Šveicietis Žans Denī Deletrā atstājis nozīmīgu ietekmi Formula 1 sacīkstēs. Viņš nav bijis ne čempions un pat ne atsevišķu sacīkšu uzvarētājs, Deletrā piedalījies tikai 3 Grand Prix izcīņās. Tomēr viņa sniegums tajās būtiski sekmēja atsevišķu F1 sacīkšu noteikumu pieņemšanu turpmākajos gados.
Nevar teikt, ka sacīkstēs Deletrā būtu bijis bezcerīgs pilots – atsevišķās sacīkšu sērijās viņam izdevās sasniegt visai atzīstamus rezultātus. 1988.gada F3000 čempionātā viņš divreiz viesojās uz goda pjedestāla. Sasniegums, ar kuru turpmākajos gados varēja lepoties – sacīkstēs viņš finišēja augstāk par tādām turpmāko gadu F1 zvaigznēm kā Žans Alezī un Deimons Hils kā arī vairākiem citiem nākamajiem F1 pilotiem.
Viens pēc otra F3000 sacīkstēs atzīstamus rezultātus sniegušie braucēji devās iekarot F1 virsotnes, bet Deletrā savu kārtu sagaidīja tikai 1994.gada sezonas pašā nogalē. Tomēr ne jau Deletrā braucēja iemaņas bija tās, kas mudināja Larrousse komandas īpašniekus sēdināt viņu pie F1 sacīkšu automobiļa stūres – mazajai komandai bija akūti nepieciešams sponsoru atbalsts, ko ar Deletrā palīdzību Larrousse cerēja iegūt.
Deletrā debitēja F1 1994.gada pēdējās sezonas sacīkstēs Austrālijā. Kvalifikācijā viņš palika 25.(priekšpēdējā) pozīcijā, tomēr arī tā izrādījās tikai veiksme. Jau sacīkšu pirmajā līkumā Deletrā palika pēdējais un sāka jūtami atpalikt no pārējiem. Deviņu apļu laikā šveicietis pamanījās līderiem zaudēt 80 sekundes. Desmitajā aplī Deletrā sponsori saņēma savu publicitātes devu – TV kamerās varēja vērot Larrousse automobili, kuru jau par apli sāka apdzīt sacīkstes līderi.
Kad sacīkstes līderi bija aiztraukušies Deletrā garām, viņš atrada jaunu veidu, kā pievērst uzmanību. Šveicietis palielināja ātrumu, taču nevis trasē, bet boksu celiņā (jau trešo reizi tajā nedēļas nogalē). Kas zina, ko vēl būtu sastrādājis Deletrā, ja 57.aplī viņa automobilim nebūtu sabojājusies ātrumkārba. Tobrīd līderi viņu bija apsteiguši jau par 10 apļiem.
Šķita, ka pēc šāda snieguma durvis uz F1 viņam paliks cieši slēgtas, tomēr potenciālais sponsoru atbalsts sakārdināja citu F1 mazo komandu. Šoreiz uz āķa uzķērās Pacific, kura nolīga Deletrā uz 1995.gada sezonas pēdējām piecām sacīkstēm. Šoreiz Deletrā izcēlās jau kvalifikācijā, uzrādot par 12 sekundēm lēnāku apļa laiku kā pole position ieguvējs Deivids Kulthārds un gandrīz 6,5 sekundes lēnāku kā paša komandas biedrs Montermini. Vēl jo vairāk – vienā no trases līkumiem Deletrā iebrauca tik lēni, ka viņa vadītā formula noslāpa. Deimons Hils, jautāts par Deletrā sniegumu, atbildēja lakoniski: “Cerēsim, ka viņš izstāsies jau sacīkstes sākumā”.
Jau pirmajos trijos sacīkstes apļos Deletrā pamanījās atpalikt no līderiem 40 sekundes, tomēr Hilam un citiem pilotiem par prieku īpašas raizes viņš nesagādāja – pēc 14 veiktiem apļiem Deletrā nobrauca malā. Komanda kā oficiālo izstāšanās iemeslu minēja krampjus pilota kreisajā rokā. Daudzus tas izbrīnīja, jo Eštorilas trasē lielāka slodze ir labajai rokai. Ne mazāk izbrīnīts šķita arī pats Deletrā, tādēļ ticamāka ir versija, ka komandas vadība vienkārši vēlējās ārkārtīgi lēno pilotu drīzāk dabūt nost no trases.
Nākamās sacīkstes Nirburgringā kvalifikācijā Deletrā uzlaboja savu sniegumu, atpaliekot no Kulthārda 9 sekundes un no Montermini nedaudz vairāk par 3 sekundēm. Tomēr vienīgais, ar ko viņš spēja izcelties sacīkstēs bija visai lēnais un dīvainais braukšanas stils, jo sevišķi brīžos, kad tika kārtējo reizi apdzīts par apli. Vienā no tādām reizēm Deletrā gandrīz izraisīja sadursmi ar Hilu, nogriežot viņam ceļu (šoreiz Hila cerības par Deletrā izstāšanos nebija piepildījušās).
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=5ILOFBlNcLY&version=3]
Par sasniegumu var uzskatīt, ka Deletrā vispār izdevās finišēt sacīkstē, kaut arī atpaliekot no līdera vairāk kā 7 apļus. Vēl pirms dažām dienām Deletrā bija cerīgi izteicies par sezonas noslēgumu un pat iespējām turpināt dalību F1 sacīkstēs arī nākamajā sezonā. Tomēr pēc šiem diviem sacīkšu posmiem kļuva skaidrs, ka neviens komandas vadītājs viņam automobili neuzticēs. Arī Pacific atteicās no Deletrā pakalpojumiem atlikušajās trijās sacīkstēs.
Lielā mērā pateicoties tieši Deletrā sniegumam kvalifikācijās un sacīkstēs, F1 sacīkšu noteikumi kļuva stingrāki. Bija skaidrs, ka pie sacīkšu automobiļa stūres nevar laist jebkuru entuziastu, kurš spēj apmaksāt savu vietu kādā no komandām. 107% kvalifikācijas barjeras noteikums lielā mērā darīja sacīkstes drošākas, izvairoties no bīstamajām situācijām, kas var rasties sacīkšu laikā vairākkārt par apli apdzenot jūtami lēnākus atpalicējus.
Bet caurkritušais F1 ekspilots Deletrā, kuru daudzi uzskata par vienu no pašiem, pašiem sliktākajiem un lēnākajiem F1 braucējiem, savos 48 gados joprojām piedalās sacīkstēs … par laimi ne F1.
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=bhNrdL3YJo0&version=3]
Attēla avots: Anton Sukup
Info: retrotehnika.lv
normals kadrs 😀
Jā, par 100% tūristu F1 viņu nenosauksi. Droši vien džekam radās kādas psiholoģiskas problēmas – 1.formulas lampu drudzis… 😀
Dantes Ellē uz ieejas vārtiem ir rakstīts:
“esi vai nu melns vai balts, bet tos pelēkos es izspļaušu!”
šo tirliņu atšķirībā no visiem citiem F1 caurkritējiem nudien var atcerēties!