Divi goda pjedestāli, 50 starti un iespēja sacensties pie “Lotus”, “Surtees” un “McLaren” stūres nebūt neizklausās pēc sliktas karjeras, tomēr britam Maikam Heilvudam tā bija sekundāra karjera. Pasaule labāk viņu pazina kā izcilu sportistu uz diviem riteņiem. Šodien Maiks Heilvuds svinētu savu 80. dzimšanas dienu. Diemžēl, tam nebija lemts piepildīties…

Mūsdienās ļoti reti novērojami gadījumi, kad sportisti sasniedz labus rezultātus gan pie motocikla, gan automašīnas stūres, agrāk tā bija normāla parādība. Lai gan Valentino Rosi testi pie “Ferrari” stūres guva plašu publicitāti, viņš nebūt nebija pionieris šai jomā. Visspožākā zvaigzne šai ziņā bija Džons Sērtiss, kurš 4 reizes kļuva par motošosejas čempionu 500cc klasē (ekvivalents tagadējam MotoGP), bet vēlāk veiksmīgi nodrošināja sev arī Formula 1 titulu. Ko līdzīgu centās sasniegt arī viņa tautietis Maiks Heilvuds.

Viņš bija motošosejas spožākā zvaigzne, triumfējot 1962., 1963., 1964. un 1965. gadā, kā arī, iespējams, atņemtu Džakomo Agostini vēl daudzas uzvaras, ja interese par sacīkšu mašīnām negūtu virsroku. Pirmais uznāciens uz Formula 1 skatuves 1964. gadā ar “Reg Parnell” komandas “Lotus” formulu nebija sekmīgs, tomēr arī viņa komandas biedram Krisam Eimonam neklājās daudz labāk.

Iekrājis pieredzi zemākās klasēs, Heilvuds atgriezās F1 1971. gadā pie “Surtees” komandas stūres. Vienību dibināja leģendārais Džons Sērtiss, tomēr tā spožus panākumus neguva un desmitgades beigās tika likvidēta. Heilvuds gan 1972. gadā sasniedza tās labāko rezultātu ar 2. vietu Itālijā, togad uzvarot arī Eiropas Formula 2 čempionāta kopvērtējumā.

Maika autosacīkšu karjeras spožākajam sasniegumam gan nav absolūti nekādas saistības ar rezultātiem trasē. 1973. gada Dienvidāfrikas posma otrajā aplī Heilvuds sadūrās ar Kleja Regaconi “BRM” mašīnu. Tā uzreiz uzliesmoja. Britu sportists uzreiz metās liesmās, lai glābtu savu konkurentu. Heilvuda kombinezons aizdegās, tomēr trases darbinieks spēja apdzēst liesmas un Maikam izdevās izvilkt Regaconi no mašīnas un glābt šveicieša dzīvību. Vēlāk par savu varonību Heilvuds saņēma Džordža medaļu, kas ir viens no prestižākajiem Apvienotās Karalistes un Nāciju Sadraudzības apbalvojums.

Autosporta karjera Heilvudam strauji aprāvās nākamajā sezonā 34 gadu vecumā. Tieši Regaconi bija viens no galvenajiem kandidātiem uz titulu, kamēr Heilvuds “McLaren” sastāvā dažkārt pārsteidza ar spožu sniegumu, pieveicot pat topošo čempionu un komandas biedru Emersonu Fitipaldi. Leģendārā, garā un bīstamā Nirburgringas trase divus gadus vēlāk gandrīz atņēma dzīvību Nikijam Laudam, tomēr 1974. gadā par cietušo kļuva Heilvuds. Pēc pamatīgas avārijas viņš guva ļoti smagus lūzumus abām kājām un pie Formula 1 mašīnas vairs nesēdās.

Bezdarbība nebija domāta viņam. Dažus gadus vēlāk sekoja atgriešanās uz sacīkšu motocikla pēc vairāk kā 10 gadu pauzes ar dalību Menas salas TT sacīkstēs. 1979. gadā Heilvuds pielika punktu savai karjerai. Diemžēl viņa pēcsacīkšu dzīve neizvērtās kā iecerēts par spīti ļoti bīstamas profesijas izvēlei jaunībā.

1981. gadā mierīgā pavasara sestdienā Heilvuds kopā ar abiem bērniem devās nelielā brīvdienu izbraucienā. Atpakaļceļā smagā automašīna veica bīstamu manevru, izraisot smagu avāriju. Heilvuda 9 gadus vecā meitiņa Mišela gāja bojā, kamēr Maiks un viņa dēls Deivids tika ievietoti slimnīcā. Divas dienas vēlāk arī Maika sirds pārstāja pukstēt 40 gadu vecumā. Deivids izveseļojās, kamēr smagā auto šoferim par manevru tika piešķirts 100 mārciņu sods.

Togad Heilvuda bijusī draudzene Elizabete Makkartija izdeva memuāru, kurā aprakstīja savas attiecības ar motorsportistu. Abi iepazinās 1967. gadā Kanādas Grand Prix laikā. Kad Maiks bildināja Elizabeti, viņa noteica, ka nevēlās precēt kādu, kurš var nomirt jebkurā sacīkšu nedēļas nogalē. Heilvuds atbildējis, ka zīlniece Dienvidāfrikā viņam esot pareģojusi, ka viņš nomiršot pirms 40 gadu sasniegšanas smagā auto dēļ… tādēļ viņai neesot jāuztraucas, jo tas nenotikšot trasē.

Statistika norāda, ka Agostini ir visvairāk titulu, Rosi visvairāk uzvaru, bet Sērtisam vislielākais uzvaru skaits pret aizvadītajiem posmiem, tomēr tie ir tikai skaitļi. Kad runa ir par visu laiku labāko, Heilvudu nevar nepieminēt.