Pirms Monako GP parādījās baumas par to, ka Džolions Palmers varētu pamest “Renault Sport F1 Team” pilotu sastāvu. Izlēmu izvērtēt, kāda bijusi Palmera karjera līdz F1, tēva ieteikumi uz notiekošo, un vai tik tiešām “Renault” varētu lauzt līgumu ar angli jau tuvākajā laikā!

Ar rozēm kaisītais ceļš līdz Formulai 1

Mūsdienu sabiedrība ir pieradusi, ka bijušie Formulas 1 braucēji palīdz saviem pēctečiem tikt Formulā 1. Kārtējais eksemplārs ir Džolions Palmers, Džonatana Palmera dēls. Līdz 2007. gadam Džolions piedalījās salonautomobiļu čempionātā T Cars tēva veidotās komandas PalmerSport Junior sastāvā. Rezultāti bija pieticīgi, tomēr Palmers izcēlās ar pirmo vietu T Cars Autumn Trophy ieskaitē. Paralēli sava dēla karjerai T Cars čempionātā, Palmers vecākais izveido savu formulu čempionātu ar nosaukumu Formula Palmer Audi, kas tika veidots kā alternatīvs Formula 3 čempionātam.

“F1LV

2007. gadā Džonatans lemj par sava dēla lineāru virzību uz Formula 1, nodrošinot viņam vietu savā čempionātā. 2007. un 2008. gada ieskaitē jaunākais Palmers neparāda izteiksmīgu sniegumu, ieņemot kopvērtējumā 10. un 3. vietu. Protams, var oponēt, ka 3. vieta kopvērtējumā nav slikts rezultāts, bet jāsaprot tas, ka čempionāta konkurence nav ne tuvu pielīdzinām Formula 3 čempionātam. 2009. un 2010. gadā britu braucējs piedalās FIA Formula 2 čempionātā, kopvērtējumā ieņemot 21. un 2. vietu. 2010. gada sezonā Palmers pāriet uz GP2 čempionātu (no 2017. gada tika pārsaukts par Formula 2 čempionātu), kopvērtējumā ieņemot tikai 28. vietu. Pēc dažām neveiksmīgām sezonām, Džolions sāk progresēt un 2014. gadā, Anglim izdodas iegūt čempiona titulu GP2 ieskaitē (paralēli Palmers jau bija Formula 1 “Sahara Force India F1 Team” testpilots). Šāds rezultāts momentāni pavēra iespējas tikt karaliskajā autosportā ar nosaukumu Formula 1.

Džonatana “uzmācīgais” reids un Džoliona debija Formulā 1

Pēc iegūtā GP2 čempiona titula, Palmers vecākais uzsāk ciemošanās reidu pie Formula 1 komandām ar sarunu par Džoliona Palmera dalību Formula 1 čempionātā kā pamatsastāva pilots. Džonatanam tomēr  tas neizdodas un nākas pieņemt testa pilota statusu “Lotus” komandā un periodisku dalību piektdienas treniņos.

2016.gadā “Renault Group” nopērk “Lotus F1 Team” ar visu Džolionu Palmeru. Palmers iegūst pamata sastāva pilotu statusu. Protams, šī statusa iegūšana nebija viegla un lēta. Pēc esošās informācijas vecākajam Palmeram un to sponsoriem, Džoliona dalība “Renault” izmaksāja orientējoši 20 milj. dolāru gadā.

Komandas pirmā sezona pēc atgriešanas bija smaga gan komandai, gan arī to pilotiem Kevinam Magnusenam un Džolionam Palmeram. Protams, “Renault” projekts ir tendēts uz nākotnes uzvarām, tādēļ gaidīt augstus rezultātus 2016. gadā bija naivi. Visa sezona pagāja kā pa kalniem – tehniskas problēmas, stratēģiskas kļūdas un vienkārši ātruma trūkums. Salīdzinot abu pilotu rezultātus var secināt, ka 2016. gadā neviens no pilotiem nerādīja savu augstāko sniegumu, tomēr Magnusenam izdevās nopelnīt par 6 punktiem vairāk nekā Palmeram (Magnusens: 7 punkti, Palmers: 1 punkts), kas nodrošināja komandai 9. vietu konstruktoru kausā.

Džolions nevelk

Uz 2017.gada sezonu Kevins Magnusens aiziet no “Renault” komandas, vietā tiek pieaicināts pieredzējušais Niko Hulkenbergs. Starpsezonā tiek pagarināts līgums ar Džolionu Palmeru uz vēl vienu gadu. Līguma nosacījumi ar Palmeru jaunāko, visticamāk, ir iepriekšējie, maksa par dalību čempionātā – orientējoši 20 milj. dolāru gadā.

Pirmo sešu čempionāta posmu nepārliecinošie Palmera rezultāti raisa baumas par komandas pilotu nomaiņu. Izvērtējot rezultātus starp komandas biedriem, kvalifikācijā N. Hulkenbergs ir bijis priekšā visas 6 reizes, bet sacīkstēs punktu attiecība ir 14 pret 0. Šādi rezultāti negatīvi ietekmē iespējas sponsoru piesaistē un kopējo reputāciju. Esmu pārliecināts, ka “Renault” komanda ir domājusi par Džoliona Palmera aizvietošanu ar Sergeju Sirotkinu jau tuvākajā laikā, bet galvenā motivācija, kāpēc tas netiek darīts, ir spēkā esošs līgums ar Palmeru un 20 milj. dolāri, kurus ienes Džonatans Palmers. Varbūt tomēr ir ekonomisks pamatojums, kāpēc Palmeru jaunāko var un vajag aizvietot ar Sergeju Sirotkinu jau šobrīd? Mēģināsim to izvērtēt.

Tikām skaidrībā, ka Palmers ienes komandā daudz līdzekļu un veicina komandas attīstības un reputācijas lejupslīdi. Ko zaudēs “Renault” komanda laužot līgumu ar Džolionu Palmeru? Visu finansiālo piesaisti no Palmeriem, t.i. apmēram 20 milj. dolāru gadā. Šāds budžeta robs var dārgi maksāt privātai komandai, piemēram, “Sauber”, un novest līdz bankrota slieksnim, bet “Renault” tāda nav. Protams, komanda var vienoties ar Palmeru par piektdienu treniņu braukšanu par, piemēram, 20%, t.i. 4 milj. dolāru ienešanu gadā, bet vai pats Palmers to gribēs? Izvirzot perspektīvo mērķi uzvaru čempionātā, ir jārēķinās ar naudas investīciju izmaiņām un attīstības stratēģijas virzienu izmaiņām.

Ko iegūs “Renault” komanda, noslēdzot līgumu ar Serģeju Sirotkinu? Sirotkins šobrīd ir pēdējā kursa students Maskavas tehniskajā universitātē, kur apgūst automašīnas ekspluatācijas principus. Iegūtās zināšanas noteikti var palīdzēt uzlabot atgriezenisko saiti starp inženieri un pilotu, kas uzlabos kopējo komandas sniegumu. Ne jau tāpat vien Sergejam tiek dota iespēja braukt piektdienas treniņos. Pēc neapstiprinātas informācijas “SMP Racing” ir gatavi maksāt papildus 5 milj. dolāru gadā par Sergeja Sirotkina dalību sacīkstēs.

Šāda perspektīva “Renault” radīs palielinātu sponsoru interesi, izmaksas, reputācijas uzlabošanu un iespēju cīnīties pat par 5. vietu konstruktoru kausā (šāds ir arī vadības mērķis). Šādā optimistiska prognoze ir saistīta ar to, ka “Renault” F1 projekts kopumā ir tendēts uz attīstību, tātad komanda ir gatava investēt līdzekļus visas sezonas garumā. Papildus tam, Hulkenbers rāda tādu sniegumu, par kuru ir prieks, un var droši secināt, ka “Renault” katrās sacīkstēs var cīnīties par punktiem.

Šobrīd tuvākie konkurenti konstruktoru kausā ir “Haas”, “Williams” un “Toro Rosso”. Šīs trīs komandas ir tik dažādas pēc savas vēstures, mērķiem un uzskatu principiem, bet tai pat laikā viņas visas vieno līdzīga attīstības stratēģija – pārstāt investēt līdzekļus automašīnas modernizācijā jau pēc vasaras pārtraukuma un pārslēgties uz 2018. gada formulas radīšanu. Šāda konkurentu rīcība var pavērt iespēju “Renault” komandai ieņemt kāroto piekto vietu. Šobrīd “Renault” ieņem 7. vietu, par ko no FOM pienākas aptuveni 23 milj. dolāru (pēc 2015. un 2016. izmaksu datiem), savukārt 5. vieta ļautu tikt pie papildus 10 miljoniem. Tas nozīmē, ka aizstājot Džolionu Palmeru ar Sergeju Sirotkinu, “Renault” mazinās ienākumus (apmēram par 5 milj. dolāru gadā), bet iegūst iespēju jau nākošgad cīnīties par ievērojami augstākām pozīcijām. Vai tas tā notiks, par to lemt “Renault Sport F1 Team” vadībai!