Formula 1 čempionāts gatavojas jaunai ērai 2021.gadā, kad mūs sagaida nopietnas izmaiņas: izskatīgākas formulas, sīvākas cīņas trasē, izmainīta sacīkšu nedēļas nogale, godīgāks finansu sadalījums un vairāk standartizētu detaļu.

Izmaiņas mašīnas izskatā

2021.gadā Formula 1 mašīnām būs radikāli jauna dizaina filozofija un satriecošs izskats – izteikta plūdlīnijas forma, vienkāršs priekšējais antispārns, lielāks aizmugurējais antispārns, uzlabota grīdas aerodinamika, riteņu radītās turbulences novēršanas elementi, vienkāršota balstiekārta un zemā profila riepas ar 18 collu diskiem.

Turklāt šobrīd tiek piedāvāts šos riteņu diskus papildināt ar rotējošiem LED displeja paneļiem, lai nodrošinātu papildus informāciju skatītājiem. Līdzīgs informācijas displejs tiks izvietos arī uz mašīnas virsbūves.

Sīvākas cīņas trasē

Estētiskās izmaiņas formulās nebūt tikai kosmētiskas, bet arī kalpos labāku sacīkšu nodrošināšanai. Formula 1 stratēģiskā un tehniskā grupa ir vairākus gadus strādājusi, lai sagatavotu noteikumus, ar kuriem mašīnas varēs sekot viena otrai krietni tuvāk un tas nodrošinās tiešās cīņas iespējas.

Lai no paveiktu, galvenais uzdevums bija atbrīvoties no aerodinamikas zuduma efekta, kas rodas, kad mašīnas cieši seko viena otrai. Šogad sekojošā formula zaudē ap 40% no sava piespiedējspēja, kamēr 2021.gada versijā piespiedējspēka zudums būs vairs tikai 5-10%. To nodrošinās fakts, ka gaisa plūsma no vadošās formulas būs krietni ar mazāku turbulenci (‘tīrāka’) un tiks novirzīta uz augšu, tik ļoti neietekmējot sekojošo mašīnu, dodot iespēju ne tikai apdzīt, bet arī cīnīties.

Godīgākas finanses

Pirmo reizi Formula 1 ieviesīs ierobežojumu uz tēriņiem, lai padarītu sportu godīgāku. Budžeta griesti tiks noteikti $175 miljonu apmērā uz komandu gadā un attieksies uz visu, kas nodrošina trases sniegumu, izņemot mārketinga izmaksas, pilotu algas un vadošo trīs komandas darbinieku algas.

Budžeta griesti pieliks punktu augošajām izmaksām starp lielajām F1 komandām, kā arī neradīs tādu plaisu starp komandām snieguma rādītāju ziņā.

 

Mazāk uzlabojumu, vairāk standartizācijas

Papildus finansu izmaiņām, sekos arī lielas izmaiņas tehniskajos un sportiskajos noteikumos, kas arī ierobežos komandu tēriņus. Jaunie noteikumi neļaus komandām nedēļas nogales laikā izvērsties ar mašīnas uzlabojumu skaitu. Tāpat sezonas laikā tiks ierobežoti aerodinamisko uzlabojumu skaits, kas samazinās spēku nevienlīdzību starp komandām. Tāpat tiks ieviestas konkrētas standartizētas detaļas, kā arī ierobežots dažu komponentu, kā piemēram bremžu sistēmas, nomainīšanas reižu skaits.

Jaudas agregāts joprojām tiks izmantots esošais, taču tagad visā jaudas agregāta sistēma tiks iekļauta arī izplūdes gāzu sistēma, uz kuru arī attieksies sezonas limits – piloti bez soda saņemšanas varēs izmantot 6 izplūdes gāzu sistēmas sezonā.

Izmaiņas nedēļas nogales formātā

Nopietnas izmaiņas skars nedēļas nogales struktūru. Lai uzlabotu šovu skatītājiem, nedēļas nogale tiks saīsināta no četrām līdz trim dienām. Preses konference tiks pārcelta no ceturtdienas uz piektdienu pirms treniņbraucienu sesijām, kuras būšot īsākas kā līdz šim.

Sākot ar sestdien gaidāmo 3. treniņu sesiju mašīnām tiks piemērotas slēgtā parka (parc ferme) noteikumi, līdz ar to tām jau būs piemēroti sacīkšu regulējumi. Šai sesijā mašīnām jau jābūt tādā stāvoklī kādas tās bija piektdien veiktajā tehniskajā pārbaudē, kas notiek pirms 1. treniņiem. Tātad, ja komanda uz posmu ierodas ar uzlabojumiem, tām vairs nebūs iespēja izmantot treniņus, lai izlemtu, vai pielietot uzlabojumus sacīkstēs.

Tāpat plānots turpināt jaunu posmu iekļaušanu kalendārā, palielinot sezonas maksimālo posmu skaitu līdz 25, turklāt visām komandām sezonas laikā vismaz divās treniņu sesijās jāizmanto braucēji, kuri F1 nav braukuši vai aizvadījuši ne vairāk par diviem posmiem.

Mazāk testu vēja tunelī

Mērķis samazināt aerodinamisko uzlabojumu izmaksas tiks īstenots, ierobežojot nedēļā pieejamo vēja tuneļa simulāciju skaitu, liekot uzsvaru uz fluīdu dinamikas skaitļošanas (CFD) simulācijām.

Pāreja uz zemāka profila riepām nav veikta tikai estētisku iemeslu dēļ. Augsts riepu profils liek riepām vairāk kustēties un atstāj efektu uz mašīnas aerodinamiku. Komandas ar lielākiem budžetiem spēj veikt detalizētāku analīzi, atrast labākus risinājumus un gūt vēl lielākas priekšrocības pār konkurentiem. Riepas, kuru sāni nav tik lokani, tik ļoti nekustas, vienkāršojot aerodinamiku, kas samazina mašīnas attīstības izmaksas.