Foto: Mercedes

Jau nākamajā sezonā spēkā stāsies jaunie noteikumi par 1.6l V6 motoru izmantošanu, tomēr Bernijs Eklstons joprojām raizējas par dzinēju iespējamo skaņu.

“F1LV

Jau 2010.gadā, kad pirmo reizi parādījās jauno dzinēju noteikumu versija (sākotnēji i4), Bernijs Eklstons un vairāku trašu īpašnieki izteica bažas par to skaņu jeb tās deficītu un līdz ar to iespējamo negatīvo efektu uz skatītāju skaitu tribīnēs. Trašu īpašnieki un posmu organizatori spēra soli tālāk – pirmo reizi vēsturē dibināja savu asociāciju (Formula One Promoters Association) un ar Austrālijas GP organizatoru Robu Vokeru priekšgalā draudēja pievērsties IndyCar sērijām, ja jauno dzinēju plāni netiks atmesti. FIA uz to reaģēja pārejot no i4 uz V6 turbomotoru noteikumiem, tomēr zināma pretestība pret izmaiņām saglabājās. Tāpat uz trīs gadiem tika atlikts sākotnējais nodoms boksu celiņā izmantot tikai elektro motora jaudu.

Šobrīd jauno dzinēju ieviešanu vairs nevar aizkavēt, jo ražotāji jau ir ieguldījuši milzīgus līdzekļus to attīstīšanā un gan “Mercedes”, gan “Renault” jau prezentējuši savus motorus. Arī skaņas efekts no jaunajiem dzinējiem būs pietiekams, sola ražotāji, kuriem piekrīt arī žurnālisti, kas apmeklēja “Mercedes” motora prezentācijas pasākumu, kur aiz slēgtām durvīm tika demonstrtētas tā skaņas īpašības. Tomēr Bernijs Eklstons nav par to drošs un telefonintervijā Pitpass.com atzina, ka vajadzēs mākslīgi uzlabot motoru skaņu.

“Iespējams mēs varētu likt tiem skanēt kā esošajiem motoriem,” stāsta Eklstons. “Problēma ir tā, ka ražotāji ir iztērējuši ļoti daudz naudas šo motoru attīstīšanai. Es jau iepriekš viņus brīdināju, ka nāksies tērēt vēl krietni vairāk, ja būs nepieciešamība novērst kādas kļūdas. Tad rodas briesmas, ka tas ražotājs, kuram nebūs izdevies labs motors var aiziet no Formula 1. Tāpat pastāv briesmas, ka skatītāji vairs neapmeklēs sacīkstes, jo viņiem nepatiks motoru skaņa. Cilvēkiem patīk tas, kā šobrīd skan motori. Viņiem patīkt viss Formulā 1.”

“Žans Tods Melburnā man atklāja, ka nākamais solis būs hibrīda motori,” citā intervijā paziņoja Austrālijas GP organizators Robs Vokers. “Es viņam jautāju – kā būs ar skaņu? Viņš teica, ka mašīnās var uzlikt atskaņotāju. Ak, Kungs! Jaunie motori skan kā zālepļāvējs un mēz cīnīsiemies ar zobiem un nagiem pret to.”

Skaņas atšķirība starp jauno un veco dzinēju rodas apgriezienu skaita atšķirības dēļ – jauno motoru gadījumā tie būs 15’000 apgriezienu minūtē, kas ir par 3000 apgriezieniem mazāk nekā šobrīd. Vairāk par jauno dzinēju formulu un to skaņas īpašībām var lasīt F1LV E-Žurnāla 2012.gada novembra numurā.

1 KOMENTĀRS

  1. risinājums varētu būt elementārs un tikpat kropls, kā daudzi šābrīža F1 jauninājumi!
    proti,
    Mašīnas jāaprīko ar divām tumbām, caur kurām laiž motora skaņu, ko pastiprina un pārstrādā iPhone applikācija! Viss čiki!

    • nu man vēl bij’ tā laime F1 raci skatīt 3000 cc V10 laikos, un jāsaka, tā skaņa bija kudi tīkamāka nekā tagadējo 2.4l V6. Ja pareizi atminos, vissmukāk skanēja sarkanie, tad balti zilie, un visbriesmīgākie bija jordani (ar ford dzinekliem) toreiz

      kas notiks ar turbo ieviešanu uz 1.6l, īsti i domāt negribas.

      bernijam gan jādomā, ibo tāds darbs..

  2. Teikšu atklāti – atšķirībā no sportiskās puses, mani vienmēr ir garlaikojusi detalizēta iedziļināšanās tehnoloģiskajās niansēs. Tāpēc tā īsti nesaprotu, par ko ir runa. 80-tajos gados F-1 tika izmantoti 1,5 litru V6 turbodzinēji – tātad cilindru skaits tāds pats, bet tilpums pat mazāks. Taču tad neviens par skaņu nesūdzējās. Vēl jo vairāk – pastāv viedoklis, ka toreiz bija lieliskākā skaņa, kāda jebkad bijusi. Ok, droši vien tad bija savādāki visi tie griezes momenti, turbīnu spiedieni utt. Uz to jau norāda zirgspēki – 80-tajos tie gāja pāri 1000, tagad tiek plānoti vien 600. Tomēr, vai tiešām šie dažādu paaudžu dzinēji ir tik dramatiski atšķirīgi? Varbūt kāds var paskaidrot, kur tad pazudis lieliskais troksnis un parādījies šis zāles pļāvēja purkšķis?