Ceļš uz F1

“Par sacīkšu braucēju nekļūst. Par tādu piedzimst.” Var jokot, var uztvert nopietni, bet dārgajā un tehniski sarežģītajā motorsportā nav retums, kad sacīkšu braucēji sasniedz panākumus vairākās paaudzēs. Maksa Verstapena stāsts ir mazliet atšķirīgs – savas prasmes autosportā ar lieliskiem panākumiem apliecināja gan Maksa tēvs, gan māte. Varētu pat teikt, ka viņam nemaz nebiju citu variantu kā kļūt sacīkšu braucēju, it īpaši, pateicoties, Josa nesaudzīgajai, bet efektīvajai audzināšanai.

Četrarpus gadu vecumā iesēdināts kartingā Makss tikpat kā nekad no tā neizkāpa, 16 gadu vecumā pārejot uz formulu klasi. Pierādījis sevi Floridas ziemas sacīkšu čempionātā, Verstapens nonāca Eiropas F3 čempionātā. “Van Amersfoort” komanda nebūt nebija starp vadošajām, tādēļ sezonas laikā izcīnītās 10 uzvaras (komandas biedriem sezonas laikā tikai divreiz 30 braucienos izdevās kāpt uz goda pjedestāla), kas ļāva pārspēt tādus braucējus kā Antonio Džiovinaci un Fēliksu Rozenkvistu.

Foto: Red Bull Racing

Motorsporta elitē

Autosporta sabiedrība bija šokā, kad “Red Bull” nolēma, ka vienīgais veids, kā nocelt “Mercedes” komandai 16 gadus veco talantu Maksu Verstapenu, bija pamatsastāva vietas piedāvāšana “Toro Rosso” komandā. Skarbākie kritiķi pat neticēja, ka Makss aizvadīs pilnu sezonu. Viņš ne tikai to aizvadīja, bet sezonas otrajā pusē pat kļuva par pastāvīgu punktu guvēju, Ungārijā un Amerikā finišējot tikai vienu vietu aiz goda pjedestāla. Verstapena panākumi tika pamanīti arī uz starptautiskās skatuves – FIA apbalvoja Josa Verstapena dēlu ar gada debitanta, gada personības un gada notikuma balvu, pēdējo piešķirot par lielisku apdzīšanas manevru leģendārajā Spa trasē.

Progress straujiem soļiem turpinājās 2016. gadā. Jau pēc pirmajiem četriem posmiem “Red Bull” nolēma nekavēties un veikt rokādi starp sevi nepietiekami pierādījušo Daņilu Kvjatu un tikai 18 gadus veco Verstapenu. “Ferrari” jau sevi bija pierādījuši kā ļoti ātra komanda, kamēr “Mercedes” bija tikpat kā nenotverami, tādēļ Verstapenam, labākajā gadījumā, tika paredzēta vieta labāko sešiniekā.

Makss jau savā pirmajā posmā Spānijā kārtējo reizi radīja šoku visiem – pēc Niko Rosberga un Luisa Hamiltona savstarpējās sadursmes Verstapens nonāca otrajā pozīcijā aiz komandas biedra Daniela Rikjardo. Atšķirīga pitstopu stratēģija ļāva pārliecinoši kļūt par visu laiku jaunāko Grand Prix uzvarētāju.

Sezonas turpinājumā spēja uzturēt uzņemto tempu un noslēgt sezonu 5. vietā, priekšā “Ferrari” braucējam Kimi Raikonenam. Cīņas trasē ar somu ledusvīru gan neaizritēja kā cerēts – abi nesadalīja Beļģijas GP pirmo līkumu, bet vēlāk gandrīz izraisīja milzu avāriju, mainot trajektoriju bremzēšanas laikā, par ko izpelnījās pamatīgu nosodījuma devu arī no citiem braucējiem.

Verstapens allaž bijis lielisks lietainos apstākļos, ko lieliski apliecināja Brazīlijā. Alternatīva stratēģija neizrādījās sekmīga, tādēļ vēl 15 apļus pirms finiša Verstapens atradās tikai 16. pozīcijā, tomēr virkne lielisku apdzīšanas manevru ļāva “Red Bull” braucējam kāpt uz goda pjedestāla.

2017. gada sezona Verstapenam sākās katastrofāli – vairākkārt apliecinājis savu ātrumu, Verstapens nespēja pielāgoties neizturīgajiem “Renault” dzinējiem, kas allaž Beļģijā dzimušo sportistu pievīla posmos, kad visspožāk izdevās demonstrēt savu ātrumu. Tā rezultātā vēl sezonas vidū viņa vārds kopvērtējuma tabulā bija atrodams pie “Force India” braucējiem.

Uzvaras Malaizijā un Meksikā, kā arī 2. vieta Japānā palīdzēja uzlabot Verstapena situāciju, kā arī pieredze ļāvusi izvairīties no tik pārgalvīgiem manevriem kā pirmajās sezonās. 20 gadu vecumā līdz šim neviens vēl nav ticis uzskatīts par nopietnu titula pretendentu, tomēr, ja Verstapenam izdevies pārkāpt visas šķietami nepārkāpjamās robežas, kādēļ, lai šī nekļūtu par nākamo?