“Red Bull” sniegums pēdējā posmā Valensijā liecina, ka komanda ir veikusi, iespējams, izšķirošo izrāvienu tehniskās attīstības sāncensībā.
Eiropas GP laikā Valensijas trasē mēs visi kļuvām liecinieki “Red Bull” straujajam progresam pateicoties jaunajiem uzlabojumiem, kas jau ir nodēvēti par ‘D-versijas’ modeli.
Sebastians Fetels ar šo formulu izcīnīja šai sezonai neierasti pārliecinošu uzvaru kvalifikācijā, kad par 0,334 sekundēm apsteidza Luisu Hamiltonu un svētdien pārliecinoši kontrolēja sacīkstes gaitu līdz drošības mašīnas periodam un vēlāk sekojošai problēmai ar “Renault” dzinēja pārkarsušo ģeneratoru.
Tas viss norāda uz to, ka turpmākajos posmos tieši “Red Bull” būs favorīti un komanda, kuru centīsies pārspēt citi konkurenti. Kur tad tik ‘pēkšņi’ “Red Bull” ieguva šo pārsvaru? Atbilde kārtējo rezi meklējama mašīnas aizmugurējās daļas aerodinamikā.
Pēc tam, kad aizliedza “Red Bull” iepriekšējo trumpi – izplūdes gāzu un aizmugurējā difuzora mijiedarbības sistēmu, Adrians Ņūvejs jau uz ziemas testiem nāca klajā ar vairākām idejām, kā pēc iespējas lielāku gaisa plūsmu novadīt zem mašīnas aizmugurējās daļas, lai atgūtu kaut daļu zaudētā piespiedējspēka. Šie risinājumi un sistēmas bija pietiekami sarežģītas, lai kombinācijā ar jūtīgajām “Pirelli” riepām komanda nevarētu uzreiz izprast to ietekmi un spēt tās iegrožot. Tikai uz astoto čempionāta posmu “Red Bull” ieradās jau ar krietni lielāku zināšanu bagāžu un uzlabotu ‘D-versiju’, kas kā izrādās deva rezultātus.
Runa ir par īpašu gaisa kanālu mašīnas aizmugurē zem sānu pontonu aizmugurējās daļas un virs formulas grīdas (skatīt attēlu). Kā raksta “Autosport” žurnāla tehniskais eksperts Garijs Andersonas, tad jaunā versijā šī tuneļa sienas ir vairāk nosegtas un izmainīta arī šī kanāla forma. Tunelis ir savienots ar mašīnas aizmugures apakšas centrālo daļu, kur zema gaisa spiediena apgabals ‘iesūc’ gaisa plūsmu caur šo kanālu. Savukārt gaisa plūsma pāri sānu pontoniem, pastiprināta ar izplūdes gāzu karsto plūsmu, tiek novirzīta difuzora malās kur noslēdz šo zema spiediena gaisa apgabalu. Tas ļauj komandai iegūt stabilāku piespiedējspēka līmeni, kas nav tik ļoti atkarīgs no ātruma izmaiņām vai izplūdes gāzu plūsmas intensitātes.
“”Red Bull”, ko mēs redzējām Valensijā, ir nenoliedzami ātrākā formula šobrīd,” atzina “Ferrari” boss Stefano Domenikalli. “Sacīkstē Fetels pārliecinoši bija vadībā un ātrums bija stabils. Viņi ir ļoti ievērojami uzlabojuši formulu – to mēs varējām konstatēt jau pēc kvalifikācijas trešās kārtas.”
Tagad nākamajam posmam Silverstonā vajadzētu dot pirmo atbildi uz jautājumu par to vai šis “Red Bull” pārsvars saglabāsies un Fetels arī turpmākajos posmos būs favorīts uz uzvaru. Silverstona būs kā radīta “Red Bull” ‘D-versijas’ modelim, jo trasē ir daudz gari liela ātruma līkumi, kur aerodinamiski spēcīgām mašīnām ir visas iespējas izvērsties.
ja Fetels saaks uzvareet vienu saciiksti peec otras, tad ilgi nebuus jaagaida iekams shis risinaajums tiks pasludinaats par nelegaalu. taapat kaa notika ar karstajiem difuzoriem. Sebinaatoram nebuus domineet. taadaa veidaa F1 zaudee reitingu. taapeec arii chempions tiek maaksliigi bremzeets. un tieshi taapeec es vinjam noveelu titulu peec titula!
Ne jau Fetels tiek bremzēts, bet gan Ņūvija fantāzijas lidojums tiek apturēts. Viņš pirmais, vēl 80. gadu beigās, F1 sāka kaut ko darīt aerodinamikas lauciņā. Bet izskatās, ka FIA tas ne īpaši patīk.
A kas attiecās uz Sebu, viņš brauc tik ātri, cik iespējams. Tava čīkstēšana par “abižoto Sebinātoru” katrā rakstā sāk jau kaitināt.
Ja ticēt ekspertu ekspertam, tad bez Fetela dzīve uz zemes apstātos un, visticamāk, arī Universs pārstātu turēties kopā…;
Bet pa nopietnam: būtu patiešām žēl, ja Sarkanbuļļi iegūtu nozīmīgu tehnisko pārsvaru, – tādējādi Fetelam tiek atņemta potenciāla iespēja parādīt, ka viņš ir divas galvastiesas pārāks par citiem arī bez vienu galvastiesu pārāka braucamā. Pagaidām, posmos, kad, šķiet, patiešām izteikta pārsvara nevienai mašīnai nav bijis, secinājumi un situācija rādījās gana interesanta;
Turklāt, manuprāt, jau sen bija jāsāk domāt par to, kā aerodinamikas nozīmes īpatsvaru samazināt vai vismaz (figuratively speaking) no kosmosa tehnoloģijām pārcelt atpakaļ uz zemes, bet tam pievērsušies tikai pēdējā laikā.
bez Fetela nekas neapstaatos, tomeer F1 saciikstes buutu daudz garlaiciigaakas. man patiik dominaatori. patika kaa Shuumahers savaa laikaa visus uzvareeja. patika arii 2011. gada sezona, kad Sebs paraadiija ko liidziigu. buutu priecaajies arii shogad par vinja uzvaraam, bet nee- domineet Formulaa Viens nu ir nelegaali. iespeejams ka domineet energjeetisko dzeerienu komandai ir nelegaali.
nevajag burkshkjeet ka vinjam bija nepaarspeejami labaakaa mashiina. saciikste Barselonaa (kura tiek uzskatiita par airodinamikas testu) paraadiija ka taa nebuut nav. Weeberam bija taada pati mashiina. vienkaarshi RB7 bija piemeerotaaka Fetela braukshanas stilam. un vinjam visaatraak izdevaas pielaagoties jaunajaam riepaam. noraxtiit visus 2011. gada sasniegumus uz paaraako RBR formulu vienkaarshi sakot ir tupi.
ceru ka RBR jaunie upgreidi padariis sho sezonu “garlaiciigaaku”.
p.s. nekad neesmu pretendeejis uz F1 experta statusu. esmu tik vien kaa ilg-gadeejs liidzjuteejs.