Starptautiskās automobiļu federācijas prezidents Žans Tods Latvijā pavadīja nepilnu diennakti pirms devās tālāk uz Lietuvu. Tādu izdevību satikt ‘benzīngalvu’ cilts virsaiti nerodas bieži un tāpēc uz preses konferenci Motormuzejā bija ieradies kupls skaits žurnālistu.
Jau krietnu laiku pirms vizītes tika paziņots, ka Toda kunga galvenais vizītes mērķis ir satiksmes drošības jautājumi, kampaņa kurai Tods ir veltījis lielāko daļu sava laika pēdējos divus trīs gadus un lielā mērā uz tās būvējis arī savu FIA prezidenta priekšvēlēšanu kampaņu.
Satiksmes drošības jautājumi bez šaubām ir svarīgi un cerēsim, ka Toda vizīte atstās iespaidu un dos reālu artavu organizācijām, kas Latvijā rūpējas par sabiedrības izglītošanu ceļu satiksmes drošības jautājumos. Viens no Žana Toda ierosinājumiem bija izmantot Latvijā pazīstamus autosportistus – čempionus kā arī hokejistus vai futbolistus (laikam kāds pačukspētja, ka Latvijā hokejs ir lielā cieņā), lai popularizētu šīs kampaņas. Gluži kā FIA kampaņās izmanto septiņkārtējo pasaules čempionu Formulā 1 Mihaelu Šūmaheru un astoņkārtējo pasaules čempionu rallijā Sebastianu Lēbu.
Jau ja sarunas temats preses konferencē pamazām tika ievirzīts sporta tēmā (turklāt turpat blakus gozējās Latvijā būvētais elektropiedziņas automobīlis, kas nākamā gada janvārī dosies iekarot Dakaras ralliju), tad atļāvos Toda kungam pajautāt par Formula 1 čempionāta iespējamu pāreju uz elektro jaudu tuvākajā nākotnē.
“Formulā 1 pilnīga pāreja tikai uz elektro jaudas izmantošnu nav iespējama,” skaidroja francūzis, kurš spēja iecelt “Ferrari” komandu atpakaļ uzvarētāju saulītē. “Arī Oscar eO pagaidām nevar iztikt bez iekšdedzes dzinēja, kas kalpo kā ģenerators. Elektro dzinēju tehniskie rādītāji un jaudas parametri šobrīd nav atbilstoši, lai aizvadītu Formula 1 sacīkstes gandrīz divu stundu garumā. Formula 1 čempionātā turpinās izmantot esošās un izmēģināt jaunas enerģijas reģenerācijas sistēmas (piemēram KERS).”
Šāda Žana Toda atbilde tomēr neizslēdz iespējamību, ka tālākā nākotnē, kad tehnoloģijas sasniegts atbilstošu līmeni, Formula 1 čempionāts varētu atteikties no iekšdedzes dzinēju izmantošanas. Tieši tas rada uztraukumu esošo līdzjutēju vidū, jo Formula 1 dzinēja skaņa pie 17 tūkstošiem apgriezieniem minūtē ir tas, kas liek uzmesties zosādai. Jau no 2014.gada Formula 1 mašīnas boksos brauks bez skaānas – izmantojot tikai uzkrāto elektroenerģijas jaudu.
Jānis Naglis domā par F3 Biķerniekos
Ja Žana Toda aizņemtības dēļ sīkāk par autosporta jautājumiem parunāt neizdevās, tad izmantoju iespēju uzdot pāris jautājumus Latvijas Automobiļu federācijas prezidentam Jānim Naglim, kurš ar Žanu Todu bija pārrunājis arī Latvijas autopsorta potenciālu starptautiskā līmenī.
Nagļa kungs vairākkārt uzsvēra, ka jāturpina attīstīt un pilnveidot autosporta jomas, kas jau ir guvušas panākumus Eiropas līmenī – piemēram autokross, rallijkorss un konkrēti Mūsas sporta komplekss, kur tiek realizēts pārrobežu projekts. Nav atmesta cerība arī par iespējamo WRC posmu Latvijā, tomēr acīmredzot šī projekta īstenošana lielā mērā saistīta ar FIA centieniem padarīt garāku WRC posmu sacīkšu distanci.
“Vieni mēs šādu projektu nevaram realizēt, tomēr kopā ar lietuviešiem, poļiem un igauņiem tas būtu iespējams jau pārredzamā nākotnē,” skaidroja Jānis Naglis. “Iespējams tas dažiem liekas ambiciozs un nepiepildāms mērķis, bet, ja strādā, nevis tikai cer un gaida, tad tas var izdoties.”
Tāpat tiek gatavots māsterplāns Biķernieku trases uzlabošanai atbilstoši starptautiskiem FIA standartiem, lai iespējams varētu Latvijā aizvadīt pat Formula 3 līmeņa sacensības.
“Arī Žans Tods (tika izvizināts pa Biķernieku trasi) brīnās, kā savulaik Eduards Kiope izmantojot tikai lekāliņu un uzasinātu zīmuli varēta tik precīzi izrēķināt virāžas un paredzēt ātrumus, lai trase būtu atbilstoša arī mūsdienu sacīkšu mašīnām un līdz ar to varētu izturēt FIA homologācijas prasības.”
Jānis Naglis atzina, ka projekta ietvaros tikšot pieaicināts Formula 1 pasaulē tik labi zināmais trašu arhitekts Hermans Tilke, kurš pielicis roku arī Kandavas kartinga trases projektēšanā. Tomēr pagaidām runāt par konkrētiem termiņiem un izmaksām vēl ir pāragri. Jāņem vērā, ka trasei mūsdienu ekonomiskajos apstākļos ir jāpelna un tādēļ nepieciešams piesaistīt trases operatoru – kompāniju, kas rīkos dažāda veida (ne tikai auto vai moto sporta) pasākumus.
Mēs varam pakairināt savu iztēli ar iespējamo Formula 1 posmu Latvijā, tomēr būsim reāli – pat Formula 3 līmeņa sacensības (kas arī izskanēja Jāņa Nagļa plānos attiecībā uz Biķernieku trasi) pagaidām ir ļoti tāls un grūti sasniedzams mērķis. Tāpēc atliek novēlēt LAF, Jānim Naglim un jaunajiemm trases saimniekam CSDD izturību un bagātus draugus un tad iespējams pēc pāris gadiem mēs Biķerniekos atkal redzēsim pilnvērtīgas formulu sacensības. Iesākumam nebūtu slikti izveidot modernu kartinga trasi un stiprināt jauno autosportistu attīstības pamatus.
wow, sitada kalibra cilveki Latvija tiesam ir retums. Vismaz prieks, ka musejos pagodinaja.
Vēl aizmirsu piebilst, ka Tods bija sajūsmā par Oscar projektu un solīja sekot līdz mūsējiem Dakaras rallijreidā. Pats savulaik kā komandas boss ar Peugeot komandu 4 reizes uzvarēja Dakarā.
Ohoo, visfascinējošākā lieta ir Nagļa māsterplāns Biķernieku trases uzlabošanai, piesaistot Tilki!!!
Nemaz nešaubos, ka vietējā autosporta federācija, līdzīgi citām šejienes sporta federācijām, ir kļuvusi par kārtējo naudas atmazgāšanas kantori. Un Biķernieku trases potenciālā sačakarēšana būs vēl viena spoži realizēta shēma…