Peress bija neapturams Malaizijas GP izskaņā un bija ceļā uzvaru pirmo uzvaru, tomēr komandas radio ziņojums viņam to atņēma.

“F1LV

Tādu apgalvojumu ir izteicis sporta psihoterapeits Dons Makpersons, kura ientervija ir lasāma pēdējā “Autosport” žurnāla numurā.

Ķīniešu Budismā šo fenomenu sauc par ‘pērtiķa prātu’, jo tas savā ziņā atgādina nemierīgu pērtiķa lēkāšanu no zara uz zaru un bezmērķīgu šūpošanos, tajā pašā laikā nepārtraukti komentējot katru Jūsu soli un dodot padomus. ‘Pērtiķa prāts’ ir ļoti labs, lai analizētu, vērtētu, kritizētu un loģiski sprietu, taču tas nav labākais palīgs pie F1 mašīnas stūres.

Tieši tāpēc F1 pilotiem pilotēšanas laikā ir jāizmanto sava zemapziņa – labā smadzeņu puslode. Pērtiķis dzīvo kreisajā – apziņas puslodē, kas atbild par vārdiem, cipariem un tehniskām lietām.

Malaizijā Peress izmantoja savu labo smadzeņu puslodi un pilotēja formulu automātiski, instinktīvi. Tobrīd viņš strauji tuvojās Alonso un ņemot vērā DRS sistēmu, meksikānim nevajadzētu būt problēmām, lai veiktu arī apdzīšanu. Tobrīd viņš bija koncentrējies uz pakaļdzīšanos un pārējās domas vai kreisā puslode atradās gluži vai transa stāvoklī. Taču tas bija līdz brīdim, kad radio izskanēja balss no “Sauber” komandtiltiņa, kas deva padomu Peresam būt uzmanīgam un padomāt par otro vietu, nevis tiekties pēc uzvaras.

Tajā brīdi tika pamodināts pērtiķis, jo ar to mirkli Peresa galvā sāka riņķot neskaitāmi jautājumi, kas sākas ar “ja nu”. Tad pie stūres jau sēdēja pērtiķis un pēc pāris minūtēm sekoja kļūda ar izbraukšanu no trases un no cerībām uz uzvaru bija jāatvadās. Ja “Sauber” būtu paklusējuši, viņi visdrīzāk Malaizijā svinētu Peresa un komandas (kā privātās vienības) pirmo uzvaru.

Pēc sacīkstes preses konferencē Peress gan apgalvoja, ka šī ziņa nav novērsusi viņa uzmanību, taču patiesībā tikai apstiprināja šo teoriju: “Es sāku domāt, kur varētu vēl ietaupīt kādu KERS lādiņu (lai veiksmīgāk veiktu apdzīšanu)un tad aizķēru apmali, un izbraucu no trases.”

Komandas no tā var mācīties, ka nevajag runāt ar pilotu cīņas karstumā, ja tas nav vitāli nepieciešams. Nebarojiet pērtiķi!

1 KOMENTĀRS

  1. Piekrītu. Tajā mirklī, kad inžinieris pateica šo ziņu Peresam, sievai pateicu, ka tā nevajadzēja teikt, jo tas ir papildus stress pilotam kā arī izsit no sliedēm šāds paziņojums…. Es arī domāju, ka ja Sauber šādi nebūtu teikuši, tad Peress būtu ticis garām Alonso. Bet nu tagad jau tā ir pagātne un nav ko zīlēt. Sauber jāturpina smagi strādāt, lai varētu ko līdzīgu šosezon vēl atkārtot.

  2. Nu jaunam pilotam tiešām nevajadzētu pārbāzt galvu ar radio ziņojumiem, piereizes vēl tādā brīdī. Es vēl saprastu pieredzējušus pilotus, kuri pat dažreiz paši apdzīsanas manevru laikā uzsāk sarunu pa rādio :)!