Anglijas iedzīvotājus šajā nedēļas nogalē gaida vesela virkne spožu sporta pasākumu – Vimbldonā risinās ikgadējais Grand Slam turnīrs, sestdien visa tauta sekos līdzi savai furbola izlasei pasaules kausā, kamēr motorsporta entuziasti dosies uz savu ‘Meku’ – Silverstounu, kur risināsies Lielbritānijas Grand Prix izcīņa, kurā vietējais pārstāvis Luiss Hamiltons centīsies atgūt vadību čempionāta kopvērtējumā pēc fiasko Austrijā.
Silverstouna ir ‘jaudas trase’. Reti kurā trasē braucējiem izdodas attīstīt tikpat lielus vidējos ātrumus, tomēr trase nav sevišķi prasīga pret bremzēm. Pietiekams plašums ierasti rada apdzīšanas izdevības, tomēr šogad braucējiem jārēķinās ar vēl vienu jaunu faktoru – trase tikusi pie jauna seguma, kas ir ļoti līdzīgs Barselonā un Pola Rikāra trasē redzētajam. Ja agrāk saķeres līmenis dažādās trases daļās ievērojami mainījās, tad šosezon braucēji vairs nevar paļauties uz pagātnes zināšanām un no jauna jāpēta, kā riepas uzvedīsies šajā trasē. Ātrie līkumi mijās ar lēniem pagriezieniem, kas padarīs piespiedējspēka regulējuma izvēli sarežģītu.
LASI VĒL: MIKA HAKINENA ATMIŅAS: SILVERSTOUNA – OTRĀS MĀJAS
Neraugoties uz pāris mākoņiem, lietus nedēļas nogalē netiek plānots, turklāt temperatūra iesils līdz Anglijai neraksturīgiem +30 grādiem. Jau Austrijā redzējām, kā siltais laiks palīdzēja saīsināt riepu dzīvi, pie tam jaunais asfalts lieliski ‘uzsūc’ karstumu, kas nozīmē, ka garākiem nogriežņiem būtu jāraugās cietāku riepu virzienā. “Pirelli” šai ziņā ir sarūpējuši atbildi – līdzās mīkstajām un vidējām riepām, pirmo reizi šosezon būs pieejamas zili marķētās cietās riepas, no kurām komandas atturējās pat pirmssezonas testos. Neatkarīgi no tā, vai “Pirelli” bijuši pārlieku piesardzīgi, jāatceras, ka Silverstounā ir salīdzinoši garš boksu celiņš, kas nozīmē, ka komandas iespēju robežās centīsies pieturēties pie viena boksu apmeklējuma stratēģijas.
No faktu vācelītes: Lai gan tieši Silverstounā risinājās pirmās sacīkstes F1 vēsturē, Lielbritānijas GP ne vienmēr noticis šajā trasē. 1950-to gadu beigās un 1960-to gadu sākumā sacīkstes vairākkārt risinājās Aintrijas trasē, bet no 1963. līdz 1986. gadam Lielbritānijas posms rotēja starp Silvestounu un Brendsheču, kur tika aizvadīts viens no aizraujošākajiem posmiem leģendārajā 1976. gada sezonā, kad par titulu cīnījās Nikijs Lauda un Džeimss Hants. Laudam bija izdevies pārspēt Hantu kvalifikācijā. Startā Hants iekļuva sadursmē, kas lika sacīkstes apturēt. Tā vietā, lai ar sabojāto mašīnu viektu pilnu apli atpakaļ līdz boksiem, Hants atrada īsāku ceļu trases ‘iekšienē’. Tiesneši lēma, ka Hants nav atradies trases robežās, kad sacīkstes bija apturētas, līdz ar to viņam nebija iespēju atgriezties uz atkārtotā starta līnijas. Saniknotais skatītāju pūlis pieprasīja tiesnešus mainīt lēmumu. Viņi paklausīja un ļāva vietējam varonim startēt. Hants izcīnīja uzvaru, taču pēc “Ferrari”, “Tyrell” un “Fittipaldi” komandu protesta divus mēnešus vēlāk Hants tika diskvalificēts un uzvara nonāca Laudas īpašumā.
Luiss Hamiltons allaž bijis ‘noskaņojuma braucējs’ un pamatīgs emocionālais pacēlums var palīdzēt, pirmkārt, pārspēt savu komandas biedru Valteri Botasam, kuru šosezon ne vienmēr paša dēļ neveiksmes vajājušas visu sezonu, par spīti vairākkārt demonstrētam sniegumam, kas šad tad pat licis atstāt Hamiltonu ‘jaņos’. Tikai Hamiltonam un Alenam Prostam Silverstounā izdevies uzvarēt piecas reizes, turklāt šoreiz mājiniekam ir visi priekšnosacījumi papildināt trofeju kolekciju.
Sezonas pirmā puse pierādīja, ka “Ferrari” un “Red Bull” pārsvaru tradicionāli iegūst trasēs, kur dominē mīkstākās riepas un jaudas nepieciešamība nav tik izteikta, turklāt uz jaunā seguma trasēs ar samērā līdzīgām tehniskajām īpašībām – Spānijā un Francijā – sudraboti krāsotās formulas neatstāja cerības konkurentiem.
Motorsportā gan cīņas tiek izšķirtas trasē un pietiekami liels nezināmo skaits var pavērt iespējas uz negaidītiem rezultātiem, ko apliecina Austrijas Grand Prix, kad “Red Bull” vēl sestdienā ātruma ziņā cīnījās ar “Haas”, bet svētdien izmantoja “Ferrari” un “Mercedes” problēmas, lai izrautu uzvaru.
“Haas” pēc otrās elpas ievilkšanas apliecinājuši sevi kā cienīgu konkurentu “Renault” vienībai cīņā par ceturto vietu konstruktoru kausā, kamēr “McLaren” arvien straujāk pamet šo cīņu un skaidrs, ka šonedēļ veiktās personāla izmaiņas tūlītēju efektu vēl nedos. “Renault” tikuši pie ilgi gaidītajiem dzinēju uzlabojumiem, kam vajadzētu sniegt rezultātu, tomēr Niko Hulkenberga neveiksme Austrijā uz koši dzelteno formulu spējām liek skatīties bažīgi.
Vienīgā vidus ešalona vienība, kas izmanto “Mercedes” šosezon ir “Force India” (“Williams” šogad palikuši pastarīšu lomā). Visticamāk, jau tuvāko nedēļu laikā tiks paziņots par abu braucēju palikšanu komandā uz vēl vienu sezonu, neraugoties uz sezonas sākuma izskanējušajām spekulācijām par iespējamo abu braucēju pāreju uz vadošajām vienībām. Arī Austrijā lielu lomu spēlēja jauda un Serhio Peress ar Estebanu Okonu spēja kopīgi atvest komandai 14 punktus.
“Sauber” (+ “Alfa Romeo”) transformācija šogad ļāvusi Markusam Ēriksonam arvien biežāk cīnīties par punktiem un saasināt cīņas pirmā desmitnieka beigās, tomēr viņa sniegumu pilnībā aizēnojis komandas biedrs. Neatkarīgi, kur nākamgad brauks Šarls Leklerks, pēc lēna sākuma pirmajos posmos monegasks arvien biežāk apliecina, ka ir spējīgs no mašīnas un sevis izspiest maksimumu, finišējot punktos piecos no pēdējiem sešiem posmiem. Ja kāds to ir spējīgs ar “Sauber”, tad pacietīsimies un gaidīsim, kādus brīnumus Leklerks rādīs ar “Ferrari”…
Prognozes: Šosezon uzsākam nelielu prognožu eksperimentu: Formula 1 pamanāmākais līdzjutējs Latvijā Valdis Valters izteiks savu TOP3 prognozi uz gaidāmo posmu, kuru pēc sacīkstēm salīdzināsim ar F1.LV redaktora Alda Putniņa TOP3 prognozi uz konkrēto posmu. Noteikumi punktu skaitīšanā ļoti vienkārši – par precīzi uzminētu vietu 3 punkti, par vienas vietas nobīdi (4.vieta netiek ņemta vērā) – 1 punkts. Izsaki savu prognozi raksta komentāros, vai sociālajos tīklos Facebook un Twitter.
Par Austrijas GP mums abiem tikai pa 1 punktam prognožu duelī. Tagad rezultāts 18:24 @GeneralisLV labā. Mana prognoze uz Lielbritānijas GP: 1.Ham 2.Rik 3.Fet
— Aldis Putniņš (@F1LV) July 5, 2018
1.Ham 2.Fetels 3. Bot https://t.co/FBYacTmtoL
— Valdis Valters (@GeneralisLV) July 5, 2018
Sacensības tiešraidē Latvijas teritorijā būs iespējams vērot “RTL” kanālā, bet pirmdienas vakarā “Best4Sport TV” kanāls piedāvās iespēju ielūkoties sacensību apskatā.
Kā jau vairumā Eiropas trašu, arī Silverstounā līdz ar Formula 1 sacensībām risināsies arī Formula 2 un GP3 čempionāta braucieni. Tikmēr pāri okeānam Aiovas ovālā risināsies IndyCar sacīkstes, kuras svētdien tiešraidē būs vērojamas “Viasat Sport Baltic” kanālā. Nedēļas svarīgākajām motorsporta aktualitātēm seko “Motoru Sporta 5minūtē“.
Piektdiena, 6. jūlijs
12:00 Pirmie treniņbraucieni
16:00 Otrie treniņbraucieni
Sestdiena, 7. jūlijs
13:00 Trešie treniņbraucieni
16:00 Kvalifikācija
Svētdiena, 8. jūlijs
16:10 Lielbritānijas Grand Prix starts