Pēc smagas slimības miris Braijans Harts – bijušais Formula 1 dzinēju ražotājs un piegādātājs.

Harts bija pirmais un pēdējais cilvēks, kas Grnd Prix startēja ar koka šasijas formulu
Harts bija pirmais un pēdējais cilvēks, kas Grand Prix startēja ar koka šasijas formulu

Braijanu Hartu uzskata par nepārspējamu inženieris, kas spēja radīt brīnumus ar ierobežotu finansējumu. Skolojies aeronautikas inžinērijā, Harts savulaik pats bija veiksmīgs sacīkšu pilots Formula 3 un Formula 2 sacīkstēs. Viņa lielākie panākumi saistās ar Eiropas čempionātu – viņš izcīnīja 9.vietu 1967.gadā, kā arī guva uzvaru ārpus čempionāta F1 sacīkstē Hokenheimā 1969.gadā. Turklāt Hartam ir arī viens Grand Prix starts – Nirburgringā 1967.gadā, kad viņš startēja ar koka(!) šasijas “Protos” F2, finišējot 12.vietā un kā ceturtais starp F2 formulām.

Harts pie sava 420R dzinēja
Harts pie sava 420R dzinēja

Pēc aiziešanas no aktīvā pilota gaitām 1971.gadā Harts koncentrējās uz savu dzinēju ražošanas biznesu un sākotnēji attīstīja jau esošos “Ford” un “Cosworth” motorus, gūstot milzu panākumus F2. Vēlāk šajās sērijās dominēja arī paša Harta radītais 420R dzinēja modelis. 1980.gadā ar Harta dzinēju un “Toleman” šasiju uzvaru Eiropas čempionātā izcīnīja Braijans Hentons.

Jau 1981.gadā Harts kopā ar “Toleman” komandu un savu 4 cilindru turbo dzinēju ienāca Formulā 1. Sāncensība ar tādiem konkurentiem kā “Renault”, BMW, “Ferrari” turbo dzinēju lauciņā nebija viegla, jo līdzekļi bija ļoti ierobežoti, tomēr pēc smaga sākuma sekoja panākumi – 1984.gadā Airtons Senna atnesa komandai pirmos goda pjedestālus. 1985.gadā jau Teo Fabi Nirburgringā nodrošināja “Hart” pirmo pole, bet vēl gadu vēlāk “Toleman” nolēma pāriet uz BMW dzinēju izmantošanu. “Hart” dzinēju 1985. un 1986.gadā izmantoja arī “Beatrice/Hass”, “Spirit” un RAM komandas.

Foto: Sutton
Senna atnesa pirmos panākumus ne tikai “Toleman”, bet arī “Hart”

Pēc turbo ēras beigām “Hart” ražoja arī V10 motorus, kā arī veica “Cosworth” motoru apkopi vairākām komandām. Atgriešanās Formulā 1 notika 1993.gadā, kad Braijans Harts vienojās ar “Jordan” vienību un Ediju Džordanu – nākamajā gadā Rubenss Barikello atnesa “Hart” otro un pēdējo pole un tas notika Spa trasē. Vēlāk ar V8 motoriem “Hart” apgādāja arī “Arrows” un “Minardi” komandas pirms 1997.gadā kompāniju pārpirka Toms Volkinšovs un “Hart” pazuda no Formula 1 skatuves.