Straujiem soļiem tuvojas tā diena, kad pasaules spožākās rallijkrosa zvaigznes stāsies uz starta līnijas CSDD Biķernieku trasē un aizvadīs cīņas Neste World RX of Latvia posma ietvaros. Pirms tam ielūkosimies, kuriem autoražotājiem čempionāta pirmajās četrarpus sezonās veicies vissekmīgāk, kā arī kā Latvija izskatās pārējo nāciju fona.

“PSRX Volkswagen Sweden” komandas sekmes pēdējā laikā padarījušas “Volkswagen” koncernu par sekmīgāko autoražotāju pasaules rallijkrosa čempionāta vēsturē. Francijā Johans Kristofersons tam atnesa 20. uzvaru 57 posmus garajā čempionāta vēsturē. Jāpiebilst, ka līdz šim tikai pieciem autoražotājiem izdevies tikt līdz kārotajām uzvarām.

Lai gan “Ford” to paveikuši vismazāk reižu – astoņas, taču “Ford Fiesta” un “Ford Focus” modeļi bijuši īpaši iecienītas izvēles braucēju vidū. Abos iepriekšējos posmos Latvijā 6 no 16 punktu guvējiem izmantoja tieši Amerikas koncerna radītos spēkratus, turklāt Reinis Nitišs savus spožākos triumfa brīžus piedzīvoja “Olsbergs MSE” komandā ar “Ford Fiesta” spēkratu, kamēr Jānis Baumanis ar to pērn Biķernieku trasē spēja izcīnīt 5. vietu.

“F1LV

Kopumā pasaules čempionāta vēsturē dalībnieki startējuši ar 15 dažādu autoražotāju mašīnām. Jāpiebilst, ka tikai Reinim Nitišam finālā izdevies tikt ar trim dažādiem ražotājiem – “Ford”, “SEAT” un “Audi”.

Autoražotāju statistika FIA pasaules rallijkrosa čempionātā

RažotājsUzv.Pjed.FSFPtsUzv. QUzv. SF
Volkswagen2040801251577135
Audi1132691181463220
Peugeot943761501785222
Citroen9223355824817
Ford833741932712419
Renault012112200
Hyundai002151500
SEAT00251100
BMW Mini00231101
Saab0013500
Škoda0014700
Volvo0001400
Subaru0001100
Kia0000100

Uzv. – uzvaras finālos
Pjed. – finālos izcīnītie Top 3
F – dalības finālā
SF – dalības pusfinālā
Pts – Finiši punktos
Uzv. Q – uzvarētās kvalifikācijas kārtas
Uzv. SF – uzvarētie pusfinālu braucieni

Timijam Hansenam izdevies uzrādīt unikālu sasniegumu – viņš piedalījies pilnīgi visos posmos kopš čempionāta pirmsākumiem 2014. gadā, taču atšķirībā no pārējiem braucējiem, kas paveikuši to pašu (Andreass Bakeruds, Peters Solbergs, Timurs Timerzjanovs), Hansens visus posmus aizvadījis ar viena autoražotāja spēkratiem – “Peugeot”. Nelielu jubileju Latvijā svinēs Johans Kristofersons, aizvadot savu 50. startu ar “Volkswagen”. Arī viņš bijis ļoti lojāls – visi starti aizvadīti ar “Volkswagen Polo”.

Uzticamākās komandu - braucēju sadarbības FIA pasaules rallijkrosa čempionātā

RažotājsBraucējsPosmi
PeugeotTimijs Hansens57
FordAndreass Bakeruds49
VolkswagenJohans Kristofersons49
AudiMatiass Ekstroms45
CitroenPeters Solbergs37
SEATRenē Minnihs17
RenaultŽeroms Grosē Žanīns / Gerlēns Šišerī13
KiaLukacs 'Čuču' Kornels12
HyundaiTimurs Timerzjanovs / Niklass Gronholms8
ŠkodaPeters Hedstroms7
BMW MiniGerlēns Šišerī / Liams Dorāns / Olivers Benets6
VolvoTomijs Rustads6
MitsubishiJoni-Pekka Rajala4
SaabHenings Solbergs / Ramona Karlsone4
SubaruSverre Izaksens1

Neraugoties uz to, ka šobrīd Latviju pasaules čempionāta Supercar ieskaitē pārstāv vienīgi Jānis Baumanis, mūsu valsts pārstāvjiem ir izdevies gūt punktus katrā no 57 posmiem čempionāta nepilnus piecus gadus garā vēsturē. Šādu sasniegumu izdevies atkārtot vienīgi Zviedrijas un Norvēģijas pārstāvjiem.

Tieši šīs abas ziemeļu valstis pasaules rallijkrosa čempionātā guvušas visvairāk panākumu. Mazā Latvija gan uz rallijkrosa kartes atstājusi lielas pēdas – esam ceturtajā vietā pēc sasniegto pusfinālu skaita, bet Reiņa Nitiša izcīnītās sešas uzvaras tajos, ļauj Latvijai šai rādītājā dalīt trešo vietu ar Francijas pārstāvjiem (Lēbam 4 uzvarēti pusfināli; Žanī – divi). Tiesa, rūpnīcas vienību braucēju pārākums pēdējā laikā ievērojami samazinājis mūsējo izredzes iekļūt finālā. Tas izdevies 18 reizes no 58 pusfināliem. Astoņas reizes pusfinālā iekļuvuši abi Latvijas pārstāvji Jānis Baumanis un Reinis Nitišs. Šai rādītājā gan pārliecinošā vadībā ir Zviedrija – šogad sacensībās Norvēģijā septiņi tās pārstāvji iekļuva pusfinālā.

Mūsu kaimiņiem gan nav klājies tik sekmīgi. Vienīgā reize, kad starta pieteikumā bija atrodams Lietuvas pārstāvis Nerijus Naujokaitis savu potenciālu pirms diviem gadiem Rīgā nespēja apliecināt dzinēja problēmu dēļ, kamēr Igaunijai klājies pavisam bēdīgi – neviens tās pārstāvis punktus nav guvis, kamēr turbokompresora maiņa 2014. gadā Turcijā Stenam Ojam lika saņemt 5 punktu sodu, kas nozīmē, ka pasaules rallijkrosa čempionātā Igaunija ir vienīgā nācija, kas atrodas ‘mīnusā’.

Nāciju statistika pirms Neste World RX of Latvia

NācijaUzv.Pjed.FSFPtsBr. ptsUzv. QUzv. SF
Zviedrija33781542543162011357
Norvēģija165087133157127736
Francija42029699510136
Somija28225681684
Latvija17185876276
ASV1482130211
Krievija02114149143
Lielbritānija0142038741
Vācija0131220300
Beļģija002314400
Austrija001813100
Kanāda00117300
Polija00113200
Šveice00111100
Īrija00046200
Argentīna00011100
Itālija00011100
Portugāle00002200
Ungārija00001100

Uzv. – uzvaras finālos
Pjed. – finālos izcīnītie Top 3
F – dalības finālā
SF – dalības pusfinālā
Pts – Finiši punktos
Br. pts – braucēju skaits, kuri guvuši punktus
Uzv. Q – uzvarētās kvalifikācijas kārtas
Uzv. SF – uzvarētie pusfinālu braucieni

Ražotāji nāk un iet. Tuvāko gadu laikā “Volkswagen” un “Peugeot” savu trofeju kolekciju vajadzētu ievērojami papildināt, tomēr jārēķinās, ka 2021. gadā čempionātā tiks pāršķirta ne vien lappuse, bet uzsākta pilnīgi jauna nodaļa, kad situācijai vajadzētu strauji mainīties.

Tikmēr Latvija uz nākotni var raudzīties pozitīvi – Jānis Baumanis ir jaunāks par visiem sešiem pēdējā posma fināla dalībniekiem, taču kļuvis par mērauklu privāto vienību braucējiem, kamēr Artis Baumanis un Reinis Nitišs soļo pretim Eiropas čempionāta tituliem savās klasēs. Jaunajai paaudzei elki tālu nav jāmeklē!