Ceļš uz F1

Sebastians Fetels ir dzimis 1987. gadā – tieši tad, kad pasaulē pārdeva pašu pirmo “Red Bull” enerģijas dzēriena bundžiņu. Kā zināms tieši šī dzērienu kompānija viņam vēlāk atnesa četrus pasaules čempiona titulus. Kā jau tas mūsdienās nereti redzēts, arī Fetela autosporta karjera sākās ļoti agrā bērnībā – 3 gadu vecumā pie kartinga, bet “Red Bull” jauno sportistu programmā Fetels iekļuva jau 1998. gadā, būdams vien 11 gadus vecs.

Panākumus pie kartinga stūres izdevās transformēt arī uzvarās ar formulām – 2004. gadā Vācijas Formula BMW čempionātā Fetels izcīnīja 18 uzvaras 20 braucienos, nopelnot vietu “ASL Mucke Motorsport” sastāvā Formula 3 Euro Series, kur tika izcīnīts gada debitanta tituls, nopelnot iespēju aizvadīt testus “BMW Williams” sastāvā.

Saikne ar “BMW” tika saglabāta un 2006. gads kļuva par ļoti darbīgu – Fetels kļuva par “BMW Sauber” rezerves braucēju.  Sebs Grand Prix nedēļas nogalē pirmo reizi pie F1 mašīnas stūres sēdās 2006. gadā Turcijā. Viņš gan pamanījās pārkāpt atļauto ātrumu boksu celiņā, sasniedzot jaunu F1 rekordu – pirmais sods karjerā jau tās sestajā sekundē.

Paralēli tam tika izcīnīts Formula 3 Euro Series vicečempiona tituls un izmēģināti spēki tolaik prestižajā Formula Renault 3.5 Series čempionātā. Debija padevās teju vai perfekta – otrā vieta un uzvara Misano trasē, kam gan sekoja ne pārāk iepriecinoša nedēļas nogale: Spa trasē atlūza no citas mašīnas trāpīja Fetelam pa pirkstu, iegriežot to līdz pat kaulam. Tika paredzēts, ka viņam nāksies izlaist status vairāku nedēļu garumā, tomēr vācietis jau nākamajā nedēļā bija atpakaļ kokpitā, cīnoties par visaugstākajām vietām. Kopš tās dienas par vienu no raksturīgākajiem elementiem, atzīmējot uzvaru, kļuvusi pirksta vicināšana.

2007. gads tika Formula Renault 3.5 Series, kur pēc septiņiem braucieniem Fetels atradās kopvērtējuma vadībā. Cīņa par titulu izpalika, tomēr, ja iemesls tam ir izsaukums uz F1, tad iemesls būt saskumušam Fetelam nebija.

Foto: Scuderia Ferrari

Motorsporta elitē

Sebastiana Fetela karjera F1 nesākās gluži kā varētu vēlēties. Kad Roberts Kubica tika pie vietas pamatsastāvā, Fetelam tika dota iespēja piedalīties 2006. gada Turcijas GP treniņos. Savu pirmo sodu – ātruma pārkāpumu boksu celiņā – Fetels izpelnījās jau savā karjeras sestajā sekundē.

Tikmēr pirmā pieredze sacīkstēs atkal saistāma ar Kubicu – gadu vēlāk Kanādā poļu braucējs piedzīvoja smagu avāriju, kā rezultātā uz vienu posmu tika aizvietots. Fetels kļuva par tobrīd jaunāko punktu guvēju F1 vēsturē. “Red Bull” ilgi nekavējās un atbrīvoja Skotu Spīdu, sniedzot iespēju Fetelam, kurš jau debijas sezonā gandrīz dāvāja “Toro Rosso” tās pirmo goda pjedestālu, pateicoties lieliskām sacīkstēm Japānā, kas gan noslēdzās ar fiasko – Fetels sadūrās ar “Red Bull” braucēju Marku Vēberu, braucot aiz drošības mašīnas. “Tā ar tiem bērniem ir… Viņiem nav pieredzes – tu paveic labu darbu, bet viņi visu sačakarē,” pēc sacensībām dusmīgi noteica Vēbers.

Savu pirmo F1 uzvaru Fetels izcīnīja 2008. gadā Moncā. Nevienam pat prātā neienāca “Toro Rosso” pieskaitīt pie favorītiem, neraugoties uz Fetela finišiem labāko sešiniekā pirms tam notikušajos posmos Valensijā un Spa. Treniņos nekas neliecināja par to, kas gaidāms, tomēr “Toro Rosso” šokēja visus slapjajā kvalifikācijā, izcīnot pirmo un ceturto starta vietu. Burdē mašīna startā noslāpa, tikmēr Fetels brauca labāk kā jebkad. Otrās vietas ieguvējs Kovalainens norādīja, ka “Toro Rosso” formulu noķert neesot bijis iespējams. Tas palīdzēja “Toro Rosso” konstruktoru kausā sezonu noslēgt virs “Red Bull”, tādēļ, sekojot pārejai uz lielo komandu, daži smīkņāja, vai tas nav solis uz leju.

Iesildījies 2008. gadā, Fetels izmantoja komandas progresu un citu vadošo komandu sliktās spējas pielāgoties noteikumu izmaiņām, lai gūtu vairākas uzvaras, kā arī vairākkārt liekot viņa vārdu titula pretendentu sarakstā. Līdz tam gan uzreiz neizdevās aizsniegties, tomēr pamazām tieši Fetels kļuva par komandas līderi, atstājot pieredzējušo Marku Vēberu ieročnesēja lomā. Pēc karjeras beigām Vēbers atzina, ka Fetels bijis labāks, tomēr attieksme komandā nebūt neesot bijusi viņam patīkama, bet eļļu ugunij piešāva abu savstarpējā sadursme 2010. gadā Turcijā un 2013. gadā Malaizijā, kad Fetels ignorēja komandas pavēli neapdzīt Vēberu.

2010. gadā pretendentu uz titulu netrūka. To apliecināja 5 dažādi uzvarētāji sezonas pirmajos 5 posmos. Fetelam gan izdevās kļūt par čempionu ne mirkli pirms pēdējā posma neatrodoties kopvērtējuma vadībā. Vēl divus posmus līdz sezonas beigām viņš bija tikai ceturtajā vietā, tomēr lielais noslēgums starp Vēberu un Alonso noslēdzās ar to, ka abi bija pārāk aizņemti vaktējot otra pozīciju un iestrēgstot aiz lēnākiem braucējiem, kas pavēra iespējas Fetelam.

2011. gadā Fetels laboja vairākus rekordus, kas joprojām nav pārspēti – visvairāk goda pjedestāli (17, dalīts ar Šūmaheru), visvairāk pole position (15), visvairāk apļu vadībā (739), visvairāk uzvaru no pole position (9), kā arī Indijā sasniegts rekords kā jaunākajam braucējam, kas sasniedz grand slam (uzvara no pole position, esot vadībā visus apļus + ātrākais aplis).

Gadu vēlāk tik viegli vairs negāja, tomēr pēc aizraujošas cīņas ar Fernando Alonso, vācietis savā kontā varēja ieskaitīt vēl vienu titulu. 2013. gadā Sebs uzvarēja katrā no sezonas pēdējiem deviņiem posmiem, kļūstot par pirmo braucēju, kam izdevusies tik ilgstoša dominance, strauji tuvojoties vairākiem F1 rekordiem.

Katrai ērai gan pienāk gals – Daniels Rikjardo ir vienīgais komandas biedrs, kas sezonas ietvaros spējis gūt vairāk punktu nekā Fetels. Tas notika 2014. gadā, kad revolūcija tehniskajā jomā un pāreja uz V6 Turbo dzinējiem radīja vairākus negaidītus rezultātus, tomēr austrālieša spēja pirmajā gadā ar “Red Bull” parādīt ko tādu stāvēja pāri visam. Tā vietā, lai sūkstētos par mašīnu, Fetels atzina, ka Rikjardo togad vienkārši bija paveicis labāku darbu.

Fetelam iemirdzoties F1 apritē arvien vairāk pieauga salīdzinājumi ar Mihaelu Šūmaheru. Tāpat kā septiņkārtējais pasaules čempions arī Fetels savā pirmajā F1 komandā aizvadīja tikai vienu posmu, tad aizveda līdz titulam komandu, kas to vēl nebija sasniegusi, bet pameta to, pieņemot “Ferrari” izaicinājumu uz 2015. gada sezonu.

Uzaugot starptautiskā vidē, jaunu valodu apguve ir neizbēgama. Fetelam gan izdevies iet tālāk kā lielai daļai braucēju – pēc pievienošanās “Ferrari” viņš apguva itāļu valodu, bet vismaz kādu frāzi spēj pateikt vairāk kā 20 dažādās valodās, ātri iemantojot vietējās publikas simpātijas.

“Mercedes” dominance un Luisa Hamiltona fantastiskās spējas izvairīties no lieliem kritumiem liedza Fetelam iesaistīties titula cīņās 2015. un 2016. gadā, liekot vairākiem ekspertiem jau pārstāt cerēt uz Fetela atgriešanos, it īpaši, kad viņš tikai par mata tiesu pārspēja Kimi Raikonenu.

Ātra un konkurētspējīga formula pērn gan kalpoja kā sarkanā krāsa saniknotam bullim – veiksmīga sezonas pirmā daļa ļāva Fetelam doties vasaras pārtraukumā kā kopvērtējuma līderim. Pilnīgs fiasko Āzijā, kad Fetels pēc avārijas startā izstājās jau Singapūras GP pirmajā aplī un izstāšanās Japānā piepeši Fetelu nostādīja iedzinējos, tomēr atgūt zaudēto vairs nebija iespējams.

Atšķirībā no vairuma spožajām sporta zvaigznēm Fetels cenšas paslēpt savu privāto dzīvi no paparaci. Viņš apprecēja Hannu, ko iepazina skolas laikos, tomēr personīgās lietas nevēlas apspriest pat komandas ietvaros. Atšķirībā no cīņu biedra Luisa Hamiltona, Fetels nekad nenēsā ķēdes un nav tetovējies. Vienīgā ‘rotaslieta’ no kā Fetelam nav iespējas atteikties – sponsoru gādātais rokas pulkstenis.

Fetels piešķir vārdus savām sacīkšu mašīnām. “Man ir svarīgi, lai attiecības ar mašīnu būtu tuvas. Tāpat kā kuģiem, tām ir jādod vārds. Tas ir seksīgi.” 2008.gadā, kad tika aizvadīta pirmā pilnā sezona ar “Toro Rosso”, mašīnu sauca Džūlija. Tai sekoja Keita, Keitas neķītrā māsa, saldā Liza, ‘Randy Mandy’, nerātnā Kailija, Abeija, izsalkusī Heidija, Sūzija, Eva, Margerita, savukārt pērnā gada mašīna nodēvēta par Džīnu.

Lai gan ar Fetelu strādā vesela komanda, viņš pats labprāt menedžē savus līgumus un veic pārrunas, kas F1 apritē ir unikāls gadījums. Pats sportists stāsta, ka nejūt, ka tā dēļ ko zaudētu, turklāt tas esot aizraujoši. Kā zināms, vairāki bijušie F1 braucēji pēc karjeras izvēlas tieši šo nodarbi. Vai Fetels ies viņu pēdās?