CEĻŠ UZ F1

Daņila Vjačeslavovičs Kvjats atšķirībā no veselas virknes jauno autosportistu nenāk no sacīkšu braucēju ģimenes. Viņa tēvs sāka karjeru kā vienkāršs eļļas uzņēmuma mehāniķis, tomēr izveidoja lielisku karjeru, kļūstot par “West Siberian Energy” finanšu direktoru, kas ļāva sniegt līdzekļus dēla karjeras izveidei.

Uzreiz gan parādījās cita problēma – autosporta tradīcijas Krievijā nebija diez ko plašas, tādēļ konkurence bija ļoti šaura. Vēl nesagaidījis 13. dzimšanas dienu Kvjats ar savu ģimeni pārcēlās uz Itāliju. Tur viņa talantu ieraudzīja Alesandro Zanardi vadītā kartinga komanda. Sadarbība bija īsa un neauglīga. Kvjats pārvācās uz “Morsicani Racing” un guva lieliskus panākumus, pieveicot bijušo komandas biedru Niku de Vrīsu (tagad F2 zvaigzni) un Antonio Džiovinaci.

“F1LV

2009. gads kļuva par galveno pagrieziena punktu viņa karjerā. Ticis pie līguma ar “Lukoil”, Kvjat turpināja apliecināt savu meistarību kartingā. To pamanīja arī “Red Bull”, uzaicinot viņu un vienu no konkurentiem Karlosu Saincu uz īpašiem testiem. Abi jaunekļi sevi apliecināja lieliski un nodrošināja vietu “Red Bull” jauno braucēju sistēmā.

Saincs bij aizvadījis ievērojami vairāk testus Formula BMW čempionātā. Abi kļuva par komandas biedriem, taču spānis izrādījās pārliecinoši ātrāks. Sezonas laikā gan bija jūtams Kvjata progress un gadu vēlāk Formula Renault 2.0 abi braucēji sezonu noslēdza labāko trijniekā – jau atkal par labu Saincam.

Ticis ārā no Sainca ēnas, 2012. gada Kvjats varēja izpausties – 14 uzvaras 28 braucienos, tomēr sezonas noslēgums izvērtās skandalozs. Formula Renault 2.0 Alpu čempionātā pirms pēdējā posma Kvjatam bija 3 punktu pārsvars pār Normanu Nato. Trešajā aplī Nato centās apsteigt Kvjatu. Abi sadūrās un izstājās. Kvjats netika atzīts par vainīgu un saglabāja titulu. Tikmēr Formua Renault 2.0 Eiropas čempionātā viņam pēdējā posmā no pole position vajadzēja tikai finišu trijniekā, lai pieveiktu Stofelu Vandūrnu. Pārāk vēla riepu maiņa pirms starta lika saņemt sodu, turklāt žūstošajā Barselonas trasē slapjā laika riepas nebija pareizā izvēle. Krievu sportists finišēja astotais un titulu neieguva.

2013. gadā Kvjats pievienojās “MW Arden” GP3 vienībai un jau atkal kļuva par Sainca komandas biedru. No sezonas 16 sacīkstēm pirmajās astoņās Kvjats netika uz pjedestāla. Saincam gan neklājās daudz labāk. Pēc šasijas un dzinēju noteikumu maiņas neviens braucējs izteiktu dominanci neizrādīja, tādēļ lielisks sezonas noslēgums ar uzvarām Spa, Moncā un Jasmarīnā ļāva Kvjatam titulu izcīnīt priekšlaicīgi. Balva? Iespēja piepildīt sapni par F1 un braukt “Toro Rosso” komandā.

Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool

MOTORSPORTA ELITĒ

Kvjats ieleca Formula 1 karuselī, kad tas griezās visstraujāk – tieši uz pāreju uz V6 Turbo dzinējiem. Testi bija absolūta katastrofa. Visas komandas mocījās, lai veiktu kaut dažus apļus. Ja šosezon 100 apļi dienā bija norma, tad togad “Toro Rosso” pirmajās astoņās testu dienās nesasniedza pat 200 apļu atzīmi. Pārējām komandām neklājās vieglāk. Pēdējā nedēļa spēja sniegt pozitīvas tendences, tomēr jaunā braucēja testu laiks pie stūres bija niecīgs. Visas šaubas pagaisa kā nebijušas pirmajā posmā Austrālijā. Lai gan piekāpies komandas biedram Verņē, Kvjats iekļuva labāko desmitniekā gan kvalifikācijā, gan sacīkstēs, kļūstot par tobrīd visu laiku jaunāko punktu guvēju F1 vēsturē.

Punkti un stabilitāte sekoja arī turpinājumā. Divi pārsteigumi gaidīja viņu oktobrī. Vispirms Sebastians Fetels paziņoja par aiziešanu no “Red Bull”, bet jau nākamajā dienā komanda izvēlējās tieši Kvjatu, nevis mazliet pieredzējušāko un vairāk punktus guvušo Verņē par Seba aizstājēju. Mazliet vairāk kā gada laikā Kvjats no braucēja, kurš GP3 nav guvis ne uzvaru, kļuva par iepriekšējās sezonas F1 spēcīgākās komandas braucēju.

2015. gada “Red Bull” mašīna bija pilnīga katastrofa. “Renault” dzinēji joprojām zaudēja “Mercedes” un bija nonākuši arī aiz “Ferrari”. Pat Rikjardo gadu pēc trim pārsteidzošajām uzvarām uz pjedestāla tikpat kā nebija manāms. Kvjats izmantoja sev sniegto iespēju Hungaroringā, kur dzinēja jaudai nav tik izšķiroša nozīme un finišēja 2. vietā. Uz pjedestāla viņš vairāk nekāpa, taču dažus posmus vēlāk Japānā pieļāva kļūdu kvalifikācijā. Izbraucot līkumu pārāk plaši, ārējie riteņi nonāca uz zāles. Lielā ātrumā “Red Bull” formula sāniski nonāca grants joslā un apmeta kūleni. Laimīgā kārtā Daņila notikumā necieta. Sezonas noslēgumā Kvjats kopvērtējumā ieņēma 7. vietu priekšā komandas biedram Rikjardo.

Grūti iedomāties braucēju, kuram tik īsā periodā būtu bijusi vēl raibāka karjera par Kvjatu. Sacēlis popularitāti dzimtenē, kas tika arī pie sava posma, Kvjata nākamajā sezonā bija grūti saskatīt ko pozitīvu. Ķīnā izdevās tikt uz pjedestāla, taču bīstamais manevrs startā lika izcelties verbālam konfliktam ar Fetelu īsi pirms apbalvošanas ceremonijas. Nākamajā posmā Sočos Kvjats kļūdījās bremzēšanā un jau startā uzdūrās Fetela mašīnai. Līkumu tālāk abi atkal nesadalīja trasi. “Red Bull” verdikts bija skarbs – nosūtījums atpakaļ uz “Toro Rosso” apmaiņā pret ‘zelta puisēnu’ Maksu Verstapenu.

“Red Bull” nevēlējās pilnībā atbrīvoties no Kvjata , sniedzot viņam iespēju atgūt formu. Krievu braucēja sejā, balsī un žestos bija jūtams sarūgtinājums – pārliecība par saviem spēkiem un sniegums trasē tikai pasliktinājās. Komandas biedrs, kurš jau atkal bija Karloss Saincs, regulāri guva virsroku un nostabilizējās kā komandas līderis.

2017. gadā pirms Malaizijas GP Kvjatam savu vietu nācās atdot Pjēram Gazlī. Pēc Sainca došanās uz “Renault” Kvjatam tika dota trešā iespēja. Lai gan Ostinā tika gūts 1 punkts, “Red Bull” un Kvjata sadarbībai pienāca loģiskais noslēgums. Kvjata aizvietotāji Gazlī un Hārtlijs togad punktus tā arī neguva.

“Ferrari” naski ‘savāca’ Kvjatu kā simulatora braucēju 2018. gadā. Tikmēr “Red Bull” sistēmā risinājās pilnīgs juceklis – Rikjardo pameta komandu, Gazlī tika lielajā komandā, Saincs pārvācās uz “McLaren”,  bet Hārtlijs vājā snieguma dēļ tika atbrīvots. Jaunie talanti vēl nebija paguvuši izaugt un piepeši “Toro Rosso” vairs nebija, ko sēdināt savās mašīnās.

Šogad Kvjats kļūs par braucēju ar visvairāk startiem “Toro Rosso” sastāvā… Protams, ja viņš jau atkal netiks atbrīvots priekšlaicīgi.