Nepilnu 17 gadu vecumā kādreizējā Formula 1 pilota Johanesa Franciska ‘Josa’ Verstapena dēls Makss Emilians Verstapens noslēdza līgumu ar Red Bull komandas topošo pilotu kalvi Toro Rosso. Savā pirmajā sacīkstē Verstapens kļūs par visu laiku jaunāko braucēju F1 vēsturē. Bet vai process netiek pārāk sasteigts? Ielūkosimies kādēļ šī sadarbība varētu izdoties un kādēļ panākumi varētu izpalikt.

PLUSI

Makss sevi šogad pierāda kā ļoti ātru braucēju European F3 čempionātā (agrāk zināms kā F3 Euroseries), no kura līdz F1 tikuši tādi braucēji kā Hamiltons, Fetels, Hulkenbergs, Bottas, Grožāns, Bjanki un citi, lai gan neviens no viņiem nav ielecis Formula 1 uzreiz pēc šī čempionāta.  Šobrīd viņš čempionāta kopvērtējumā ieņem 2. vietu, bet kas to padara īpaši iespaidīgu ir tas, ka tā sasniegta ar diezgan viduvējas komandas palīdzību. Verstapens uzreiz uzrādījis augstas klases rezultātus arī ar Formula Renault 2.0 un Formula Abarth spēkratiem. Verstapens ātri apgūst jaunas lietas un spēj viegli pielāgoties izmaiņām, kā arī ir daudz pieaugušāks par saviem gadiem.

Ja reiz Verstapena laiks jau ir pienācis, tad šķiet, ka nav labākas komandas, kurā apostīt čempionāta gaisotni kā Toro Rosso. Pēdējo gadu laikā komandai izdevies attīstīt tās pilotus ļoti rezultatīvi – abi Red Bull braucēji, četrkārtējais čempions Fetels, kā arī, par viņu šogad ātrākais, Rikjardo, savas pirmās sezonas pie F1 bolīda stūres pavadīja tieši Toro Rosso vienībā. Šķiet loģiski, ka Verstapena lielā iespēja visticamāk sekos brīdī, kad Fetels pametīs vienību.

Neaizmirsīsim, ka līdz nākamās sezonas pirmajam posmam ir palicis vairāk kā pusgads. Tas ir pietiekami ilgs laika periods, lai iejustos F1 vidē, sagatavotos psiholoģiski, fiziski un aizvadītu gana daudz testu gan ar formulu, gan simulatoru.

MĪNUSI

Galvenais šķērslis veiksmīgai karjerai varētu būt katastrofāls pieredzes trūkums. Neaizmirsīsim, ka pirms gada Makss vēl bija tikai kartingu braucējs. Tas nozīmē, ka viņš sēdīsies pie stūres tikai pēc 1 sezonas formulu čempionātos. Taču arī Kimi Raikonena liktenis bija līdzīgs, un viņš uzreiz spēja iejusties F1 mašīnā finišējot 6. vietā savā pirmajā sacīkstē Sauber vienības sastāvā.

Dažkārt kritizēts par pārāk agresīvu braukšanas stilu, kas maksājis punktus var būt piedodams zemāka līmeņa sacīkstēs, tomēr panākumu atslēga ir stabila un veiksmīga braukšana ilgtermiņā, kas var traucēt sasniegt vēlamo rezultātu. Agresivitāte var beigties ar kļūdām un kritiku no preses pārstāvjiem, kas jaunajam braucējam varētu būt jauna pieredze.

Verstapens pievienojās Red Bull jauno braucēju akadēmijai tikai nedēļu pirms pievienošanās Toro Rosso komandai. Līdz šim visu sistēmas braucēju attīstība sākusies ar vairākām sezonām zemāku klašu sacensībās. Tieši ilgstoša sadarbība no ļoti agra vecuma vairākos čempionātos ir par pamatu Fetela panākumiem. Vai tik vēlu uzsākta sadarbība neradīs problēmas, pagaidām ir grūti prognozēt.

Nesen tika runāts par Verstapena iespējamo pievienošanos Mercedes jauno pilotu attīstības programmai. Varbūt patiesais Verstapena pievienošanās sarkano vēršu vienībai ir pavisam vienkāršs – Red Bull komandai nav vajadzības pēc jauna braucēja tuvākā laikā (abiem braucējiem ir līgumi uz nākamo sezonu, pie komandas durvīm jau klauvē Kvjats), taču tiek atņemta iespēja Mercedes komandai radīt izcilu maiņu kādam no tās pašreizējiem braucējiem. Taču šī teorija nešķiet sevišķi ticama, jo, ja Vertsapens nespēs parādīt pietiekami labu sniegumu, lai garantētu sev līgumu ar Red Bull, diez vai viņš to spētu ar Mercedes.

AUTORA VIEDOKLIS

Ir viegli pateikt, ka 17 gadus vecs puika nav spējīgs konkurēt ar desmit gadus vecākiem, desmit gadus pieredzējušākiem un desmit gadus nobriedušākiem vīriem, tomēr, ja kāds to spēj tad tas ir tieši Verstapens. Pēckara gados vidējais autosportista vecums bija 40 gadi. Kopš tā laika tas pakāpeniski sarūk un, visticamāk, turpinās sarukt vēl kādu laiku. Pēdējo gadu laikā Fetels, Alguersuari un Kvjats ir labojuši dažādus ar jaunību saistītus F1 rekordus. Tā kā pēdējo gadu laikā ir ievērojami sarukusi atšķirība starp F1 un zemāku klašu mašīnu ātrumu, jaunajiem braucējiem ir daudz vieglāk pierast pie F1 mašīnas.

Ja aplūkojam visu laiku jaunāko braucēju sarakstu, tad vērojama interesanta aina – gan Alonso, gan Fetels savu pirmo sacīksti aizvadīja nesasnieguši 20 gadu vecumu, taču atrodami arī negatīvi piemēri. Kurš vairs atceras Estabjenu Tuero vai Maiku Takvelu? 2009. gadā Toro Rosso sastāvā debitējušais Alguersuari jau kādu laiciņu ir pazudis no F1 skatuves, un nekas neliecina, ka ir pamats gaidīt viņa atgriešanos.

Kopumā Makss Verstapens ir izpelnījies vairāk uzmanības kā jebkurš cits braucējs šajā vecumā pēdējo gadu laikā. Mentālā sagatavotība spēlēs lielu lomu un spēja tikt pirmajam kritikas vilnim, kas debitantiem ir neizbēgams. Agresīvais braukšanas stils var bojāt imidžu un traucēt cīņā par vietu Red Bull sastāvā.

Daudzie nezināmie šobrīd rada dalītas domas par Verstapena spējām fanu vidū. Daži uz Maksu skatās kā uz nākamo Fetelu, kamēr citi kā uz nākamo Alguersuari. Toro Rosso viennozīmīgi izvēlējušies riskēt, taču kādēļ? Ja jau komandas mērķis ir sagatavot braucējus startam Red Bull vienības sastāvā, tad kāpēc nedot iespēju sevi pierādīt citiem? 2005. gadā, kad Red Bull ienāca Formula 1 apritē, Deivids Kulthārds ieņēma komandas pirmā pilota lomu, kamēr otrā pilota lomu savā starpā dalīja Klīns un Liuci. Šķistu pilnīgi normāli, ja jaunajā sezonā tiktu dota iespēja sevi pierādīt gan Saincam, gan Verstapenam, sezonas otrajā pusē priekšroku dodot tam braucējam, kurš sevi labāk parādījis. Attīstot šo ideju, komanda varētu pat operēt ar 4 braucējiem, dodot iespēju vēl kādam jaunajam talantam. Protams regulārās maiņas ietekmētu komandas sniegumu un varbūt pat maksātu vienu vietu konstruktoru kausā, tomēr jāatcerās, ka Toro Rosso mērķis nav konstruktoru kauss, bet gan talantu slīpēšana.

AUTORA PROGNOZE

Verstapens sevi pierādīs kā pietiekami ātru braucēju, lai konkurētu ar Kvjatu, taču pat, ja izdosies tikt Red Bull vienībā, par čempionu nekļūs, jo komanda tuvāko gadu laikā nespēs cīnīties par tituliem, it īpaši, kad komandu pametīs Adrians Ņūvijs. Iespējams tuvāko gadu laikā uzradīsies nākamais ‘Verstapens’ un virsotnes paliks neiekarotas. Lai izcīnītu titulu būs jālauž sadarbība pareizajā brīdī. Vai Verstapenam vajadzēja pievienoties Toro Rosso, vai pareizāk būtu bijis atteikt un gūt pieredzi zemāku klašu čempionātos? Pilnīgi noteikti nē! Otrā iespēja var nepienākt, jo mūsdienās pat GP2 vai WSR tituls negarantē vietu prestižākajā autosporta čempionātā.

Citus šī autora rakstus varat lasīt šeit.

1 KOMENTĀRS

  1. Tur jau tā lieta – jākaļ dzelzs neatejot no kases! Šis Verstapenu Maksis pašlaik (un vienīgi) ar to ir interesants, ka var atkal nobīdīt uz leju jaunākā F1 pilota rekorda latiņu. Pēc 2-3 gadiem viņš vairs būs tikai viens no daudzajiem perspektīvajiem 20-gadniekiem un nekur nav garantēts, ka, vēl dažas sezonas paliekot zemākās formulās, izdosies nemitīgi plūkt laurus. Arī uzvārds neko negarantē un sponsoru piķis var nebūt.
    Protams, par to, cik tālu ir nodzīvojusies 1.formula, liekot pie stūres tīneidžerus, te varētu diskutēt gari un plaši. Bet, lai nu paliek…

  2. Visas runas par gatavību F1 ir smieklīgas mūsdienās. Kvjats, Magnusens un tas LeMan braucējs Beļģijā pierāda, ka F1 bolīds ir kā arcade datorspēle – 10 min un tu jau esi konkurētspējīgs. Un liela pieredze neko daudz nedod – Vēbers, Battons, Kimi, Vettels un citi parāda, ka tas ir ļoti maz būtisks faktors. Lielāka pieredze ir būtiska tikai startos. Pat cīņās par vietām trasē Kevins, Peress un citi pierāda, ka ar F1 mašīnu var ideāli tikt galā jebkurš, kurš ir izgājis kartingu un kādu gadu, divus mazo formulu klasē.
    Ja jūs gribiet autosportu, kur tiešām tikai īsti vīri var tikt galā, tad go DAKAR vai WRC na hudoj konec. F1, patīk jums tas vai nē, ir kļuvis par tīņu sportu