Pēc virknes posmu, kuros lietus iejaucies sacīkšu vai sagatavošanās procesā, Itālijā kopumā gaidāma sausa nedēļas nogale. Lielākais nokrišņu risks gaidāms svētdienā, tomēr tas vērtējams tikai ar 20 procentu iespējamību. Arī Nīderlandē piedzīvotās vēja brāzmas atstātas aiz muguras. Saules starus dažbrīd nosegs mākoņi, tomēr Itālijā gaidāms Vidusjūras valstīm raksturīgi silta vasaras diena, termometra stabiņam sasniedzot 30 grādus visās trīs dienās.

Prognozes

Teorētiski šai trasei vajadzētu izcelt Ferrari priekšrocības un maskēt tās trūkumus, tomēr attīstības skrējienā, sacenšoties ar pārējām trim vadošajām komandām itāļi kādā brīdī piestāja pēc vīna glāzes un picas šķēles. Uz šo posmu gan tiek plānoti uzlabojumi, tomēr to efektivitāti vēl grūti novērtēt. Cik pozitīvu signālu Šarls Leklērs raidīja ar trešo vietu Zandvortā, tik negatīvu ēnu tam meta fakts, ka komanda pati bija pārsteigta un nesaprašanā, no kurienes piepeši parādījies ātrums. Ja prognozes pēc datiem nesakrīt ar realitāti, parasti tas ne pie kā laba nenoved.

Pērn Verstapens Moncā izcīnīja savu desmito secīgo uzvaru, tomēr nu svaru kausi turpina strauji kristies pa labu McLaren komandai. Lando Norisa pārliecinošais panākums un Oskara Piastri demonstrētais temps tajos retajos brīžos, kad viņam priekšā bija brīva trase, liek domāt, ka oranžā komanda saglabās savu favorītu lomu arī šajā nedēļas nogalē.

Red Bull rīcībā gan joprojām ir mašīna, kas var būt pietiekami ātra gandrīz katrā trasē. Verstapens pēdējos sešos posmos guvis vairāk punktus kā jebkurš cits braucējs, turklāt Monca, lai gan piespiedējspēka līmeņa ziņā atrodas skalas galā, tomēr nav uzskatāma par tik ļoti izteiktu anomāliju kā Monako vai Singapūru, tomēr būs interesanti vērot, vai viņa pieeja mainīsies, kad konkurenti jau sāks nopietni elpot pakausī arī titula cīņā.

Piedalies F1 prognožu spēlē!

Vēsture

Šis bloks Moncai ir garāks kā jebkurai citai trasei, jo F1 sacensības te risinājušās 73 reizes, ieskaitot pašu pirmo čempionāta sezonu 1950. gadā. Tuvākā sekotāja ar 70 posmiem ir Monako. Zīmīgi, ka abu trašu konfigurācija gadu gaitā piedzīvojusi minimālas pārmaiņas, turklāt Moncas aplis pat vismazākajās niansēs palicis tam, kādā braucēji sacentās 2000. gadā, kad uzvaru izcīnīja Mihaels Šūmahers.

Tieši Šūmis un Luiss Hamiltons ir divi panākumiem bagātākie braucēji Moncā ar piecām uzvarām. No aktīviem braucējiem šeit divreiz uzvarējuši arī Fernando Alonso un Makss Verstapens, bet pa vienam panākumam guvuši Šarls Leklērs, Pjērs Gazlī un Daniels Rikjardo, apliecinot, ka labvēlīgu apstākļu sakritības rezultātā posmi mēdz pavērst iespējas negaidītiem iznākumiem.

Ņemot vērā trases īpatnības, DRS nesniedz diez ko daudz priekšrocību, tādēļ apdzīšana Moncā mūsdienās var izrādīties sarežģītākā, kā pirmajā acu uzmetienā varētu šķist. To gan neapliecina statistika, jo pēdējos četros gados pole position ieguvējiem nav izdevies ātrāko apli sestdienā pārvērst panākumā arī sacīkstēs.

Pērn Karlosam Saincam startā izdevās noturēt vadību, taču pēc izsargāšanās no Maksa Verstapena uzbrukumiem, spāņu braucējs 15. aplī tomēr pieļāva nelielu kļūdu bremzēšanā starta-finiša taisnes beigās, kas ļāva Verstapenam labāk izņemt līkuma izeju un pārņemt sacensību vadību. Tikmēr strauji progresējušajai McLaren komandai tas bija viens no blāvākajiem posmiem sezonas otrajā pusē, knapi aizsniedzoties līdz punktiem.

Bazārs boksos

Uzmanības centrā šoreiz jaunie braucēji. Williams komanda atbrīvojusi Loganu Sardžantu, līdz ar to jau šonedēļ savu F1 debiju piedzīvos argentīnietis Franko Kolapinto, kurš junioru kategorijās izcēlies ar stabilu, taču ne pārāk spožu karjeru, raisot diskusijas par to, vai viņa piesaiste spēs sniegt nopietnu grūdienu cīņā par punktiem abās Williams garāžas pusēs.

Tikmēr Mercedes vienība piektdienas treniņos ļaus izpausties nupat 18 gadu dzimšanas dienu nosvinējušajam Andrea Kimi Antonelli, kurš arvien straujāk izkristalizējas kā galvenais favorīts uz Luisa Hamiltona vietu pamatsastāvā nākamsezon.

Kas attiecas uz braucēju tirgu, joprojām nav jaunumu no Audi komandas, kā arī Red Bull vēl nav izziņojuši savu struktūru. Ņemot vērā, ka Liamam Lovsonam netika dota zaļā gaisma doties apmaiņas programmā uz Williams, paziņojums par viņa piesaisti RB komandai šķiet vairs nav aiz kalniem.

Grafiks

Moncā skatītāji tiks lutināti pēc pilnas programmas. Formula 3 čempionātā matemātiskas izredzes uz titulu saglabā septiņi braucēji, taču cīņa cisdrīzāk izšķirsies starp itāļiem Fornaroli un Mini, kā arī britu Brauningu (sestdien 10:30 un svētdien 09:35). Tikmēr Formula 2 nekas vēl nebeidzas – igaunis Ārons centīsies reabilitēties pēc vairākiem neveiksmīgiem posmiem (sestdien 15:15 un svētdien 11:05).

Galvenajā lomā, protams, Formula 1 sacensības. Moncā sprinta nav, līdz ar to piektdiena tiks veltīta treniņiem (uz otrajiem pl. 18:00 varēs pieslēgties vairāk cilvēku kā dienas vidū). Atlikusī nedēļas nogale ierastajā laikā – kvalifikācija sestdien pl. 17:00, bet sacīkstes svētdien pl. 16:00. Papildus informāciju analīzi gūsti raidījumā “Ideālā Formula” pirms un “F1LV Podkāsts” pēc Itālijas GP norises.

Info par F1 translācijām Latvijas teritorijā