76 gadu vecumā aizsaulē ir aizgājis “Porsche” kompānijas dibinātāja Ferdinanta Poršes mazdēls Ferdinats Aleksandrs Porše.

Ferdinats Aleksandrs Porše (ar iesauku Buci) vislabāk bija pazīstams ar savu dabu pie leģendarā “911” modeļa, bet F1 aprindās kļuva zināms ar savu “Porsche 804” F1 modeli, kas 1962.gadā izcīnīja uzvaru Francijas GP izcīņā.

Ģimenes uzņēmumā viņš sāka strādāt 1957.gadā un toreiz “Porsche” kompānija veiksmīgi bija iesaistījusies Formula 2 sacensībās. Kad 1961.gadā arī F1 pielāgoja 1.5 litru dzinēju formātu, tā bija iespēja kompānijai pakāpties jaunā līmenī.

Formula 1

Uzvara Francijas GP posmā Ruānā bija vairāku apstākļu sakritība: “Ferrari” posmā nepiedalījās dēļ rūpniecības uzņēmumu streikiem Itālijā, bet pārējās vadošās komandas “Lotus”, “Cooper” un BRM saskārās ar tehniskām problēmām. Līdz ar to vienīgo GP uzvaru izcīnīja “Porsche” komanda ar Danu Gerniju pie stūres. Vēlāk tajā sezonā Gernijam vēl izdevās būt vadībā arī Vācijas GP posmā, tomēr vācu kompānijas modeli nebija konkurētspējīgs pret britu komandu jaunās ēras mazajām formulām. Jāpiebilst, ka Gernijs kopā ar komandas biedru Džo Bonjē atnesa “Porsche” arī vienu dubultuzvaru, taču tas notika ne-čempionāta sacīkstē Solitūdē, netālu no Štutgartes. Sezonas izskaņā kompānija klusām pameta Formulu 1.

911

Paralēli Ferdinats Aleksandrs Porše un viņa konstruktoru komanda strādāja pie ielas auto projekta un tā rezultātā Pasaule uzzināja par “911”, kas tika prezentēts 1963.gada Frankfurtes autošova laikā, bet ražošanā tika palaists nākamajā gadā.

Modelis bija veiksmīgs ne tikai komerciāli, bet arī motoru sporta arēnā, jo piedalījās gan salonauto sacīkstēs, gan rallijā. 70-to gadu vidū modificētie “911” modeļi izcīnīja uzvaras tādās sacīkstēs kā Targa Florio, Daitona un Sebringa. Savukārt “935 turbo”, kas bija uzlabots “911” modelis, izcīnīja uzvaru 1979.gada Lemānas 24 stundu sacīkstē.

 

Porsche Design

Vēlāk Ferdinats Aleksandrs Porše ķērās pie “904” modeļa konstruēšanas, tomēr 1984.gadā tika nolemts kompāniju laist akciju tirgū publiskajā piedāvājumā un samazināt ģimenes locekļu līdzdalību kompānijas menedžmenta darbībā. Ferdinats Aleksandrs Porše nodibināja savu kompāniju “Porsche Design”, kamēr viņa brālēns (tēva māsas dēls) Ferdinants Pīčs vēlāk pievienojās “Audi” un galu galā uzkāpa pa karjeras kāpnēm līdz pat visas “Volkswagen” kompānijas virsotnei. Tostarp “Porsche Design” sāka ar pulksteņu ražošanu un vēlāk piedāvāja daudz dažādus produktus (saulesbrilles, pildspalvas), kas domāti “Porshce” īpašniekiem. No aktīvas biznesa vadīšanas Ferdinats Aleksandrs Porše atkāpās 2005.gadā.

Info: Džo Savārda blogs

1 KOMENTĀRS

  1. RIP Alexandr

    diez kaa tur ir- Porsche dizaineriem ir viegls vai gruuts darbs jaunu modelju radiishanaa? no vienas puses nekas jauns nav jaadomaa, dragaa tik vienu dizainu jau pus-gadsimtu. no otras puses jauni tehniski risinaajumu ir jaaiemontee vecajaa chaulaa.